Gå til innhold

klage fra borettslaget

Anbefalte innlegg

Skrevet

uff har vond følelese i magen nå! har akkurat åpnet et brev fra styret i borettslaget det det står at "katten må fjernes fra boligsameie" :tristbla: begrunnelsen er at han er til sjenanse for andre boere pga høylydt mjauing når han vil inn om natta..

er skikkelig lei meg nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre. vi har bodd her et år, og har ikke hørt noe om at dette er et problem før vi fikk dette brevet. men det står at de har fått flere klager om dette! han er 3 år og har vært utekatt hele tiden. vi prøvde å få gitt han bort før vi flyttet hit for vi tenkte det ikke var ideelt med katt her, men vi fikk ikke tak i noen som ville overta han! jeg får vondt av å tenke på å holde han som innekatt, men alternativet ser ut til at han må avlives :cry:

- han ble påkjørt for noen uker siden, så han er uansett inne nå for tiden pga operasjon (og må holdes inne i en måned til), men selv om jeg synes det er skummelt med tanke på at han kan bli påkjørt igjen så var jo nen at han skulle få bli utekatt igjen så snart han var frisk.

hva hadde dere gjort? er jeg dyreplager hvis jeg lar han bli innekatt i denne situasjonen? :tristbla:

det står jo i brevet at han må "fjernes fra boligsameie" (noe som jeg blir :frustrert: av å lese - høres jo ut som han er en ting). men jeg regner med at de ikke kan si noe hvis han bare holdes inne..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva var reglene? Står det i kontrakten at det ikke er lov med dyrehold?

Hvis dette ikke er nevnt, eller det er en regel som har kommet etter dere flyttet dit, kan borettslaget kysse seg i ræva. Dette har det vært rettsak om før, husker ikke hva saken heter men kan finne linker til deg etterhvert.

De har ingen krav til å få katten fjernet nei. ;)

Skrevet
Hva var reglene? Står det i kontrakten at det ikke er lov med dyrehold?

Hvis dette ikke er nevnt, eller det er en regel som har kommet etter dere flyttet dit, kan borettslaget kysse seg i ræva. Dette har det vært rettsak om før, husker ikke hva saken heter men kan finne linker til deg etterhvert.

De har ingen krav til å få katten fjernet nei. ;)

står i reglene at kattehold må godkjennes fra alle i oppgangen. det gjorde vi ikke når vi flyttet inn, for jeg leste husleielovens og så at de ikke kunne kreve dette. vet at de heller ikke kan nekte dyrehold, med unntak hvis det er til ulempe for andre beboere. og der er jo her problemet er - han er jo tydeligvis til sjenanse for andre siden de har fått inn klager. og jeg kan jo egentlig forstå det, for han er temmelig høylydt når han er ute..

synes bare dette er skikkelig vanskelig, føler at uansett hva jeg velger så blir det ikke bra for han..

Skrevet

De kan ikke kreve det uansett. :)

Hva du føler er riktig er jo en helt annen sak da. Har dere tenkt på omplassering?

Vil dere fortsatt ha den? En utekatt, burde få lov og være utekatt, men hvis det er en ung katt, er det jo for ille om den må avlives også.

Skrevet

Vet ikke om du eier eller leier, men jeg ville nok uansett vurdert å flytte til ett sted som passer bedre, dersom omplassering ikke lar seg gjøre.

Skrevet

vi eier leiligheten. men flytting er ingen mulighet ennå, kommer nok til å bli boende her i hvertfall et par år fremover.. er en mulighet at foreldrene mine kan overta han etterhvert (men det blir nok uansett en stundt til for vi må vente til min allergiske søster flytter ut..). og det jo vært det beste - da får han mulighet til å være ute, og jeg kan besøke han når jeg vil!

og såklart jeg fortsatt vil beholde han. jeg har akkurat betalt en operasjon på 9000 kroner fordi avlivning var alternativet :sjenert: så det sier jo litt om hvor glad jeg faktisk er i han..

Skrevet
står i reglene at kattehold må godkjennes fra alle i oppgangen. det gjorde vi ikke når vi flyttet inn, for jeg leste husleielovens og så at de ikke kunne kreve dette. vet at de heller ikke kan nekte dyrehold, med unntak hvis det er til ulempe for andre beboere. og der er jo her problemet er - han er jo tydeligvis til sjenanse for andre siden de har fått inn klager. og jeg kan jo egentlig forstå det, for han er temmelig høylydt når han er ute.

