Gå til innhold

Umoralsk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest antigartner

Jeg synes heller ikke at du skal skylde på sykt barn. Gå heller til legen din og forklar situasjonen, så er det opp til legen å vurdere om han/hun kan gi deg en diagnose som det er "lov" å sykemelde deg for. Selvom det er blitt innstramminger på sykemeldingssiden, så vil du nok få noe hjelp.

Husk også at et tillitsforhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er viktig. Hvis du snur situasjonen på hodet: ville du likt at arbeidsgiver bevisst gikk inn for å lyve for deg?

Og hva hvis arbeidsgiver finner ut at barnet ditt ikke har vært sykt? Hvordan vil dette innvirke på jobbsituasjonen din?

Det er dessuten ofte en fordel for arbeidstaker at arbeidsgiver vet at en har en litt vanskelig periode. De fleste arbeidsgivere har anledning til å ta hensyn til dette og/eller tilrettelegge jobben noe slik at det blir lettere og hyggeligere å komme tilbake på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes faktisk psykiatriske diagnoser som omfatter forhold i familien, og lege kan sykmelde deg dersom forholdet er at du er på felgen med henvisning til dette.

Og en grei lege vil ofte gjøre det.

Forøvrig så fungerer jo egenmeldingssystemet slik at det er deg som må ta stilling til om du er frisk nok til å gå på jobb eller ikke. Og hvis det er din avgjørelse at du ikke fikser å gå på jobben, så kan du la være.

Men hvis du begrunner ditt fravær med sykt barn, så lyver du jo for din arbeidsgiver, og det syns jeg ikke at du skal gjøre. Da er det bedre å gå til fastlegen og be om sykmelding, eller til sjefen og be om fri. Fastlegen først, for da får du betalt under fraværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at diagnosen legen her vil stille er "Akutt psykisk stress", da det er den vanligste diagnosen ved samlivsbrudd, død i nær familie/vennekrets etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt oppe i en sterk personlig krise for tiden (utro partner, blant annet). Er det veldig umoralsk av meg å si at jeg har sykt barn i morgen?

Ja, det er veldig umoralsk!

Hva gjør du da den dagen barnet ditt er sykt, og du har brukt sykedagene på deg selv?

Dersom du er syk, bruker du sykemelding eller egenmelding.

Dersom du føler for "noen fridager", ber du om ferie, avspasering eller permisjon.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Ugla sier det godt; dette er DITT behov for fravær fra jobb, finn en måte å løse det på din kappe, ikke på ditt barns. Den dagen barnet ditt er sykt og du ikke kan være hjemme pga brukt opp på dette, så vil du angre på handlingen.

Og, det er umoralsk ovenfor både arbeidsgiver og barnet ditt.

At man kan være så knekt av personlig krise at man trenger å være vekk fra jobb derimot, betviler jeg ikke i det hele tatt, DET er det ikke noe umoralsk med.

Men finn da den rette måten, ikke en feil en. ;)

Føler du at det ville vært rett å bruke egenmelding, fordi det faktisk er over til sykdom, så bruk det eller gå til legen.

Trenger du bare å være borte litt, uten at du føler at sykemelding er rett, ville jeg bedt om fri/ferie eller liknende.

Ikke missbruk ett system dog, trenger du faktisk fri, har du flere valg, som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jenna88
Jeg er midt oppe i en sterk personlig krise for tiden (utro partner, blant annet). Er det veldig umoralsk av meg å si at jeg har sykt barn i morgen?

Jeg har hatt 4-5 egenmeldingsdager de siste par månedene på grunn av situasjonen jeg er i, men ønsker ikke å bli sykemeldt og jeg ønsker ikke at noen på jobben skal få vite at jeg sliter. Er det for ille å ta en spansk en i min situasjon?

Hvis du virkelig sliter så mye at det går utover jobben, synes jeg virkelig du burde informere arbeidsgiver.

Vil tro at de aller fleste har forståelse for problematikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste rådet du kan få, er å snakke med legen i stedet for å høre med synserne her inne som ikke kjenner situasjonen din eller vet hva de snakker om.

Å bruke ungen som unnskyldning er uansett både feigt og umoralsk. Særlig så lenge du har god nok grunn ellers til å få sykmelding. Husk også at diagnosen/sykmeldingsgrunnen er en privatsak, i motsetning til arbeidsevnen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan det være viktigere å ta menneskelige hensyn en hensyn til lover og regler for sykemelding. Noen reagerer forskjellig på samlivsbrudd etc, noen blir handlingslammet andre blir så satt ut at de ikke klarer å fungere og trenger en liten periode til å hente seg inn igjen.

Hvis du har behov for noen dager borte fra jobb for å komme deg, synes jeg du skal bruke egenmelding (hvis du har flere dager igjen), eller gå til legen og la han/hun avgjøre om du kan bli sykemeldt. Husk at du er ikke pliktig til å begrunne sykefravær overfor arbeidsgiver (iallfall ikke når det er for korte perioder).

Synes, som Labellamia, at det må være lov å være menneskelig og utøve skjønn i slike situasjoner. Man gjør da ingen god jobb hvis man er totalt psykisk nedkjørt? Jeg vil si at for eksempel samlivsbrudd eller dødsfall i nær familie kan være for livskriser og regne, og kjenner flere som har blitt sykemeldt for kortere perioder på grunn av slike ting, rett og slett fordi de ikke har vært i stand til å jobbe, selv om det i og for seg ikke foreligger noen egentlig psykiatrisk diagnose.

Heeelt enig i disse to svarene. Og som de andre sier: Ikke skyld på sykt barn. Bruk egenmelding eller snakk med lege. Jeg tror at de aller fleste forstår situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...