Gå til innhold

Kollektivtilbudet i Bergen!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Åh, jeg må bare blåse ut litt! Når det går så lite busser som det gjør enkelte steder i Bergen, så kan de søren meg klare å komme noenlunde presis. Når man står i 20 minutter og venter på bussen utenom rushtiden, så er det ganske håpløst.

I BA var det nylig intervju med en busssjåfør og hun sa at årsaken til forsinkelsene er at politikerne ikke vil bygge kollektivfelt. Men hvis man ser hvor lang tid det tar å få alle ombord fordi alle betaler kontakt, så ser man kanskje den viktigste grunnen der. Bussene er også forsinket når det ikke er rushtrafikk.

Jeg har bodd i flere byer i Norge, og jeg har aldri opplevd maken til dårlig kollektivtilbud som i Bergen. I følge BA tar det tre ganger så lang tid å ta bussen som å kjøre. Er det rart en da velger bilen? Jeg har ikke bil, men jeg syns det er bedre å gå eller sykle, siden bussen går så sjelden, særlig om kvelden, og den uansett ikke kommer når den skal. Hva skal man med busstider når bussen kommer på helt tilfeldige tildspunkt uansett?

Forslag til forbedringer kan være slik de gjør i Oslo. Der koster det 10 kroner mer å betale på bussen. Hvis du har klippekort på 8 klipp, som du kan kjøpe i mange kiosker, sparer du penger. Resultatet er at jeg ser få som betaler kontant på bussen i Oslo, sammenlignet med i Bergen.

Det andre er at de godt kan fordele bussene litt utover. Når det går to busser i timen, så er det fint om de kan komme med litt mer enn 5 minutters mellomrom.

Det som fikk det hele til å tippe over, var en dag da jeg holdt på å miste flybussen jeg måtte ta for å rekke flyet mitt. Jeg trodde jeg hadde beregnet god tid, men det ble et veldig stress da jeg måtte løpe til byen fordi bussen ikke kom. En annen dag da jeg skulle hjem sent om kvelden, kom det heller ikke noen buss. Jeg er ikke helt sikker på om jeg stod på riktig sted, men jeg og venninnene mine stod der det var naturlig å tro ut fra busstabellen. Resultatet ble at vi måtte gå en time hjem i stedet.

Unnskyld at dette ble langt. det har ligget og ulmet alt for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er helt enig! Stoler ikke et sekund på bussene i Bergen, har ofte opplevd både forsinkelser og det at bussen har kjørt før den skal i følge ruten. Pleier vanligvis å gå om jeg skal noe, heldigvis bor jeg i gåavstand til både jobb og butikk. Og så driver jeg på og tar lappen på bil. Trenger den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bor er det aldri køer, annet enn litt i rushet om morgenen. Likevel er det store forsinkelser.

En god del av forsinkelsene kunne vært unngått om bussene ikke hadde startet i en bydel, gått via sentrum og så endt opp i en annen bydel. Slik det er nå vil et trafikkuhell i Åsane føre til kaos også for folk på Laksevåg.

Jeg irriterer meg også grønn over de folkene som ikke kan finne frem betalingsmidlene -før- de kommer inn på bussen. Man ser dem stå og henge på busstoppet mens de venter på bussen. Så når bussen kommer albuer de seg fremst i køen. Først da kommer de på at de jo faktisk må betale for seg. Så begynner den store leteaksjonen... I alle bukselommene og jakkelommene og alle rommene i vesken, så litt i jakken igjen og litt i buksen og jammensanten der fant vi kortet i bunnen av vesken... Og ikke snakk om å tre til side så de som står bak med betalingen klar kan få betale mens leitingen pågår. ARG! Ha nå tingene på et lett tilgjengelig sted, og bruk ventetiden til å finne frem pengene!

Kort som ikke virker forårsaker også forsinkelser. Jeg gleder meg til det nye billettsystemet kommer.

Så har man selvsagt de som kommer litt for seint til bussen, og for å unngå sinte leserbrev i avisene om sjåfører som er så smålige at de ikke gidder vente selv om de ser folk som kommer løpende, så må bussen vente til de kommer seg på.. Det er så irriterende! Når bussen er klar til å kjøre, men så ser man en som kommer løpende og veivende litt borti gaten, og så venter til bussen til han kommer seg på, og da er det jammensanten en annen idiot som kommer peivende og så må man vente på ham også... Der jeg bor er det en slik dame som kommer for sent -hver morgen-. Hvis bussen er på vei ut av busslommen begynner hun å skikkelig hamre med knyttneven på siden av bussen mens hun løper ved siden av, så bussen må stoppe igjen. Stå nå bare opp to minutter tidligere din dritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere egentlig når bussen skal gå? Jeg går ofte på på en av holdeplassene som ikke er angitt med minutter på holdeplasslisten, nemlig (det gjelder vel stort sett de fleste), så jeg har aldri noen anelse om når noe skal gå og må bare komme i god tid for å rekke bussen. Det gjør jeg forøvrig uansett også når jeg går på midt i sentrum, for der går det også gjerne tjue minutter uten at det kommer noen buss.

Og så irriterer det meg noe fryktelig at det ikke står navn på busskurene slik at man vet hvilken holdeplass man står på. Ikke annonseres de på bussen heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere egentlig når bussen skal gå? Jeg går ofte på på en av holdeplassene som ikke er angitt med minutter på holdeplasslisten, nemlig (det gjelder vel stort sett de fleste), så jeg har aldri noen anelse om når noe skal gå og må bare komme i god tid for å rekke bussen. Det gjør jeg forøvrig uansett også når jeg går på midt i sentrum, for der går det også gjerne tjue minutter uten at det kommer noen buss.

Og så irriterer det meg noe fryktelig at det ikke står navn på busskurene slik at man vet hvilken holdeplass man står på. Ikke annonseres de på bussen heller.

I bussene står det angitt ca-tider for hvor lang tid de bruker mellom enkelte stopp. Se tidslinjen nederst på siden i ruteheftet. For linje 85 fra Oasen til Åsane, er siden Oasen:0, Festplassen:10, Eidsvåg:25, Åsane terminal:30. Dette er bare helt grovt, dog. Hvis det er en buss du tar ofte så må du jo bare se på klokken når bussen kommer og se hvilken tid der er vanlig bussen kommer til. Ellers er det bare å møte opp i litt god tid. Jeg går også på på et stopp som ikke er oppgitt med tidspunkt i ruten, men der vet jeg erfaringsmessig at bussen buker minst 5 minutter på å komme seg til fra avgangstiden fra sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...