Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #61 Del Skrevet 9. desember 2007 Nå er det faktisk ganske sjelden at jeg opplever å se at det blir satt likhetstegn mellom klokskap og praktisk kunnskap med arbeidsmarkedsverdi. Etter mitt syn er ikke akkurat det en analyse som viser tegn på klokskap. Du fremstår som en moderne variant av en brautende arbeidskar fra eldre tider, med digre never og som høylytt proklamerer at det å kunne svinge en hammer er det eneste som betyr noe her i verden. Noe som egentlig er ganske ironisk. For han hadde jobba ræva av deg dersom du ble sendt tilbake til hans tid. Og dine datakunnskaper ville vært fullstendig verdiløse på datidens arbeidsmarked. Oi, her var det mye pisspreik samlet i ett avsnitt. Et klokt menneske innser at man i 2007 trenger kunnskap om moderne teknologi for å få mest mulig ut av livet. Man kan fint overleve uten denne kunnskapen, men det er omtrent som ikke å kunne skrive. Alle kan tilegne seg denne kunnskapen i Norge i dag; det står kun på vilje. Jeg vil derfor påstå at et menneske som velger å ikke kunne skrive eller operere grunnleggende moderne teknologi, ikke er spesielt klokt. Så livserfaring har ingenting å si? Det er verdiløst? Ingenting kommer ut av det? Ingen modningsprosess etter ”ungdomskneiken”? Jeg har en stygg mistanke om at du selv kommer til å ende opp som en av disse ”alt var bedre før”-gamlingene som du kritiserer. Ikke spill dum. Selvfølgelig har livserfaring noe å si, men det tar fullstendig baksetet i forhold til hvilke ideer og holdninger man ellers har. For eksempel kan man med statistikk i hånd slå fast at eldre mennesker har en mer fiendlig (og derfor irrasjonell) innstilling til homofili. Betyr det at man skal dømme alle eldre mennesker nord og ned i dette spørsmålet? Nei, det betyr at man skal vurdere hvert individ for seg, akkurat som man bør gjøre med yngre mennesker. Men man bør vokte seg vel for å gå ut i fra at et gammelt (eller ungt) menneske automatisk er klokt; da kan man få seg en overraskelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #62 Del Skrevet 9. desember 2007 Hvis du leser innleggene hennes, ser du at utrolig brukes veldig ofte, og at hun sliter med å/og-feil. Det er ihvertfall ikke modent å ignorere innholdet et helt innlegg bare pga (tidligere!) småfeil. Det stod faktisk mye fornuftig i innlegget hennes, men hvis man ikke var like fornuftig selv på den tiden, kan jeg skjønne at noen får komplekser og ikke holder seg til saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #63 Del Skrevet 9. desember 2007 Trenger man å være noe klokere om man har hus, bil, lån og jobb, og har levd et rutineliv i mange år? Mer ansvarlig blir man kanskje. Mange voksne åpner da aldri en bok på fritiden. Så hvis man ikke gjør konkrete tiltak selv for å bli klokere kan man egentlig bare konkludere med at man bli dummere med alderen, fordi man glemmer det man lærte på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #64 Del Skrevet 9. desember 2007 Hm, jeg har egentlig aldri brukt fjortis som uttrykk. men tenåring. Det omfavner mye av det samme, og varer til man blir tjue Selv er jeg 29 og føler nå at jeg er voksen. Har vel følt det i en fire fem år. Da har jeg kjent det slik at det ikke passer å kalle seg ungdom eller jente. Men at jeg er en voksen kvinne. Jeg vil absolutt ikke si at jeg var voksen som attenåring selv om jeg som noen andre her argumenterer så voksent med hadde samboer, ansvar for egen økonomi, gikk på skole og jobbet. Ja i det hele tatt levde et "voksent" liv. Men i hodet var jeg ikke voksen selv om jeg følte det selv på den tiden. Dere på under tjue som syns dere selv har utviklet dere så mye, og er så voksne, vil nok få en liten aha-opplevelse når dere blir eldre og forstår hvor "ung og dum" dere var på den tiden Ja det e sant..