Gjest Grafica Skrevet 28. november 2007 #1 Skrevet 28. november 2007 Hei, jeg lurer på om jeg har fått lavt stoffskifte, er det noen her som har/har hatt det, som kanskje kan svare litt på det jeg lurer på? Jeg gikk plutselig opp 15 kg (fra 65 til 80, er 170 høy) på fire-fem måneder. Jeg kutta ut alt av sukker, og begynte å spise sunnere. Jeg får rimelig med mosjon (ved å løpe til og fra t-banen hele dagen, alltid seint ute, og alltid litt for langt i forhold til hva jeg egentlig greier å løpe, heh), og har derfor sluttet å gå opp, men har heller ikke gått ned så mye som et halvt kilo i løpet av tre måneder nå. I tillegg er jeg fryktelig slapp og energiløs, uansett hvor mye jeg sover, er det ikke nok. Jeg føler meg konstant "utafor", og blir mye mer lett irritert/i dårlig humør. Jeg fryser MYE lettere enn jeg gjorde før, jeg har aldri vært noen frossenpinn, men nå fryser jeg nesten hele tida.Samtidig så svetter jeg mer enn før når jeg først blir varm. Jeg har problemer med fordøyelsen, og har helt annerledes appetittmønster enn tidligere. Håret mitt er knusktørt, uansett hvor mye penger og tid jeg har brukt på det. Huden min kjennes også annerledes ut, uten at jeg kan sette fingeren på hva det er. Hendene mine har hovnet opp (jeg kan ikke bruke forlovelsesringen min lenger...) og hele kroppen min kjennes litt, hva skal jeg si, vassen? Hvis det er stoffskifte; er det da en permanent lidelse? Alt jeg har funnet på nettet snakker om folk som går på medisiner resten av livet, men jeg vet om noen som har hatt problemer med stoffskiftet som har gått på medisiner for kortere perioder, men er det kanskje når man har for høyt stoffskifte? Jeg er tjue, forresten. Og nei, jeg er IKKE gravid. Flere har foreslått det Har testa og går dessuten på p-sprøyte (som jeg har gått på i tre år uten bivirkninger) Så, eh... Hjelp? Jeg skal til legen, men siden fastlegen min fortsatt er i telemark, og jeg i oslo, med full skole og jobb, så blir det ikke før rett over nyttår...
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #2 Skrevet 29. november 2007 Du har mange symptomer på for lavt stoffskifte. Synes det er lenge å vente til rett over nyttår da. Du får jo velge selv hva du vil gjøre. Dersom stoffskiftet ditt er for lavt så trenger du jevnlig kontroll hos lege. Du får vurdere om du skal fortsette å ha fastlegen du har nå eller å finne en der du faktisk bor. Jeg tror at har du for lavt stoffskifte så må du gå på medisner resten av livet. Nå er det ulike årsaker til at stoffskiftet blir for høyt/lavt. Jeg selv har for høyt og det er en mulighet for at akkurat min sykdom kan brenne ut. Tvilsomt nå som jeg har vært syk i mange år.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #3 Skrevet 29. november 2007 Hei! ikke vent til over nyttår. Er det helsetjenest på skolen du går på, dra dit! Eller ring til et legesenter, det er noe som heter gjestepasient. Si at du trenger en blodprøve for å måle stoffskifte, du får sikker hjelp. Det tar deg 15 min, og det bør du ta deg tid til! Har du lav stoffskifte, er det viktig å begynne med medisiner med en gang. Hilsen en med lavt stoffskifte!
Gjest Grafica Skrevet 29. november 2007 #4 Skrevet 29. november 2007 Takk for svar begge to. Jeg har tenkt på mange muligheter for hvordan jeg kan komme meg til en lege nå, men jeg er opptatt nesten hvert eneste sekund med jobb og skole >.< Jeg har greid meg så langt, så jeg greier en måned til. Med rett over nyttår mente jeg 3-4 januar
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2007 #5 Skrevet 29. november 2007 Bare vær oppmerksom på at du ikke får prøvesvarene samme dag. Jeg må alltid ta blodprøver 3 dager før legebesøket. Av og til tas det utvidete blodprøver og da må det gå en uke. Dersom du får det til så prøv å få tatt blodprøver på forhånd. Jeg skjønner det er vanskelig når legen i utgangspunktet ikke har noe info.
Lilith Skrevet 29. november 2007 #6 Skrevet 29. november 2007 Høres ut som lavt stoffskifte, ja. Kan du ikke høre med legevakta om du får tatt blodprøve der?
