Gå til innhold

klage fra borettslaget

Fremhevede innlegg

Skrevet

okei.. nå har jeg lest reglene og hva disse advokatene har skrevet om saken og føler at jeg har en grunn til å gå videre med dette..

det jeg lurer på er om de har rett til å bare sende ut et slikt brev der de krever katten fjernet fra sameie, uten at jeg har fått advarsel slik at jeg har mulighet til å gjøre noe med problemet eller tale min sak?

advokat Ole Christian Høie sier: "I alle boliglovene er det følgelig lagt opp til at før en tvist om kattehold blir avgjort, så må styret foreta en bred interesseavveining av de involverte parters gode og mindre gode argumenter for å tillate eller nekte dyreholdet. "

-er dette noe de burde ha gjort før de sendte ut brevet, eller er det noe som kun gjelder når saken har kommet så langt som til retten?

også lurer jeg veldig på hva som kan skje hvis jeg trosser dem? kan de kreve at jeg må selge leliligheten? jeg må vel få en advarsel først om at det kan skje.. det sto nemlig ikke noe i brevet om hva som skjer hvis jeg ikke "fjerner katten".. :sjenert:

æsj gleder meg ikke akkurat til å ringe dem. så føler jeg i hvertfall må ha litt oversikt over hva jeg har rett på eller kan kreve av dem!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til!

Lei sak det der.

Noen i familien min fikk for noen år siden akkurat samme beskjed pr brev. (Da hadde de flere katter, men hagen deres vender ut mot skogen, så kattene har aldri vært til stor sjenanse for noen.) De skrev en søknad om tilatelse til å beholde kattene. I svaret de fikk sto det at de fikk lov til å beholde den eldste katten som hadde bodd der lengst.

Ingen katter ble fjernet, det dukket aldri opp flere klager. (Jeg tror de fikk medhold i å beholde èn katt på bakgrunn av at de skrev at kjæledyr øker livskvaliteten osv.)

Skrevet
Lykke til!

Lei sak det der.

Noen i familien min fikk for noen år siden akkurat samme beskjed pr brev. (Da hadde de flere katter, men hagen deres vender ut mot skogen, så kattene har aldri vært til stor sjenanse for noen.) De skrev en søknad om tilatelse til å beholde kattene. I svaret de fikk sto det at de fikk lov til å beholde den eldste katten som hadde bodd der lengst.

Ingen katter ble fjernet, det dukket aldri opp flere klager. (Jeg tror de fikk medhold i å beholde èn katt på bakgrunn av at de skrev at kjæledyr øker livskvaliteten osv.)

Men ærlig talt... jeg synes man må kunne vise litt hensyn til hverandre og vise litt normal folkeskikk, ellers har man ikke noe i et borettslag å gjøre..

Misforstå meg rett, jeg er selv dyrevenn, bor i borettslag og har katt. Men trivselen og hensynet til menneskene i borettslaget må gå foran husdyrene! Du sier jo selv at katten lager noe fryktelig leven når han ikke får komme inn om natta. Og siden det er flere i borettslaget som har sendt inn klage til styret, så ligger det noe i det. Dere slipper han ut om natta pga at dere ikke orker å høre på hylingen hans. Er det noe bedre å slippe han ut, slik at naboene plages med hylingen istedet? Det er DERE som har valgt å ha katt, og beboerene hadde neppe signert på at de aksepterte deres kattehold om de visste at den kom til å hyle om natten.

Jeg mener ikke at du skal avlive pus, for all del! Men snakk med styret på en ordentlig måte, og prøv å komme frem til et kompromiss.

Har du kastrert katten? Hvis ikke, vil jeg anbefale det. Det vil gjøre den mye mindre rastløs. La den få være masse ute på dagtid og på ettermiddagen, og hold den konsekvent inne på natta. Etterhvert vil den innse at den ikke kommer seg ut, og sannsynligvis gi opp hylingen. Hvis han ikke roer seg etter en tid, synes jeg du bør vurdere å finne et midlertidig omplasseringshjem til den, inntil dere har mulighet til å flytte.

