Gå til innhold

Umoralsk?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er midt oppe i en sterk personlig krise for tiden (utro partner, blant annet). Er det veldig umoralsk av meg å si at jeg har sykt barn i morgen?

Jeg har hatt 4-5 egenmeldingsdager de siste par månedene på grunn av situasjonen jeg er i, men ønsker ikke å bli sykemeldt og jeg ønsker ikke at noen på jobben skal få vite at jeg sliter. Er det for ille å ta en spansk en i min situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det for ille å ta en spansk en i min situasjon?

Ja

Enten er du syk og hjemme med sykemelding/egenmelding for deg, eller så går du på jobb.

Utrolig at noen i det hele tatt tenker på å bruke barnet sitt som unnskyldning på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er midt oppe i en sterk personlig krise for tiden (utro partner, blant annet). Er det veldig umoralsk av meg å si at jeg har sykt barn i morgen?

Jeg har hatt 4-5 egenmeldingsdager de siste par månedene på grunn av situasjonen jeg er i, men ønsker ikke å bli sykemeldt og jeg ønsker ikke at noen på jobben skal få vite at jeg sliter. Er det for ille å ta en spansk en i min situasjon?

Hva med inntil 10 dagers velferdspermisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke tenke å lyve på barnet mitt sykdom, tenk om det går troll i ord? Hvordan ville du føle deg da?

Det er faktisk ikke noe nederlag å be om en sykemelding hvis du er så langt nede at du ikke fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det blir helt feil å lyve på seg sykt barn/egen sykdom. Om arbeidsgiveren din blir mistenksomme, kan de vel faktisk kreve sykemelding, og hva gjør du da?

Jeg ville gått til legen min, forklart situasjonen, og fått en sykemelding der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til legen min, forklart situasjonen, og fått en sykemelding der.

Enig. De fleste leger forstår at man kan trenge en sykemelding i vanskelig livssituasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =tentacle=
Enig. De fleste leger forstår at man kan trenge en sykemelding i vanskelig livssituasjoner.

Men de har ikke lov til å gi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de har ikke lov til å gi det.

Det er MANGE som får seg en sykemelding når det skjer spesielle ting i livet som går utover arbeidslyst og livsvilje.

Tror legen hadde tatt deg på alvor visst du bare forteller hvordan saken ligger an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Det er MANGE som får seg en sykemelding når det skjer spesielle ting i livet som går utover arbeidslyst og livsvilje.

Tror legen hadde tatt deg på alvor visst du bare forteller hvordan saken ligger an.

Dette gjelder ikke meg ;) Jeg snakket om hva de har lov til, ikke hva de faktisk gjør. Mange leger bryter loven for å gi sykemeldinger til folk som ikke er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Joda, pga psykisk knekk.

Hvis du blir psykisk syk i krisesituasjonen, er du syk og har krav på sykemelding. Er du ikke syk, har du ikke krav på sykemelding. Er det tøft, men du er ikke syk, har du ikke krav på sykemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir psykisk syk i krisesituasjonen, er du syk og har krav på sykemelding. Er du ikke syk, har du ikke krav på sykemelding. Er det tøft, men du er ikke syk, har du ikke krav på sykemelding.

Det stemmer sikkert at man må ha en diagnose som pyskisk syk for at legen skal ha lov til å skrive sykemelding, men det er jo ikke alltid så lett å trekke den grensen. Når har man det bare litt tøft og når er man faktisk pykisk syk? En mild depresjon i forbindelse med f eks samlivsbrudd, dødsfall osv, vil kanskje ikke alltid være så lett å plassere. I slike tilfeller må, og kan, en lege tillates å bruke skjønn.

Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
Det stemmer sikkert at man må ha en diagnose som pyskisk syk for at legen skal ha lov til å skrive sykemelding, men det er jo ikke alltid så lett å trekke den grensen. Når har man det bare litt tøft og når er man faktisk pykisk syk? En mild depresjon i forbindelse med f eks samlivsbrudd, dødsfall osv, vil kanskje ikke alltid være så lett å plassere. I slike tilfeller må, og kan, en lege tillates å bruke skjønn.

Mener jeg.

Jeg ser ikke at trådstarter skriver noe sted at hun er deprimert. Er hun det, vil jeg også tro at det er andre ting enn sporadiske betalte fridager hun trenger.

Sykelønnsordningen er der for å sikre at man ikke taper inntekten sin når man er syk. Er problemet noe annet enn sykdom, må man forsøke å finne en løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går jo ann å ta opp med sjefen at du trenger noen dager fri for ordne opp i noe personlig . De fleste sjefer setter pris på¨at man er ærlig og sier ifra så man kan få orden på tinga fortest mulig.

Sjefen har jo også taushetsplikt når det gjelder sånne ting så til de andre er det jo bare å si at du ville ha noen dager fri/"ferie".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at trådstarter skriver noe sted at hun er deprimert. Er hun det, vil jeg også tro at det er andre ting enn sporadiske betalte fridager hun trenger.

Sykelønnsordningen er der for å sikre at man ikke taper inntekten sin når man er syk. Er problemet noe annet enn sykdom, må man forsøke å finne en løsning.

Bare for å klargjøre; jeg mente at det kan være vanskelig å trekke grensen mellom diagnosen depresjon, og det at man har det tøft og er nedbrutt. Derfor må det være lov for legen å utvise skjønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lissi32

Personlig sterk KRISE syns jeg er ganske alvorlig, selv om innlegget over sier at hun ikke sier hun er deprimert.

Hva tror du når mannen hennes er utro, og kanskje hele familien holder på å klappe sammen.

Gå til legen og si det som det er, ikke bruk barna som unnskyldning, skyld heller på noe annet om du ikke vil utlevere deg på jobben. Si at du selv er syk eventuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest =tentacle=
Hva tror du når mannen hennes er utro, og kanskje hele familien holder på å klappe sammen.

Da jobber man hvis man er frisk/arbeidsfør, evt ordner man seg med permisjon fra jobb. Er man psykisk syk kan man få sykepenger, men det er en grunn til at det ikke heter utroskapspenger, skilsmissepenger, dårligarbeidsmiljøpenger, leisegforatnoenenkjennerersykpenger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjartmar

Jeg syns for det første at hverken sjefen eller noen andre på jobben har noe som helst med hva som skjer i privatlivet - med mindre man ønsker å oppgi det. Å være bombastisk om når man skal jobbe og når man kan sykemelde seg er jo lett hvis man aldri har hatt behovet selv.

Jobben er jo bare jobb! Familie og helse er jo langt viktigere. Om noen tar en spansk en i en krisesituasjon, så tar jeg det med knusende ro. Til slutt vil jeg si at jeg ikke ville skyldt på barna...det hadde gitt meg en ekkel følelse. Men noen dagers sykemelding? No problemo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Labellamia
Jeg ser ikke at trådstarter skriver noe sted at hun er deprimert. Er hun det, vil jeg også tro at det er andre ting enn sporadiske betalte fridager hun trenger.

Sykelønnsordningen er der for å sikre at man ikke taper inntekten sin når man er syk. Er problemet noe annet enn sykdom, må man forsøke å finne en løsning.

Noen ganger kan det være viktigere å ta menneskelige hensyn en hensyn til lover og regler for sykemelding. Noen reagerer forskjellig på samlivsbrudd etc, noen blir handlingslammet andre blir så satt ut at de ikke klarer å fungere og trenger en liten periode til å hente seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...