Gå til innhold

Fjerne mandlene på grunn av illeluktende klumper


Gjest Tyrr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal fjerne mandlene om noen uker. Jeg har aldri hatt problemer med halsbetennelser eller noe sånt, mitt problem er at det samler seg gule, illeluktende propper i mandlene. Disse gjør at jeg har dårlig ånde uansett hvor mye jeg pusser tennene eller prøver å trykke dem ut. Har snakket med noen som mener det er overilt av meg å ta en mandeloperasjon av slike grunner, men jeg har vært plaget med dette i flere år, og har til tider skjemmende dårlig ånde som er umulig å få bukt med. Er det virkelig noen stor risiko forbundet med å fjerne mandlene? Og er det noen andre her som har fjernet mandlene av slike grunner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle mer enn gjerne ha fjernet mandlene av samme årsak som du nevner... Er jo en risiko forbundet med å ta mandlene, spesielt i voksen alder, men jeg har inntrykk av at det i de aller fleste tilfeller går helt greit. Jævlig vondt, og det ganske lenge etterpå visstnok, men tror det er verdt det i lengden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk fjernet mandlene pga illeluktende klumper. Jeg var plaget i mange år, og selv om jeg fikk til å tømme disse hulrommene selv, fikk jeg nesten et hysterisk forhold til dette med dårlig ånde. Ikke var det lett å tømme hulrommene heller... Å få fjernet mandlene var utrolig deilig (kremt, noen uker etter operasjonen vel og merke, hehe) Som gjest sier, så var det jævlig vondt! Men likevel verdt det!

Det eneste jeg angrer på i dag, var at jeg ikke fikk fjernet mandlene før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*

Jeg har også slike illeluktende klumper. Vet dere hva de klumpene er?Har hørt både at det er oppsamling av matrester og at det er deler av mandlene som råtner.... Hmmm :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å fjerne mandler er i hvertfall et lite komplisert inngrep, det går fort, du kan reise hjem på dagen (men du blir lagt i narkose under operasjonen), og så er du sykemeldt i to uker. Det er gjør vondt etter operasjonen, men du får smertestillende, og det er ikke uutholdelig.

Jeg fjernet mandlene for noen måneder siden (fordi de var kronisk hovne), og det var helt problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir operasjonen andre "bivirkninger" enn vondt i halsen? Hovner man mye opp e.l.?

jeg har vært veldig slapp frem til nå de siste dagene, gikk ned 6 kilo på 6 dager så jeg regner med det er det som spiller inn.

opplevde faktisk minimalt med smerte men jeg merker at jeg har trengt disse to ukene med sykemelding for å bygge opp igjen energilagrene.

jeg er fortsatt litt hoven i halseregionen som fører til at jeg er litt tett i nesa, den første uka hadde jeg også litt vondt i ørene pga hevelser opp mot ørekanalen. dette er visstnok svært vanlig og har gitt seg nå.

en annen litt uggen ting var at den første uka fikk jeg ikke gått på do. paralgin forte har en "stoppende" effekt og med de dosene jeg fikk beskjed om å ta så ga det denne uheldige bivirkningen.

var egentlig ikke et stort problem for jeg fikk jo ikke i meg særlig med mat uansett men det kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok mandlene da jeg var ca. 18 -19 år gammel av samme årsak som ts. Kan ikke huske at jeg ble sykemeldt i to uker... Jeg var på skolen etter et par dager og på fylla etter en uke (det var jo livet den gangen, hehe).

Ikke hadde jeg noe spesielt vondt heller. Tok vel bare paralgin de første to dagene. Hadde masse til overs.

Det eneste jeg husker at var ubehagelig var da jeg våknet etter narkosen og var så vanvittig tørst. Også fikk jeg ikke lov å drikke. fikk bare suge litt på noen isbiter. Jeg tror jeg aldri har vært sååå tørst hverken før eller etter.

I tillegg var det ganske ubehagelig når skorpen datt av. Våknet på natta av at noe løsnet. Da jeg gikk på badet fosset det blod. Usj!

Jeg overnattet på sykehuset en natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips ang. smertestillende. Be om, eller forlang, Pinex Forte istedenfor Paralgin Forte. Eneste forskjellen på disse er det røde fargestoffet, og det er det som gir treg mage.

Lykke til med operasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips ang. smertestillende. Be om, eller forlang, Pinex Forte istedenfor Paralgin Forte. Eneste forskjellen på disse er det røde fargestoffet, og det er det som gir treg mage.

Lykke til med operasjonen...

stemmer ikke på meg ihvertfall og på sykehuset sa de at det var kodeinfosfatet som ga "full stopp", særlig fordi jeg fikk morfin og ketorax postop.

jeg fikk også pinex major det første døgnet som jeg lå inne, gir full stopp dette også visstnok.

står også på infoen på felleskatalogen angående pinex forte "Kodein kan gi obstipasjon" .

Endret av minienthe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk skikkelig magesjau og oppkastsjuke - vet ikke om det var av Paralgin Major eller Voltaren. Jeg ringte til sykehuset og ble anbefalt å ta Paracetamol isteden. Så jeg spiste paracet - kanskje 10-12 om dagen (Jeg regnet om Paralgin Major som inneholder paracetamol til paracet-tabletter, og i tillegg hadde jeg fått beskjed om at jeg kunne ta 4 paracet i tillegg).