Skrevet
står i reglene at kattehold må godkjennes fra alle i oppgangen. det gjorde vi ikke når vi flyttet inn, for jeg leste husleielovens og så at de ikke kunne kreve dette. vet at de heller ikke kan nekte dyrehold, med unntak hvis det er til ulempe for andre beboere. og der er jo her problemet er - han er jo tydeligvis til sjenanse for andre siden de har fått inn klager. og jeg kan jo egentlig forstå det, for han er temmelig høylydt når han er ute..

synes bare dette er skikkelig vanskelig, føler at uansett hva jeg velger så blir det ikke bra for han..

Jo, det kan de kreve så lenge katten ikke er ren innekatt, dvs aldri beveger seg utenfor leilighetens fire vegger. Så dere stiller nok ikke veldig sterkt, desverre.

Skrevet

Det er nok ikke noe lurt å nekte å gjøre noe med problemet og trosse borettslaget.

Jeg kan godt forstå at naboene plages av en katt som mjauer 4-5 timer om natta for å komme inn. Men kan ikke dere ta inn katten om natta og la den være inne fra la oss si ca 22 til kl 07 dagen etter og så slippe den ut igjen?

Og jeg tror dere bør vurdere stige til katten igjen. Det er flere i borettslaget vårt som har katter og bor i 1 etg og som har stige til balkongen slik at katten kan komme og gå som den vil. Det at den er ikke noe pent er en dårlig argument fra andre beboere, siden 4-5 timers mjauing er nok verre.

Men jeg syns også at dere bor snakke med de som har klaget på katten i deres blokk. Vær vennlig og hør hva konkret ved katten er det de ikke liker. For mjauing om natta kan det sikkert gjøres noe med.

Uansett, sankk med styret og prøv å finne en kompromis.

Skrevet

Jeg er faktisk HELT enig med Alevniskogen!

Dersom du ikke kan venne husdyret (det være seg katt eller hund) av med mjauing/hylig/bjeffing, bør du få ham/henne omplassert. Eller flytte selv.

Og selv om mange dyrevenner her mener katten må gå forran naboene, så mener jeg faktisk at naboene har rett på nattlig fred og ro, og at katten dermed må bo et annet sted.

Skrevet
Men ærlig talt... jeg synes man må kunne vise litt hensyn til hverandre og vise litt normal folkeskikk, ellers har man ikke noe i et borettslag å gjøre..

Må si meg enig i dette, når man flytter inn i et borettslag, så veit man at man får naboer tett innpå seg, og da er man nødt til å ta hensyn. Hadde blitt ganske så irritert sjøl om jeg skulle blitt vekket hver natt av katteskrik.

Og det jannamor har skrevet tidligere i tråden her må være noe av det dummeste jeg har lest. Skal man straffe naboene fordi de plages av bråk fra dyrene? Det blir rett og slett for dumt og for barnslig. Borettslag er borettslag, ingen enebolig.

Skrevet
Må si meg enig i dette, når man flytter inn i et borettslag, så veit man at man får naboer tett innpå seg, og da er man nødt til å ta hensyn. Hadde blitt ganske så irritert sjøl om jeg skulle blitt vekket hver natt av katteskrik.

Og det jannamor har skrevet tidligere i tråden her må være noe av det dummeste jeg har lest. Skal man straffe naboene fordi de plages av bråk fra dyrene? Det blir rett og slett for dumt og for barnslig. Borettslag er borettslag, ingen enebolig.

Jeg er også enig, og jeg elsker katter..bare så det er sagt.

Til TS, jeg ville prøvd å slippe katten ut om dagen. Det kan muligens ta litt tid før den venner seg til det, men hvis alternativet er å være innekatt, så tror jeg den vil tilpasse seg.

Ellers vil jeg virkelig oppfordre deg til å opptre rolig og avbalansert i denne saken. Hvis du prøver "å ta" borettstyret, så tror jeg du ødelegger for din egen sak.

Skrevet

Når man flytter inn i ett borettslag, pleier det også å være regler om nattero f.eks mellom 23 og 07?

Du sier katten står på utsiden og mjauer høyt nok til å vekke deg for å slippe ham ut og inn flere ganger i løpet av hver natt.... dvs at den også vekker andre flere ganger hver natt!

Hvordan regler er for om de kan tvinge deg til å kvitte deg med katten eller ikke, skal jeg ikke uttale meg om, men jeg vil tro at de kan kreve at du følger ordensreglen om ro!

Dvs at du på en eller annen måte må stoppe bråket ihvertfall, og om han bråker like mye om du holder ham inne, så er vel kanskje ikke det noe bedre løsning?

Det er ditt ansvar at han ikke bråker nok til å vekke de andre i blokka i det tidsrommet det er krevd ro, hvordan du løser det, er nok ofte opp til deg, bare det fikses. ;-)

Prat med styret dere, hør om det lar seg gjøre å beholde ham dersom dere finner en løsning på nattebråket.

og en eller annen form for trapp, man MÅ jo ikke bare ta en ubehandlet plank og legge den mot balkongen, det går jo an å være litt kreativ, lage en litt finere/morsommere løsning. Lag litt trapp, mal den litt fin, hva som helst.

Og skjerm av med netting eller slikt slik at katten hindres i å tusle over til naboen.

Gjest Gjest_Propell_*
Skrevet

Jeg synes borettslaget har gått litt aggressivt ut dersom de har sendt deg brev om at katten må fjernes, uten at du har hørt noe om at katten er til problem på forhånd.

Når det er sagt, tror jeg det vil lønne seg for deg å være ydmyk tilbake. Om du viser deg veldig samarbeidsvillig, er det vanskeligere for borettslaget å bare avvise deg.

Ta kontakt med styret og si (for eksempel) at du beklager at katten har vært til sjenanse, men at du dessverre ikke har vært klar over problemet.

Be om å få treffe dem for å diskutere eventuelle andre løsninger enn at katten fjernes. Kanskje kan du få tillatelse til å sette opp stigen igjen, dersom den blir sikret slik at katten ikke kommer seg inn til naboen?

Jeg håper dette ordner seg så både dere og naboene blir fornøyde!

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Lykke til med "kampen" om å beholde pusekatten :)

Enig med gjesten over her, det var et litt vel krast brev du fikk.

Kontakt styret mm.

Hold katten inne om natten (dvs.vend den til det) slik at den ikke er til sjenanse for naboene dine!

Igjen lykke til :katt:

Endret av Silmarill
Skrevet

til alveniskogen (og alle som er så enige) så lurer jeg virkelig på hvor dere har det fra at jeg en hensynsløs med vilje og ikke har tenkt til å gjøre noe med problemet? :klø:

det som er saken er at vi har bodd her over et år, og jeg har ikke vært klar over at katten min er et problem for andre. når jeg møter naboene i gangen har de aldri sagt et ord om at han er til bry eller at han vekker dem om natten. noen har derimot rost katten og sagt at han er så søt.. jeg synes det er veldig ubehagelig og leit at det har kommet inn flere klager og at han tydeligvis plager andre. det jeg synes er så dumt, er måten dette er gjort på. :tristbla: ingen har sagt noe, eller gitt meg en mulighet til å gjøre noe med problemet!

jeg har aldri sagt noe om at jeg ikke forstår at det ligger noe i klagen - derimot ønsker jeg å gjøre noe med det! jeg vet at han kan mjaue mye, og være litt slitsom - men noe "frykelig til leven" lager han da virkelig ikke og jeg slipper han da ikke ut fordi jeg ikke orker å ha han inne om natta - så ille er det virkelig ikke :ler:

jeg slipper han ut fordi jeg tenker at når han står så lenge å venter ved døra så vil han virkelig ut - og da har jeg ikke hjerte til annet!

og jeg ante virkelig ikke at han vekket andre på natten.. ja, han vekker meg - men jeg sover ekstremt lett og våkner av den minste lyd. mens samboeren min våkner ikke selvom vi bor i 1.etage og han står utenfor vårt soverromsvindu og mjauer. jeg hadde ikke tenkt på at andre i etagene over oss også kunne bli vekket! :tristbla:

og såklart jeg har tenkt til å prate med styret og være saklig. jeg skal høre om jeg kan prøve å holde han inne om natten, og om vi sette opp en ny stige til han - for det tror jeg virkelig vil løse problemet!