Problemet her er jo at katten ikke er et reelt innedyr. Det er reelle innedyr som ikke kan nektes, da de ikke er til sjenanse til beboerne og det ikke bruker fellesarealene. Siden katten slippes ut så bruker den fellesarealene, og kan derfor være til sjenanse. Det er jo katten tydeligvis, siden du har fått klager på mjauing.

Dvs at om det hadde gått til retten, så ville du nok ikke vunnet fordi det er et dyr som går utenfor og fordi det er til sjenanse. Her vi bor har vi innekaniner, og de er aldri ute, og vi kan derfor ha dem uten å spørre om lov, fordi de er reelle innedyr.

Vanskelig sak for deg skjønner jeg, er ikke bare å kvitte seg med katten, og er heller ikke bare å flytte på seg. Og noen kamp med borettslaget vil du vel mest sannsynligvis ikke vinne heller. Hva med å forsøke å gjøre katten til en innekatt? Om det ikke går i det hele tatt så bør du vurdere andre alternativer, men det er verdt å prøve. Innekatten kan de ikke nekte deg å ha, og innekatter kan faktisk ha det veldig bra. Det er tøffere å gjøre en utekatt til innekatt selvsagt, men i en slik håpløs situasjon er det vel bedre enn avlivning, i alle fall som en ting man kan prøve først.

Skrevet

Da synes jeg du skal beholde han og heller ta opp kampen med borettslaget :)

Det er mange ting som er på din side i forhold her altså

Min mor hadde samme sak. Hvor hele borettslaget går mot henne fordi hun har to hunder. De lagdr regler om det var forbudt med dyr, etter at mamma hadde kjøpt hund nr to. så den kom de ikke langt med nei. så mange ting du kan slå i bordet med for å beholde han.

Å herregud det er en katt som remjer. Skal du lage bråk kan du spille HØY musikk mellom 22 og 23 og fra 07-08, eller i endene av tidene for deres borettslag. Det skaper mer bråk, det skal jeg love deg.

:idesmil:

kjenner det går en liten fanden i meg. hehe jeg gjorde det der nemlig. Mamma er stille og rolig, og ikke noe bråk, vasker ikke klesmaskin etter 2100 engang så jeg dro hjem gikk på badet klokka 2130 og sang opera høyt og skingrende på badet til kolkken 2259, starten igejn 0701 og holdt på til 0800. etter tre dager ble det slutt på bråket om at mamma måtte kvitte seg med hundene

MOHAhahahahaha

hva er verst? en katt som remjer litt, eller en fandenivolsk nabo? :flekke::digge:

Skrevet
Problemet her er jo at katten ikke er et reelt innedyr. Det er reelle innedyr som ikke kan nektes, da de ikke er til sjenanse til beboerne og det ikke bruker fellesarealene. Siden katten slippes ut så bruker den fellesarealene, og kan derfor være til sjenanse. Det er jo katten tydeligvis, siden du har fått klager på mjauing.

Dvs at om det hadde gått til retten, så ville du nok ikke vunnet fordi det er et dyr som går utenfor og fordi det er til sjenanse. Her vi bor har vi innekaniner, og de er aldri ute, og vi kan derfor ha dem uten å spørre om lov, fordi de er reelle innedyr.

Vanskelig sak for deg skjønner jeg, er ikke bare å kvitte seg med katten, og er heller ikke bare å flytte på seg. Og noen kamp med borettslaget vil du vel mest sannsynligvis ikke vinne heller. Hva med å forsøke å gjøre katten til en innekatt? Om det ikke går i det hele tatt så bør du vurdere andre alternativer, men det er verdt å prøve. Innekatten kan de ikke nekte deg å ha, og innekatter kan faktisk ha det veldig bra. Det er tøffere å gjøre en utekatt til innekatt selvsagt, men i en slik håpløs situasjon er det vel bedre enn avlivning, i alle fall som en ting man kan prøve først.

ja.. skjønner jo at det ikke er noen vits i å gå videre med dette. tenker jo også at jeg kan prøve å holde han inne, og så se på hvordan han oppfører seg. virker det som han plages med å bare være inne, så må jeg jo såklart finne på noe annet. men føles ikke helt riktig, innekatt strider mot det jeg føler er hans beste. :tristbla: men akkurat nå virker det jo som det beste alternativet..

kan jo legge til at han har vært inne i to uker nå pga operasjonen, og det går helt fint. eneste gangene han maser om å gå ut er når han må på do (liker nemlig ikke å gå på do i kassa si.. ). men jeg tror nok kanskje det blr værre i lengden, når han blir helt frisk i benet og det blir varmere ute..

Skrevet

Vet ikke om jeg helt skjønner problemet her: klagen gikk ut på bråk om natta, det betyr jo ikke at katten enten må bli 100% innekatt elle fjernes!

Du får begynne å få innarbeidet rutiner at katten holdes inne på fagtid, men får løpe ute på dagtid. At borettslaget skriver "fjernes" er nok bare for å skremme deg/få deg til å innse alvoret i klagen.

Hold katten inne på natta, og la han ellers få gå ut og inn på dagtid. :katt:

Skrevet

Katteluke? Så trenger han ikke å mase på dere, mener jeg.

Skrevet
Vet ikke om jeg helt skjønner problemet her: klagen gikk ut på bråk om natta, det betyr jo ikke at katten enten må bli 100% innekatt elle fjernes!

Du får begynne å få innarbeidet rutiner at katten holdes inne på fagtid, men får løpe ute på dagtid. At borettslaget skriver "fjernes" er nok bare for å skremme deg/få deg til å innse alvoret i klagen.

Hold katten inne på natta, og la han ellers få gå ut og inn på dagtid. :katt:

ja det hadde jo vært en mulighet da :-D men det virket jo ikke akkurat som jeg hadde et valg, eller en mulighet til å gjøre noe med det, i følge brevet de sendte.. vet ikke om jeg tør trosse dem, redd for hva konsekvensene kan bli da..

men kjæresten skal ringe styret idag og høre om det er noe vi kan gjøre, evt om vi kan ha han inne hele natta og kun slippe han ut når vi kan følge med på om han vil inn.. så får håpe det går i orden!

Katteluke? Så trenger han ikke å mase på dere, mener jeg.

det hadde jo såklart vært det beste, men siden vi bor i leilighet med felles oppgang er ikke det noen mulighet! gleder meg virkelig til den dagen vi kan flytte til enebolig..

Gjest Gjest-Cecilie
Skrevet

Dette er så typisk borettslag,desverre.At en katt er til sååå stor plage for alt og alle rundt seg faller jo helt på sin egen urimelighet.. Det med å holde ham inne om natten og ute på dagtid kan være verdt å prøve ut.Det er også fullt mulig å omvende en utekatt til innekatt, men selvfølgelig går det ikke med alle.Prøv å lek mye med ham inne og gjem små biter med kattesnop rundt omkring av og til,slik at han må snuse seg fram til dem selv.Det kan være en bra inneaktivitet.Ellers ville jeg prøvd å la foreldrene overta ham senere når de kan.Kanskje kjenner du noen som han evt.kan bo hos fram til den tid.Et annet alternativ til avliving blir jo omplassering hos Dyrebeskyttelsen eller den organisasjonen som heter Kattens vern,om den finnes der du bor.Håper det ordner seg. Lykke til :)

Skrevet

Jeg ville først og fremst hørt med styret om det er mulig å komme frem til et kompromiss. Som en gjest nevnte, at du kan ha den inne om natten og slippe den ut tidlig om morgenen, så blir det ikke noe mjauing. Jeg ville også heller forsøkt å omplassere den midlertidig til venner/familie som du er inne på, i stedet for å forsøke å gjøre den om til innekatt. Det høres ikke ut som en god løsning for en katt som har vært ute hele sitt liv.

Lykke til. :)

Skrevet
det hadde jo såklart vært det beste, men siden vi bor i leilighet med felles oppgang er ikke det noen mulighet! gleder meg virkelig til den dagen vi kan flytte til enebolig..

Hvilken etasje bor dere i? Man får kjøpt/kan lage en liten stige som kan settes opp til balkong/vindu, dersom det ikke er alt for høyt. Den kan være så spinkel at den ikke vil være til hjelp for innbruddstyver, men god nok for at katten kan klatre opp og ned. Da slipepr dere hele inn/ut problematikken, så snart katten har skjønt poenget.

Skrevet

takk for svar alle sammen! er veldig takknemlig for alle tips og råd :-D

Hvilken etasje bor dere i? Man får kjøpt/kan lage en liten stige som kan settes opp til balkong/vindu, dersom det ikke er alt for høyt. Den kan være så spinkel at den ikke vil være til hjelp for innbruddstyver, men god nok for at katten kan klatre opp og ned. Da slipepr dere hele inn/ut problematikken, så snart katten har skjønt poenget.

hehe, her er du faktisk inne på noe som vi har prøvd ut en periode. har skrevet en tråd her om det for en stund siden.. vi bor i 1.etage så vi hadde en planke/trapp som han brukte til å komme seg opp og ned fra balkongen og det fungerte veldig fint. men så viste det seg at han hadde klatret over til naboen fra balkongen et par ganger, og de var allergiske :forvirret: så da ble det slutt på det. og jeg fikk inntrykk av at de også ville at vi skulle ta bort trappa fordi det ikke så pent nok ut..

uff skal ikke være lett. så det var derfor vi begynte å slippe han inn og ut gjennom oppgangen..

Har ikke fått snakket med dem idag. men håper det er mulig å få ordnet en løsning. enten med at han bare er ute på dagen, men aller helst at vi kan sette opp trappa igjen og evt sikre balkongen slik at han ikke kan klatre over..

Skrevet
uff har vond følelese i magen nå! har akkurat åpnet et brev fra styret i borettslaget det det står at "katten må fjernes fra boligsameie" :tristbla: begrunnelsen er at han er til sjenanse for andre boere pga høylydt mjauing når han vil inn om natta..

er skikkelig lei meg nå, og vet ikke hva jeg skal gjøre. vi har bodd her et år, og har ikke hørt noe om at dette er et problem før vi fikk dette brevet. men det står at de har fått flere klager om dette! han er 3 år og har vært utekatt hele tiden. vi prøvde å få gitt han bort før vi flyttet hit for vi tenkte det ikke var ideelt med katt her, men vi fikk ikke tak i noen som ville overta han! jeg får vondt av å tenke på å holde han som innekatt, men alternativet ser ut til at han må avlives :cry:

- han ble påkjørt for noen uker siden, så han er uansett inne nå for tiden pga operasjon (og må holdes inne i en måned til), men selv om jeg synes det er skummelt med tanke på at han kan bli påkjørt igjen så var jo nen at han skulle få bli utekatt igjen så snart han var frisk.

hva hadde dere gjort? er jeg dyreplager hvis jeg lar han bli innekatt i denne situasjonen? :tristbla:

det står jo i brevet at han må "fjernes fra boligsameie" (noe som jeg blir :frustrert: av å lese - høres jo ut som han er en ting). men jeg regner med at de ikke kan si noe hvis han bare holdes inne..

Tror ikke de kan kreve at katten skal fjernes fra sameie,men de kan kreve at han ikke lenger skal sjenere andre beboere.

Hvorfor ha han ute om natten når han vil inn??

Skrevet
Tror ikke de kan kreve at katten skal fjernes fra sameie,men de kan kreve at han ikke lenger skal sjenere andre beboere.

Hvorfor ha han ute om natten når han vil inn??

hadde han fått styre selv ville han helst flydd inn og ut hele natta..:roll: hender ofte jeg må stå opp og slippe han inn flere ganger i løpet av en natt, men er jo ikke alltid jeg våkner av at han vil inn..

har prøvd å la han forbli inne, og ikke la han fly inn og ut flere ganger i løpet av en natt. men da står han gjerne 4-5 timer og jamrer ved døren - han gir aldri opp!! :ler:

Skrevet

Borettlaget må både ha bevis og kunne dokumentere at din katt er til sjenanse for å kunne nekte deg å ha katt.

Og husk at loven - her husleielovens bestemmelser - går foran det borettslaget setter i sine vedtekter.

Her finner du masse informasjon om dyrehold i borettslag.

Les hva advokat Tore Sverdrup Engelschiøn sier:

I henhold til husleielovens § 5-2 er det således i utgangspunktet tillatt med vanlige familiedyr uten å søke borettslaget om tillatelse på forhånd. Dersom dyreholdet i ettertid viser seg å være til beviselig og alvorlig sjenanse for andre beboere, kan styret vurdere å nekte dyreholdet. Dyreeieren kan etter eventuelt å ha blitt nektet å ha dyret, likevel søke om å få beholde dyret dersom dyreeieren har "gode grunner" for å ha dyret. Såkalte gode grunner varierer fra den grunn at man er vandt til å ha dyr til behov for å ha førerhund. Listen for god grunn må legges så lavt at gode grunner i realiteten må ansees uskrevet annet enn som hjemmel for å nekte noen å ha f.eks. fem hunder eller ti katter i leiligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...