Det funket i hvertfall helt fint. Men Paralgin og Voltaren reddet meg gjennom de første og mest smertefulle dagene. De hadde også en bivirkning at de dempet appetitten, og det er igrunn helt greit når det er såpass vondt å svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk skikkelig magesjau og oppkastsjuke - vet ikke om det var av Paralgin Major eller Voltaren. Jeg ringte til sykehuset og ble anbefalt å ta Paracetamol isteden. Så jeg spiste paracet - kanskje 10-12 om dagen (Jeg regnet om Paralgin Major som inneholder paracetamol til paracet-tabletter, og i tillegg hadde jeg fått beskjed om at jeg kunne ta 4 paracet i tillegg).

Det funket i hvertfall helt fint. Men Paralgin og Voltaren reddet meg gjennom de første og mest smertefulle dagene. De hadde også en bivirkning at de dempet appetitten, og det er igrunn helt greit når det er såpass vondt å svelge.

ikke umulig at det kan ha vært voltarenen for det du beskriver der er to av bivirkningene jeg får ved bruk av NSAIDS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så fint at jeg ikke er helt alene om å ha disse forferdelig ekle greiene! Jeg har ikke hovne mandler, men er konstant litt forkjølet, og har alltid mer eller mindre vondt for å svelge. Fastlegen min mente at jeg har så små mandler at jeg aldri ville få operasjon, men etter å ha tatt blodprøver o.l og alt var normalt, OG jeg fortalte han om proppene, så anbefalte han meg å oppsøke en øre-nese-halslege. Skal jeg bare finne en å ringe til? Trodde jeg skulle bli henvist? Jeg vil ikke gjøre det privat for da koster det meg 11 000,- og det har jeg ikke råd til.

Lurer på om mitt litt tunge hode (altså som det føles, som om jeg er aldri er helt bra) forsvinner? Jeg lever sunt på alle måter og lurer på hvorfor jeg aldri føler meg helt bra. Er dette symtpomer andre har/har hatt? Og forsvant de med operasjonen?

Hvor mye må man betale selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest lillekula
Så fint at jeg ikke er helt alene om å ha disse forferdelig ekle greiene! Jeg har ikke hovne mandler, men er konstant litt forkjølet, og har alltid mer eller mindre vondt for å svelge. Fastlegen min mente at jeg har så små mandler at jeg aldri ville få operasjon, men etter å ha tatt blodprøver o.l og alt var normalt, OG jeg fortalte han om proppene, så anbefalte han meg å oppsøke en øre-nese-halslege. Skal jeg bare finne en å ringe til? Trodde jeg skulle bli henvist? Jeg vil ikke gjøre det privat for da koster det meg 11 000,- og det har jeg ikke råd til.

Lurer på om mitt litt tunge hode (altså som det føles, som om jeg er aldri er helt bra) forsvinner? Jeg lever sunt på alle måter og lurer på hvorfor jeg aldri føler meg helt bra. Er dette symtpomer andre har/har hatt? Og forsvant de med operasjonen?

Hvor mye må man betale selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fjernet mandlene for 9 dager siden pga av de samme problemene , altså propper. Har slitt med propper som kommer ut av mandlene i mange år og det har vært skikkelig hemmende. Har føltes som jeg har gått med noe i halsen når disse proppene tyter ut av mandlene og den illeluktende stanken av de proppene , fy og fy.

Hvis du bor i nærheten av Oslo anbefaler jeg på det sterkeste Brynklinikken. Kjempe trivelig mennesker som jobber der og veldig rask service. Og det er ikke lang ventetid på operasjonen. Jeg betalte kr 289 første gangen jeg var der , og etter operasjonene betalte jeg kr 500. Det er alt man trenger å betale. + medisinene du henter ut etterpå da. Men tror muligens man må ha henvisning fra fastlege for å bestille time. Det er en privat klinikk. Du kan lese mere om den her http://www.brynklinikken.no/index.asp?id1=2&id2=2

Ellers var det et smertehelvete etter operasjonen. Operasjonen gikk kjempe bra, men fy flate så vondt etterpå. og det ble bare vondere og vondere helt til 7 dag da begynner det å bli litt bedre. Men du får jo mye medisiner å ta, så det hjelper en del. Men må si jeg gleder meg til å spise mat igjen. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Pupsilure
Så fint at jeg ikke er helt alene om å ha disse forferdelig ekle greiene! Jeg har ikke hovne mandler, men er konstant litt forkjølet, og har alltid mer eller mindre vondt for å svelge. Fastlegen min mente at jeg har så små mandler at jeg aldri ville få operasjon, men etter å ha tatt blodprøver o.l og alt var normalt, OG jeg fortalte han om proppene, så anbefalte han meg å oppsøke en øre-nese-halslege. Skal jeg bare finne en å ringe til? Trodde jeg skulle bli henvist? Jeg vil ikke gjøre det privat for da koster det meg 11 000,- og det har jeg ikke råd til.

Lurer på om mitt litt tunge hode (altså som det føles, som om jeg er aldri er helt bra) forsvinner? Jeg lever sunt på alle måter og lurer på hvorfor jeg aldri føler meg helt bra. Er dette symtpomer andre har/har hatt? Og forsvant de med operasjonen?

Hvor mye må man betale selv?

Dette lurer jeg veldig på også. Jeg føler meg sjeldent helt bra, og lurer på om det kan bli bedre av operasjon. Har fått klarsignal for mandeloperasjon, og venter på å få time. Jeg er så ofte litt forkjøla o.l. Min hoverårsak for å fjerne mandlene er pga propper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Nei, jeg ser de sjeldent når jeg gaper. Det var slik jeg oppdaget de første gang, men etter det har jeg kun fått de frem ved å pirke med q-tips. De sitter i mandlene. Masse bilder på google, og filmer på youtube, for de som vil se. Det heter tonsil stones på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...