:-D

hvorfor jeg spurte om hva som kunne skje hvis jeg trosset dem? fordi jeg er redd de vil være vanskelige og nekte å la meg prøve å gjøre noe med problemet, og si at saken er bestemt! DA vil jeg vurdere å trosse dem...

Skrevet
Jeg synes borettslaget har gått litt aggressivt ut dersom de har sendt deg brev om at katten må fjernes, uten at du har hørt noe om at katten er til problem på forhånd.

Når det er sagt, tror jeg det vil lønne seg for deg å være ydmyk tilbake. Om du viser deg veldig samarbeidsvillig, er det vanskeligere for borettslaget å bare avvise deg.

Ta kontakt med styret og si (for eksempel) at du beklager at katten har vært til sjenanse, men at du dessverre ikke har vært klar over problemet.

Be om å få treffe dem for å diskutere eventuelle andre løsninger enn at katten fjernes. Kanskje kan du få tillatelse til å sette opp stigen igjen, dersom den blir sikret slik at katten ikke kommer seg inn til naboen?

Jeg håper dette ordner seg så både dere og naboene blir fornøyde!

Lykke til med "kampen" om å beholde pusekatten :)

Enig med gjesten over her, det var et litt vel krast brev du fikk.

Kontakt styret mm.

Hold katten inne om natten (dvs.vend den til det) slik at den ikke er til sjenanse for naboene dine!

Igjen lykke til :katt:

tusen takk begge to :-D det er brevet jeg også reagerte på og ikke på at han var til bry for andre.. fikk jo sjokk!

og tusen takk til alle andre som kommer med gode tips om hvordan jeg kan løse denne saken :kyss:

Har du kastrert katten?

ja

Gjest Silmarill
Skrevet
tusen takk begge to :-D det er brevet jeg også reagerte på og ikke på at han var til bry for andre.. fikk jo sjokk!

og tusen takk til alle andre som kommer med gode tips om hvordan jeg kan løse denne saken :kyss:

ja

Bare hyggelig :katt:

Styret (Narvestad) skulle vel i første omgang advart deg i sin klage og skrevet at du evt. måtte holde katten inne om natten - for det er vel det som kun ligger til rette for klagen?

Om det da hadde vedvart (mjauing om natten alts) så kunne du ha fått det brevet du fikk nå (her om dagen)men ikke i første omgang :klø:

Det går fint ann å vende katten til å være inne om natten, og om du ikke har innedo til den så kjøper du det (dette vet du selv, jeg bare nevner det)

:)

Skrevet

Kjære Adonia.

Gjør ditt ytterste for å løse saken fra din side.

Dette er jo ikke en sak hvor de er negative til at du har katt, men hvor de er negative til det at den bråker om natten og vekker andre beboere.

Kastrer katten.

Sett opp trapp og lag luke slik at den selv kan gå inn og ut (min venninne har en slik og hun har to katter som går inn og ut. Naboene hører aldri et pip fra kattene)

Jeg synes alltid det er leit når naboer ikke først kan gå rett til den det gjelder å si ifra i første omgang. Men at de må gå til styret og beklage seg. Hadde de gått rett til deg og sagt ifra med en gang så hadde du kanskje fått ordnet opp allerede og saken hadde aldri gått til styret.

Jeg tror nesten jeg ville ha tatt runden og ringt på hos naboene. Beklaget at katten min hadde plaget dem og sagt at jeg skulle gjøre mitt ytterste for at det ble en forbedring. Og at om det skjedde igjen eller om det var noe mer så ville jeg satt pris på at de kom direkte til meg slik at jeg fikk en mulighet til å forbedre situasjonen. Fordi jeg ønsket å bo i et borettslag hvor folk kunne snakke sammen og ta hensyn til hverandre.

Ønsker deg lykke til og håper at du får beholde katten din og at han ikke mjauer mer ute om natten.

Skrevet

ser ut til at dette skal gå bra :-D

for et par dager siden pratet jeg med en kjempehyggelig dame i det firmaet som tar seg av klagene og sender dem videre. hun sa at det måtte være skjedd en feil, og hun synes det var veldig rart at jeg ikke hadde fått noen som helst beskjed! (det hadde nemlig de som sendte inn klagene sagt..)

hun skulle sende et svar på klagen tilbake til borettslaget. og sa at når tiden var inne for å slippe pus ut igjen så måtte jeg jo få lov til det, men at jeg måtte prøve å løse problemet. så i første omgang skal jeg holde han inne om natta (håper det går fint å venne han til det.. )

hvis jeg skal sette opp en stige til balkongen igjen så må jeg søke om det til styret.. så får se om den søknaden kommer igjennom da.. :sjenert: det hadde jo vært det beste for alle, men de kan visst være litt sære på det!

Skrevet
uff har vond følelese i magen nå! har akkurat åpnet et brev fra styret i borettslaget det det står at "katten må fjernes fra boligsameie" :tristbla: begrunnelsen er at han er til sjenanse for andre boere pga høylydt mjauing når han vil inn om natta..

er skikkelig lei meg nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre. vi har bodd her et år, og har ikke hørt noe om at dette er et problem før vi fikk dette brevet. men det står at de har fått flere klager om dette! han er 3 år og har vært utekatt hele tiden. vi prøvde å få gitt han bort før vi flyttet hit for vi tenkte det ikke var ideelt med katt her, men vi fikk ikke tak i noen som ville overta han! jeg får vondt av å tenke på å holde han som innekatt, men alternativet ser ut til at han må avlives :cry:

- han ble påkjørt for noen uker siden, så han er uansett inne nå for tiden pga operasjon (og må holdes inne i en måned til), men selv om jeg synes det er skummelt med tanke på at han kan bli påkjørt igjen så var jo nen at han skulle få bli utekatt igjen så snart han var frisk.

hva hadde dere gjort? er jeg dyreplager hvis jeg lar han bli innekatt i denne situasjonen? :tristbla:

det står jo i brevet at han må "fjernes fra boligsameie" (noe som jeg blir :frustrert: av å lese - høres jo ut som han er en ting). men jeg regner med at de ikke kan si noe hvis han bare holdes inne..

Ikke bry deg. Bor du i sameie og vekger en slik boform, så må du regne med lyder.

var en rettsak nå hvor sameiet gikk til rettsak pga en papegøye. DE TAPTE.

Skrevet
uff har vond følelese i magen nå! har akkurat åpnet et brev fra styret i borettslaget det det står at "katten må fjernes fra boligsameie"

Er det borettslag eller boligsameie (eierseksjonssameie)? Det sistenvnte gir deg flest rettigheter.

Skrevet
Er det borettslag eller boligsameie (eierseksjonssameie)? Det sistenvnte gir deg flest rettigheter.

ser at jeg har skrevet det litt om hverandre.. :sjenert: men det er boligsameie :-D

Skrevet

Flott at du tar opp kampen. Men den tanken du hadde om å avlive katten istedet for å gjøre den til innekatt synes jeg var kvalmende. Så lite respekt noen har for dyrenes liv? Det er jo sååå lettvint. Enten så omplasserer man eller så beholder man katten som innekatt. At avlivning i det hele tatt blir brukt i denne sammenhengen henger ikke på grep, spør du meg. Det finnes mange bondegårder du kan spørre om vil ha katten som gårdskatt f.eks.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...