Gå til innhold

hva er boten på å kjøre med piggdekk, ikke betale avgift?


treningsjenta

Anbefalte innlegg

hva ligger denne boten på om man blir stoppet og ikke har betalt piggdekkavgift, men likevel kjører med piggdekk.?

noen sier den er totalt på 750, andre på 750 PR DEKK! noen som vet?

og hvem er det som utfører disse kontrollene og hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Morgan le Fay

Tror du virkelig folk her inne vet HVOR eventuelle pigdekkontroller skal utføres? Det virker litt naivt, for da kan man jo bare gi blaffen i å betale avgiften, og bare unngå de stedene man vet hvor det vil forekomme kontroller.

Se ellers her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bilen din er tilgjengelig, d.v.s. at den ikke står i en privat garasje/bakgård etc. kan den bli gjenstand for kontroll.

Å forsøke å snike seg unna piggdekkavgiften er etter min mening ikke verdt bryderiet. Det er snakk om 1.200 kroner evt. 30 kroner pr. dag. Vil man slippe unna, kan man kjøpe piggfrie vinterdekk som også stort sett er mye mer hensiktsmessige i bynære strøk vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye boten er på.. Skulle gjerne visst det selv.

Å forsøke å snike seg unna piggdekkavgiften er etter min mening ikke verdt bryderiet. Det er snakk om 1.200 kroner evt. 30 kroner pr. dag. Vil man slippe unna, kan man kjøpe piggfrie vinterdekk som også stort sett er mye mer hensiktsmessige i bynære strøk vinterstid.

Jeg lurer ikke fordi jeg vil snike meg unna, men fordi vi har glemt det et par ganger. Bor et sted hvor vi er avhengig av piggdekk (og firehjulstrekk), og et par ganger har vi glemt å ta av E18 for å betale..

Kan man forresten betale på en annen måte enn å stoppe ved en av disse automatene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvor mye boten er på.. Skulle gjerne visst det selv.

Jeg lurer ikke fordi jeg vil snike meg unna, men fordi vi har glemt det et par ganger. Bor et sted hvor vi er avhengig av piggdekk (og firehjulstrekk), og et par ganger har vi glemt å ta av E18 for å betale..

Kan man forresten betale på en annen måte enn å stoppe ved en av disse automatene?

Mener at i Bergen kan man betale for sesongen, men om det betales andre steder enn i automatene vet jeg sannelig ikke. Her har vi ikke piggdekk avgift, og ikke kjører jeg piggdekk heller. Ikke noe nødvendighet på vestlandet, hvis en stort sett i holder seg i lavlandet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig folk her inne vet HVOR eventuelle pigdekkontroller skal utføres? Det virker litt naivt, for da kan man jo bare gi blaffen i å betale avgiften, og bare unngå de stedene man vet hvor det vil forekomme kontroller.

nei jeg visste, etter at jeg hadde lagt til innlegget, at det kom til å blo spm om akkurat dette. så klart ikke, men hvor det var vanligst. Tenke kanskje kjøpesentrer og slikt. Men på en annen måte har jeg aldri sett slike kontroller noesteds.

Jeg er også intr i å vite det, nettopp av den grunn fordi jeg bor utenfor Oslo, og det er rimelig lett å glemme det når man ikke er i Oslo så ofte. Derfor greit å bare være klar over summen. Er det en sum som er horribel, så regner jeg med at jeg kommer til å huske det:) :fnise:

Noen folk er så utrolig pågående., det er lov å gjøre feil.. sorry, men jeg måtte bare få det ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble tatt i Oslo i fjor eller året før (husker ikke helt), og da var det 500,- pr. dekk. Det er godt mulig at dette har gått opp.

De vanligste stedene å sjekke tror jeg er offentlige parkerinsplasser. Parkeringsvakter sjekker like gjerne det når de er ute og patruljerer. Er bilen parkert utenfor en bolig kan de jo ikke gi deg bot, ettersom du kan argumentere for at du ikke kjørte den dagen. Jeg tror også noen ganger politiet tar en kontroll og stopper alle/tilfeldige biler på en vei. Hvis de stopper bilen din av en annen grunn, sjekker de like gjerne pigg-dekkene samtidig.

Skal du bare igjennom eller inn og ut av Oslo er det mulig å ta risken, men skal man parkere i sentrum ville jeg har husket på det. Og som andre sier, det er bare 30 kroner, og kan betales via sms, så det er like greit å bare huske på det. Ha en lapp med bilnummeret og sms-nummeret i bilen, så blir det lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med SMS da, må skrive ned det nummeret.

Men kan man ikke bli tatt hvis man er parkert utenfor privatbolig? Altså, da jeg er hjemme i Oslo parkerer jeg som regel utenfor boligblokk, og kjører ofte ikke i sentrum. (kun inn og ut av byen) Men hvis de sjekker bilen ser de jo at den er registrert i en annen by og at jeg som eier av bilen har en annen adresse. (på en eller annen måte må jo bilen ha kommet seg inn til Oslo...)

Jaja, uansett - takk for SMS-tipset! Det gjør det mye enklere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit med SMS da, må skrive ned det nummeret.

Men kan man ikke bli tatt hvis man er parkert utenfor privatbolig? Altså, da jeg er hjemme i Oslo parkerer jeg som regel utenfor boligblokk, og kjører ofte ikke i sentrum. (kun inn og ut av byen) Men hvis de sjekker bilen ser de jo at den er registrert i en annen by og at jeg som eier av bilen har en annen adresse. (på en eller annen måte må jo bilen ha kommet seg inn til Oslo...)

Jaja, uansett - takk for SMS-tipset! Det gjør det mye enklere!

Jeg vil tro at utenfor boligblokk er noe annet enn i carport/oppkjørsel til privatbolig, uten å være altfor skråsikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet kan du få bot hvor som helst hvor trafikketaten, vegvesenet og/eller politiet har adgang.

Jeg har forresten denne meldingen lagret som kladd i mobiltelefonen min og nummeret ligger på telefonlisten, så det koster meg ikke så alt for mange tastetrykk å sende den de gangene når jeg har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten denne meldingen lagret som kladd i mobiltelefonen min og nummeret ligger på telefonlisten, så det koster meg ikke så alt for mange tastetrykk å sende den de gangene når jeg har behov for det.
Jeg og! Betaler heller 30 kr. dagen enn 750 kr. i gebyr.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne avgifta har jeg aldri hørt om engang (Kjører piggfritt) er det i hele Norge eller bare i noen byer. Noen som kan informere meg. Må ha nye dekk neste vinter og tenkte akkurat at jeg ville ha pigg neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne avgifta har jeg aldri hørt om engang (Kjører piggfritt) er det i hele Norge eller bare i noen byer. Noen som kan informere meg. Må ha nye dekk neste vinter og tenkte akkurat at jeg ville ha pigg neste gang

Denne avgiften gjelder bare i byene. I Oslo koster det 30,- dagen, eller man kan kjøpe abonoment. Jeg vet ikke hvilke andre byer som har det eller hva det koster der. Har du ikke hørt om den er du sannsynligvis ikke berørt av den ;) Det er store skilt i det man kjører inn på disse områdene som informerer og minner deg på å betale. Da er det gjerne også en "betal-stasjon" med automat og informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...