Gå til innhold

Tenåringer; fjortiser hele gjengen?

Gjest Problematique

Anbefalte innlegg

I en alder av 20 år har du lov å kjøpe sprit. Gratulerer! Er du voksen nå? Nei, du har bare nådd den siste aldersgrensen staten setter for utdeling av de plikter og rettigheter borgere kan oppnå her i landet.

Feil.

Aldersgrensen for dommerfullmektig er 21 år, og grensen for forliksrådsmedlemmer og dommere er 25 år.

Feilen styrker vel egentlig bare ditt poeng. Man er ikke så voksen at man kan dømme andre før man er 25.

Etter 25, kan man imidlertid være så fordømmende man bare vil. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feil.

Aldersgrensen for dommerfullmektig er 21 år, og grensen for forliksrådsmedlemmer og dommere er 25 år.

Feilen styrker vel egentlig bare ditt poeng. Man er ikke så voksen at man kan dømme andre før man er 25.

Etter 25, kan man imidlertid være så fordømmende man bare vil. :sjarmor:

Man må være over 30 for å kunne bli høyesterettsdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fjortis er en tilstand, det er jeg enig i. Men å slå alle under en kam og si at alle i den alderen er utrolig umodne, det synes jeg blir for dumt! Hva er definisjonen på en voksen da?! Når krysser man den magiske grensa og går fra å være fjortis til å bli voksen?

Dette var jo ikke generaliserende i det hele tatt. De fleste av mine venner er eldre enn meg, og jeg har alltid fått høre at jeg er moden for alderen.

Skjønner ikke at du kaller dette en tilstand som varer til en er bortimot 30... alle mennesker er jo uike.

Ja, når er man egentlig voksen?

Jeg flytta sammen med forloveden min når jeg var 19, styrer økonomi og husholdning, jobber og studerer, er jeg voksen da?

Og hadde jeg vært voksen om jeg gjorde det samme når jeg var 17?

Personlig mener jeg at samfunnet gir de unge for lite tiltro. Noen av de mest modne menneskene jeg har møtt, er 17-18 åringer. Nå skal det sies at veldig mange av menneskene jeg kjenner, har vært gjennom jævlig mye i livet. Når du har overlevd gjennom depresjoner og div. andre psykiske sykdommer, i familien, venner eller hos deg selv, selvmord og selvmordsforsøk, skilsmisser, mobbing, osv osv, gjennom oppveksten, så er man mye mer moden enn mange 30-åringer jeg kjenner.

Det diskuteres for tiden om 16-åringer skal få stemmerett (dette er IKKE en diskusjon for denne tråden), og de fleste politikere og alle andre som skal ha noe å si, snakker fryktelig nedsettende om ungdommen.

I USA har de mye mindre bilulykker blant ungdom, enda der får man kjøre fra man er 16. Nøyaktig tallene husker jeg ikke, men det er STORE forskjeller.

Ingen sammenheng i dette innlegget i det hele tatt, jeg bare slenger ut litt tanker :P

Man kan ha vært gjennom fjorten depresjoner, skilsmisser og dødsfall - det gjør allikevel ikke en person voksen. Når man har vært gjennom masse elendighet så skjer det noe med en person .. personen blir ikke mer voksen - men kanskje mer reflektert enn jevnaldrende som har glidd gjennom livet på et rosa velurteppe.

Om man er 18 eller 20 så er det faktisk veldig begrenset hva man har opplevd og hva man har erfart gjennom egne opplevelser .. man befinner seg på et helt annet nivå enn man gjør når man er 40 - noe som jo er helt selvsagt. Av erfaring blir man klok .. det er nettopp derfor jeg synes det grenser til det latterlige når 40 år gamle menn kommer drassende med 19 år gamle jenter .. Hva i himmelens navn snakker de om? Forstår jo at det er veldig attraktivt med en ung jente .. men sånn rent mentalt - hvor er utfordringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er 18 eller 20 så er det faktisk veldig begrenset hva man har opplevd og hva man har erfart gjennom egne opplevelser .. man befinner seg på et helt annet nivå enn man gjør når man er 40 - noe som jo er helt selvsagt. Av erfaring blir man klok .. det er nettopp derfor jeg synes det grenser til det latterlige når 40 år gamle menn kommer drassende med 19 år gamle jenter .. Hva i himmelens navn snakker de om? Forstår jo at det er veldig attraktivt med en ung jente .. men sånn rent mentalt - hvor er utfordringen?

Selvfølgelig er en ikke like moden som en 40-åring, men det betyr likevel ikke at alle under 25 år er "fjortizzer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ha vært gjennom fjorten depresjoner, skilsmisser og dødsfall - det gjør allikevel ikke en person voksen. Når man har vært gjennom masse elendighet så skjer det noe med en person .. personen blir ikke mer voksen - men kanskje mer reflektert enn jevnaldrende som har glidd gjennom livet på et rosa velurteppe.

Ja, jeg er helt enig meg deg at en som er 40 har opplevd mye mer enn en tenåring, men det er jo ikke synonymt med at alle tenåringer er fjortiser.. Argumentene dine kommer dessverre litt dårlig ut i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville selv aldri ansett noen som å være fjortis utelukkende basert på alder. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden har jeg erfart 17-åringer som er mye mer modne, kunnskapsrike og reflekterte enn 30-åringer.

Men, naturlig nok, så begrenser det seg hva en 17-åring har erfart og erkjent, rett og slett fordi vedkommende ikke har levd lenger enn 17 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville selv aldri ansett noen som å være fjortis utelukkende basert på alder. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden har jeg erfart 17-åringer som er mye mer modne, kunnskapsrike og reflekterte enn 30-åringer.

Men, naturlig nok, så begrenser det seg hva en 17-åring har erfart og erkjent, rett og slett fordi vedkommende ikke har levd lenger enn 17 år.

Synes du får frem hovedpoenget på en veldig fin måte her, Tabris. Det blir selvfølgelig helt feil av meg å påstå at jeg er like moden, kunnskapsrik og reflektert som en 40-åring, men generelt sett vil jeg tro at flere tenåringer er mer mentalt oppegående enn alderen skulle tilsi, og vi har selvfølgelig eksempler på tenåringer som er mindre oppegående. Det som er poenget her er vel først og fremst at en ikke bør dømme noen utelukkende på grunn av alder, det blir for banalt.

Endret av Jenna88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du får frem hovedpoenget på en veldig fin måte her, Tabris. Det blir selvfølgelig helt feil av meg å påstå at jeg er like moden, kunnskapsrik og reflektert som en 40-åring, men generelt sett vil jeg tro at flere tenåringer er mer mentalt oppegående enn alderen skulle tilsi, og vi har selvfølgelig eksempler på tenåringer som er minst oppegående. Det som er poenget her er vel først og fremst at en ikke bør dømme noen utelukkende på grunn av alder, det blir for banalt.

Ja! Enig! :bukke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er 18 eller 20 så er det faktisk veldig begrenset hva man har opplevd og hva man har erfart gjennom egne opplevelser .. man befinner seg på et helt annet nivå enn man gjør når man er 40 - noe som jo er helt selvsagt.

Det kommer an på hva man har gjort. Det finnes 40-åringer som nesten ikke har opplevd noe som helst, rett og slett fordi de er usedvanlig kjedelige mennesker. Samtidig som det kan finnes unge mennesker som har reist verden rundt, har mange hobbier, talenter osv.

Man må rett og slett se an personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber sammen med 40-50-åringer og jeg har bare en ting å si: man blir ikke nødvendigvis moden av å være gammel! Maken til lavpannede sladrekjerringer har jeg sjelden møtt. Det var høyere intellektuelt nivå da jeg jobbet på Peppes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som er innom fjortis-stadiet med festing, eksperimentering og barnslig språk. Noen har en litt mer alvorsfylt barndom, og disse er gjerne litt "dypere" enn andre, f. eks de som blir mobbet eller opplever andre traumer. Så nei, alle tenåringer er ikke fjortiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes faktisk kloke folk som er unge også, som er engasjerte og kan ha meningsfulle samtaler. De som er veldig intelligente har gjerne vært det fra de var barn av, og har utviklet seg i barndommen og ungdommen gjennom sin nysgjerrighet. Klokhet kan komme gjennom observajon av folk rundt seg også, man kan lære av andres feil. Og mange av disse er klokere i ung alder enn mange andre noen gang kommer til å bli (uansett alder).

Om dette gjelder disse ungjentene med eldre menn er nok forskjellig fra par til par. Så klart vil jo de som er fort modne ha andre modne folk å snakke med enn fjortisene rundt seg. Men så finnes også de som kun tenker kropp og penger. Verden er nok litt mer nyansert enn du skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som er innom fjortis-stadiet med festing, eksperimentering og barnslig språk. Noen har en litt mer alvorsfylt barndom, og disse er gjerne litt "dypere" enn andre, f. eks de som blir mobbet eller opplever andre traumer. Så nei, alle tenåringer er ikke fjortiser.

Den skriver jeg meg på. Jeg har opplevd mye mer ting enn hva andre på min alder har(og som de fleste noen gang slipper å gå gjennom), og det har ført til at jeg ble aldri/er ikke den personen som var/er på det stadiet med festing, eksperimentering og barnslig språk, slik som gjest skriver.