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest marihan Skrevet 9. desember 2007 #65 Del Skrevet 9. desember 2007 Dere på under tjue som syns dere selv har utviklet dere så mye, og er så voksne, vil nok få en liten aha-opplevelse når dere blir eldre og forstår hvor "ung og dum" dere var på den tiden Ja det e sant..... Ja, gleder meg virkelig til den dagen kommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 9. desember 2007 #66 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg lurer fortsatt på hvorfor det er tjue som er den magiske grensa? Jeg blir 20 om tretten dager, kommer jeg til å forandre personlighet over natta da? Hmmm.. Det virker litt skummelt, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #67 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg kritiserte jo ingen for å skrive fjortisspråk, jeg har bare sagt at ikke alle trenger nødvendigvis å være fjortis selv om de er tenåringer edit: Nå leste jeg igjennom det jeg opprinnelig skrev her, og jeg har ikke kritisert noen.. Det er heller noe jeg aldri gjør, jeg gidder ikke å klage på andre sine skrivefeil o.l Eh, det har du vel gjort; post='5101151'] Den skriver jeg meg på. Jeg har opplevd mye mer ting enn hva andre på min alder har(og som de fleste noen gang slipper å gå gjennom), og det har ført til at jeg ble aldri/er ikke den personen som var/er på det stadiet med festing, eksperimentering og barnslig språk, slik som gjest skriver. Kritiserer du ikke andre for å ha et barnslig språk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedikte Skrevet 9. desember 2007 #68 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) estrella Lagt til I dag, 12:58 Jeg kritiserte jo ingen for å skrive fjortisspråk, jeg har bare sagt at ikke alle trenger nødvendigvis å være fjortis selv om de er tenåringer edit: Nå leste jeg igjennom det jeg opprinnelig skrev her, og jeg har ikke kritisert noen.. Det er heller noe jeg aldri gjør, jeg gidder ikke å klage på andre sine skrivefeil o.l Den skriver jeg meg på. Jeg har opplevd mye mer ting enn hva andre på min alder har(og som de fleste noen gang slipper å gå gjennom), og det har ført til at jeg ble aldri/er ikke den personen som var/er på det stadiet med festing, eksperimentering og barnslig språk, slik som gjest skriver. Men jeg har truffet på mange av de holdningene mot ungdom. Vi er alle noen slasker, som ikke klarer å ta ansvar for ting vi gjør. Vi drikker oss dritings hver helg, og bryr oss ikke om skolen. Dette er jo faktisk ikke sant for de fleste.. I så fall an du da forklare hvorfor du kritiserer andre for å ha et barnslig språk? Endret 9. desember 2007 av Benedikte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedikte Skrevet 9. desember 2007 #69 Del Skrevet 9. desember 2007 Det er ihvertfall ikke modent å ignorere innholdet et helt innlegg bare pga (tidligere!) småfeil. Det stod faktisk mye fornuftig i innlegget hennes, men hvis man ikke var like fornuftig selv på den tiden, kan jeg skjønne at noen får komplekser og ikke holder seg til saken. Jeg syns det er ganske relevant med tanke på at hun innleder med å kritisere andre for å ha et dårlig språk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 9. desember 2007 #70 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg må nå ærlig talt si at gjentatt brukt av z i ord som koz, klemz, lizom o.l er utrolig plagsom og fjortis. Eller bare dust. Forkortelser skjønner jeg, men det er nerdete ikke fjortis. Fjortisene har bare kidnappet de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 9. desember 2007 #71 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg må nå ærlig talt si at gjentatt brukt av z i ord som koz, klemz, lizom o.l er utrolig plagsom og fjortis. Eller bare dust. Forkortelser skjønner jeg, men det er nerdete ikke fjortis. Fjortisene har bare kidnappet de Jeg tror z'ene var ment som ironi (virkemiddel). Jeg er enig i at overdreven bruk av z er unødvendig, men jeg ser ikke ned på folk fordi de skriver "koz". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 10. desember 2007 #72 Del Skrevet 10. desember 2007 Selv skriver jeg "lzzm" til tider, men det er mest på kødd ;D de fleste jeg kjenner bruker z-en på tull, men det er nå engang så at det er mange som skriver håpløst sms-språk overalt. Personlig har jeg aldri gjort det, og blir like irritert hver gang jeg får en melding med "hallla, skjira, ska u ut i kveld ell?!!" Da svarer jeg som regel ikke Mine venner vet hvor hardt jeg misliker det der, og at om de ikke får noe svar, er det fordi de ikke har tenkt seg om. Kommer som regel ny melding etter sånn tjue minutter, som er ordentlig skrevet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lolita90 Skrevet 10. desember 2007 #73 Del Skrevet 10. desember 2007 hvorfor tror mange at de som er tenåringer/ungdommer er fjortiser?? Har dere en grunn til å kalle alle som er ungdommer for fjortiser?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #74 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg skal innrømme at jeg vet ikke gjennomsnittsalderen her inne, men jeg er likevel interessert i å se hva folk her mener om ungdom i 16-20 års alderen. Mitt intrykk er at mange voksne mener at ungdom har samme intelligensnivået fra de er 14 til de fyller 21. Hva mener dere? Og stemmer det egentlig? Hvilke fordommer har vi mot tenåringene? Altså, jeg er 20 selv, men har tidligere møtt slike fordommer, og selv om det ikke er såå lenge siden jeg selv var 16, så tenker jeg nå "små drittunger" når jeg ser dem dobbeltmoral, anyone? Mitt inntrykk er at det er flere og flere som er fjortiser til langt inne i 20 åra, men at det også finnes tenåringer som er voksne. Her inne er det lett å plukke ut hvem som er unge da veldig mange av dem er fjortiser, men finnes også veldig mange gamle her inne som man for deres del skulle ønske var fjortiser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 10. desember 2007 #75 Del Skrevet 10. desember 2007 estrella Lagt til I dag, 12:58 Jeg kritiserte jo ingen for å skrive fjortisspråk, jeg har bare sagt at ikke alle trenger nødvendigvis å være fjortis selv om de er tenåringer edit: Nå leste jeg igjennom det jeg opprinnelig skrev her, og jeg har ikke kritisert noen.. Det er heller noe jeg aldri gjør, jeg gidder ikke å klage på andre sine skrivefeil o.l I så fall an du da forklare hvorfor du kritiserer andre for å ha et barnslig språk? Jeg kritiserte ingen personlig, slik som du gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedikte Skrevet 10. desember 2007 #76 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg kritiserte ingen personlig, slik som du gjør. Jeg kritiserer deg fordi du påberoper deg å være moden og at du ikke dømmer noen. Du skrev blant annet "jeg dømmer ingen pga. språket", men så viser det seg at du stigmatiserer de som har "barnslig språk". Interessant, ettersom du kritiserer de som mener alle under tjue er fjortisser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 10. desember 2007 #77 Del Skrevet 10. desember 2007 Det varierer veldig hvor gammel man er i hodet når man er tenåring. Jeg kunne godt hatt en venninne på 18 - 19, om vi hadde ting til felles og var på samme bølgelengde. I helgen satt jeg på rommet til fetteren min på 17 og snakket om musikk, (vi har samme musikksmak) og hadde det kjempegøy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2007 #78 Del Skrevet 10. desember 2007 Jeg kritiserer deg fordi du påberoper deg å være moden og at du ikke dømmer noen. Du skrev blant annet "jeg dømmer ingen pga. språket", men så viser det seg at du stigmatiserer de som har "barnslig språk". Interessant, ettersom du kritiserer de som mener alle under tjue er fjortisser. Det trenger vel ikke å bety at man ser ned på/stigmatiserer en gruppe bare fordi man sier at man ikke er en del av den selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 12. desember 2007 #79 Del Skrevet 12. desember 2007 Jeg kritiserer deg fordi du påberoper deg å være moden og at du ikke dømmer noen. Du skrev blant annet "jeg dømmer ingen pga. språket", men så viser det seg at du stigmatiserer de som har "barnslig språk". Interessant, ettersom du kritiserer de som mener alle under tjue er fjortisser. Skal ikke en gang prøve å forstå meg på deg.. Jeg har ikke sagt at folk under tjue er fjortiss, jeg er 17 år selv. Jeg svarte bare trådstarter at alle som er tenåringer er ikke fjortisser, jeg var aldri(eller er ikke) en fjortis. Hvorfor klarer du ikke å forstå hva jeg egentlig skriver, istedenfor å gjøre det helt om til noe jeg aldri har skrevet ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JennaC Skrevet 12. desember 2007 #80 Del Skrevet 12. desember 2007 (endret) Skal ikke en gang prøve å forstå meg på deg.. Jeg har ikke sagt at folk under tjue er fjortiss, jeg er 17 år selv. Jeg svarte bare trådstarter at alle som er tenåringer er ikke fjortisser, jeg var aldri(eller er ikke) en fjortis. Hvorfor klarer du ikke å forstå hva jeg egentlig skriver, istedenfor å gjøre det helt om til noe jeg aldri har skrevet ? Hun skrev jo at du kritiserte DE som MENER at folk under tjue er fjortizzer. Så jeg tror ikke hun er den eneste som leser litt kjapt i svingene her inne. Endret 12. desember 2007 av JennaC Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå