Gå til innhold

handlefritt år


Gjest Kashmir

Anbefalte innlegg

Å? Må du kjøpe jobb klær hver måned? Jeg går i jobb 5 dager i uken og trenger da ikke nye klær hver måned av den grunn.

Skal man representere så er det selvsagt nødvendig å se fresh ut men nye klær hver måned høres drøyt ut uansett.

Uansett Tulipa - det er frivillig om man ønsker å kutte ned på forbruket sitt eller ikke. Hvis du ikke har lyst til det er det helt greit det.

Nå snakket jeg om værdamene i TV2, de entrer ikke skjermen i egne klær.

Jeg kjøper endel klær, ja .. fordi jeg har en jobb som krever at jeg deltar i møter flere ganger i uken med lederne og partnere - og da må man fremstå representativ.

Men i motsetning til mange andre så kaster jeg aldri klærne mine. Jeg tar veldig godt vare på klærne mine, skifter så snart jeg kommer hjem. Går aldri hjemme i jobb-klærne mine. Jeg reparerer klær så snart noe ryker og syr om når jeg er lei av noe. Er en kløpper på symaskinen og har mye glede av det. Det svarer seg å kjøpe dyre kvalitetsklær - for det første så holder de lenger for det andre så tror jeg folk tar bedre vare på kvalitetsklær ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
Nå snakket jeg om værdamene i TV2, de entrer ikke skjermen i egne klær.

Jeg kjøper endel klær, ja .. fordi jeg har en jobb som krever at jeg deltar i møter flere ganger i uken med lederne og partnere - og da må man fremstå representativ.

Men i motsetning til mange andre så kaster jeg aldri klærne mine. Jeg tar veldig godt vare på klærne mine, skifter så snart jeg kommer hjem. Går aldri hjemme i jobb-klærne mine. Jeg reparerer klær så snart noe ryker og syr om når jeg er lei av noe. Er en kløpper på symaskinen og har mye glede av det. Det svarer seg å kjøpe dyre kvalitetsklær - for det første så holder de lenger for det andre så tror jeg folk tar bedre vare på kvalitetsklær ...

Å så du mener at Eli Kari kan si at hun ikke skulle shoppe i 2007 for hun har en konsulent til å gjøre det? For noe tull. Hun sa selv at hun brukte for ca 4.000 pr måned i shopping. Jeg går ut fra at hun har klesgodtgjørelse på jobben hvis det kreves et spesifikt antrekk/regelmessig utskifting og da er jo ikke det det samme som at hun bruker haugevis på klesshopping. Dessuten - hvis hun har shoppet for 4.000 i måneden i 2006 skulle hun vel ha noen "filler" hun kan bruke i 2007 når hun ikke shopper.

Hvis du kjøper dyre kvalitetsklær så forventer jeg at hvis du har gjort vanlige innkjøp i 2007 så overlever klærne dine gjennom hele 2008 uten at du trenger å kjøpe nye - du må da ha nok å gå med?

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så du mener at Eli Kari kan si at hun ikke skulle shoppe i 2007 for hun har en konsulent til å gjøre det? For noe tull. Hun sa selv at hun brukte for ca 4.000 pr måned i shopping. Jeg går ut fra at hun har klesgodtgjørelse på jobben hvis det kreves et spesifikt antrekk/regelmessig utskifting og da er jo ikke det det samme som at hun bruker haugevis på klesshopping. Dessuten - hvis hun har shoppet for 4.000 i måneden i 2006 skulle hun vel ha noen "filler" hun kan bruke i 2007 når hun ikke shopper.

Hvis du kjøper dyre kvalitetsklær så forventer jeg at hvis du har gjort vanlige innkjøp i 2007 så overlever klærne dine gjennom hele 2008 uten at du trenger å kjøpe nye - du må da ha nok å gå med?

Hjelpe meg - er jeg så vanskelig å forstå?

Værdamene på TV2 går ikke på skjermen i egne klær - de har en kleskonsulent som kjøper inn haugevis med klær så får de velge hva de vil hva på seg hver gang de skal på skjermen.

Det er jo litt enklere å la være å kjøpe klær når man allikevel har haugevis med nye klær på jobben ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så du mener at Eli Kari kan si at hun ikke skulle shoppe i 2007 for hun har en konsulent til å gjøre det? For noe tull. Hun sa selv at hun brukte for ca 4.000 pr måned i shopping. Jeg går ut fra at hun har klesgodtgjørelse på jobben hvis det kreves et spesifikt antrekk/regelmessig utskifting og da er jo ikke det det samme som at hun bruker haugevis på klesshopping. Dessuten - hvis hun har shoppet for 4.000 i måneden i 2006 skulle hun vel ha noen "filler" hun kan bruke i 2007 når hun ikke shopper.

Hvis du kjøper dyre kvalitetsklær så forventer jeg at hvis du har gjort vanlige innkjøp i 2007 så overlever klærne dine gjennom hele 2008 uten at du trenger å kjøpe nye - du må da ha nok å gå med?

