Gjest nimbus Skrevet 20. november 2007 #21 Skrevet 20. november 2007 Med en søster som deg kommer han vel til å bli småkriminell uansett. Det er litt av noen holdninger du viser! Den stakkars broren din må altså stjele drikke og gå på fylla for ikke å bli mobbet og kalt nerd? Og han er 13 år? Høres ut som han trenger nye venner. Og hvis han allerede har besøksforbud hos bestekameraten tyder det vel på at det ikke er første gang han går over streken. Det høres ut som moren din er en god mor!
mamma mia Skrevet 20. november 2007 #22 Skrevet 20. november 2007 Uff dette var leit.Vet akkurat hvordan moren din har hatt det idag.Det var nok en desperat handling for og få din bror til og forstå alvoret.Det føles helt grusomt når vi forstår at ingen ting går inn når vi tar opp et problem som dette.Jeg mener hun gjorde det rette,har selv måtte gå til det skritte og anmelde mitt barn.Det er ingen lett oppgave,men når ingenting nytter?For oss ble alt bedre.Han er jo bare 13 år og politiet bare snakker med ham.Håper han tar til fornuft. :gråte:
Gjest Joker'n Skrevet 20. november 2007 #23 Skrevet 20. november 2007 Jeg er helt enig med de andre her, synes det var riktig av moren din å gå mer drastisk til verks enn å bare stå og kjefte på ham. Og jeg må også si som nimbus sier, at det er litt av noen holdninger du viser som storesøsteren hans. Synes moren din er tøff jeg!
Gjest Rx Skrevet 20. november 2007 #24 Skrevet 20. november 2007 Jeg synes man bør holde sånt inne i familien når gutten bare er 13 år gammel.
Antoinette Skrevet 20. november 2007 #25 Skrevet 20. november 2007 Det virker som om denne tenåringen er på stø kurs til å bli ungdomskriminell- men som en annen her påpekte, med de holdningene ts viser så ender han nok opp på anstalt uansett. Moren din gjorde helt rett etter min mening!!
Gjest Huldali Skrevet 20. november 2007 #26 Skrevet 20. november 2007 Det er godt mulig at en snakk med politiet kan være bra. Kanskje han virkelig forstår alvoret av hva han har gjort, det er ofte verre å høre det fra en tredjepart enn en av foreldrene. Det kan virke avskremmende og hindre han i å gjøre liknende ting. Det er også mulig at moren din får noen gode råd for hvordan hun skal håndtere "ungdoms trøbbel". Jeg mener at det er tøft av din mor å ta med sin egen sønn til politiet, og jeg tror ikke det er en lett avgjørelse, men noe man gjør når man ikke vet annen råd og føler at ikke noe annet hjelper. Det er riktig at du skal støtter din bror, men jeg syns ikke du skal støtte opp under hans gale handlinger. Vis forståelse for hvordan han har det, men vis også at du mener at dette er feil oppførsel.
ski.glad Skrevet 20. november 2007 #27 Skrevet 20. november 2007 Vet du hva!? Etter å ha lest dette er det første jeg tenker.. "Er du glad i lillebroren din? Vil du at han skal ha en lovende fremtid? " Hvis "ja" på disse spørsmålene... Tror du ikke moren din gjør det riktige? Når en gutt i en alder av 13 år stjeler, da er det alvorlig. Og at han stjeler alkohol gjør det ikke så veldig mye bedre. Men siden han er ung går det ann å gjøre noe med det. Foreldre som bare skriker og kjefter gjør at ungene fortsetter med dumme ting. Ok, politiet var vel litt i overkant, men jeg syntes kanskje det er riktig av henne likevel. For politiet vil bare fortelle gutten hva som skjer hvis han fortsetter sånn og siden han var så heldig at han ikke ble anmeldt kommer han ikke til å få noe på rullebladet sitt. Du burde rett og slett prøve å la være å stikke nesa så langt ned i denne saken, selv om du er søsteren hans kan han nok komme seg ut av vanskelighetene uten hjelp fra storesøster. Og ta det helt med ro: Politiet jobber med å hjelpe andre mennesker til å ha det bra, de kommer absolutt ikke til å lage trøbbel for hverken moren eller broren din.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. november 2007 #28 Skrevet 20. november 2007 Hvis moren din kjefter og smeller og ikke når frem er det vel bare riktig at hun ber om hjelp hos noen som ikke er følelsesmessig innvolvert? Og fordi om "alle" gjør det er det fremdeles ikke rett å forsvare at en 13 åring drikker. Tviler også på at "alle" gjør det, det er nok en forestilling opp i ditt og 13-åringens hode. At alle i hans gjeng gjør det er ikke det samme som at alle andre gjør det og at de som evt. ikke gjør det er håpløse nerder. Du er også for følelsesmessig engasjert til å ha en rasjonell tilnærming til det.
Gjest mm Skrevet 21. november 2007 #29 Skrevet 21. november 2007 Det er greit at det bare er "småtteri" nå, men det skal faktisk ikke så mye til før det eskalerer og blir til en pokkers big deal. Like greit at han finner ut sammen med onkel blå og sine foreldre hva det egentlig går i, og hva han risikerer bare for å ha det kult sammen med kompiser. All honør til foreldrene, jeg skulle virkelig ønske flere hadde vett og mot nok til å gjøre det de gjør. Han blir jo uansett ikke anmeldt, det er intet i denne sammenhengen som skader verken ham selv eller rullebladet. De skal jo ikke akkurat fengsle ham. Er veldig enig med deg her. Det er viktig at foreldre griper inn tidlig og ikke venter til det blir verre. Jo lenger man venter jo vanskeligere er det å få tenåringen på rett kjør. Har selv jobbet på et lensmannskontor hvor en far kom med sin sønn. Han ville at sønnen skulle høre fra lensmannsbetjenten at det faktisk var en aldersgrense for å kjøre båt med en viss størrelse på motoren og konsekvensene av dette. Far og sønn ble godt mottatt på kontoret. Selv om man drar tenåringen med til politiet så betyr ikke det en anmeldelse. Det betyr en prat med myndighetene og litt skremselspropaganda slik at tenåringen forhåpentligvis skjønner alvoret i situasjonen. Vil anta at politiet gjerne stiller opp i sånne tilfeller. Heller det enn å få den samme tenåringen tilbake med langt alvorligere hendelser på rullebladet.
Carmela Skrevet 21. november 2007 #30 Skrevet 21. november 2007 Dette er et vanskelig dilemma fordi du er glad i din bror og ville ikke at han skal få mer problemer enn det han har. Men jeg synes at din mor skal ta han med til politi. Fordi det er tydelig at han har litt problemer med hva som er rett og galt. Han har kanskje blitt utsatt for gruppepress det er forståelig, det er vanskelig å være 13 år. Vi driver dagligvare, dette betyr at vi med ujevne mellomrom tar folk i å stjele. All ungdom blir anmeldt. Dette fordi politet ønsker det. Ofte ligger det ikke annet enn mer papirarbeid og frusterasjon i det for butikken. Mange ønsker ikke å bruke tid på det slik som nevnte butikkeier. Her hvor vi bor ønsker politet å fange opp så mange ungdom som mulig på et tidlig tidspunkt. Fordi de har erfaring med at de har større mulighet for å påvirke ungdommene da. Vi har sett i løpet av de siste 4 årene at politiet har klart å fange opp mange ungdommer de har vært flinke til å aktivisere halv kriminell ungdom. (De fikk en pris i vår) Resultatet er færre gjengangskriminelle, mindre hærverk og generelt mindre kriminalitet. Politet vil sannsynligvis ikke gjøre annet en å snake med din bror, de vil nok registere seg hvem han er og hvem vennene hans er. Jeg tror det er svært prevantivt å ta ham med til politiet, det må til for at han skal forstå alvoret. Er egentlig litt lei meg for at han ikke ble anmeldt så hadde dere sluppet diskusjonen hjemme, men jeg synes din mor er en handlekraftig dame. Mor vet best i denne situasjonen.
*MEDUSA* Skrevet 21. november 2007 #31 Skrevet 21. november 2007 Jeg er helt enig med de andre her, synes det var riktig av moren din å gå mer drastisk til verks enn å bare stå og kjefte på ham. Og jeg må også si som nimbus sier, at det er litt av noen holdninger du viser som storesøsteren hans. Synes moren din er tøff jeg! Helt enig..
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 22. november 2007 #32 Skrevet 22. november 2007 Jeg kjenner til en lignende historie... det endte med at gutten faktisk syntes det var gøy å være hos Politet og at han så situasjonen fra den andre siden... et større perspektiv. Politiet var ikke strenge med han .. eller kjeftet på han.. men fortalte konsekvensene på en konstuktiv og spennende måte for en "fjortis". Syns det er bra at hun tok han med til politiet.. !
smaksløk Skrevet 22. november 2007 #33 Skrevet 22. november 2007 I denne sammenhengen synes jeg ikke hun overreagerte, veldig rett og dra til politiet. Uansett som så mange har påpekt, han får ikke noe på rullebladet når han bare er 13 år, det "verste" som skjer er at han havner i konfliktråd med butikk eier, noe som siden han er så ung heller ikke er trolig, hvilket fører til at han får seg en skikkelig støkk, sannsynligvis ikke kommer til å gjøre dette igjen, og får seg en god lærepenge. Viktig å skille på mitt og ditt, og en selv om en bare 13 år..
foolish Skrevet 22. november 2007 #34 Skrevet 22. november 2007 Tøft gjort av mammaen din. Jeg tror faktisk det var like tungt/flaut/tøft/vanskelig for henne som det var for sønnen hennes å ta han med på politistasjonen. Respekt til moren din!
viren Skrevet 22. november 2007 #35 Skrevet 22. november 2007 Veldig bra gjort av moren, skulle ønske flere foreldre var like tøffe.
estrella Skrevet 22. november 2007 #36 Skrevet 22. november 2007 Selvfølgelig er det pinlig for han, å bli dratt med ned til politistasjonen, men i og med at han er så ung så kommer de nok til å kun prate med han, og det er bare bra at moren din gjorde noe med det. De fleste barn i den alderen har en tendens til å si alt foreldrene vil de skal si, så går de ut igjen, så klarer de ikke å motstå presset fra kompisene og tar dumme avgjørelser. Forhåpentligvis så lærer han denne gangen, og ikke gjør det flere ganger, fordi det vil jo bare bli verre etterhvert som han "må" bli kulere blant gjengen. Jeg kjenner mange som ikke drakk i 8, 9, 10 osv forresten. Jeg var en av de. I den klassen jeg går i nå så er det kun et par som drikker, men de er 18 og 21.. resten synst det er tåpelig(går andre året på vg skole). Så ikke alle drikker i en alder av 13 år, og det er bare utrolig teit å drikke bare fordi de andre gjør det.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2007 #37 Skrevet 22. november 2007 Tror du moren din gjordet dette for å være slem eller fordi hun bryr seg om han? Håper virkelig at de dro til politiet når kjefting og prating ikke hjelper! Hun anmelder han sikkert ikke, men får politiet til å forklare han litt om konsekvensene av dette. Ser du ikke det selv? Trådstarter, du bør støtte moren din i dette her. Du må heller ikke si til din bror at han får venner kun om han er med på alt som er ulovlig! Det er ikke sant. Man er ikke kjedelig selvom man ikke stjeler og drikker. Da er man egentlig bare dum da! Sett deg inn i moren din sin situasjon! Hvor sliten og lei seg tror du ikke henne er! En mamma er et menneske må du huske på, et menneske med følelser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå