Gå til innhold

Julegave ideer?

Gjest lillagubban

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mary_*

Hvis du bor i Oslo så stikk på Grønland og kjøp kjempebillig stoff + sånn flatt vatt og sy grytekluter. Det er noe alle trenger og bruker og selv jeg som ikke er spesielt handy eller tålmodig klarer å lage...

Du kan jo tilpasse stpff etc til hvem du syr til, hvis du ikke bor i Oslo så er det jo ofre restekasser i stoffbutikkene, burde vel være mulig å finne noe der også?

..Hvis du virkelig kommer i siget kan du også sy putetrekk, puter får du får 5kr på IKEA evt så går det jo ann å bare gi trekk..

Selv pleier jeg å lage hjemmelaget marsipan og konfaekt og putte det på norgesglass med rød sløyfe. Alltid en slagger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg var student, laget jeg appelsinmarmelade og ga bort. Meget populært! Kjøp fine glass til å ha marmeladen på, og skriv oppskriften med pen håndskrift på et fint kort som du fester til glasset med en sløyfe.

Oppskriften jeg har linket til, inneholder ulike sitrusfrukter, og er litt friskere og mindre bitter enn ren appelsinmamelade. Kumquat kan erstattes med to clementiner. Har du ikke en zester (redskap til å pelle av det ytterste av skallet) kan du bruke en potetskreller og så finsnitte skallbitene etterpå.

Lys og servietter er også en fin og billig gave, kjøp gjerne design: Jeg har ofte gitt en pakke Marimekkoservietter med to lys i matchende farge, dette kommer på 50 - 60 kroner.

Endret av junia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere ideer - nå fikk jeg litt inspirasjon selv også:

Oppskrifter på pulsvarmere, klikk på bildet og så på flagg for språk.

Ellers har Arne Brimi en krydderseriesom i alle fall selges på Ica Supermarked. De koster ikke skjorta, og er lekre gaver.

Fingersalt eller en god olivenolje ville jeg også ha blitt glad for, fordi dette er ting jeg bruker hver uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nalle-maja

Dette tipset krever litt tid, men sier det likevel.

Til eldre folk som har levd en stund, kan du samle opp bilder fra deres barndomstid. Scanne de inn på dataen, og fremkalle de på nytt, og lim inn et gammeldags album. Velg noen som er større enn andre. Mange har sine gamle bilder liggende i poser - det er jo ikke spesielt sjarmerende... :jepp:

Endret av nalle-maja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_pest

En gave som slår an hos foreldre er å brenne ut cd-er med forskjellig musikk, evt. lydbøker. Og her er det jo bare å gå på biblioteket f.eks. Der har de både lydbøker og musikkcd-er.

Kan også lage covere hvis du ønsker, evt. lage en personlig cd-mappe. Det kan kjøpes og pyntes eller lages. Det samme gjelder jo forsåvidt dvd-er hvis det ikke er så viktig for de å ha riktig cover (noe foreldre gjerne ikke er, fordi de ser filmen én gang og legger den vekk).

Og ja, det er sikkert noen som tenker på dette som ulovlig, men da trenger du heller ikke gi det bort.

Det er også kupp å gjøre på Platekompaniet. De har en hylle hvor du kan plukke ut 5 cd-er til 100 kr eller hvor mye det er. Samme gjelder dvd-er, litt dyrere, men likevel veldig billig. Hvis man tar seg litt tid og faktisk kikker gjennom ALLE cd-er og dvd-er finner man faktisk veldig mye morsomt :D

Et annet tips som en annen har kommet med her er bokklubber. Du må stå som medlem et år, men det vil jeg si det er verdt, da får du billige/gratis gaver.

Er man litt nevenyttig kan man f.eks. lage lommebok/pung. Enten av stoff eller gaffateip :D Det fikk jeg en gang (lommebok av gaffateip) og den var sinnsykt kul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

på noe butikker der de selger rammer kan du finne slike tykke rammer, hvor du kan sette noe i. Jeg kjøpte det til en veninne i fjor og limte inn kunstige blomster. Hun ble kjempeglad. Men her må man være nøye for at det skal se pent ut.

noen som har noen tips om hva man kan gi til kravstore nevøer på 11 år?

Eller samboer? DET er noe jeg sliter med hvert eneste år!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp enkle hvite kopper til te eller kaffe, evnt suppeskål o.l. Kjøp en eller to tusjer i ulike farger til å skrive på porselen. Dekorer, skriv hyggelige ord eller dikt som passer til den som skal få kruset. Stekes i oven på 150 grader i en halvtime. Raskt, enkelt, og kan bli urolig koselig og minneverdig. Koppen kan til og med kjøpes på loppis eller lignende til en slikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Gjest mitalita

hei:)

på accessorize har de utrolig mye fint til søsken. nydelig ørepynt til 55kr. accessorize er en butikk hvor du finner ting med stil og ikke bare standar tingene.

annet tips til besteforeldre. til min mormor skal jeg lage en liten ting, kjøper en pocket bok og åpner på midten. lim sammen arkene på hver side ( sikk sakk oppover langs sidene der de er samlet. så sprayer du med f.eks sølv over hele og limet blir et mønsten. nå er boka åpen og kan dekoreres med f.eks bilde av deg og bestemor på ene siden og et sitat du syns passer om henne eller bestemødre generelt på andre siden. vet ikke om du skjønte hva jeg mente menn:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iekisch
Hei!

Jeg er student og er for tiden lutfattig! Stipendet forsvinner i regningene ei uke etter jeg har fått det og jeg har ikke fått meg noe jobb før jul. Men selv om jeg er blakk vil jeg gjerne kunne gi mine nærmeste noe fint til jul. Så jeg lurer på om noen har noen ideer som ikke koster skjorta, eller som man kan lage selv? Tenker jeg har maks 700kr tilsammen til alle. Pappaen min fyller 50 år i romjula så der må jeg også finne på noe. Ellers er det mor, far, søstre, eldre bestemødre og venninner.

Tusen takk til alle med ideer!

heisann sjekk ut bloggen min :) jeg var så lei av å leite overalt etter gode ideer til å lage selv. www.diyredisign.blogspot.com

Jeg hater å kjøpe gaver synes det er mer moro å lage selv :) fant et nettsted i USA som solgte klokkesett (sånn med bakdel og visere) også da er det jo bare fantasien som sperrer på hva en vil bruke som "skive" betalte 600 kr for 20 stk, det vil si 30 kr pr klokke det er billige gaver det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte såper som var uten parfyme ett år fra saape,

og litt godis, e

ller en forbruksvare du vet de trenger.

En liten te-eske , med påskrift hver kopp er fra meg til deg. Riktig god jul.

Lys og servietter, alle trenger det jo. Bordbrikker til å ha glass på. Som matcher.

En god te-kopp m t-skje til, på nille eller europris, morsom da.

(dersom du kjenner vedkommende godt)

lag selv et lite hefte på noen sider. Skriv at dette er et personlig gavekort.

Legg inn en kosekveld med

vin og film,

Fot massasje,

nakkemassasje,

middag ute,

Vaksk, tørk og stryking av klær (dersom du kjenner vedkommende godt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Kremmerhuset og IKEA har mengder av gaveideer:) Alt på Kremmerhuset er jo sykt fint:) OG billig.

Cubus er også veldig flinke til å komme med gaveideer for oss nå før jul! Og mye av det er superrimelig:D

På de fleste fotosider kan du laste opp tolv ulike bilder og vips- kalender! Smart til familien:) Evt venner du har mange bilder av:)

Jul = nærme nyttår= folk trenger ny agenda/filofax!! Dette har jeg fått før, hvor venninnen min hadde skrevet søte ting all around! (spes på dager hvor det skjedde noe, bursdager etc)

Bøker til foreldre kan også slå an, hvis det er en bra bok da:) De fleste pocketbøker får du for 99,-

Jeg er av den typen som synes gavekort er kjipt og uoriginalt:) Pakker trenger ikke koste mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gjest_Katrine_*
heisann sjekk ut bloggen min :) jeg var så lei av å leite overalt etter gode ideer til å lage selv. www.diyredisign.blogspot.com

Jeg hater å kjøpe gaver synes det er mer moro å lage selv :) fant et nettsted i USA som solgte klokkesett (sånn med bakdel og visere) også da er det jo bare fantasien som sperrer på hva en vil bruke som "skive" betalte 600 kr for 20 stk, det vil si 30 kr pr klokke det er billige gaver det :)

Kandu huske hva navnet på siden var? Hørtes ut som en bra gave :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...

Annonse

Gjest Amanda Sofie

Jeg har fått en julegaveide, som jeg skal gi til de fleste i familien. Det er faktisk ganske billig, og godt :-)

Du trenger:

- Mandler

- Kokesjokolade

Smelt kokesjokoladen i mikrobølgovnen eller vannbad.

Dypp halve mandlen opp i sjokoladen, da blir den ene halvdelen brun

og den andre hvit/brun (Kommer an på om du har fjernet skallet eller ikke)

La sjokoladen stivne og putt dem opp i et syltetøyglass og dekorer med glasbilder o.l :-)

Det skal jeg lage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_mocca_*

En ting som har vært veldig populert i min familie er hjmmelaget konfekt og det er ikke vanskelig å lage,min sønn på seks år er med å lager.

Smelt litt melkesjokolade og putt oppi peanutter til det er en tjukk masse.Bruk en teskje å ha massen oppi konfektformer(tips er å kjøpe sånne man bruker til lys i stake(de er i sølv),de er billigere) ellers finner du i forskjelige farger i bakehyllene.

Ellers kan du lage ; smelt mørk sjokolade i vannbad,ha i en teskje olje ,bruk en teskje og ha det på bakepapir kledd plate od ha på appelsin kakepynt,blir runde fine små sjokolade biter med veldig frisk smak.

En annen oppskrift er ;

Bruk cuba sjokolade som deles opp i tynne skiver,ca 0,5 cm og de skal pakkes inn i marsipan og formes deretter til pyramider.disse skal da dyppes i sjokolade på toppen.(kjempe gode,men er litt dyrere en de andre på av marsipanen.)

Pakk de gjerne i gamle syltetøyglass eller i kakebokser fra nille eller europris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_Lilla_*

Hvis du kan strikke: Kjøp billig garn på nille eller europris og strikk tova votter eller tøfler.

Og dropp venninner. Jeg har slutta å kjøpe til venninner fordi det kostet for mye penger. Avtal heller å dra på konsert eller ha middag enten ute eller hos en av dere når det passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke den bloggen, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla_*
Finner ikke den bloggen, jeg...

Det er en tasteleif i adressa. Søkte på google, og tror det er denne: www.diyredesign.blogspot.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...