Gå til innhold

Bruk av sterke begreper

Fremhevede innlegg

Gjest Frk Åberg
Skrevet (endret)

I disse "sinnssyke" tider har jeg et lite hjertesukk (jeg er klar over at jeg fort kan bli tatt for å være 20 år eldre pga. dette utsagnet).

Jeg syns det er så mange som slenger rundt seg med sterke begreper, uten at innholdet samsvarer. La meg gi noen eksempler: "Jeg blir så deprimert av dette været", "Det er full krise - genseren jeg hadde sett på var utsolgt", "Det har vært en del å gjøre på jobben de siste dagene - jeg føler meg helt utbrent".

Hvor blir det av nyansene? Jeg ser for meg et språk hvor ordene mister sin mening. Hva når det virkelig er full krise - hvordan skal man få kommunisert at det faktisk er alvor?

Én ting er når man bruker slike uttrykk i en spøk en gang i blant, men jeg syns det er så mange som bruker disse ordene i fullt alvor.

Er jeg på god vei til å bli en sur kjerring?

Endret av Frk Åberg
Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet

Ja, du er på god vei til å bli en sur kjerring, men vær stolt av det. :ler:

Dessuten er jeg helt enig. Idol-Jorun presiserte virkelig overfor det norske folk hvor sinnsykt dumt det høres ut å slenge om seg med slike begreper.

Akkurat uttrykket "full krise" tror jeg imidlertid dessverre er etablert som et sleivete utsagn i det norske språk - og jeg tror ikke man vil bruke dette som et uttrykk for en situasjon hvor man opplever dypereliggende krisesituasjoner.

Gjest Tigress
Skrevet

Ja, vi er sure gamle kjerringer. Og det burde være flere av oss.

Skrevet

jeg er helt enig, men vi er ikke sure gamle kjerringer for det... I hvert fall så er ikke jeg det... :ironi:

Skrevet

Sur gammel kjerring her også. :hallo:

Skrevet

Dere er ikke alene.

Jeg er også en sur gammel kjerring. :ler:

Skrevet

Jeg melder meg inn i denne sure-gamle-kjerringer-klubben

:hallo:

Skrevet

Sur kjerring her også!

Skrevet

jepp, jeg slenger meg med som sur kjerring (gammel er jeg neimen IKKE"" :fnise: )

Og hadde det bare vært tenåringer som slang rundt seg med det, uten å tenke, så hadde det vel kanskje vært en ting, men det kommer fra alle typer folk, i alle aldre og stillinger.

Når det kommer godt voksne mennesker og ser ufattelig nedslått ut av vinduet og klager over hvor forferdelig deprimert de blir av at det er mørkt..... så må jeg si at de mister en liten stjerne i boka mi, kanskje spesiellt når det gjelder å tenke før man snakker og å vite hvordan man bruker ordene sine.

Føler også at denne missbruken av endel sterke begreper, er med på å gjøre det vanskeligere å bli tatt seriøst for de som FAKTISK sliter med det.

Begreper som faktisk egentlig er lidelser eller ganske ødeleggende situasjoner, blir liksom vannet ut og enda mer seriøse så lenge folk slenger rundt seg med det.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Henger meg på som sur gammel kjerring. Det er ikke katastrofe om Brann taper en kamp. Sikkert kjipt, men ingen katastrofe. Det som er katastrofe er hvis hele Brann stadion eksploderer under en kamp.

Skrevet
Henger meg på som sur gammel kjerring. Det er ikke katastrofe om Brann taper en kamp. Sikkert kjipt, men ingen katastrofe. Det som er katastrofe er hvis hele Brann stadion eksploderer under en kamp.

I BA (eller var det BT?) stod det at det hadde blitt merkbart færre innleggelser på Sandviken sykehus (psykiatrisk sykehus i Bergen) etter at Brann vant seriemesterskapet. Så for mange kan dette tydeligvis være veldig viktig. Og avisene støtter opp: Jeg tipper forsidebildet hadde vært like stort, enten Brann hadde vunnet eller, Gud forby, stadion hadde eksplodert.

Tidi... :fnise:

PS. Heia Bodø-Glimt?

Gjest antigartner
Skrevet

Her er det enda en sur kjerring. :nei:

Lokalavisene i mitt nærområde er helt med på å utvanne de sterke begrepene. Ikke forstår jeg at de trenger krigsoverskrifter for å selge, heller. 95% av avissalget deres går jo via abonnement. Likevel klarer de ikke å dy seg, og så snart noen av innbyggerne er litt gretne for ett eller annet så skriver avisen at de "raser mot..." (f.eks helsetjenesten eller naboen). I mitt hode er man fryktelig sint, nærmest i harnisk, når man raser mot noe eller noen.

Gjest Spadamen
Skrevet

For meg er dette bagatellar. Det er så mykje verre ting ein kan irritere seg over enn korleis folk uttaler seg. Om eg skulle bry meg med alle slike småting, så hadde eg vore konstant sur.

Gjest Helen Parr
Skrevet

Jeg synes det er greit å være bevisst på forringelse av språket. Det plager meg ikke nevneverdig, men jeg forsøker å gjøre mitt beste selv. Det er ikke akkurat sånn at det går utover livskvaliteten.

Skrevet

føles det like mye som en bagatell den dagen man ikke blir tatt på alvor for en seriøs depresjon eller krise, fordi alle rundt en missbruker ordet?

Jeg bruker ikke mye av min energi på å irritere meg over at mange ikke tenker over språket sitt, men jeg vet jeg setter pris på mennesker som har ett gjennomtenkt forhold til språket sitt, synes det å virkelig legge litt i kommunikasjonen sin er en interessant og spennende kvalitet. Liker å prate med folk som har ett bra språk.

Gjest Nedfall
Skrevet

Jeg henger meg opp i bruken av ordet sjokk, det betyr jo blodtrykksfall. Hvor mange politikere eller kjendiser har ikke fått blodtrykksfall opp igjennom tidene.. ?

Skrevet
Jeg henger meg opp i bruken av ordet sjokk, det betyr jo blodtrykksfall. Hvor mange politikere eller kjendiser har ikke fått blodtrykksfall opp igjennom tidene.. ?

amen to that!

Skrevet

Her var det sykt mange sure kjerringer.

.. jada ordvalgene irriterer meg også. Men sur kjerring er jeg ikke. ;)

Gjest Nedfall
Skrevet
Her var det sykt mange sure kjerringer.

.. jada ordvalgene irriterer meg også. Men sur kjerring er jeg ikke. ;)

Å joda!

Alle menn som farter rundt på KG er sure kjerringer, det er jo noe alle vet !

:filer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...