Gå til innhold

OK å surfe på jobb?


tingeling

Anbefalte innlegg

Jeg har ansvaret for en jente som er innleid fra et vikarbyrå. Hun gjør på mange måter en god jobb, men samtidig sitter hun ofte og surfer på eksterne nettsider, eller skriver privatmail i arbeidstiden (jeg ser det når jeg går forbi siden skjermen står godt synlig). Dette begynner å plage meg siden hun definitivt har nok å gjøre og jeg selv drukner i arbeid om dagen. Er jeg sær som mener at når man er innleid for å gjøre en jobb så er det ikke ok å surfe så lenge man har nok annet å gjøre, eller er dette noe man må forvente av en som ikke har annen lojalitet til selskapet enn at hun får lønnen sin fra oss denne måneden?

tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ¤bella¤

når jeg sitter på kontoret hender det at jeg trenger fem min unna vedtak, lover osv, så da syns jeg det er godt å surfe litt rundt å nettet.

Om hun gjør det så mye at jobben ikke blir gjort ville jeg sagt ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg "dautid" på jobben så ser jeg ingenting galt i om jeg leser avisen og sjekker privatmail, men synes ikke det er rett å bruke tid på underholdning om jeg har oppgaver som venter.

Og selv om sjefen min er veldig grei, tror jeg nok han tenker på samme måten, og sannsynligvis ville han sagt fra om han hadde sett meg bruke tiden min på nettet når jeg egentlig skulle jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det IKKE ok å surfe på jobb, enten man er innleid eller fast ansatt.

-det er misbruk av den tiden en er betalt for å gjøre en jobb, en stjeler tid og penger

-det kan føre tiløkt belastning for de andre

-en får ikke utnyttet kapasiteten, bedriften (eller denne personen) kan bli hengende etter med arbeidsoppgavene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ansvaret for en jente som er innleid fra et vikarbyrå. Hun gjør på mange måter en god jobb, men samtidig sitter hun ofte og surfer på eksterne nettsider, eller skriver privatmail i arbeidstiden (jeg ser det når jeg går forbi siden skjermen står godt synlig). Dette begynner å plage meg siden hun definitivt har nok å gjøre og jeg selv drukner i arbeid om dagen. Er jeg sær som mener at når man er innleid for å gjøre en jobb så er det ikke ok å surfe så lenge man har nok annet å gjøre, eller er dette noe man må forvente av en som ikke har annen lojalitet til selskapet enn at hun får lønnen sin fra oss denne måneden?

tingeling

Det hender at jeg skummer gjennom overskriftene på nettaviser når jeg tar pause, men jeg surfer ikke i 20-30 minutter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du mener at det blir det samme?

Jeg mener at man bør få bruke pausene sine til det man selv føler for.

Om personen i nevnte tilfelle faktisk har pause eller er sløv skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll

Vi har innleide folk nå for tiden, de får kun surfe i pausene. Det samme gjør vi.

Heldigvis er de fleste "kule" sidene sperret så det blir ikke til at man kan snike seg på Facebook, Nettby o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en del mennesker som bruker sin 30 minutters lunchpause (som de velger å ta når de vil i løpet av dagen) til å surfe på nettet, sende private mails, søke andre stillinger, lete etter stillingsannonser, osv.

Noen tar røykepauser, andre tar surfepauser. Lunchpausen kan brukes til å spise mens man surfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man bør få bruke pausene sine til det man selv føler for.

Om personen i nevnte tilfelle faktisk har pause eller er sløv skal jeg ikke uttale meg om.

Selvfølgelig kan folk gjøre som de vil i pausene. Vil man heller spise maten på kontoret mens man surfer i lunchpausen, så er jo det helt i orden. Eller man surfer mens de andre drikker kaffe.

Problemet er ofte at man vil ha pausene sammen med de andre, men man vil likevel surfe litt...og det gjør man enten før eller etter pauser.

Når det gjelder røykepauser, så er min erfaring at disse tas som en del av felles pauser, altså at man ikke stikker ut i tide og utide.

Det tar forresten også bare 7 min å ta en røyk, så disse pausene er uansett ikke lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si som de andre, hvis surfingen er av begrenset varighet og foregår i en pause eller hvis det oppstår dødtid i jobben av en eller annen grunn så er det greit nok, men hvis surfingen går utover arbeidet så er det ikke OK i det hele tatt. Man er på jobb for å jobbe, enten man er vikar eller fast ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du mener at det blir det samme?

Jeg mener er en røykepause er det samme som litt nettsurfing. Jeg har jobbet med røykere som bruker mye mer av sin arbeidstid på røyking enn jeg bruker på surfing. Men jeg mener ikke at det er riktig å surfe i arbeidstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å ta seg en røyk er absolutt å sidestille med å surfe litt.

Dessuten tar det ofte lenger tid enn 7 minutter å ta en røyk, spesielt hvis to røyker samtidig.

Jeg synd det er OK å surfe litt hvis det ikke går ut over andre oppgaver, ellers ikke.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er forskjellen? At dei som røyker går vekk fra arb.plassen og bruker 5-10min på ein røyk? Mens dei som surfer blir sittande og berre legg vekk arbeidet i 5-10 min og surfer.

Det er liksom godtatt at folk må få sine røykepauser på 5-10 minutt utenom sjølve pausen, men det er ikkje godtatt å berre ta seg ein pause for å "sjå i veggen". Kjenner mange som på sine arbeidsplasser har begynt med fruktpauser, og i når røykerne tar seg ein røykepause kunne vedkommande ta seg ein frukt.

Å ta seg et 5-minutt i ny og ne er vel ikke galt uansett om man bruker tiden på å røyke eller surfe. Det er når det ene eller det andre begynner å gå utover arbeidet det blir galt.

Etter min erfaring, misbrukes surfing mer enn røykepauser. Røykepauser er "synlige", dermed passer mange seg for å gå ut for ofte og for lenge, og det gjøres ofte når de andre også har pauser.

Surfing er "usynlig", det kan man gjøre uten at det legges mye merke til, og jeg tror at hvis man først kommer innom noe interessant, så er det lett å bruke litt ekstra tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frysepulver

Å kikke innom VG Nett i løpet av dagen ser jeg ikke noe problem med - ei heller at man kikker innom finn.no mens andre tar seg en røyk. Utover dette skal man jobbe når man er på jobb, og surfing over tid bør man ikke akseptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest lillagubban

Hvis hun har andre ting å gjøre og ikke har mer "pausetid" igjen, er det ikke helt bra.

Hos oss får vi sitte på nett i arbeidstiden hvis det er veldig stille i butikken og ikke er noe annet man må gjøre. Det ser bedre ut at vi sitter bak skjermen og leser vg og skriver mail/facebook, enn av vi leser papiravis eller skriver på mobilen, så de sistnevnte har vi ikke lov til.

Som ikke-røyker og ikke spesiell fan av å sitte på pauserommet, gomle på en skive og stirre i veggen, får jeg dessuten ikke dårlig samvittighet av å heller bruke pausetiden min på å sitte på nett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt her. På den ene siden så har jeg full forståelse for at surfing ikke er akseptert (utenom lunchpausen). Man er tross alt på jobb for å jobbe, og man skal ikke få lønn for å skrive innlegg på KG.

På den annen side, så merker jeg i hvertfall selv hvordan trivselen min øker hvis man lemper litt på restriksjonene på slike ting og heller sier at det viktige er at jobben blir gjort skikkelig når den skal gjøres. Da kan litt surfing - ikke lange pauser - gjøre at trivselen blir såpass bedre at man jobber mer effektivt ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes, som mange andre her, at det er helt greit å surfe litt på jobben, om det skulle være i pauser eller dødtid, være seg innleid eller fast ansatt.

Og at en røyk tar 7 min, tja! en sannhet med modifikasjoner spør du meg, jeg røyket før, og røykepausene tok ofte mer en 7 min (men så røyket jeg på den tiden vi hadde røykerom også da, så vi slapp å stå ute og fryse oss gjennom røyken... )

når flere røyker sammen, så blir det skravling i tillegg, samtidig som enda en kommer kanskje noen minutter etter de andre, og man lar jo ikke den stakkarn stå alene noen minutter bare fordi ens egne 7 min er brukt opp.

Å surfe på nett istedenfor andre pauser, synes jeg er helt greit, uansett om man er vikar eller ei, så om man får gjort den jobben man er betalt for å gjøre, så synes jeg ikke det er noe probelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å surfe på jobb når man har ventende arbeidsoppgaver er ikke greit. Men jeg kan ikke huske mange dager i mitt arbeidsliv der det ikke har vært noe dødtid, og da ser jeg ikke noe problem med å surfe litt.

Røykepauser har jeg større problem med, jeg hadde aldri godtatt at en ansatt røykte i arbeidstiden. Så lenge man har betalt lunchpause er det også arbeidstid, ubetalt derimot kan ikke arbeidsgiver styre på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...