Gå til innhold

Julegave ideer?


Gjest lillagubban

Anbefalte innlegg

Gjest lillagubban

Hei!

Jeg er student og er for tiden lutfattig! Stipendet forsvinner i regningene ei uke etter jeg har fått det og jeg har ikke fått meg noe jobb før jul. Men selv om jeg er blakk vil jeg gjerne kunne gi mine nærmeste noe fint til jul. Så jeg lurer på om noen har noen ideer som ikke koster skjorta, eller som man kan lage selv? Tenker jeg har maks 700kr tilsammen til alle. Pappaen min fyller 50 år i romjula så der må jeg også finne på noe. Ellers er det mor, far, søstre, eldre bestemødre og venninner.

Tusen takk til alle med ideer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo alltids kjøpe noe fin kartong og litt sånt småstæsj på en hobbybutikk, og lage noen fine gavekort, hvor du gir bort diverse tjenester for andre...vet ikke hva folk har bruk for av hjelp, men bestemødre trenger kanskje hjelp til å vaske huset, handling e.l. Sikkert noen som har flere ideer til hva slike gavekort kan innebære.

Foreldrene dine er kanskje glad i vin? Man kan få god vin fra 80 kr og oppover. Bøker, dvd-er og gavekort på kino kan man få til rundt 100-lappen, litt under for det siste.

Bestemødre kan sikkert også sette pris på hjemmelagete julekaker, om de ikke er såpass oppegående at de baker dem selv ennå?

Hva med et innrammet bilde av deg selv og kanskje evt søsken til foreldre og besteforeldre? Forstørrelse på 20x30 cm er ikke så dyrt, og rammer får man også billig, tror Clas Ohlson har clipsrammer fra 10-20 kr...

Hmm, skal se om jeg kommer på noe mer, men det var noen forslag da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv student å prøver å holde julegavene på et greit økonomisk nivå iår.

Til venninner kan du jo lage gavekort hvor du skriver at i romjula/januar vil du invitere dem hjem på middag hvor du står for mat og drikke. Har gjerne bedre råd da og er skikkelig koselig. Har slått bra ann tidligere med mine venninner.

Søstre kan få gavekort på søterkveld, hvis du har mer enn en søster kan du ha en av gangen med deg for å ha litt tid sammen bare dere to. eller ta med alle.

Foreldre og beste foreldre kan få bilder a deg og eller søstrene dine. Hvis du kan gå sammen med dem om gave kan dere sikkert få en venn til å ta noen stilige bilder sere kan gi bort.

Ikke så mange ideer enda, men skal komme med fler når jeg har noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Tusen takk for svar :o) Men jeg bor langt i fra hele familien, ses bare i jula, så gavekort på ting jeg kan gjøre for dem blir litt feil. Innramma ilder av meg selv/de som får gaven er veldig oppbrukt desverre :ler: Foreldrene mine er kjennere innen vin og da tør jeg ikke gi noe billig. Jeg får prøve å finne på noe som de kan sette pris på. Jeg kan kanskje bake noe, men læreren jeg hadde i heimkunnskap var aldri spesielt imponert over kunnskapene mine ;)

Årh, kunne ønske jeg levde for litt lengre siden når alle jenter var tvunget til å kunne sy og strikke og lage fine ting og bake! Da kunne jeg laget noe fint istedet for å slite sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo gi bilder av andre ting enn deg selv også. Hvis du har digitalkamera tilgjengelig kan du gå en tur i skogen eller parken og ta noen fine naturbilder. Detaljbilder kan bli veldig fine hvis du forstørrer dem litt.

Eller du kan sette sammen en sitatsamling eller noe, hvis det er noe de kan ha sansen for. Sitater finnes på nettet, så kan du printe ut litt tøffe sider og feste til papp i fine farger. Men bruk dobbelsidig teip og ikke lim, for det kan bølge arkene (jeg har prøvd...). Sitater kan du også ramme inn litt pent hvis du heller vil det. Eller du kan bruke et pent dikt, hvis du vet om ett. Bare husk å skriv navnet på poeten på også ;)

Skal gi en lyd hvis jeg kommer på noe mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes B.A.s forslag om å invitere venninner på middag i januar var ganske bra, da er jo studielån og stipend ganske høyt, så sålenge du ikke velger å lage noe som er veldig dyrt skulle det ikke gå altfor hardt utover budsjettet :)

Humleblomst sitt forslag om å ta bilder av natur eller andre ting er heller ikke så dumt.

Når det gjelder gaver til familien kan du kanskje alliere deg med søstrene dine, slik at dere spleiser på gaver til foreldre og besteforeldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke mene du har så veldig lite penger om du har 700 kr å kjøpe julegaver for. Det er nok mange som har mindre å rutte med enn deg,

Men uansett! Jeg tror du kan finne julegaver til de fleste på IKEA; glass, kopper, pledd, bilder, julepynt...

Og om du ikke er medlem kan du melde deg inn i bokklubben, der får du gavekort på 750,- nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke treffer dine foreldre så ofte så kan du jo lage en minne bok til dem. Kjøpe en litt fin notatbok hvor du kan skrive ned fine minner dere har sammen, lime inn noen bilder og fine ting som minner om noe dere har opplevd sammen.

Søstre...litt verre, men de kan jo også få en slik bok, men tar tid å lage så kommer ann på å mange du rekker. Ellers kan du lage en oppskriftsbok i flere versjoner med feks. oppskrifter på kaker/middager, drinkoppskrifter, strikkeoppskrifter, dikt, eventyr, utklipp+++ Masse som kan lages, og er så utrolig koselig når en får noe som er brukt litt tid på å som er laget selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv droppet gaver til venninner. Det gjorde vi like etter gymnaset. Ingen av oss har savnet det. Samle de heller til en koselig sammenkomst før eller etter jul slik andre har foreslått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Tusen takk for svar :o) Men jeg bor langt i fra hele familien, ses bare i jula, så gavekort på ting jeg kan gjøre for dem blir litt feil. Innramma ilder av meg selv/de som får gaven er veldig oppbrukt desverre :ler: Foreldrene mine er kjennere innen vin og da tør jeg ikke gi noe billig. Jeg får prøve å finne på noe som de kan sette pris på. Jeg kan kanskje bake noe, men læreren jeg hadde i heimkunnskap var aldri spesielt imponert over kunnskapene mine ;)

Årh, kunne ønske jeg levde for litt lengre siden når alle jenter var tvunget til å kunne sy og strikke og lage fine ting og bake! Da kunne jeg laget noe fint istedet for å slite sånn.

Fortell oss HVA slags vindruer de liker da så kan vi komme med konkrete tips på hva "kjennere" sikkert liker. Eller du kan gå direkte til polet og få tipsene.

Er det noen av disse vennene dine som er studenter? Hva med å rett og slett kjøpe sånne pakker med marker tusj - du får tre til nesten ingenting i kroner på Nille?

Hansker på H&M - to par - til 30-40 kroner - med litt sjokolade så har du to gaver.

Hva interesserer disse du skal kjøpe gave til da? Er det noen som pusser opp? Hva med et interiørblad?

Lin lommetørkler og litt sjokolade? Ingen får lin lommetørkler lenger, og dette er gaver som man setter pris på den dagen nesen renner for det er langt bedre med lin enn vanlige papirlommetørkler.

Kjøkkenhåndklær?

Trenger noen en ny boksåpner?

Tenk nytte istedenfor stort, dyrt og flott. Det er mitt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ingunn_*

På ikea har de utolig mye fint.. billig billig!

stikk inn på finn.no, kanskje noen trenger noe nytt til huset. kan finne veldig mye billig og fint der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Jeg har en vennegjeng på hjemstedet mitt, og vi har droppet å gi hverandre gaver. Hver jul avtaler vi heller å gå på teater eller på resturang. Jeg syns det er meningsfylt.

Nå har det hendt at jeg har gitt smågaver i tillegg, som gjerne er hjemmelagede ting. Mente du å si at du ikke er flink med håndarbeide? Å strikke et skjerf er ikke vanskelig. Du kan få hjelp i butikken til å legge opp masker og til å vise deg selve strikkingen. Men garn er gjerne billigst på Nille, Europris eller Rema.

Ellers så er ikke dill på HM så veldig dyrt. Et par øredobber til en venninne kan man vel få til 30 kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får til å lage karameller kan du lage det til alle og gi et koslig kort/bilde til. Eller om du kan lage noe annet julesnacks kan du jo lage det :) Jeg har tenkt til å prøve, men vet ikke om jeg får det til :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HM og IKEA er fine plasser å lete etter gaver, hvorfor tenkte jeg ikke på det. Hvis du "må" gi venninnegaver så har de jo f eks ansiktsmasker, billige øyenskygger, en god del billige smykker/ringer/hårpynt, men jeg synes det blir mye dilldall og styr med venninnegaver, mange å kjøpe til for rundt 100 kr per pers i min vennegjeng, så tenkte å høre i år om vi skulle kutte det ut...kanskje finne på noe sammen i stedet sånn som er foreslått over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får til å lage karameller kan du lage det til alle og gi et koslig kort/bilde til. Eller om du kan lage noe annet julesnacks kan du jo lage det :) Jeg har tenkt til å prøve, men vet ikke om jeg får det til :tunge1:

Jule-godt tenkte jeg også på.

For noen år tilbake fikk jeg av studentvenninna min flere små glass (tomme syltetøyglass) med godterier hun hadde laget selv (tror de hadde gått sammen flere, og "masseprodusert"). Det var 3 - 4 forskjellige glass med drops, karameller og brente mandler. Glassene hadde hun pyntet med "hette" (rund stoffbit), festet med et bånd og sløyfe.

En veldig koselig gave var det, og smaken var fortreffelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesteshopper

Jeg vil tipse om kremmerhuset! Et fint duftelys og en plett å sette det på koster ikke stort.

Hva med en duk og et par matchende stearinlys, uekte men fin plante, to fine kopper?

Eller hva med butikken Saape? Dusjhanske, søte såper, håndklær?

Hvis du har bilder av deg og de du skal gi gave til kan du kjøpe en billig ramme, og lage et pent kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest vimselot

Tror de uten penger ikke kan gi noen julegaver...

De kan jo ikke lage noe, de har jo ikke kroner til materialet, ikke penger til porto osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å lage kalender? Kjøpe en og scrappe en kalender med bilder av alt mulig rart? Eller kanskje med rare reklamer fra blader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Gavekort? F.eks. "Jeg kan sitte barnevakt eller hjelpe deg med å vaske ned kjøkkenet"

Vet ikke, er ikke så opptatt av gaver, gir mest til barn jeg har kontakt med...ikke pga økonomi, men fordi de fleste voksne har alt og mer enn nok av alt.

Til barn, og det er jo de som forbinder jul med gaver mest av alt (jeg forbinder det med måltider og vin, osv...)

De fleste barn i Norge har alt. Så hvis du vet at du har flere penger i f.eks. februar, er et forslag et gavekort du lager selv, til en kinofilm f.eks? Da slår du to fluer i samme flekk, du tar med barna en kveld på kino, og foreldrene får i gave en "kveld barnefri".

Jeg er så drittlei av gaver, og heldigvis er mange av de jeg kjenner enige med meg, men forventningspresset er der hos småbarna...

Likevel, jeg mener at man ikke skal skjemme de bort. Det er lov å si at man ikke har penger til gaver. Da lærer de at de får dyre og flotte gaver hos noen, mens andre er åpne og ærlige og sier det slik det er. Jeg trur ikke barn tar skade av det. Jeg tror faktisk barn takler grei tale helt kurant. Dvs. de voksne må ikke begynne å klage, bare konstatere.

Vi vil jo ikke lage dårlig samvittighet og bekymring hos barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke flink på kjøkkenet, men Arkanas nøttekaker får jeg til. De er kjempegode og jeg skal kjøpe små krukker på Ikea og fylle de med kaker. Tenkte kanskje jeg skulle kjøpe noe bånd å ha rundt krukkene også.

Jeg kommer muligens til å lage noe enkel konfekt også. Finner jo alltid noen gode oppskrifter her på forumet.

Endret av Saeria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...