Gå til innhold

Truls Fyhn og negrene


Paradokset

Anbefalte innlegg

Sorry,kom bort i svarknappen før svaret. Men neger er et norsk ord.Dersom negrene ikke liker det kan de reise hjem.Her snakker vi norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis politiet skal gi et signalement på en ettersøkt person, f.eks en bankraner, så er det en fordel å være kort og presis i sin beskrivelse. Hvordan mener dere politiet skal beskrive en "neger"?

Som en person med mørkt krusete hår og mørk hud? Er det en like dekkende beskrivelse?

Er det ikke viktigst at politiet gir et best mulig signalement?

Hvorfor er det så vanskelig å beskrive en svart person, men ikke en hvit? Hva med en med blont hår og blå øyne. Er hvit så veldig dekkende ord? Mange hvite er jo forresten noe rosaaktig i huden også.

Eller kanskje man skal begynne å kalle hvite for blanco (som er hvit på spansk)? Da ville det jo også blitt mer riktig å bruke n-ordet da ordene ville vært de samme (på en måte).

Og forresten, det går fint å si at mannen er svart, og kanskje legge til at han har svart krusete hår og en rød genser, akkurat som man vil med en hvit. For du hadde vel ikke bare sagt at bankraneren var hvit? Alle hvite har ikke blondt hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig å beskrive en svart person, men ikke en hvit? Hva med en med blont hår og blå øyne. Er hvit så veldig dekkende ord? Mange hvite er jo forresten noe rosaaktig i huden også.

Eller kanskje man skal begynne å kalle hvite for blanco (som er hvit på spansk)? Da ville det jo også blitt mer riktig å bruke n-ordet da ordene ville vært de samme (på en måte).

Og forresten, det går fint å si at mannen er svart, og kanskje legge til at han har svart krusete hår og en rød genser, akkurat som man vil med en hvit. For du hadde vel ikke bare sagt at bankraneren var hvit? Alle hvite har ikke blondt hår.

Det har du rett i.Når mannen ikke har vasket seg er han svart/skitten.Mens en neger er neger selv rett etter dusjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så vanskelig å beskrive en svart person, men ikke en hvit? Hva med en med blont hår og blå øyne. Er hvit så veldig dekkende ord? Mange hvite er jo forresten noe rosaaktig i huden også.

Eller kanskje man skal begynne å kalle hvite for blanco (som er hvit på spansk)? Da ville det jo også blitt mer riktig å bruke n-ordet da ordene ville vært de samme (på en måte).

Og forresten, det går fint å si at mannen er svart, og kanskje legge til at han har svart krusete hår og en rød genser, akkurat som man vil med en hvit. For du hadde vel ikke bare sagt at bankraneren var hvit? Alle hvite har ikke blondt hår.

Ikke gjør deg dum. Alle vet hva som mener med en hvit person. På samme måte som alle vet hva som menes med en neger.

Nei, vi skal ikke begynne å kalle hvite for blanco på norsk, fordi VI SNAKKER NORSK. Ordet neger er et norsk ord med lang tradisjon på norsk, ordet blanco er ikke det. Vanskeligere er det ikke.

Hvis jeg så en neger på gaten, ville jeg kunne beskrive ham som neger. Jeg kunne selvsagt, hvis jeg husker det, tilføyd andre opplysninger, men hvis det ikke var noe spesielt ved ham ville jeg bare husket ham som en neger, kanskje en stor neger eller en liten neger. Jeg ville ikke husket ham som "norsk-ghaneser" fordi jeg kan vel for pokker ikke se hva slags pass han har.

Neger er en etnisitet på samme måte som hvit. På samme måte som en ghaneser ikke vil kunne se på deg om du er dansk eller norsk, men vil kunne konstatere at du er hvit, er neger et kurant uttrykk for personer som stammer fra den "svarte" opprinnelige befolkningen fra Afrika sør for Sahara, men som i mange hundre år har bodd også i andre deler av verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neger er en etnisitet på samme måte som hvit.

Nei, svart og hvit beskriver rasetilhørighet.

Etnisitet beskriver folkegrupper der rasetilhørighet bare er et av kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...