Ja, jeg har nok av klær - men jeg kjøper nytt når jeg har lyst på nytt. Sånne hysteriske miljø-gimmicker gidder jeg ikke kaste meg på, nei ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inspirert av Eli kari Gjengedal, blir mitt nyttårsforsett å slå et slag for miljøet og gjøre 2008 til et handlefritt år. Planen er å ikke kjøpe ett eneste klesplagg til meg selv i 2008.

Blir spennende å se om det faktisk vil bli veldig vanskelig...!

Vet du, jeg ble også inspirert av å lese om hennes handlefrie år, og har det stadig i bakhodet - skal/skal ikke. Når jeg lander på "skal" tenker jeg straks at jeg må skyndte meg å handle masse før nyttår slik at jeg har litt å gå på :sjenert: og blir sittende og fundere på om jeg virkelig har noen ok sommerklær...

Blir spennende å følge med på om du klarer det, Bodillen! (og kanskje jeg og hiver meg med)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Hjelpe meg - er jeg så vanskelig å forstå?

Værdamene på TV2 går ikke på skjermen i egne klær - de har en kleskonsulent som kjøper inn haugevis med klær så får de velge hva de vil hva på seg hver gang de skal på skjermen.

Det er jo litt enklere å la være å kjøpe klær når man allikevel har haugevis med nye klær på jobben ..

Ja men da er det jo ikke de som kjøper klærne da og ikke bruker de de privat heller.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du blander deg bort i "hysteriske miljøgimmick tråder" når det ikke interesserer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest marihan
Ja, jeg har nok av klær - men jeg kjøper nytt når jeg har lyst på nytt. Sånne hysteriske miljø-gimmicker gidder jeg ikke kaste meg på, nei ..

Hva gjør du i denne tråden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør du i denne tråden da?

Oi, oi, oi .. :ler: nei, jeg føler meg ikke akkurat velkommen ..

Hvis du leser innlegget mitt over her så skrev jeg noe om værdamen på TV2 som faktisk var foranledningen til denne tråden.

Jeg skrev nemlig at de har en kleskonsulent som kjøper inn haugevis med klær hver måned - slik at de kan velge og vrake hva de vil ha på seg på skjermen. Det er kanskje litt lettere å inngå en slik avtale med seg selv og hele Norge når man ikke trenger tenke på jobb-klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, jeg ble også inspirert av å lese om hennes handlefrie år, og har det stadig i bakhodet - skal/skal ikke. Når jeg lander på "skal" tenker jeg straks at jeg må skyndte meg å handle masse før nyttår slik at jeg har litt å gå på :sjenert: og blir sittende og fundere på om jeg virkelig har noen ok sommerklær...

Blir spennende å følge med på om du klarer det, Bodillen! (og kanskje jeg og hiver meg med)?

Hvis det føles lettere, så kan du jo kanskje ha tre eller fire handlefrie måneder i første omgang? At du deler året inn i mindre perioder så høres det ikke fullt så avskrekkende ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, oi, oi .. :ler: nei, jeg føler meg ikke akkurat velkommen ..

Hvis du leser innlegget mitt over her så skrev jeg noe om værdamen på TV2 som faktisk var foranledningen til denne tråden.

Jeg skrev nemlig at de har en kleskonsulent som kjøper inn haugevis med klær hver måned - slik at de kan velge og vrake hva de vil ha på seg på skjermen. Det er kanskje litt lettere å inngå en slik avtale med seg selv og hele Norge når man ikke trenger tenke på jobb-klær.

Jeg må også være pent kledd på jobb, og har derfor en stor samling klær av god kvalitet. Nettopp derfor vil det ikke være noe problem for meg.

Klesskapet er overfylt, det er også en grunn til å la være å kjøpe klær i 2008. For meg er det altså ikke bare miljøhensyn.

Jeg kan bruke pengene på andre ting. Altså en personlig utfordring....jeg kjøper så altfor lett klær bare fordi jeg har lyst på dem, ikke fordi jeg trenger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

*oppdage tråd*

I fjor leste jeg Judith Levines bok Not Buying It - My Year Without Shopping, og jeg synes den var uhyre interessant. Levine er ganske lik mange av oss; hun er over middels bevisst på konsumproblematikk men er ikke fanatisk. Jeg syntes det var ganske befriende med en bok som dette som ikke er skrevet av et miljø-übermensch. Anbefales, og det skulle ikke forundre meg om noen andre her også har lest den :-D

Jeg sier ikke at dette er en glitrende godt skrevet bok, for det er det ikke, og jeg er langtfra enig med Levine i alt mulig, men jeg syntes det var enormt interessant å lese om tankeprosessene hennes i dette shoppingfrie året. Jeg har tenkt en hel del selv, på grunn av denne boka, på mine egne shopperesonnementer og hva jeg betrakter som nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Genialt at flere er med. :-D

Bra ide å ta en måned om gangen, Frysepulver, så virker det ikke så "avskrekkende" og det er større sjanse for at man gjennomfører det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Det gikk ikke så veldig bra for min del - men jeg har en svært god grunn da...

Vaskemaskinen har gått åt skogen, så har mer møkkete enn rene klær. Regner med at den fikses i løpet av denne uken, men inntil den tid var jeg nødt til å kjøpe to topper og litt sokker så jeg klarer meg frem til den er reparert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...