Selv om jeg sier at jeg aldri har vært typisk fjortis, så betyr ikke det at jeg ikke har vært/er slik som alle andre på min alder. Jeg kunne være utrolig bitchy og kjeftete i ene øyeblikket, til å gå ut døren og være kjempehyggelig, men det er jo ikke det samme som å være fjortis(når en tenker på de typiske fjortis tingene slik gjest nevnte). Jeg er jo fortsatt kun 17 år, så selvfølgelig vet jeg jo mye mer enn hva foreldrene mine vet noen ganger :lur: , men jeg skal innrømme jeg har et stykke å gå. Jeg er ikke voksen enda og har fortsatt mye å lære meg, selv om jeg er voksen for alderen og har aldri vært typisk fjortis.

Men jeg har truffet på mange av de holdningene mot ungdom. Vi er alle noen slasker, som ikke klarer å ta ansvar for ting vi gjør. Vi drikker oss dritings hver helg, og bryr oss ikke om skolen. Dette er jo faktisk ikke sant for de fleste.. Voksne har alle vært både 13, 16, og 17 år, på tide å tenke tilbake på den tiden kanskje? Det som kan være noen bagateller for voksne kan være store problemer for en 15 åring, slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Godt innlegg, estrella!

Jeg har heller aldri vært i den "dritings hver helg, fnisete, dårlig språk" osv, jeg har aldri hatt på meg noen av de fordommene som mange voksne har mot ungdom; jeg fikk aldir mulighet. Jeg var den upopulære på ungdomsskolen, gothernerden på VGS. Jeg fikk mange gode venner når jeg kom til VGS, men de var heller ikke den typen. I tillegg har jeg vært gjennom litt av hvert som har gitt meg et bredere verdenssyn enn mange av de på samme alder som meg. Jeg har alltid vært et barn som leser mye.

Det er en i klassen min, hun er vel 23-24 tror jeg, og hun er det dummeste mennesket jeg vet om. Det er bare fnising og tåpeligheter; hadde jeg ikke visst bedre, ville jeg trodd hun var 15. For slik oppfører hun seg.

I tillegg kjenner jeg en jente på 15, som er blant de mest voksne menneskene jeg vet om. De som ikke kjenner henne, tror fort hun er 25. Fordi så voksen er hun i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Altså, jeg er 20 selv, men har tidligere møtt slike fordommer, og selv om det ikke er såå lenge siden jeg selv var 16, så tenker jeg nå "små drittunger" når jeg ser dem :ler: dobbeltmoral, anyone?

Da kan du trøste deg med at for meg er også et menneske på 20 år for en drittunge å regne. ;)

Men jeg anser deg ikke for å være på samme mentale nivå som en 14-åring. I tenåra skjer utviklingen veldig fort, og årene teller veldig mye for gradvis å bli mindre betydningsfulle. Det er større forskjeller mellom 14 og 17 enn det er mellom 17 og 20. Etter hvert som du blir eldre vil du oppdage at aldersforskjeller som var av enorm betydning i tenåra nærmest er blitt betydningsløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg er veldig moden for å være 17 år...

Det er utrolig fascinerende å se historien gjenta seg. Men tro meg. Om tjue år eller så kommer du til å smile overbærende til den syttenårige jenta som insisterer på at hun er voksen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hører stadig fra folk at jeg er veldig moden for alderen, og er den mest voksne hjemme hos pappa, når jeg og søstra mi er der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skriver jeg meg på. Jeg har opplevd mye mer ting enn hva andre på min alder har(og som de fleste noen gang slipper å gå gjennom), og det har ført til at jeg ble aldri/er ikke den personen som var/er på det stadiet med festing, eksperimentering og barnslig språk, slik som gjest skriver.

Selv om jeg sier at jeg aldri har vært typisk fjortis, så betyr ikke det at jeg ikke har vært/er slik som alle andre på min alder. Jeg kunne være utrolig bitchy og kjeftete i ene øyeblikket, til å gå ut døren og være kjempehyggelig, men det er jo ikke det samme som å være fjortis(når en tenker på de typiske fjortis tingene slik gjest nevnte). Jeg er jo fortsatt kun 17 år, så selvfølgelig vet jeg jo mye mer enn hva foreldrene mine vet noen ganger :lur: , men jeg skal innrømme jeg har et stykke å gå. Jeg er ikke voksen enda og har fortsatt mye å lære meg, selv om jeg er voksen for alderen og har aldri vært typisk fjortis.

Men jeg har truffet på mange av de holdningene mot ungdom. Vi er alle noen slasker, som ikke klarer å ta ansvar for ting vi gjør. Vi drikker oss dritings hver helg, og bryr oss ikke om skolen. Dette er jo faktisk ikke sant for de fleste.. Voksne har alle vært både 13, 16, og 17 år, på tide å tenke tilbake på den tiden kanskje? Det som kan være noen bagateller for voksne kan være store problemer for en 15 åring, slik er det bare.

Jeg syns gjentatt bruk av "utrolig" og og/å-feil øker fjortizzfaktoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...