Gå til innhold

Retter du barnas lekser?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bare lurer på om de som har barn i ungdomsskolen klarer å forklare barna matteleksene? Mine barn klarer det heldigvis selv, men jeg har merket meg at noen foreldre sliter med dette. Noen betaler for privatundervisning. Jeg må innrømme at jeg hadde ikke klart å hjelpe ungdomsskoleelever med matte.

Videoannonse
Annonse
Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)
Bare lurer på om de som har barn i ungdomsskolen klarer å forklare barna matteleksene? Mine barn klarer det heldigvis selv, men jeg har merket meg at noen foreldre sliter med dette. Noen betaler for privatundervisning. Jeg må innrømme at jeg hadde ikke klart å hjelpe ungdomsskoleelever med matte.

Ja, det er det jeg synes er så kjempetrasig med at skolen legger mer og mer opp til at foreldrene må ta en stor del av det barna skal lære. Kunnskapsløftet legger helt tydelig opp til at foreldrene betyr mye for opplæringen, de har et stort medansvar. Ikke alle barn har ressurssterke foreldre, foreldre som kan hjelpe de i alle fag, foreldre som kan følge de opp på den måten det forventes i dag.

Endret av Chrizzy
Skrevet

Jeg klarer å forklare mine barn matteleksen, men det er fordi jeg har tatt 60 studiepoeng matematikk. Hadde jeg ikke hatt det ville jeg hatt store problemer, og jeg forstår godt at enkelte velger å skaffe privatlærer til barna sine.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Dette får meg virkelig til å undres på hvorfor barn fortsatt har lekser. Jeg tenker da på de barna som ikke har mulighet til å få god hjelp hjemme. Hvis det faktisk er sånn at barn som kommer fra ressursterke hjem trenger hjelp til lekser på ungdomsskolen, kan man bare se for seg hvordan ting ligger til rette for de som kommer fra "svakere" hjem (hvor man kan tenke seg at flere forhold gjør at de er svakere, og at foreldrenes manglende hjelp med lekser bare er én av tingene). Hvis man tenker på utjevning av sosiale forskjeller, så burde skoledagen heller blir lengre.

Skrevet
Dette får meg virkelig til å undres på hvorfor barn fortsatt har lekser. Jeg tenker da på de barna som ikke har mulighet til å få god hjelp hjemme. Hvis det faktisk er sånn at barn som kommer fra ressursterke hjem trenger hjelp til lekser på ungdomsskolen, kan man bare se for seg hvordan ting ligger til rette for de som kommer fra "svakere" hjem (hvor man kan tenke seg at flere forhold gjør at de er svakere, og at foreldrenes manglende hjelp med lekser bare er én av tingene). Hvis man tenker på utjevning av sosiale forskjeller, så burde skoledagen heller blir lengre.

På skolen der mine barn går har de fritime for å gjøre leksene, og da er det lærere som kan hjelpe de. Dette tror jeg blir mer og mer vanlig rundt omkring, fordi ganske mange barn ikke har foreldre som kan hjelpe de.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Hvis man tenker på utjevning av sosiale forskjeller, så burde skoledagen heller blir lengre.

Vi bruker tiden så ueffektivt på skolen, jeg tror ikke løsningen er lengre tid på skolen, jeg tror helt bestemt at det som virkelig hadde lønt seg er mindre klasser og fler lærere.

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Vi bruker tiden så ueffektivt på skolen, jeg tror ikke løsningen er lengre tid på skolen, jeg tror helt bestemt at det som virkelig hadde lønt seg er mindre klasser og fler lærere.

Det tror jeg også. Husker at i timene på barneskolen med 30 elever i en klasse og 1-2 lærere, så brukte du mesteparten av tiden på skolen til å vente på hjelp!

Gjest Chrizzy
Skrevet
Det tror jeg også. Husker at i timene på barneskolen med 30 elever i en klasse og 1-2 lærere, så brukte du mesteparten av tiden på skolen til å vente på hjelp!

Ja, det er akkurat det som skjer. Det er så mange forskjellige individer, så mange ulike læringsstiler og så alt for lite lærere til å få gjort alt dette på en bra måte. Som lærer er det jo helt herlig å få med seg en gruppe på 5-10 elever og jobbe med pensum, helt utrolig hvor mye man får til på en time.

Skrevet

Ja, med færre elever per klasse og større lærertetthet hadde ting vært bedre. Var på studiebesøk i København for noen uker siden, og de har jaggu en annen hverdag enn vi har i skolen i Norge. I tillegg er elever med atferdsproblemer som regel ikke inkludert i klassene.

Jeg er lærer og er bl.a. ansvarlig for det vi kaller "studiegruppe." Her får elever med ulike behov (store lærevansker, sosiale vansker, ulike problemer hjemme etc.) hjelp av lærere 2 ganger i uken etter skoletid. Dette fungerer meget bra og elevene er ikke lenger på skolen enn de barna som går på SFO.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
I tillegg er elever med atferdsproblemer som regel ikke inkludert i klassene.

Nå begever jeg meg inn i en annen debatt, men akkurat det er ikke nødvendigvis noen fordel for de med atferdsproblemer. For de flinke barna er det jo flott at uromomenter forsvinner. Men en gjeng med barn med atfredsproblemer samlet i én klasse - ja, man kan tenke seg hvordan de kan påvirke hverandre negativt. Jeg syns det er mye bra med den inkluderende skolen man har/ønsker å ha i Norge.

Gjest Chrizzy
Skrevet
Nå begever jeg meg inn i en annen debatt, men akkurat det er ikke nødvendigvis noen fordel for de med atferdsproblemer. For de flinke barna er det jo flott at uromomenter forsvinner. Men en gjeng med barn med atfredsproblemer samlet i én klasse - ja, man kan tenke seg hvordan de kan påvirke hverandre negativt. Jeg syns det er mye bra med den inkluderende skolen man har/ønsker å ha i Norge.

Mindre klasse vil også være bra for elever med atferdsproblemer. Fler lærere vil også det. Så må vi jo også ha assistenter (som vi allerede har forholdsvis mange av på mange skoler) assistentene må få god opplæring. Åh, det hadde vært sååå bra!!!

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Mindre klasse vil også være bra for elever med atferdsproblemer. Fler lærere vil også det. Så må vi jo også ha assistenter (som vi allerede har forholdsvis mange av på mange skoler) assistentene må få god opplæring. Åh, det hadde vært sååå bra!!!

Joda, mindre klasser er bra for alle. Men mange mener at det er bedre å ha flere assistenter inne i klassene, gjerne som en felles ressurs, enn å ta ut "problemelevene".

Gjest Chrizzy
Skrevet
Joda, mindre klasser er bra for alle. Men mange mener at det er bedre å ha flere assistenter inne i klassene, gjerne som en felles ressurs, enn å ta ut "problemelevene".

Ja, nå mente ikke jeg at assistentene skal brukes til å ta ut elevene. Det er jo ikke meningen at de må sitte alene, eller i "problemklasser". Det varierer etter situasjon og person. Er mange av aktivitetene i en klasse som passer utmerket for elever med atferdsvansker, i andre situasjoner så ønsker de jo selv å komme seg ut litt og få mer ro rundt seg. Lærerne er profesjonelle og ser sammen med assistent og elev hva som blir bra tror jeg.

Skrevet

På grunnskolen er det bra at foreldrene ser litt over, men når ungdommen har begynt på videregående føler jeg de bør overlates mer til seg selv. Ikke at de ikke skal få hjelp hvis de ønsker det, men når man er blitt såpass gammel gjelder det å ta ansvar for egen læring og forberede seg til eventuelt høyere utdannelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...