Gå til innhold

Julebrev vs julekort


Ancalime

Anbefalte innlegg

Lurer litt på hva folk synes om jukebrev kontra julekort. Feks dataskrevet julebrev med bilder på event vanlig julekort..

Hva sender du? og hva er kosligst å få?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sender begge deler :) Dvs, jeg har doble julekort, på innsiden til venstre limer jeg inn et lite julebrev, dataskrevet, som forteller generelt om året vårt, og på innsiden til høyre skriver jeg en fyldig og personlig hilsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender julekort, hjemmelagede og med personlig hilsen. Jeg er ikke spesielt glad i julebrev, derfor sender jeg heller ingen. Masseproduserte, maskinskrevne og upersonlige, stort sett med kjedelig oppsummering av året som gikk, med litt skryt innbakt her og der. De som kjenner oss vet hva som skjer i livene våre og trenger ikke lese det på nytt, de som ikke gjør det kan jeg skrive en kort og personlig oppsummering til i julekortet (det er jo ikke alle som er interessert i alt heller). Så, jeg synes selvsagt det er hyggelig bare å bli tenkt på, men jeg foretrekker helt klart noe personlig og håndskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det definitivt er morsommere å få julebrev med flere bilder, enn de tradisjonelle julekortene med ett bilde og "god jul og godt nyttår", synes ikke julebrevene skrevet på data er upersonlige i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs litt utformingen... jeg liker best å lage håndlagete kort og skrive håndskrevet hilsen inni... jeg har sett fine julebrev også, men synes ofte det blir mye skryt og babbel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender begge deler :) Dvs, jeg har doble julekort, på innsiden til venstre limer jeg inn et lite julebrev, dataskrevet, som forteller generelt om året vårt, og på innsiden til høyre skriver jeg en fyldig og personlig hilsen :)

Høres veldig fint ut! Hvor får du tak i sånne kort? De må vel være ganske store?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok mest glad i å få julebrev. Spesielt de som det også er med en personlig del rettet til meg/min familie. Vi har en del familie og venner som bor langt unna og som jeg ser sjeldent. Da er det veldig kjekt å høre hvordan de har det og gjerne se noen bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter pris på julekort, spesielt hvis det er bilde av de håpefulle på det!

Julebrev syns jeg er noe ordentlig herk. Side opp og side ned med årets store og små triumfer og hendelser ala skryteliste. Ikke at det plager meg at folk skryter eller vektlegger fine ting, men jeg syns slike julebrev er kjedelig og de sier meg fint lite (bortsett fra at "Poden har fått lappen, Per har fått ny jobb og familien har kost seg i Hellas"...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes begge deler er ok, men foretrekker at det er noe personlig og helst håndskrevet på både julebrev og kort.

Kort med bilde og ferdigtrykket tekst som: "God jul og godt nyttår! Hilsen Kari, Ola, Anne og Knut" hvor de som sender det ikke en gang har tatt seg bryet med å skrive på hvem det er til synes jeg er litt teit, jeg. Det gir inntrykk av at de som har sendt det bare ønsker å spre ut bilde til så mange som mulig, og jeg føler meg ikke særlig "tenkt på" av dem som sender slike kort. Synes det er hyggelig hvis det som et minimum er håndskrevet på kortet hvem det er til og fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det personlig synes jeg det er koselig med både julekort og julebrev.

Julekort hvor det bare står god jul og godt nytt år synes jeg er veldig kjedelige... Med mindre det er et bilde av barna på kortet. Det synes jeg det er koselig å få :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er SÅ enig med Kosemose. Upersonlige jule"brev" printet ut til alle man kjenner synes jeg nesten er verre enn ingenting. Og det virker som alle skriver ut ifra samme malen, stort sett er det bare oppramsing om hvor fortreffelig skjebnen har fart med familien i året som har gått.

Jeg skriver selv julebrev på PC, men disse er personlig skrevet til hver enkelt. Og dette gjør jeg bare fordi jeg har sånn fæl håndskrift ! Jeg sender brevet sammen med et pent julekort og dekorerer kort og konvolutt.

Jeg synes dette er en så koselig jobb at jeg har begynt alt, jeg ! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig med Kosemose, julebrev er noe herk! Får helt fnatt av den oppramsende,skrytete stilen. Jeg skriver julekort,og der skriver jeg en god del mer enn "God Jul og Godt Nyttår", finner alltid noe hyggelig å skrive til familie og venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammel gjest

Jeg synes det er gørrkjedelig å få julekort med kun God jul og godt nytt år... :sukk:

Synes det er spennende med julebrev. Da får jeg en liten oppdatering av tanter, onkler og søskenbarn som jeg sjelden eller "aldri" møter. Og foreldrene mine er elendige på å holde meg oppdatert på det området, så hyggelig å høre hvordan de har det.

Har lenge insistert på håndskrvne julebrev / veldig utfyllende julekort, men i fjor måtte jeg kapitulere til julebrev på data pga tidsmangel. :sjenert:

Tror jeg på det i år også, men vil i år prøve en annen vri. Har tenkt å lage et mini-album / bok med stort bilde (ca 7x10 cm) på hver side og litt tekst under. Slik får de se hva vi har gjort på i året som har gått og hvordan vi har det, uten at det blir en eneste lang merittliste over hva vi har prestert og rukket. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sender julekort, hjemmelagede og med personlig hilsen. Jeg er ikke spesielt glad i julebrev, derfor sender jeg heller ingen. Masseproduserte, maskinskrevne og upersonlige, stort sett med kjedelig oppsummering av året som gikk, med litt skryt innbakt her og der. De som kjenner oss vet hva som skjer i livene våre og trenger ikke lese det på nytt, de som ikke gjør det kan jeg skrive en kort og personlig oppsummering til i julekortet (det er jo ikke alle som er interessert i alt heller). Så, jeg synes selvsagt det er hyggelig bare å bli tenkt på, men jeg foretrekker helt klart noe personlig og håndskrevet.

helt enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrev hadde vært genialt dersom avsender hadde hatt en god porsjon humor og selvironi - og kunnet formulere seg skikkelig - men det er en sjelden "gave" så da er det bedre med en liten håndskrevet julehilsen ..

Jeg for min del skriver færre og færre julekort for hvert år som går ... og jeg mottar færre og færre ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, så sant, Tulipa ! Tenk så befriende det hadde vært å skrive et julebrev med nyheter om at man f,eks. hadde gjennomgått en mislykket boobjob og så ut som en kamel, at man hadde fått sparken på den 13. jobben man hadde hatt det året, at man hadde blitt uvenner med hele slekta, inklusive bikkja, og at

den lengste feriereisen man hadde hatt dette året, var en tur med panteflaskene til Drammen !

Det hadde vært julebrev som folk hadde husket, det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres veldig fint ut! Hvor får du tak i sånne kort? De må vel være ganske store?

Neida, de er ikke så store. Jeg lager ofte kortene selv, bare av vanlig farget papir. Bretter et A4 ark, så julebrevet mitt er ikke så langt det heller, det får jo plass på en A5-side. Vi er jo bare to, så har ikke en "hel gjeng" å skrive om i brevet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker julebrev best. De kommer jo fra mennesker som jeg ikke har så jevnlig kontakt med, og da er det morsomt å høre hva de har foretatt seg i året som er gått.

Men julekort er også greit hvis det står litt mer enn "God Jul og godt nyttår" på dem (og hvis det er nissemotiv på :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, så sant, Tulipa ! Tenk så befriende det hadde vært å skrive et julebrev med nyheter om at man f,eks. hadde gjennomgått en mislykket boobjob og så ut som en kamel, at man hadde fått sparken på den 13. jobben man hadde hatt det året, at man hadde blitt uvenner med hele slekta, inklusive bikkja, og at

den lengste feriereisen man hadde hatt dette året, var en tur med panteflaskene til Drammen !

Det hadde vært julebrev som folk hadde husket, det !

:hoho: det brevet hadde nok ikke blitt glemt i haugen av "God jul og godt nyttår", nei ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg heller liker selvlagde kort med kanskje et lite dikt, enn et langt kjedelig julebrev. Selv lager jeg kortene selv og skriver et dikt eller lignende, syntes det er bedre enn å skrive om uinteresante ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...