venus* Skrevet 8. desember 2007 #41 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg har aldri vært så voksen som da jeg var nitten. Hehe, helt enig. Det er ingen tvil om at man modnes fortere jo yngre man er, men heldigvis så stopper aldri modningsprosessen. Det ville vært veldig kjedelig om jeg var på akkurat samme sted som 90-åring som jeg er nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #42 Del Skrevet 8. desember 2007 Hehe, helt enig. Det er ingen tvil om at man modnes fortere jo yngre man er, men heldigvis så stopper aldri modningsprosessen. Det ville vært veldig kjedelig om jeg var på akkurat samme sted som 90-åring som jeg er nå! Jeg er 47 år gammel og føler jeg nådde min intellektuelle modningstopp da jeg var 20 år gammel. Jeg har forandret meg siden da, men mer fordi jeg har opplevd nye ting og er i en annen fase av livet. Etter min mening var jeg like moden som 20-åring som jeg er nå; jeg kunne diskutere ting på en like balansert måte og komme med like logiske resonnementer. Dessuten er det mange på min alder som overhodet ikke er modne, så egentlig er det kun det enkelte individ som er av betydning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 8. desember 2007 #43 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg er 47 år gammel og føler jeg nådde min intellektuelle modningstopp da jeg var 20 år gammel. Jeg har forandret meg siden da, men mer fordi jeg har opplevd nye ting og er i en annen fase av livet. Etter min mening var jeg like moden som 20-åring som jeg er nå; jeg kunne diskutere ting på en like balansert måte og komme med like logiske resonnementer. Dessuten er det mange på min alder som overhodet ikke er modne, så egentlig er det kun det enkelte individ som er av betydning. Vi er jo alle forskjellige. Eventuelt så har vi forskjellige definisjoner på hva som regnes som modning. Jeg regner personlig og faglig vekst som modning. I stedet for modning kunne jeg like gjerne brukt ordet utvikling, da jeg føler de på mange måter er synonymer - all positiv forandring som skjer i takt med tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #44 Del Skrevet 8. desember 2007 Hehe, helt enig. Det er ingen tvil om at man modnes fortere jo yngre man er, men heldigvis så stopper aldri modningsprosessen. Det ville vært veldig kjedelig om jeg var på akkurat samme sted som 90-åring som jeg er nå! Hvis dette var sant burde det være de eldste menneskene som til en hver tid lever som er de mest modne og kloke. De synes jeg ikke stemmer i det hele tatt. Selv om man ser bort fra senilitet og andre sykdommer tror jeg ikke nødvendigvis du finner de mest modne (i betydningen klok eller vis) menneskene på gamlehjem. Jeg er enig med dem som mener dette vil variere fullstendig fra person til person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #45 Del Skrevet 8. desember 2007 Selv om man ser bort fra senilitet og andre sykdommer tror jeg ikke nødvendigvis du finner de mest modne (i betydningen klok eller vis) menneskene på gamlehjem. I hele menneskehetens historie har alderdom vært ansett for å representere klokskap og visdom. Det er ikke uten grunn at det har vært slik. På gruppenivå finner man nok betydelig mer klokskap og visdom på gamlehjemmet enn på videregående skole. Noe som egentlig sier seg selv. Livserfaring gir visdom. Individuelle forskjeller innad i aldersgruppene og dem imellom endrer ikke på dette. Individet, med sine forutsetninger og begrensninger, vil i de fleste tilfeller være med modent, vis klok og voksen som 60-åring enn som 20-åring. Men det er ikke dermed sagt at d et er gitt at en hver 60-åring er klokere og visere enn en 20-åring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Grafica Skrevet 8. desember 2007 #46 Del Skrevet 8. desember 2007 Ah, en ting er visdom etter et langt liv; men hva skal man med denne visdommen og erfaringen, som er bygd opp på en helt annen tid enn den vi lever i nå? Misforstå meg rett; jeg skjønner helt klart hva du mener, men samtidig er det 90%n av de "eldre" som har problemer med å forstå dagens moderne samfunn, fordi det "var ikke slik før". Man må se det i den konteksten, også! Jeg må også si jeg synes det er pussig at med en gang en under 25 kommer og sier "jeg er veldig moden for aldern" så himles det litt med øynene. Og skrivefeil er IKKE riktig å dømme alder ut i fra! For det første så snakker ungdom helt annerledes enn de mer voksne, akkurat som at voksne snakker annerledes enn eldre. For det andre er det mange voksne som skriver like så dårlig, om ikke verre (dere skulle sett de grammatiske feilene til min stefar, og han er 45!) Konklusjonen i denne debatten har vel blitt nådd for lenge siden; man kan egentlig ikke dømme noen, uansett alder, utifra alder, fordi det er så forskjellig fra person til person. Men det er utrolig interessant å se hva dere alle har å si, så ikke stopp! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puselabb Skrevet 8. desember 2007 #47 Del Skrevet 8. desember 2007 Ah, en ting er visdom etter et langt liv; men hva skal man med denne visdommen og erfaringen, som er bygd opp på en helt annen tid enn den vi lever i nå? Misforstå meg rett; jeg skjønner helt klart hva du mener, men samtidig er det 90%n av de "eldre" som har problemer med å forstå dagens moderne samfunn, fordi det "var ikke slik før". Man må se det i den konteksten, også! Jeg må også si jeg synes det er pussig at med en gang en under 25 kommer og sier "jeg er veldig moden for aldern" så himles det litt med øynene. Og skrivefeil er IKKE riktig å dømme alder ut i fra! For det første så snakker ungdom helt annerledes enn de mer voksne, akkurat som at voksne snakker annerledes enn eldre. For det andre er det mange voksne som skriver like så dårlig, om ikke verre (dere skulle sett de grammatiske feilene til min stefar, og han er 45!) Konklusjonen i denne debatten har vel blitt nådd for lenge siden; man kan egentlig ikke dømme noen, uansett alder, utifra alder, fordi det er så forskjellig fra person til person. Men det er utrolig interessant å se hva dere alle har å si, så ikke stopp! Så enig, så enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 8. desember 2007 #48 Del Skrevet 8. desember 2007 Det kommer selvsagt an på hva man vil ha svar på og hvilke samtaler man ønsker. Dersom man vil diskutere hip-hop så går man ikke til Herr Jensen på gamlehjemmet, det er jo noe de fleste forstår .. Når jeg skrev innlegget mitt så tenkte jeg: "Hvem foretrekker jeg å snakke med?" .. og da er svaret at hverdagslige diskusjoner om ting jeg er opptatt av liker jeg best å snakke med venninner og kollegaer i noenlunde samme alder som meg .. Men jeg elsker også å snakke med unge mennesker - jeg er mor til to gutter på 16 og 21 - og jeg synes det er utrolig interessant å høre deres meninger om saker og ting .. Men jeg føler jo at det er milevis forskjell på meg og dem når det gjelder det meste .. selvom det ikke gjelder alt. Jeg kan f.eks. gjerne spør sønnene mine om klærne jeg har på meg er ok .. for de svarer rett fra leveren og mer enn en gang har jeg gått og skiftet etter å ha fått noen "uheldige" kommentarer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #49 Del Skrevet 8. desember 2007 I hele menneskehetens historie har alderdom vært ansett for å representere klokskap og visdom. Det er ikke uten grunn at det har vært slik. På gruppenivå finner man nok betydelig mer klokskap og visdom på gamlehjemmet enn på videregående skole. Noe som egentlig sier seg selv. Livserfaring gir visdom. Individuelle forskjeller innad i aldersgruppene og dem imellom endrer ikke på dette. Jeg tror du tar feil, for mange eldre mennesker lar tiden løpe fra dem. Hvor mange mennesker på gamlehjemmet vet hvordan man opererer en datamaskin eller annen moderne elektronikk? Ganske få. Uten denne praktiske klokskapen er man tilnærmet verdiløs i mange moderne jobber, og man faller også utenfor en rekke diskusjoner. I tillegg er det mange eldre mennesker som er fanget i en "alt var bedre før"-tankegang, noe som i seg selv indikerer mangel på visdom. Jeg føler at når man er kommet over "ungdomskneiken" og blitt voksen, er det ingenting som tilsier at et gammelt menneske er klokere enn et ungt menneske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tulipa Skrevet 8. desember 2007 #50 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg tror du tar feil, for mange eldre mennesker lar tiden løpe fra dem. Hvor mange mennesker på gamlehjemmet vet hvordan man opererer en datamaskin eller annen moderne elektronikk? Ganske få. Uten denne praktiske klokskapen er man tilnærmet verdiløs i mange moderne jobber, og man faller også utenfor en rekke diskusjoner. I tillegg er det mange eldre mennesker som er fanget i en "alt var bedre før"-tankegang, noe som i seg selv indikerer mangel på visdom. Jeg føler at når man er kommet over "ungdomskneiken" og blitt voksen, er det ingenting som tilsier at et gammelt menneske er klokere enn et ungt menneske. Jeg må si at jeg er imponert over hvor mange eldre mennesker som bruker PC, internett og mobiltelefon. Veldig mange har innsett at de må lære dette for å få en enklere hverdag og for å kunne kommunisere med barn, barnebarn og oldebarn. Min gamle tante er masse ute og reiser - hun sendte alltid masse kort fra fjerne himmelstrøk - men nå - nå er det kun meldinger på mobilen det går på Synes det er stilig, jeg ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #51 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg må si at jeg er imponert over hvor mange eldre mennesker som bruker PC, internett og mobiltelefon. Jeg er helt enig i at det er glimrende av de som faktisk gjør det. Men sannheten er at det bare er 4 prosent av den norske befolkningen eldre enn 67 år som benytter Internett på en gjennomsnittsdag (Statistisk sentralbyrå/SSB, 2003). Og da sier det seg jo selv at mange blir stående utenfor når det uttalte målet i samfunnet er en økt digitalisering. Snart kan man jo nesten ikke ha kontakt med det offentlige uten å bruke en datamaskin. Poenget mitt var bare at slik praktisk klokskap også må tas med i beregningen, og da ser bildet ganske annerledes ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 8. desember 2007 #52 Del Skrevet 8. desember 2007 I disse julebordstider så er det vel masse bevis på at man ikke trenger å være tenåring for å være fjortis. Og som alle sier, fjortis er en tilstand, ikke en alder. Personlig så er ingen av de jeg kjenner fjortis og de er fra 18-30 år.. Mens en del folk som flyr i byen er fjortis og disse er gjerne godt over 20 år.. Alt fra 12-28.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 8. desember 2007 #53 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg syns gjentatt bruk av "utrolig" og og/å-feil øker fjortizzfaktoren. Så skrivefeil gjør at du oppfører deg som en barnslig tenåring? Unnskyld meg for å skrive feil når det kommer til og/å..dessuten brukte jeg ikke utrolig så ofte. Men jeg kan uansett ikke forstå at det forteller deg hvordan jeg er som person? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2007 #54 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg syns gjentatt bruk av "utrolig" og og/å-feil øker fjortizzfaktoren. Hun hadde da ikke en eneste og/å-feil, det må være du som ikke kan reglene! Utrolig var bare brukt én gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedikte Skrevet 8. desember 2007 #55 Del Skrevet 8. desember 2007 Så skrivefeil gjør at du oppfører deg som en barnslig tenåring? Unnskyld meg for å skrive feil når det kommer til og/å..dessuten brukte jeg ikke utrolig så ofte. Men jeg kan uansett ikke forstå at det forteller deg hvordan jeg er som person? Ja, når du kritiserer andre for å skrive fjortizzzrpåk, så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedikte Skrevet 8. desember 2007 #56 Del Skrevet 8. desember 2007 Hun hadde da ikke en eneste og/å-feil, det må være du som ikke kan reglene! Utrolig var bare brukt én gang. Hvis du leser innleggene hennes, ser du at utrolig brukes veldig ofte, og at hun sliter med å/og-feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #57 Del Skrevet 9. desember 2007 Ah, en ting er visdom etter et langt liv; men hva skal man med denne visdommen og erfaringen, som er bygd opp på en helt annen tid enn den vi lever i nå? Misforstå meg rett; jeg skjønner helt klart hva du mener, men samtidig er det 90%n av de "eldre" som har problemer med å forstå dagens moderne samfunn, fordi det "var ikke slik før". Man må se det i den konteksten, også! Visdom er ihvertfall tidløs, selv om ikke erfaringer er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2007 #58 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg tror du tar feil, for mange eldre mennesker lar tiden løpe fra dem. Hvor mange mennesker på gamlehjemmet vet hvordan man opererer en datamaskin eller annen moderne elektronikk? Ganske få. Uten denne praktiske klokskapen er man tilnærmet verdiløs i mange moderne jobber, og man faller også utenfor en rekke diskusjoner. Nå er det faktisk ganske sjelden at jeg opplever å se at det blir satt likhetstegn mellom klokskap og praktisk kunnskap med arbeidsmarkedsverdi. Etter mitt syn er ikke akkurat det en analyse som viser tegn på klokskap. Du fremstår som en moderne variant av en brautende arbeidskar fra eldre tider, med digre never og som høylytt proklamerer at det å kunne svinge en hammer er det eneste som betyr noe her i verden. Noe som egentlig er ganske ironisk. For han hadde jobba ræva av deg dersom du ble sendt tilbake til hans tid. Og dine datakunnskaper ville vært fullstendig verdiløse på datidens arbeidsmarked. Jeg føler at når man er kommet over "ungdomskneiken" og blitt voksen, er det ingenting som tilsier at et gammelt menneske er klokere enn et ungt menneske. Så livserfaring har ingenting å si? Det er verdiløst? Ingenting kommer ut av det? Ingen modningsprosess etter ”ungdomskneiken”? Jeg har en stygg mistanke om at du selv kommer til å ende opp som en av disse ”alt var bedre før”-gamlingene som du kritiserer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 9. desember 2007 #59 Del Skrevet 9. desember 2007 (endret) Ja, når du kritiserer andre for å skrive fjortizzzrpåk, så. Jeg kritiserte jo ingen for å skrive fjortisspråk, jeg har bare sagt at ikke alle trenger nødvendigvis å være fjortis selv om de er tenåringer edit: Nå leste jeg igjennom det jeg opprinnelig skrev her, og jeg har ikke kritisert noen.. Det er heller noe jeg aldri gjør, jeg gidder ikke å klage på andre sine skrivefeil o.l Endret 9. desember 2007 av estrella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 9. desember 2007 #60 Del Skrevet 9. desember 2007 Hvis du leser innleggene hennes, ser du at utrolig brukes veldig ofte, og at hun sliter med å/og-feil. Da er det jo kjekt for deg at du er så utrolig flink selv ..så har du iallefall noen å klage på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå