Gjest bekymret mor Skrevet 6. november 2007 #1 Skrevet 6. november 2007 Sønnen min på nesten 22 måneder er så liten i forhold til de andre barna i barnehagen på samme alder. Han var liten da han ble født (3 uker for tidlig), kun 2,5 kg. Han veier fortsatt under 10 kg. og er ikke lenger enn 78 cm. Jeg synes det virker lite for en gutt som snart er 2 år. Han har vel og merke vært mye syk dette første året i barnehagen, og det har vel også litt å si. I barnehagen har de også tenkt litt på at han spiser for lite i forhold til at han er så aktiv. Vi også sliter med å få i ham nok mat. Han trives godt i barnehagen har jeg inntrykk av, og han er ellers en blid og grei gutt. Noen som har erfaringer med dette?
Gjest nextlife Skrevet 6. november 2007 #2 Skrevet 6. november 2007 (endret) Hørtes jo litt liten ut, ja. Men, det som er viktig er at gutten virker sunn og frisk, og er førnøyd, ikke slapp og sliten. Gå innom helsestasjonen og få han målt og veid, og plott inn målingene på percentilskjemaet. Dersom han følger sin egen kurve er det vel greit, men dersom kurven begynner å fall i forhold til tidligere utvikling bør dere kanskje få en prat med helsesøster. Lykke til Endret 6. november 2007 av nextlife
Gjest Fëawen Skrevet 6. november 2007 #3 Skrevet 6. november 2007 Min datter veide det samme da hun ble født. Og har også vært liten hele veien. Hun har hatt sin egen kurve helt nederst på skjemaet. Og den har vært "grei". Det er jo perioder de ikke vokser like mye, og noen perioder de er mere syke. Hun er fortsatt liten, rundt 10-11 kg og er 22 mnd. Vi har vært på kontroller og tatt prøver. Og vært urolig, trist og lei. Ingen ting er galt. Hun er bare en liten frøken, med sin lille kurve. Spiser også litt dårlig for tiden, men det er vel en periode det også. Hun er så opptatt av alle andre, så matro er ikke så enkelt. MEN- hun er frisk, rask, i topp form, Allmentilstanden er det ingenting å si noe på. Vi har fått fin oppfølgning hele veien fra helsest. og fast lege. Ta kontakt du, om du er urolig- for det er ikke noe godt å være bekymret.
Minni-Mus Skrevet 6. november 2007 #4 Skrevet 6. november 2007 Helsestasjonen følger vel dette opp skulel man tro? Men visst han følger sin egen kurve er det nok ingenting å bekymre seg for. Noen er store, mens andre er små. Mi jente er bare 10 mnd og veier ca 9 kg og er 75cm.... og keg synes hun er tynn og slank..... Men alle er jo forskjellige. Så lenge han utvikler seg greit ellers og er blid og aktiv, burde det nok ikke være grunn for bekymring.
Trollmamma Skrevet 7. november 2007 #5 Skrevet 7. november 2007 Det er så store variasjoner her, at jeg tror egentlig ikke det er noe grunn til bekymring så lenge han er fornøyd og utvikler seg som han skal. Min eldste veide 9800 gram ved 12 mnd, og nøyaktig 10900 ved 24 mnd, så den veldige vektøkningen stagnerer litt etterhvert. Har selv en jente på 1,5 år som veier kun 8,5 kg, til tross for at hun var nesten 4 kg da hun ble født. Noen er små, noen er store- men så lenge de er fornøyd og utvikler seg som de skal, er alle variasjoner normalt.
Gjest bekymret mor Skrevet 8. november 2007 #6 Skrevet 8. november 2007 Hei igjen og takk for svar. Jeg slår meg til ro med at vi snart skal på 2 års kontroll og at han jo er en veldig blid og fornøyd gutt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå