Gå til innhold

Heltre benkeplate kontra laminat på kjøkken?

valmue

Anbefalte innlegg

Vurderer en kombinasjon av heltre og stein benkeplater på mitt nye kjøkken , men er litt i tvil om hvorvidt det er mulig å holde benkeplaten i tre pen ? Erfaringer mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv heltre furu benkeplater på mitt kjøkken...har hatt det i snart 4 år nå og de er fortsatt like pene. :D

Jeg behandlet dem med noe som heter Liberon treolje (tror jeg det het iallefall....den skulle være spesielt bra av en eller annen grunn jeg ikke husker :oops: ) i maaange strøk (tror det var 7). Men det har jammen vært verd jobben - vi er kjempefornøyd!!

Gjør i grunnen ikke noe spesielt for å holde den pen annet enn vanlig vask daglig - men det var litt jobb og olje den første gangen. Har blitt anbefalt og olje på nytt etter noen år (5-7), men da bare 1 eller 2 strøk.

Men det er klart at man ikke kan f eks sette varme kjeler ol der, må tørke bort vann slik at det ikke blir liggende og sette flekker. Dette kan jo gjøres med de fleste plater i laminat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heltre er

- mye penere

- mye dyrere

- ikke vedlikeholdsfritt

Hos oss gjorde jeg her unntak fra regelen min om "no fake".

Men jeg angrer kanskje litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Heltre er ikke dyrt, hvis man sammenlikner pengene man bruker på f.eks. laminatplater, som jo er å kaste pengene ut av vinduet, spør du meg... Må oljes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Mine foreldre har heltre benkplater - jeg synes det er utrolig pent. De oljer vel kanskje en gang i året eller annen hvert år, vet ikke jeg, men tror ikke det er SÅÅ mye arbeid. Uansett er den fortsatt pen, de har vel hatt det i ca 4-5 år nå, og det kjøkkenet brukes mye!! Dessuten synes jeg litt slitasje ofte ser pent ut, det gjør kjøkkenet levende og du kan se at det faktisk bor noen der.

Selv har jeg steinfliser på kjøkkenbenkene og veggen bak vasken, tror stenen heter labrador(??), det er en form for granitt. Det er utrolig pent, sorte fliser med et fanastisk fargespill. Det positive er at man kan sette fra seg varme ting og det krever lite vedlikehold, det negative er at om man setter et rødvinsglass LITT hardt på benken.... vel, gone. Dessuten er det fliser, skikkelig dritt! Legger seg konstant dritt i sprekkene, og det gjør det vanskelig å holde det rent....

Hmm... konklusjon: Heltre på arbeidsflater og stein rundt komfyren kanskje? Spørs hvordan kjøkkenet ditt er da. Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi kjøpte heltre benkeplater til vårt nye kjøkken. Den er fra IKEA og var slett ikke dyr.. hos Norema var den 10 ganger dyrere :o .

Vi oljer den med jevne mellomrom og det er ikke mye arbeid. Fort gjort!

Den er heller ikke vanskelig å holde ren når den er oljet, verre er det om den ikke er oljet på en stund. Da sitter ting fast!

Det eneste problemet er flekker som ikke går bort. Dette kommer ikke av søl/mat altså. Oljen reagerer på stål/hermetikkbokser/metall i kombinasjon med vann. Da blir det stygge ringer på benkeplaten. Kan muligens pusses bort, men vi har ikke kommet så langt.

Rundt komfyren har vi fliser og slipper derfor fettsprut og varme på benkeplaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Vi har tenkt å ha stein (ikke fliser) rundt komfyr og vask. Den planlagte heltre benkeplaten blir på den benken det mest sannsynlig bli minst søl på.

På den annen side så har vi barn så noe blir det nok.

Vi har sett på en benkeplate i amrikansk kirsebær. Den er forholdsvis mørk så evt. flekker vil ikke bli like synlige som på feks. furu eller bøkeplater.

Jeg tror nok vi kommer til å gå for tre så får vi heller reparere den etterhvert hvis den skulle bli veldig stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Vi har heltre benkeplate fra Ikea hjemme, på landstedet har vi furulaminat. Jeg vil absolutt anbefale heltre. Dersom jeg skulle hatt ny laminatplate, ville jeg ikke kjøpt etterligning av en tresort. Det blir så "fake".

Heltreplater tåler litt riper og hakk, det er endel av sjarmen. Jeg oljer min en gang i året, og så vokser jeg den etterpå. De ringene som Lea refererer til deriomot, er vannvittig irriterende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du klart å fjerne slike ringer Mie?

Jeg har planer om å prøve meg med et pussepapir, men har ikke kommet på det. Nå er det snart tid for oljing igjen og det er vel praktisk å prøve seg med pusspapiret før den tid.

(Litt utenfor tema, men likevel ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Lea: Jeg har forsøkt å pusse forsiktig med fint sandpapir. Treverket ble da litt lysere der jeg pusset, så jeg ga meg før ringene var pusset helt vekk. De ble noe svakere, men skulle jeg fått de helt bort tror jeg at hele benkeplaten måtte blitt pusset.

Jeg har istedet valg den varianten at jeg sier: Sjarmerende med litt flekker og hakk. ( Selv om jeg egentlig ikke syntes det om disse ringene :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at jeg skal gjøre et forsøk likevel.

Deb styggeste ringen hos oss er på baksiden av oppvaskkummen og der vil det ikke bli så synlig om jeg pusser for mye.

Synes at det er litt rart at man ikke får noen advarsel om oljet tre og stål/metall i forbindelse med vann. Vi fikk vite dette da vi kjøpte oljet parkett og hadde fagfolk til å legge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har benkeplate i bøk og er strålende fornøyd! Anbefales.

Og til Lea og Mie: Jeg har pusset helt ned disse merkene i forbindelse med at jeg skulle olje, og det gikk helt fint! Ja - det ble lysere med en gang, men da jeg fikk på olje, jevnet det seg helt ut. Nå kan jeg ikke se rester etter merket selv om jeg "leter" etter det.

Og det er nettopp det som er en av de store fordelene med en heltre benkeplate - får du riper, hakk og flekker som du vil ha bort, kan du bare pusse litt, olje, og voilá - like fin.

Og samtidig ser det fint ut at platen er brukt, det er veldig sjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Neste gang benkeplatene skal oljes, skal jeg ta en skikkelig runde med sandpapir først. Disse ringene er lite pene, så de er absolutt verd å jobbe litt for å få vekk.

Jeg fikk heller ingen info om at vått metall ville sette slike ringer på den oljede platen. Irriterende! (kanskje litt av "straffen" for å handle slike ting på Ikea..) Men bortsett fra det, vil jeg absolutt anbefale heltreplatene fra Ikea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...