Gjest Grafica Skrevet 29. november 2007 #7 Skrevet 29. november 2007 Ja kanskje det, eller så vet jeg at det er noe som heter fürst labratorier i sentrum, samboeren min har gått der før for å ta blodprøve. Skal høre rundt, det hadde vært fint å vite så fort som mulig, egentlig... Jeg er så sliten av å føle meg konstant sliten! Og jeg som pleide å ha energi for ti personer.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #8 Skrevet 30. november 2007 Jeg skjønner godt at du er sliten. Har det på samme måte selv. Jeg hadde hørt med det laboratoriumet om de kan ta prøvene du trenger. Koster sikkert noe, men viktig. Nå er det ingenting som er hokuspokus ved en stoffskifteproblematikk. Selv det å justere en medisindose sånn at den blir riktig kan ta et år. Medisinen justeres. Ny blodprøve og legetime en måned etter. Ny justering osv.
Gjest Heloise Skrevet 30. november 2007 #9 Skrevet 30. november 2007 TS : Du har nok fått de svarene du trengte, men jeg må si at jeg synes også det høres ut som du kan ha lavt stoffskifte. Og ja det er permanent, det er jeg rimelig sikker på... *litt hjerneteppe her nå* Eksen min hadde det, han sliter endel pga det. Mye slapp og sliten, og må ta medisiner daglig. Er også endel mat han ikke han spise pga. stoffskiftet.... Bestemoren min hadde for høyt stoffskifte, men var de samme plagene, bortsett fra vekttap istedet for vektøkning.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #10 Skrevet 30. november 2007 Til dere som har fått diagnostisert lavt stoffskifte: Er dette noe man kan få sånn plutselig? Jeg bare lurer, altså. Og hva kan man gjøre for å forebygge slik at man ikke får det?
ashera Skrevet 30. november 2007 #11 Skrevet 30. november 2007 Høres ut som lavt stoffskifte, ja. Kan du ikke høre med legevakta om du får tatt blodprøve der? Dette er definitivt ingen legevaktting, men noe som bør følges opp av fastlege eller spesialist. Det er også et poeng å få rask diagnose og behandling, så jeg hadde ikke ventet til etter jul om jeg var deg. Du har typiske stoffskiftesymptomer, men vær også obs på at mange av disse symptomene er så diffuse at også kan bety en rekke andre ting. Men kombinasjonen av alle de du nevner er klassisk for lavt stoffskifte.
tuji Skrevet 30. november 2007 #12 Skrevet 30. november 2007 Jeg vet ikke om man kan forebygge det. Jeg fikk lavt stoffskifte etter svangerskap, og hos enkelte som får det i den sammenhengen, er det forbigående. Hos meg er det ikke det, jeg har hatt det i over tre år nå. Jeg ville absolutt prøvd å få tatt den prøven så fort som mulig, for selv etter at du får medisin, tar det en stund før du får effekt. Hos de fleste med lavt stoffskifte er det lett å regulere vha. medisiner, mens andre trenger lenger tid. Hvis det er det du har, er det like greit å få medisiner først som sist, slik at du raskere kan bli bedre.
Lilith Skrevet 30. november 2007 #13 Skrevet 30. november 2007 Jeg vet det ikke er noen "legevaktting", jeg har lavt stoffskifte selv. Det var mer en siste utvei hvis hun ikke fikk tatt blodprøve noe annet sted før jul.
Unika Skrevet 30. november 2007 #14 Skrevet 30. november 2007 (endret) Til dere som har fått diagnostisert lavt stoffskifte: Er dette noe man kan få sånn plutselig? Jeg bare lurer, altså. Og hva kan man gjøre for å forebygge slik at man ikke får det? stoffskifteproblemer går gjerne igjen i familier, arvelig altså. Både jeg,min mor,bestemor og tante har det. Det er egentlig mest vanlig å få det i voksen alder, jeg fikk det når jeg var 17,kanskje før. Er også en typisk kvinnesykdom. Tror ikke man kan gjøre noe spesifikt for å unngå det (?!) Sånn generellt: Jeg la på meg 10 kg over noen mnd i 16-17 års alderen,er fortsatt ikke nede i den vekten jeg var før sykdommen brøt ut, og nå har det gått 5 år. Medisiner for lavt stoffskifte må man gå på livet ut, det er jo tross alt en skade i skjoldbruskkjertelen. Forøvrig merker jeg ikke noe til sykdommen, og tenker ikke på det. (bortsett fra de kg jeg gikk opp,men de skal bort!) Kan også nevne at de aller fleste norske leger er veldig dårlige på å følge opp stoffskiftepasienter, dette er en kjent sak for de som har det. Jeg var så heldig å ha en tysk fastlege, i Tyskland fokuserer de nemlig mye mer på denne type sykdom under opplæring. Mener ikke man skal spore opp en tysk lege, sikkert mange norske som er akkurat like gode. Men får man ikke den hjelpen man trenger,så ikke nøl med å bytte lege! Man skal ikke gå rundt å føle seg slapp og utafor! Legger også til at hvis du har prøvd å bli gravid over lang tid, burde man be om blodprøve for å sjekke stoffskifte. De færreste tenker på at det kan være en grunn til at befruktning ikke går i boks,men det kan det faktisk være. Det er forresten også lettere å få glutenallergi og laktoseintoleranse hvis man allerede har stoffskifteproblemer har jeg hørt. Det stemmer hvertfall for meg,mamma og bestemor. Tror ikke min bestemor sitter på de bste genene, siden jeg har fått lavt stoffskifte OG glutenallergi Endret 30. november 2007 av Unika
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #15 Skrevet 30. november 2007 Hei! Jeg fikk en sterk mistanke da jeg leste innlegget ditt. Har du tenkt tanken at det kan være pga p-sprøyten? Jeg har gått på den og hatt nøyaktig de samme symptomene. Først nå som jeg har sluttet på den begynner jeg å få igjen for trening og sunt kosthold, vektpilen går nå nedover. Jeg gikk også opp 15 kg, men på kun en mnd.. Har også hørt om andre som har reagert på sprøyten på denne måten, så kan jo være verdt å sjekke ut Mitt beste råd er å prøve annen prevansjon en stund og se om det hjelper. (kan kanskje ta tid da, varierer VELDIG hvor fort man får den skiten ut av kroppen igjen)
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2007 #16 Skrevet 30. november 2007 Hei! Jeg fikk en sterk mistanke da jeg leste innlegget ditt. Har du tenkt tanken at det kan være pga p-sprøyten? Jeg har gått på den og hatt nøyaktig de samme symptomene. Først nå som jeg har sluttet på den begynner jeg å få igjen for trening og sunt kosthold, vektpilen går nå nedover. Jeg gikk også opp 15 kg, men på kun en mnd.. Har også hørt om andre som har reagert på sprøyten på denne måten, så kan jo være verdt å sjekke ut Mitt beste råd er å prøve annen prevansjon en stund og se om det hjelper. (kan kanskje ta tid da, varierer VELDIG hvor fort man får den skiten ut av kroppen igjen) Det kan faktisk være verdt å tenke på, dessuten er det mer og mer vanlig at leger ikke anbefaler en å gå flere år på p-sprøyter på grunn av ulike (langsiktige) bivirkninger. Men jeg vil absolutt anbefale å gå til legen så fort som mulig nå også, ikke "bare" vurdere å kutte ut p-sprøyta. Siden plutselig lavt stoffskifte som andre sier kan skyldes en skade, sykdom e.l synes jeg det er viktig å utelukke mer alvorlige ting.
ashera Skrevet 30. november 2007 #17 Skrevet 30. november 2007 Det er en velkjent sak at kjønnshormonelle endringer kan utløse endringer i stoffskiftet, jfr. post partum-thyreoditt. Stoffskiftet mitt har alltid endret seg ved slike anledninger, f.eks. ved p-pille start- og slutt, ved graviditet, etter ammeslutt, og etter innsetting av hormonspiral. Selv om årsaken til hormonendringene fjernes, kan stoffskiftet forbli lavt, og det er derfor viktig å følge opp begge tråder samtidig.
Gjest Diandra Skrevet 30. november 2007 #18 Skrevet 30. november 2007 Hvorfor kan ikke folk bare akseptere at de blir feite pga livsstilen sin istedet for å finne på alle slags diagnoser for å unnskylde seg?
ashera Skrevet 30. november 2007 #19 Skrevet 30. november 2007 Hvorfor kan ikke folk bare akseptere at de blir feite pga livsstilen sin istedet for å finne på alle slags diagnoser for å unnskylde seg? Det der synes jeg var langt over streken. Du har rett i at det er en del som skriker opp om "lavt stoffskifte" når de legger på seg en kilo eller tretten. Men de fleste som virkelig viser seg å ha lavt stoffskifte er oftest opptatt av andre ting. Jeg kan forsikre deg om at kiloene er det aller, aller, aller minste problemet med denne diagnosen.
Gjest Mayamor Skrevet 30. november 2007 #20 Skrevet 30. november 2007 Hvorfor kan ikke folk bare akseptere at de blir feite pga livsstilen sin istedet for å finne på alle slags diagnoser for å unnskylde seg? Og hvorfor er det bare gjester som kommer slikt oppgulp?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå