_Nida_Michelle Skrevet 13. april 2003 #1 Del Skrevet 13. april 2003 Kusinen min på 14 år sliter utrolig mye med kviser i ansiktet,hun har prøvd så og si det meste,men ingenting virker. Hun har gått fast til en hud-lege i noen måneder nå,problemet er blitt bedre,men verken hun ELLER hud legen er helt fornøyd med resultatet ennå.Hun ringte meg i går å fortalte at hud legen hadde "anbefalt" henne å begynne med en ny type p-pille(husker ikke navnet) som visst skulle ha veldig bra effekt mot kviser.Men det jeg vil frem til er at er det egentlig "forsvarlig" hvis jeg kan si det på den måten,å la en 14-åring begynne på p-pillen for å bli kvitt kviser?Er selv ganske usikker på hva jeg burde og ikke burde anbefale henne og gjøre. Hva mener dere om dette her? *Nida.Michelle* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 13. april 2003 #2 Del Skrevet 13. april 2003 Det er slettes ikke uvanlig at jenter i den alderen blir satt på p-piller for å få bukt med kvisene. Synes ikke at du skal gjøre dette til en stor sak kun fordi hun ennå ikke har passert seksuell lavalder. Kviser er ikke morsomt og jeg skjønner godt at hun er fortvilet. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 13. april 2003 #3 Del Skrevet 13. april 2003 Det er sikkert "Diane" det er snakk om her og den er ikke ny. Pillen brukes mot uren hud og har den "bivirkning" at den hindrer graviditet. Hvis du tenker på "Diane" som medisin og ikke som et antikoncepsjonsmiddel er problemet vel ikke så stort. Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 13. april 2003 #4 Del Skrevet 13. april 2003 Det er nok "Diane"- og som Trille sier så brukes den nesten like mye mot uren hud som mot graviditet. Får håpe foreldrene til kusinen din ikke er så trangsynte at de nekter henne å begynne på p-piller pga. de er redde for at hun skal begynne å hore rundt med alt hun ser. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 13. april 2003 #5 Del Skrevet 13. april 2003 Hvis "alt annet" er prøvd, er hormonbehandling verdt et forsøk for å bli kvitt kvisene. Det etiske dilemmaet her blir for meg om det er riktig å bruke hormoner for å behandle barn, med alt det kan føre med seg av forandringer i kroppen. Men under oppfølging av lege - og mot et såpass plagsomt problem kviser kan være - ser jeg ikke noe galt. At preparatet hun blir tilbudt virker som p-piller også, er underordnet. Kviser skyldes i mange tilfeller en overproduksjon av testosteron i kroppen. Ved å tilføre kroppen østrogener, kan man få balanse i kroppen igjen. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 13. april 2003 #6 Del Skrevet 13. april 2003 Mindre smertefull mens og mindre mengde mensvæske er jo også ett pluss for henne. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 13. april 2003 #7 Del Skrevet 13. april 2003 Begynte med p-piller som 15-åring grunnet menssmerter. Det hindret meg ikke i å være jomfru til jeg var fylt 18 . OM jenta ønsker tidligere seksuell debut, vil det ikke være pga p-pillene, men det vil være jysla kjekt at de er der.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyBug Skrevet 13. april 2003 #8 Del Skrevet 13. april 2003 jeg begynte også på p-piller da jeg var 15, så jeg tror nok ikke det er så skadelig for en 14-åring. jeg tok de fordi jeg hadde veldig smertefull menstrausjon, pluss at jeg hadde en del kviser også.. men jeg ville rådet henne til å forandre kostholdet. det har mye å si! jeg lover!! det funket på meg med en gang jeg forandret kostholdet! be henne vaske ansiktet morgen og kveld med lactacyd, og så må hun desverre kutte ut all kornprodukter. dette gir kviser... frukt og grønt er en selvfølge!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi-78 Skrevet 13. april 2003 #9 Del Skrevet 13. april 2003 Har hun brukt antibiotika?? Dette hjelper så og si alltid. Jeg sleit skikkelig med kviser en del år tilbake, antibiotika var det eneste som hjalp. Ang. p-pillene : Det man må være klar over med Diane er at de er mye "sterkere" enn andre p-piller. Jeg hadde veldige bivirkninger i mange måneder når jeg begynte, jeg gråt stort sett hele tiden. Men kan jo hende at det hadde skjedd hvis jeg hadde begynt på et annet merke og da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 13. april 2003 #10 Del Skrevet 13. april 2003 Jag är i dag väldigt "rädd" för hormonpiller. Jag har på senare år insett hur mycket de påverkat mitt humör och mitt underliv. Pillren HAR biverkningar. Särskilt om de är starka. Förändrad kost i kombination med antibiotika hade jag nog hellre rekommenderat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 13. april 2003 #11 Del Skrevet 13. april 2003 Mener ikke å være hverken ekkel eller negativ nå. Skjønner jo at en 14-åring synes det er "ekkelt" med så mye kviser....... men - det er da ikke unaturlig at en 14-åring har kviser. Du sier også at hun går til hud-lege så jeg skjønner jo at her må det være mer enn vanlige kviser........men dog - jeg synes nå det er drastisk jeg da- å starte på piller mot kviser! Er ikke imot medisinsk behandling av noe slag....... men jeg tenker litt på hva slags signaler vi sender ut til ungdommen jeg........ Piller mot kviser? Piller mot ditt - og piller mot datt. Vi "roter til" naturen - og kroppens normale utvikling. Hva med å hjelpe jenta (og andre personer) til å akseptere at hun har mange kviser.....andre har ikke! Jeg synes det er litt skummelt å gripe inn i en 14-årings utvikling. Men det er nå bare min mening da! Ønsker henne lykke til jeg! 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 13. april 2003 #12 Del Skrevet 13. april 2003 Kviser hos en ung jente skal ikke bortforklares med at det er normalt- det skal tas alvorlig og hvis p-piller kan hjelpe henne så skal hun da jammen få det uten at en som deg skal sitte over henne og dømme og si "nei nei- kviser er naturlig". Du kan umulig skjønne hvor fælt en ungjente med kviser har det når det ikke er snakk om de 2 små som kommer ved hver mens, men at de kommer hele tiden og er store og røde, huden svir når du beveger ansiktet og det kan ta 2-3 dager og klemme ut litt og litt talg. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cruella Skrevet 13. april 2003 #13 Del Skrevet 13. april 2003 At Diane også er et prevensjonsmiddel burde være av underordnet betydning, da jeg synes det burde være en selvfølge at man bruker kondom ved samleie i den alderen. ( I alle aldre forresten, med mindre man er i et fast forhold over lengre tid) L-B Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
myagi Skrevet 13. april 2003 #14 Del Skrevet 13. april 2003 Jeg begynte på p-piller da jeg var 15 pga veldig uregelmessig mens. Og hvis jeg ikke husker feil så hadde jeg hatt sex før det. :oops: så jeg ville ikke tenkt tanken på sex som en "bivirkning" av p-pillen. Pille mot ditt og pille mot datt mentaliteten kan jeg til en viss grad forstå,men prøv å huske hvor sårbar man er i den alderen. Hadde det vært meg som hadde slitt masse med kviser og fikk vite at en pille kunne hjelpe meg så hadde jeg klamret meg til den pilla som en sjømann til en mast i storm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bibbi-78 Skrevet 14. april 2003 #15 Del Skrevet 14. april 2003 Ja, det får ikke hjelpe om det er å klusse med naturen. Hvis det er sånne kviser det var snakk om hos meg, så sier jeg bare kluss i vei... Sånne kviser setter nemlig spor i både kropp og sinn. Selv idag, mange år etter, får jeg helt panikk hvis jeg begynner å få samme kvise symptomer. Er redd for at det skal utvikle seg til det samme helvete. Kjøra på ... ...og før jeg glemmer det: MD Formulation har masse bra produkter for kviser. Dette fantes ikke den gangen jeg fikk mitt utbrudd, men har brukt det med hell senere. De har det hos hudpleiere, er ganske dyrt og tidkrevende å bruke, men er definitivt verdt det!! Lykke til, håper det årner seg :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 14. april 2003 #16 Del Skrevet 14. april 2003 Hadde det vært meg som hadde slitt masse med kviser og fikk vite at en pille kunne hjelpe meg så hadde jeg klamret meg til den pilla som en sjømann til en mast i storm. "Nei Nei- må ikke klusse med naturen, det er farlig, tenk om du ikke kan bli gravid før du er 17 år... huff så grusomt!! Minnie PS: Ironien var ikke død! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mzfire Skrevet 14. april 2003 #17 Del Skrevet 14. april 2003 Jeg har fra jeg var 11 år sliti med masse kviser. Det så ut som betennelser. Det var vondt. Jeg ble erta for det på ungdomskolen faktisk. Såkalte bedrevitere prøvde å finne forklaringer til hva de kom av. Kan det være pga nerver osv... Kort fortalt jeg sleit veldig og selvbildet mitt fikk en stor knekk. Jeg hadde masse i ansiktet og brukte clerasil dekkstift. Lite heldig men jeg visste ikke bedre den gangen for mange år siden. Jeg brukte en slags form for væske som skulle tørke ut de kvisene jeg hadde på ryggen, overarmene og på brystet. Det hjalp ikke. Fikk bare råd om at en dag kom de vel til å forsvinne av seg selv. Da jeg var 18 år gikk jeg til legen og fikk antibiotika TETRACYKLIN. Utbruddene ble mindre og det forbedret seg, men de forsvant ikke. Men de hjalp utrolig. Da jeg sluttet etter nesten 1 år med de kom de tilbake. Men da begynte jeg å ta solarium 3 ganger i uka og de tørket bort. Det som ble siste utvei for meg var p-piller. Men da jeg begynte med p-piller var det for å få regelmessig mens. Da ble kvisene så og si borte. Men jeg har ikke vært så fin som nå og nå bruker jeg Yasmin. Dette var min historie. Mitt syn er at for all del bruk det som hjelper. Ingen skal måtte behøve å ha det jævelig hvis en ikke må. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Qlio Skrevet 14. april 2003 #18 Del Skrevet 14. april 2003 Mye for og imot Diane som pille, ser jeg. Her er solskinnshistorien: Har slitt med kviser siden jeg var 13 år, og gått til hudlege, tatt sol osv. En kombinasjon av alt dette kan faktisk funke! Jeg er sikker på at når vesla i magen er født, så kommer jeg til å starte på Diane igjen. Jeg har bukt de p-pillene i 8 år, uten andre bivirkninger enn mindre mens og mindre hårvekst.... P-pillene alene er ikke nok for min del, men om jeg tar litt sol innimellom og renser huden med de rette produktene (MD Formulations for min del) så kan jeg faktisk vise meg ute uten sminke (og alikevel ha hodet hevet). Det er ingen trøst for en tenåring og høre at kviser er normalt. Ja, for mange vil de forsvinne, men jeg har faktisk slitt (og sliter til tider fortsatt) med kviser, og nå er jeg 27 år! Nei, la nå jenta få de p-pillene, sier nå jeg. Og for de av dere som mener hun heller bør ta Tetracyclin (antibiotika): bør lese i Felleskatalogen som jeg har sakset fra under: Indikasjoner: .........Alvorlige tilfeller av rosacea og acne vulgaris der annen terapi ikke har ført frem. Kontraindikasjoner: Tetracyklinoverfølsomhet. Nedsatt nyre- og leverfunksjon. Graviditet. Forsiktighetsregler: .........Forsiktighet med soling under og noen dager etter avsluttet behandling pga. muligheten for økt fotosensibilitet. Etseskader i øsofagus kan forekomme. Risikoen for slike skader reduseres hvis tablettene tas sammen med rikelig drikke. Jeg brukte dette i ett år, og var en av de heldige som ikke hadde så mange bivirkninger. Men under den tiden fikk jeg ikke lov til å være i solen, ikke drikke alkohol og ble frarådet graviditet i ett år etter avsluttet behandling. Men, hver sin lyst, jeg anbefaler uansett DIANE fremfor antibiotika-kuren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kira27 Skrevet 14. april 2003 #19 Del Skrevet 14. april 2003 Hei! Hvis du oppsøker en hudlege vil han kunne si hva som er anbefalt for behandling av kviser. Tetracyklin er en måte å gjøre det på, men det er best å starte med kuren på høsten/vinteren da man skal unngå sol, samt at det ikke er noe lurt å kombinere den med p-piller da den svekker virkingen av p-piller og man da er nødt til å bruke annen form for prevensjon mens man går på kuren. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 15. april 2003 #20 Del Skrevet 15. april 2003 Slettet. Hege (mod) www.kvinneguiden.no/Forum/faq.php#0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå