aline Skrevet 20. november 2007 #41 Skrevet 20. november 2007 Flott at du tar opp kampen. Men den tanken du hadde om å avlive katten istedet for å gjøre den til innekatt synes jeg var kvalmende. Så lite respekt noen har for dyrenes liv? Det er jo sååå lettvint. Enten så omplasserer man eller så beholder man katten som innekatt. At avlivning i det hele tatt blir brukt i denne sammenhengen henger ikke på grep, spør du meg. Det finnes mange bondegårder du kan spørre om vil ha katten som gårdskatt f.eks. Lykke til! hadde det vært enkelt å omplassere en katt, så hadde det neppe vært så mange katter på diverse kattehjem, det er mange katter uten hjem som ikke bare kan gies bort til en gård som gårdskatt, selv om i en ideell verden hadde det vært så enkelt. Det er ikke alle katter som bare kan omplasseres heller, det er stor forskjell, og noen katter kan heller ikke bare gjøres om til innekatter. at man er redd for at sin kjære katt skal måtte avlives, er ikke respektløst!! Det er en reell redsel som kunne blitt virkelighet dersom man sitter med en katt som verken lar seg omgjøres til innekatt eller omplassering er vanskelig, så kan det dessverre være must å avlive. mange katter blir dessverre det, fordi de ikke finner hjem til dem.
Adonia Skrevet 20. november 2007 Forfatter #42 Skrevet 20. november 2007 hadde det vært enkelt å omplassere en katt, så hadde det neppe vært så mange katter på diverse kattehjem, det er mange katter uten hjem som ikke bare kan gies bort til en gård som gårdskatt, selv om i en ideell verden hadde det vært så enkelt. Det er ikke alle katter som bare kan omplasseres heller, det er stor forskjell, og noen katter kan heller ikke bare gjøres om til innekatter. at man er redd for at sin kjære katt skal måtte avlives, er ikke respektløst!! Det er en reell redsel som kunne blitt virkelighet dersom man sitter med en katt som verken lar seg omgjøres til innekatt eller omplassering er vanskelig, så kan det dessverre være must å avlive. mange katter blir dessverre det, fordi de ikke finner hjem til dem. takk! du svarte jo egentlig for meg der! men jeg kan jo legge til noe.. novaflare: hvis du leser det første innlegget mitt ordentlig så ser du at jeg ikke hadde tanker om å avlive han. det eneste jeg skriver er at jeg trodde jeg måtte gjøre han til innekatt pga situasjonen, noe jeg ikke synes var bra siden han har vært utekatt hele livet og elsker å være ute! MEN at det ser ut til at det blir løsningen siden avlivning er alternativet! før vi flyttet hit prøvde vi å omplassere han. og det er ikke så lett det heller, så da tok vi han med oss for å se hvordan det går. jeg blir lei meg når du snakker om at jeg ikke har respekt for liv, for det er helt feil! jeg har akkurat betalt en operasjon på 9000 for samme katten, fordi avlivning da var eneste alternativet. så jeg bryr meg virkelig om pus og velger ikke avlivning som letteste løsning men nå ser det jo ut som det skal gå virkelig bra da! han får fortsette å være ute så lenge jeg sørger for at han ikke er til bry med mjauinga si for andre..
aline Skrevet 20. november 2007 #43 Skrevet 20. november 2007 men nå ser det jo ut som det skal gå virkelig bra da! han får fortsette å være ute så lenge jeg sørger for at han ikke er til bry med mjauinga si for andre.. så fint da!!
NovaFlare Skrevet 20. november 2007 #44 Skrevet 20. november 2007 Beklager, var ikke meningen at du skulle bli lei deg. Men jeg synes man allefall kan forsøke å omplassere katten FØR man tenker tanken på avlivning. Det å vite at omplassering er vanskelig, og det å faktisk gi det et forsøk er to veldig forskjellige ting. Men fint at det kanskje ordner seg. Jeg tror at du er glad i katten din
LilleMy28 Skrevet 20. november 2007 #45 Skrevet 20. november 2007 Jeg har vært borti dette selv i borettslag, første gangen løste det seg med at jeg fikk katten min til å godta å være inne (brukte vanvittige mengder penger på leker) og at vi tok turer sammen slik at hun aldri var ute alene. Nå bor jeg i et nytt borettslag med ekstremt mange katter og dyrevenner, men det er alltid noen som ikke liker dyr og kom og klagde på at mine katter gjorde fra seg i sanden til lekestativet utenfor leiligheten. Jeg svarte med at jeg er villig til å være med og rense sanden innimellom siden det ikke er mulig å dekke til, men samtidig sa jeg at jeg ikke kan garantere at det ikke kommer katter fra eneboligene i nabolaget og gjør fra seg her også så ingen lov mot katter i borettslaget kan sikre oss mot avføring i sanden. Da hadde hun ikke flere argumenter og diskusjonen var død. Den eldste katten min er stuegris så den har vi ikke problem med, men minstemann er veldig glad i å være ute og er ganske pratsom og høylydt når han vil inn igjen. Vi har derfor endret vanene hans med at han får slite seg ut ute om dagen og leker godt med han når han kommer inn om kvelden slik at han er sliten og sover om natten. I begynnelsen var det mye gauling om natten fordi han ville ut, det løste vi med ørepropper Ellers er jeg noe plaget med depresjoner så jeg har faktisk legeattest på at kattene er med på å holde meg frisk, greit å ha dersom det skulle komme noen som hater dyr i nabolaget. Lykke til!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 20. november 2007 #46 Skrevet 20. november 2007 Men jeg synes man allefall kan forsøke å omplassere katten FØR man tenker tanken på avlivning. Det å vite at omplassering er vanskelig, og det å faktisk gi det et forsøk er to veldig forskjellige ting. Om du leser hva hun skriver har hun faktisk forsøkt å få den omplassert.
NovaFlare Skrevet 20. november 2007 #47 Skrevet 20. november 2007 Om du leser hva hun skriver har hun faktisk forsøkt å få den omplassert. Om du leser hva hun skriver førsøkte hun å omplassere katten før hun flyttet dit, ikke etter hun fikk klage der hun bor nå...
Gjest ¤bella¤ Skrevet 21. november 2007 #48 Skrevet 21. november 2007 Om du leser hva hun skriver førsøkte hun å omplassere katten før hun flyttet dit, ikke etter hun fikk klage der hun bor nå... Ja det ser jeg vel, men du sier at det er forskjell på å snakke om å opplassere, og å faktisk prøve på det. Vel, hun har prøvd da...
Gjest Gjest_Propell_* Skrevet 21. november 2007 #50 Skrevet 21. november 2007 Så bra at det ser ut til å ordne seg for dere!
Gjest LilleLovely Skrevet 22. november 2007 #51 Skrevet 22. november 2007 vi bor i sameie med en hund, og på sameiemøtet i våres ble det en ganske opphetet diskusjon ang. hundehold. Mange ville ikke ha dyrehold selv om de egentlig ikke merket noe til det, og mente det ikke var lov fordi det sto i husordensreglementet til sameiet! Men, til syvende og sist så hadde de ingenting å komme med, fordi det har vært mange høyesterettsdommer de siste årene som har konkludert med at dyrehold er lov.Det er høyesterett som bestemmer hvordan lover skal tolkes, og akkurat den loven om dyrehold er veldig vag og kan tolkes i alle retninger:"vesentlig ulempe" og "dersom sterke forhold taler for det", o.l. Men- Høyesterett har talt!Fjerning fra sameiet er i hvert fall ikke noe de kan kreve. Så da gjelder det bare å finne en løsning som passer alle.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå