Gå til innhold

Truls Fyhn og negrene


Paradokset

Anbefalte innlegg

Man kan være svart selv om man ikke er neger. En tamil kan være like svart som en neger. Og alle negre er ikke svarte. De færreste negre er svarte? Brun eller mørk er heller ikke et dekkende signalement.

Jeg synes ikke politiet skal stå og veie sine ord og komme med lange forklaringer, når det haster og man har et dekkende ord.

Svart vil være direkte like dekkende som neger.

Det vil være like unaturlig å kalle en tamil "svart" som å kalle han "neger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svart vil være direkte like dekkende som neger.

Det vil være like unaturlig å kalle en tamil "svart" som å kalle han "neger".

Hvis alle som jobber i politiet er inneforstått med at svart betyr neger kan de vel prøve å innarbeide det da? Men hvis noen er så uheldige at de bruker ordet neger, så synes jeg ikke man skal lage en stor sak av det. Neger er et ord som vi har vokst opp med, og som for de fleste er et nøytralt ord. Man må vel forvente at det tar noen år å luke bort et ord fra det norske språket? Man kan ikke forandre språket over natta. Det håper jeg de som støtes av ordet forstår. Også bør det opplyses om at det norske folket tidligere har brukt neger som et vanlig ord, og ikke som et skjellsord. Man vil nok i flere år fremover møte på eldre mennesker som fortsatt bruker neger uten å mene noe vondt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle som jobber i politiet er inneforstått med at svart betyr neger kan de vel prøve å innarbeide det da? Men hvis noen er så uheldige at de bruker ordet neger, så synes jeg ikke man skal lage en stor sak av det. Neger er et ord som vi har vokst opp med, og som for de fleste er et nøytralt ord. Man må vel forvente at det tar noen år å luke bort et ord fra det norske språket? Man kan ikke forandre språket over natta. Det håper jeg de som støtes av ordet forstår. Også bør det opplyses om at det norske folket tidligere har brukt neger som et vanlig ord, og ikke som et skjellsord. Man vil nok i flere år fremover møte på eldre mennesker som fortsatt bruker neger uten å mene noe vondt med det.

Helt enig. Jeg bare synes det er uheldig om Fyhn da virkelig insisterer på å bruke ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alle som jobber i politiet er inneforstått med at svart betyr neger kan de vel prøve å innarbeide det da? Men hvis noen er så uheldige at de bruker ordet neger, så synes jeg ikke man skal lage en stor sak av det. Neger er et ord som vi har vokst opp med, og som for de fleste er et nøytralt ord. Man må vel forvente at det tar noen år å luke bort et ord fra det norske språket? Man kan ikke forandre språket over natta. Det håper jeg de som støtes av ordet forstår. Også bør det opplyses om at det norske folket tidligere har brukt neger som et vanlig ord, og ikke som et skjellsord. Man vil nok i flere år fremover møte på eldre mennesker som fortsatt bruker neger uten å mene noe vondt med det.

Eldre mennesker? Dette er jo ikke akkurat pensjonistguiden, men det er da skremmende mange som insisterer å bruke ordet.

Jeg synes det er mange som burde lese litt amerikansk historie her. Argumentene som brukes i denne tråden om å beholde ordet "neger" er akkurat de samme som ble brukt om ordet "nigger" i sørstatene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre mennesker? Dette er jo ikke akkurat pensjonistguiden, men det er da skremmende mange som insisterer å bruke ordet.

Jeg synes det er mange som burde lese litt amerikansk historie her. Argumentene som brukes i denne tråden om å beholde ordet "neger" er akkurat de samme som ble brukt om ordet "nigger" i sørstatene.

Men vi er ikke amerikanere, og de negrene som er her i landet er ikke etterkommere etter våre slaver. Og det er heller ikke slik at inntil for 50 år siden og knapt nok det, var det for budt for dem å gå på samme kafe eller toalett som oss. Vi har ikke hatt noen borgerrettskamp der folk har blitt banket opp og sågar skutt av politi og soldater fordi de mente at svarte skal ha de samme rettigheter som hvite. Vi har ikke hatt noe ku klux klan som har lynsjet folk, skremt dem bort fra jorda si og truet dem for å hindre dem i å stemme. Vi har ikke nektet dem adgang til utdannelse.

Argumenter må man se i konteksten av den kulturen de oppstår i, ikke bare på basis av hvordan de er formulert.

Når en nordmann sier "neger" her, så er ikke det det samme som når en sørstatsamerikaner sier "nigger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er feil av Truls Fyhn, eller kanskje snarere av journalisten som vinkler det til at det er dette Fyhn sier, å erklære negerordet for å være et moralsk spørsmål. Negerordet er et formalspørsmål. Det dreier seg om betydningen av det. Og i norsk språktradisjon har det alltid vært et nøytralt beskrivende ord på lik linje med araber. Det kan aldri bli annet enn galt når neger-ordet blir tillagt samme betydning som hottentott-ordet.

I den grad negerordet er et moralsk spørsmål dreier det som om moralen til dem som ønsker å radbrekke norske språktradisjoner, for å tilpasse det til sitt eget ideologiske bildet av den store stygge germaneren som er slem mot alle svartingene. Samt moralen til de svartingene som bevisst utnytter dette germanerfenomenet for å mele sin egen kake.

Endret av Bønna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og i svært mange soråk finner man ordet NEGRO, som betyr sort.

Vikingene kalte negrene for "blåmenn". Og indianerne for "skrælinger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er feil av Truls Fyhn, eller kanskje snarere av journalisten som vinkler det til at det er dette Fyhn sier,

Jeg trodde ikek du var så dum, men her viser du for alvor hvor begrenset samfunnskunnskap du har. Tror du ikek fyhn hadde hevdet seg feilsitert? Du forstår vel at truls fyhn både har sagt dette og står ved det, slik jeg forstår HI=

Endret av lillebøll
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Du må jo ha mange - ettersom du skal skrive en hel ordbok?

Hvorfor lage sin egen, når man kan bruke arbeids- og inkluderingsdepartementet sin egen ordliste ?

Nei... det er ikke kødd ! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For under hundre år siden så var det vanlig og også lovlig å slå sine barn.

I "ganledager" var det sikkert vanlig med "barslagsmål" uten at noen havnet i fengsel.

For under 200 år siden så trodde man på hekser og at det var troll i skogen.

På vikingtiden så sloss man så øra flagret og drap var vel dagligdaks.

De første kristne ble henrettet for demmes tro.

For mange tusen år siden (milig mer enn 30 000 etter hva jeg husker) så gikk mennesket naken.

I enkelte kulturer for mange århundrer siden så var pedofili vanlig og lovlig.

For ikke så lenge siden så var homofili ulovlig i Norge.

Gifte seg var vanlig også.

Det jeg prøver å si er, verden den forandrer seg, og det hele tiden. Ting som er greit nå trenger ikke å ha vært greit før. Og ting som var greit før trenger ikke å være greit nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For under hundre år siden så var det vanlig og også lovlig å slå sine barn.

I "ganledager" var det sikkert vanlig med "barslagsmål" uten at noen havnet i fengsel.

For under 200 år siden så trodde man på hekser og at det var troll i skogen.

På vikingtiden så sloss man så øra flagret og drap var vel dagligdaks.

De første kristne ble henrettet for demmes tro.

For mange tusen år siden (milig mer enn 30 000 etter hva jeg husker) så gikk mennesket naken.

I enkelte kulturer for mange århundrer siden så var pedofili vanlig og lovlig.

For ikke så lenge siden så var homofili ulovlig i Norge.

Gifte seg var vanlig også.

Det jeg prøver å si er, verden den forandrer seg, og det hele tiden. Ting som er greit nå trenger ikke å ha vært greit før. Og ting som var greit før trenger ikke å være greit nå.

Det er vel egentlig helt meningsløst når du sammenligner med samfunnet for hundrevis og tusenvis av år siden. Det som er saken her er at mange generasjoner er vokst opp med ordet neger som det mest naturlige av alt og merk, uten noe nedsettende om det. Det er de siste årene at ordet har blitt snudd om til å være fy fy. Sliter selv med å bruke det nye politisk korrekte sort. Det føles naturlig å si en neger - negeren - negre - negrene.

Svart - svartingen - svartinger - svartingene. Synes dette høres nedsettende ut...... Så kan man jo selvølgelig være ultrakorrekt og si svart - den svarte - flere svarte - alle de svarte.....men dette blir mere komplisert, dvs det faller seg ikke naturlig inn i normaltalen til mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får begynne på A, da. Noen slemme ord på A?

Apekatt?

svart?

Svart blir nok snart et skjeldsord det også... folk kan jo kalle dem svartinger.

Mørkhudet av afrikansk opprinnelse, mørkhudet av arabisk opprinnelse, mørkhudet av sydeuropeisk opprinnelse, mørkhudet av asiatisk opprinnelse.... Og så begynner folk å kalle dem mørkinger eller mørkemenn og så blir det også et fy-ord...

Da kan vi gå over til asiatisk opprinnelse, afrikansk opprinnelse osv.... og så går man glipp av de forskjellige særtrekkene innefor verdensdelene de har sin opprinnelse, men da må det jo bli bra.

mens vi er i gang bør vi finne ut hva de mørke bruker som skjelsord på oss hvite, og forby disse ordene også.

Man kan være svart selv om man ikke er neger. En tamil kan være like svart som en neger. Og alle negre er ikke svarte. De færreste negre er svarte? Brun eller mørk er heller ikke et dekkende signalement.

Jeg synes ikke politiet skal stå og veie sine ord og komme med lange forklaringer, når det haster og man har et dekkende ord.

Det haster ikke. Det viktigste er at ingen føler seg stigmatisert. Mye viktigere enn at en eller annen stakkar har blitt offer for ett eller annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svart blir nok snart et skjeldsord det også... folk kan jo kalle dem svartinger.

Tror de aller fleste er enige om at svart er en bedre betegnelse enn neger. Selvfølgelig ikke svarting.

I USA var de ferdig med denne debatten for lenge siden.

Jeg lurer på hva som egentlig er grunnen til at enkelte insisterer på å bruke begreper som andre oppfatter som belastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En jævla nordlending
Neger er en betegnelse på mennesker med svart eller brun hud, krusete hodehår, og visse andre kroppslige fellestrekk. Neger brukes først og fremst om mennesker som opprinnelig stammer fra Afrika sør for Sahara. Ordet neger har også vært brukt utenom dette i sammensetninger som australneger.

Det synes som om ordet neger er kommet inn i språket fra portugisisk. Det er avledet av et ord med latinsk rot som portugiserne begynte å benytte på 1500-tallet om befolkningen sør ved Senegal, azenegues. Azenegues stammer igjen fra det latinske niger, som betyr svart. Det ord som romerne i oldtiden benyttet for mørkhudede afrikanere var imidlertid et annet, afer. Ordet neger er kommet til norsk fra fransk négre over tysk og dansk Neger. Ordet og bruken av det er i dag omdiskutert.

Paradokset, kan ikke du kommentere dette innlegget. Jeg syns det var en veldig grei utreding om ordet neger.

Jeg tror du misforstår noe: en såkalt "svarting" og en neger er ikke det samme. En "svarting" kan like gjerne komme fra India, noe en neger ikke kan. For øvrig bruker jeg ikke ordet "svarting" da jeg syns det virker nedsettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paradokset, kan ikke du kommentere dette innlegget. Jeg syns det var en veldig grei utreding om ordet neger.

Jeg tror du misforstår noe: en såkalt "svarting" og en neger er ikke det samme. En "svarting" kan like gjerne komme fra India, noe en neger ikke kan. For øvrig bruker jeg ikke ordet "svarting" da jeg syns det virker nedsettende.

Det er kun snakk om en semantisk endring.

Hvor kan forresten en neger komme fra i din øyne?

Og siden neger er en avart av et utenlandsk ord, som faktisk betyr svart - hvorfor kan vi ikke da bruke det norske ordet(som heller ikke har de negative konnotasjonene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest En jævla nordlending
Det er kun snakk om en semantisk endring.

Hvor kan forresten en neger komme fra i din øyne?

Og siden neger er en avart av et utenlandsk ord, som faktisk betyr svart - hvorfor kan vi ikke da bruke det norske ordet(som heller ikke har de negative konnotasjonene)

Du bruker mange fremmede ord som en lavt utdannet nordlending ikke forstår.

Jeg vet egentlig ikke hvor negeren som jobber i lokalbutikken her jeg bor kommer fra. Han snakker ikke helt flytende norsk så han har nok ikke bodd her så veldig lenge. Trolig er han opprinnelig fra et land i Afrika.

Jeg vet forresten heller ikke hva den mørkhårete, eldre damen som jobber på vinpolet kommer fra. Hun har mange samiske trekk både i utseende og måten hun snakker på. Kanskje kommer hun fra et sted i Finnmark.

Imidlertid mener jeg å ha lest at du Paradokset, som er skikkelig svart i huden, kommer fra Tigerstaden. Er det rett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imidlertid mener jeg å ha lest at du Paradokset, som er skikkelig svart i huden, kommer fra Tigerstaden. Er det rett?

Det stemmer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Neger_*
Eldre mennesker? Dette er jo ikke akkurat pensjonistguiden, men det er da skremmende mange som insisterer å bruke ordet.

Jeg synes det er mange som burde lese litt amerikansk historie her. Argumentene som brukes i denne tråden om å beholde ordet "neger" er akkurat de samme som ble brukt om ordet "nigger" i sørstatene.

Amerikansk historie er helt irrelevant. Dette er Norge, ikke USA. Så ta den amerikanske kulturimperialismen din, stikk den et visst sted og ryk og reis. Jeg kommer aldri til å slutte å si neger bare på grunn av hva USAerne mener og hvilke hysteriske debatter de har.

I USA var forresten neger politisk korrekt på 50-tallet og "svart" nedsettende. At USAerne skifter navn på negrene med 20 års mellomrom får være deres sak, i Norge foretrekker vi et stabilt språk.

Sammenligningen din med nigger er bare løgn. USA hadde hele tiden ordet negro på denne tiden som et høflig ord som ble brukt av negrene selv. Det finnes ikke noe alternativ til ordet neger som er like presist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...