DDuck Skrevet 8. januar 2008 #21 Skrevet 8. januar 2008 (endret) Kan det ikke være at gudforeldre tar hånd om barna hvis foreldrene ikke kan ha ansvar pga. enten død eller slike ting? Eller at besteforeldre søker om foreldreansvar og far får samværsrett på samme måte som han har i dag? Jeg vet ikke, men syns jeg har hørt noe om det.. Om dette er noe du virkelig gnager på ville jeg tatt kontakt med advokat for å hørt hvordan tingene fungerer om uhellet skulle skje Endret 8. januar 2008 av dinedama
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #22 Skrevet 8. januar 2008 Hvis dødsfall fører til at ingen har foreldreansvaret for et barn, må det gjøres en vurdering av "barnets beste". Det er ingen automatikk - barn følger ikke arvelover, de er ikke gjenstander. Hvis den som hadde foreldreansvaret har skrevet en viljeserklæring, vil denne som regel bli fulgt. Hvis bare én ber om foreldreansvaret, skal dette etterkommes med mindre det vil være til skade for barnet. Hvis den andre forelderen er i live, og har foreldreansvar, vil vedkommende overta automatisk. Dette kan påklages av andre i løpet av de første seks månedene, og igjen er det "barnets beste" som vurderes. Les gjerne mer i barneloven på lovdata.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #23 Skrevet 8. januar 2008 Dersom faren i mitt tilfelle slipper å betale bidrag, er jeg helt sikker på at han sier opp alt som er av ansvar. For han klager på det bidraget støtt og stadig. Mens han tjener 6oo ooo i året. Jada. Han tenkte ikke på at det koster å ha barn, da han var med på frivillig å lage dem. Men jeg aner ikke hvordan det er jeg. Det er nok vanskelig å frata den eller den andre forelderen ansvar. Det skal nok mye til. Derfor ender det nok med at barna ender opp hos far, dersom noe skjer med meg iallefall. Mot min vilje. Hadde jeg stolt på at han gjorde en god jobb hadde det vært noe annet men. Hvorfor tilbyr du ham ikke bare å si fra seg foreldreansvar mot å slippe bidragsplikt da? Han kan fortsatt ha samvær.
Gjest =tentacle= Skrevet 8. januar 2008 #24 Skrevet 8. januar 2008 Kan det ikke være at gudforeldre tar hånd om barna hvis foreldrene ikke kan ha ansvar pga. enten død eller slike ting? Eller at besteforeldre søker om foreldreansvar og far får samværsrett på samme måte som han har i dag? Jeg vet ikke, men syns jeg har hørt noe om det.. Om dette er noe du virkelig gnager på ville jeg tatt kontakt med advokat for å hørt hvordan tingene fungerer om uhellet skulle skje Gudforeldre har ingen spesielle rettigheter eller plikter i forhold til barnet. De har bare en rolle i forhold til dåpsopplæring, noe vel et fåtall tar så veldig alvorlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå