estrella Skrevet 12. desember 2007 #81 Del Skrevet 12. desember 2007 Hun skrev jo at du kritiserte DE som MENER at folk under tjue er fjortizzer. Så jeg tror ikke hun er den eneste som leser litt kjapt i svingene her inne. Hysj JennaC Jeg leste ikke fort i det hele tatt ..men jeg har uansett gitt opp i å forklare hva jeg mente, så det får bare være Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2007 #82 Del Skrevet 13. desember 2007 Jeg kritiserer deg fordi du påberoper deg å være moden og at du ikke dømmer noen. Du skrev blant annet "jeg dømmer ingen pga. språket", men så viser det seg at du stigmatiserer de som har "barnslig språk". Interessant, ettersom du kritiserer de som mener alle under tjue er fjortisser. Barnslig språk er jo en del av det å være fjortis, da menes det gjerne den måten å snakke på med lissom og assa og et typisk tonefall + sms-språk. Hun sa bare at hun ikke var sånn, og påstod da ikke at hun aldri skrev noen skrivefeil. Du har tydeligvis problemer med å skjønne at noen kan være modne i en alder av 17 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 13. desember 2007 #83 Del Skrevet 13. desember 2007 Skal si dere krangler! Har ikke orket å lese hele tråden, men jeg vil si at de fleste tenåringer fremstår som fjortiser når de opptrer i gjenger. Likevel er det fleste av dem ordentlige, umodne, livsbejaende, skrullete, fnisende, engasjerte og åpne. Gjerne samtidig. Snakker man til dem som om de var tenkende mennesker så oppfører de seg jammen som tenkende også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 13. desember 2007 #84 Del Skrevet 13. desember 2007 Tigress: Du skriver de fleste tenåringer; men er det ikke litt feil å skjære mennesker i en aldersgruppe som går over seks år, over samme kammen? Mener du absolutt alle fra 13 til 19, eller et mer spesifikt rom innenfor der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. desember 2007 #85 Del Skrevet 14. desember 2007 Barnslig språk er jo en del av det å være fjortis, da menes det gjerne den måten å snakke på med lissom og assa og et typisk tonefall + sms-språk. Hun sa bare at hun ikke var sånn, og påstod da ikke at hun aldri skrev noen skrivefeil. Du har tydeligvis problemer med å skjønne at noen kan være modne i en alder av 17 år. Utfra debatten som har pågått virker vel ingen av dem særlig modne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 14. desember 2007 #86 Del Skrevet 14. desember 2007 Tigress: Du skriver de fleste tenåringer; men er det ikke litt feil å skjære mennesker i en aldersgruppe som går over seks år, over samme kammen? Mener du absolutt alle fra 13 til 19, eller et mer spesifikt rom innenfor der? Kjenner best til de som er på videregående, for jeg jobber på en videregående skole, men jeg har også jobbet på ungdomsskolen, og jeg synes vel inntrykket var mye likt, bare litt forskjell i modenhet. Jeg skjærer dem over én kam fordi vi snakker om tenåringer generelt - jeg kan jo ikke ta for meg hver enkelte tenåring jeg kjenner. Men jeg burde kanskje tilføyd at de alle sammen også er ulike? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 14. desember 2007 #87 Del Skrevet 14. desember 2007 Utfra debatten som har pågått virker vel ingen av dem særlig modne. :bukke: ..jeg måtte jo forsvare meg, selv om det absolutt ikke fungerte, i det hele tatt! ( ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Silmarill Skrevet 15. desember 2007 #88 Del Skrevet 15. desember 2007 Har ikke lest hele tråden, men alle tennåringer er ikke fjortiser. Det er stor forskjell på tennåringer! Min gutt på 16,5 år er ingen typisk fjortis! Han har aldri vært det heller, og han får litt "fnatt" av såkalte typiske fjortiser dvs. han flirer litt av dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 15. desember 2007 #89 Del Skrevet 15. desember 2007 Har ikke lest hele tråden, men alle tennåringer er ikke fjortiser. Det er stor forskjell på tennåringer! Min gutt på 16,5 år er ingen typisk fjortis! Han har aldri vært det heller, og han får litt "fnatt" av såkalte typiske fjortiser dvs. han flirer litt av dem Det var det jeg prøvde å si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JennaC Skrevet 16. desember 2007 #90 Del Skrevet 16. desember 2007 Kjenner best til de som er på videregående, for jeg jobber på en videregående skole, men jeg har også jobbet på ungdomsskolen, og jeg synes vel inntrykket var mye likt, bare litt forskjell i modenhet. Jeg skjærer dem over én kam fordi vi snakker om tenåringer generelt - jeg kan jo ikke ta for meg hver enkelte tenåring jeg kjenner. Men jeg burde kanskje tilføyd at de alle sammen også er ulike? Det synes jeg virkelig du burde, spesielt hvis du jobber med tenåringer. ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. desember 2007 #91 Del Skrevet 17. desember 2007 Jeg må tilstå at jeg har ikke lest hele tråden nå, men svarer da til ts. Dessverre, jeg må jeg si at ja, ut i fra min erfaring fra virkeligjeten, som regel er tenåringene fjortiser. Jeg er jo selv ikke så veldig gammel (litt over midtveis fra 20 til 30 ), men starter å føle akkurat nå at starter å få litt bedre oversikt over livet, og at de siste årene faktisk har jeg fått mye mer innsikt til forskjellige ting, mer refleksjon, klarere mål i livet og så videre. Selvfølgelig trodde jeg jo det 10 år siden og, men alle gjør jo det da de er tenåringene, men da en blir eldre, forandres mange av de meningene. Nesten alle mennesker (med en unntak, kjæresten til en venn av meg som var yngre enn oss andre og faktisk 'blandet inn') jeg kjenner har modnet seg helt utrolig mellom 21 og 30. Så i mine øyene er man ikke 'voksen' da en blir 21, men omtrent da starter modningsprosessen egentlig. Omtrent da en er ferdig med første høyere utdanning og skulle videre til neste eller ut til jobb. Da starter virkeligheten. Universitetet er jo liksom fortsett en overgangsperiode, da er du jo student. Men det kan jo da være at jeg har litt barnslige bekjente Når det gjelder mennesker på KG, da har ikke jeg noe peiling hvem som er hvor gammel (det er sikkert en del modne fjortiser og umodne gamlinger her ), så akkurat her har jeg ikke noe tanker om dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tigress Skrevet 17. desember 2007 #92 Del Skrevet 17. desember 2007 Det synes jeg virkelig du burde, spesielt hvis du jobber med tenåringer. ;-) Du fikk med deg at jeg sa noe pent om tenåringer, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest d'Arc gammel bruker Skrevet 4. januar 2008 #93 Del Skrevet 4. januar 2008 Nei, jeg er ikke fjortis selv om jeg bare er 18. Dessuten opplever jeg ofte at det finnes fjortiser der oppe i voksenverdenen også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedikte Skrevet 4. januar 2008 #94 Del Skrevet 4. januar 2008 :bukke: ..jeg måtte jo forsvare meg, selv om det absolutt ikke fungerte, i det hele tatt! ( ) At du i det hele tatt skriver dette, sier jo litt om hvor moden du er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 4. januar 2008 #95 Del Skrevet 4. januar 2008 At du i det hele tatt skriver dette, sier jo litt om hvor moden du er. Såvidt jeg ser, så var det en spøk... Litt vel krass der kanskje? Bare så det er klart en gang for alle: Dette er IKKE en tråd der det er fritt frem til å kritisere andres modenhetsnivå! Møkkakasting, selv i skjulte former, kan dere gjerne ta et annet sted... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #96 Del Skrevet 9. januar 2008 Jeg er 23,er ikke så veldig lenge siden jeg var under 20,Men jeg har aldri vært en "fjortis".Det jeg forbinder med fjortis er at alle går med like klær og bryr seg om ting som ikke er så viktige når man tenker over det når man blir eldre.Nå går alle med stilkebein i tights,svær jakke,diger veske og 80 talls hår med høy lugg dynka med hårspray.Hehe.Lurer på hva "uniformen" er om 10 år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #97 Del Skrevet 17. januar 2008 Fjortis, jeg? Jeg vet ikke, det kommer an på hva du legger i ordet "fjortis". Selv om jeg bare er 15, vil jeg ikke karakterisere meg selv som det. Jeg prøver så godt jeg kan å forstå verden rundt meg, og lære fra de som er eldre, og å gjøre meg opp mine egne meninger om ting. Men det jeg har størst problemer med å forstå, er oppførselen til mange rundt meg (på min alder). At alle de forskjellige menneskene rundt meg ble plutselig til èn homogen masse på ungdomsskolen, og det ble oppfattet som positivt å ikke være smart. Ønsket om å være som alle andre har jeg aldri forstått. Når det gjelder "fjortismoten" er det noe av det verste jeg har sett... Hvorfor kan man ikke sette prise på glatt og mykt hår lenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 17. januar 2008 #98 Del Skrevet 17. januar 2008 Hvorfor kan man ikke sette prise på glatt og mykt hår lenger? DET ville jeg gjerne vite og! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest brokkoli Skrevet 4. februar 2008 #99 Del Skrevet 4. februar 2008 (endret) jeg er 19 år og ikke noen fjortis. folk er forskjellige. ja, orker ikke skrive mer enn det egentlig. har ikke sovet i natt og nå skal jeg ut og ta bilder! :D edit: jeg vet ikke helt hva den allmenne oppfatningen av en fjortis er for noe. men i min mening er det noen som bevisst kler seg likt som alle andre i vennegjengen, er passelig lite opptatt av "viktige" tema (dvs de liker å holde seg så naive og ignorante som mulig), en fjortis synes gjerne at det er søtt å være dum ("tjihi, jeg er så kinderegg jeg ass, oi så søt jeg er"). hmm, ja, og sånt. har ikke studert fjortisfenomenet så nøye. det er et litt oppbrukt ord, akkurat som "emo", alle har jo forskjellig mening om hva det også betyr.. Endret 4. februar 2008 av brokkoli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå