Gå til innhold

hjemmetreningsapparater...


aline

Anbefalte innlegg

Hallu.

Jeg har kommet dit hen at jeg har tenkt å kjøpe meg ett eller annet trenings"apparat" til hjemmebruk.

Skal IKKE bygge muskler altså, men for å trene generellt hele kroppen, utholdenhet, fettforbrenning etc.

Har jo flere kvelder hvor jeg enten bare ser på TV eller leser, og har funnet ut at jeg da like gjerne kunne "gjort" noe samtidig, som f.eks syklet, steppet, gått/løpt på tredemølle etc. (og ja, jeg er faktisk helt sikker på at jeg også ville gjort det om jeg hadde sjansen.) :blunke:

Men nå er jeg innmari usikker på hva slags type jeg burde velge... Har egentlig ikke lyst på noe som tar stor plass og som er tungt å flytte vekk når jeg ikke bruker det. Tenkte i utgangspunktet på tredemølle, da jeg synes gange er behagelig, men herre-jemini for noen priser!! Hadde ikke tenkt å legge i over 10.000 på detta da!! (Danser aktivt 6-7,5 t hver uke så det blir jo som ekstra)

Har kikket på ergometersykler, som kan fåes i alle prisklasser, men tar en ergometersykkel kun på bena og leggene? eller får hele kroppen effekt av det?

Disse små steppene, sånne som bare har de du trår opp og ned på + strikker til å jobbe med armene, tar de KUN legger og lår? eller vil det hjelpe på resten også?

Disse nye, som er blanding av både sykkel og tredemølle (som de har på BB :oops: ) tar den bedre på hele?

Og hvor lønner det seg å kjøpe dette? Er alt på internett dritt? er treningsapparatene på TV-shop dårligere en andre? Er eneste løsningen dyre sportsbutikker?

(tenkte å legge i mellom 1000-3000,- mer ønsker jeg ikke å bruke på det.)

Er det noen som kan hjelpe meg med råd? Om ikke på alle spørsmål, så kanskje på noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

jeg har en "gazelle glider" fra TV shop :oops:

den er helt ok til tv osv.. men det tar mindre på en t-mølle.. siden man ikke løfter bena opp; bare frem og tilbake..

men jeg har i alle fall muligheten til å ta i med armer osv.. og den tar liiiten plass..

og den er såpass lite skremmende at jeg faktisk bruker den..

så jeg er fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan selv bestemme hvor hardt du trener på en step-kasse.

De har minst tre nivåer i høyden, og du velger jo selv hvor hardt du ønsker å ta i - og hvor fort du gjør det.

Når det gjelder armer/overkropp, så kan du bruke dem om du ønsker. Det har ingen effekt om du har armene hengende slapt ned langs kroppen - men om du bruker dem, tar dette utrolig mye mer på kondisjon (pusten).

Jeg ville nok valgt tredemølle om jeg var rik, men step-kassene er nok et rimelig alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mel:

Stepkasse, tenker du da på sånn du går opp og ned på i aerobictimene?

Jeg tenkte nemlig mer på disse små maskinene med "såler" som du står på og "pumper" opp og ned på...

Gjest:

Har selv kikket innom TV-shop, så en maskin der som er sånn midt i mellom, lignet på den de har i BB-huset. Den SER jo ok ut, men så er det det at det er TV-Shop som gjør meg usikker da..... Vet lite om hvordan kvaliteten på apparatene derfra er.

Men din er bra altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aline, jeg tenkte feil...

Stepkasser jeg tenkte på, ikke maskiner.

Hjemme-stepmaskiner har jeg ingen greie på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har en TV-shop-butikk på Aker Brygge - der kan du se produktene IRL før du kjøper dem (som et tips).

Tror ikke apparatene er så dårlige, men tror nok de lover litt vel mye på TV-reklamen.... :wink:

(har ikke du sånn step-dings da?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sissan:

Trodde den butikken på Aker Brygge var lagt ned jeg? Vet den var der, men mener å huske at den var borte sist gang jeg var der nede, men mulig jeg tar heeeeelt feil!

(hadde en sånn step-dings, men med min iherdige stepping så steppet jeg den i stykker..... slet av emaljen så det luktet svidd og ble liggende igjen pulver under når jeg var ferdig.... sier kanskje mer om apparatet en meg...)

(dessuten så trente jeg aerobic i tillegg på den tiden, så jeg vet ikke om den tok bare på beina eller mer?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aline, jeg kom på at jeg vet jo litt om step-maskiner likevel.

Altså, poenget er jo at jo flere store muskelgrupper som settes igang, jo mer slitsomt blir det (pusten går fortere). Stepmaskiner er jo ikke voldsomt gode på akkurat armer, men i og med at du får såpass stor aktivitet i bein/delvis rygg, så vil det ha relativt stor effekt på hele kroppen. Du vil jo uansett ikke bare kunne ta av fett på èn del av kroppen (endelig en anledning det er en fordel...).

Med andre ord: en stepmaskin vil ta bra på forbrenning/kondisjon, men ikke like bra på styrke, og spesielt ikke i armer/skuldre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det jo hende jeg kan nøye meg med en sånn liten steppmaskin da! :D

Har hatt det før, men som nevnt, da trente jeg hele kroppen med aerobic, så jeg var litt usikker på effekten. Men vet at jeg synes det er helt greit form for trening ihvertfall, og vet jeg kommer til å bruke den!

I tillegg til at selv på sportsforretninger med forholdsvis god kvalitet så kommer jeg under 1000,-lappen!!! :D

Hm... tenke tenke, tror kanskje jeg skal kjøpe meg en sånn en jeg!!

Det er jo ikke sterk styrke jeg skal trene, og armer og rygg(?) kan jeg ta med armbøyninger om jeg føler behov for det.

Tusen takk for alle tips så langt!

Men fortsett gjerne å komme med tips og råd altså! Jeg har ikke kjøpt noe enda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs.H (ikke innlogget)

Vi har både minstepmaskin og crosstrainer (sånn som de har i BB). Kjøpte crosstraineren når vi ble lei av stepmaskinen (ca etter et år) og liker den kjempegodt. Trener gjerne om morgenen før jobb eller om kvelden mens jeg ser på tv. Begge er kjøpt gjennom Ellos og har solid kvalitet. Stepmaskinen kostet vel ca 600,- og crosstraineren ca 3000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...