Gå til innhold

Bleiebytte- generelt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes ikke dette er noen stor sak å diskutere, egentlig.

Altså, babybæsj (av den snille morsmelksvarianten) lukter ikke vondt. Men det er fremdeles bæsj. Bæsj fra meg og min familie, også de små og søte medlemmene, skal andre mennesker faktisk slippe å forholde seg til. Jeg skifter kun på stellebord, på do, eller i vogna vekk fra andre mennesker. På flyet (og jeg har flytt en del ganger alene med baby) skifter jeg også på do. Det er en akrobatisk øvelse, javisst, men det er faktisk ikke et alternativ å skifte bæsjebleie i de trange flysetene med ukjente passasjerer ved siden av meg.

Så det er mine tanker om saken, enkelt og greit. Andre gjør selvsagt som de vil, men selv ikke etter tre bleieunger har jeg blitt overbevist om at det er "greit" å gjøre bæsjebleieskifting til en offentlig forlystelse.

Videoannonse
Annonse
Gjest Helen Parr
Skrevet

Stelling av babyer på kafé er rett og slett ekkelt, og bør unngås. På de aller fleste steder er det stellebord, eller i allefall et dosete man kan legge ungen. Det er bare å ta med seg stellematte.

Dersom det er krise, kan man stelle i vogna, og da er det virkelig ingen grunn til å la være å gå vekk fra folk.

Foreldre som steller ungene sine på kafé er respektløse overfor andre mennesker synes jeg.

Selv har jeg stelt på mine tre barn i en årrekke uten å fornærme noen, tror jeg. Det dreier seg igrunn bare om bevare de sosiale antennene selvom man er i ammetåka.

Skrevet

Jeg har to barn, og det nærmeste jeg har kommet offentlig skift, var en gang på en badestrand hvor jeg tok med meg håndkle og stellematte og skiftet i skogbrynet i utkanten av stranden.

Har alltid hatt stellematte med, og har skiftet på toalettsete e.l.de stedene det ikke er stellebord. Flytoalett har da stellebord; det har gått greit for oss.

Skrevet

Har du med deg en tynt teppe som er stort nok til babyen så kan du legge teppet på dogulvet. Kan ikke se noe problem med det. Tror nok ingen ville ha lagt barnet rett på et gulv uansett hvor det var.

Skrevet
Nå var dette en tissebleie bare da. Men synes du virkelig jeg va frekk som gjorde det. Jeg synes heller hun i resepsjonen gjorde en grov feil, jeg kunne jo stjålet noe, forsynt meg av minibaren... jeg synes igrunn de har rett til å vite at noen har vært der,og rommet ble lånt bort uten at de visst om det! Håper de spurte hvorfor dne lå der ved utsjekkingen!!

Den største feilen var jo å slippe deg inn på andres rom. Men det blir ikke bedre av å ikke ta med seg søpla når du først så at du hadde havnet på et privatrom. Men det var iKKE deg jeg siktet til, mer generelt. Syns det er sååååå ekkelt å komme inn på vanlige toaletter der det stinker bleiebæsj fra du åpner døra. Jeg tar de alltid med, selv i starten, om det ikke er stellerom med spesielle beholdere for bleier, men om man tar de med fra ihvertfall små toaletter på kafeer etc. syns jeg man er respektfull for andre.

Og at det ikke lukter vondt av bleiene til dieunger.... Vel - det kommer an på nesa som lukter og morens kosthold og så mangt annet. Det er IKKE min erfaring for å si det slik.

Skrevet

Jeg har bestandig skiftet på ungene mine på do eller på stellerom der hvor det har vært. Siden ungene mine er såpass store var det sjelden det fantes stellerom. Jeg hadde bestandig med meg stellematte og et stort håndkle så jeg kunne legge ungen på gulvet hvis det var nødvendig.

Vanligvis hadde jeg med våtservietter for da var det så enkelt å sitte på dolokket og skifte på ungen mens den lå på fanget. Det kan fint gjøres fra ungene er nyfødte til de er ganske store.

Gjest Gjest_Siren_*
Skrevet

Syns mange her kommer med utrolig enkle unnskyldninger for å retferdiggjøre at de skifter bleier på steder der bleier ikke bør skiftes. Merkelig at enkelte mennesker alltid har problemer med å finne et godt egnet sted for bleieskift, mens andre klarer det helt fint, enten det er snakk om å skifte i vognen bare at man tar vognen med bort til et nøytralt sted, eller som f.eks. å skifte på et flytoalett selv om det er aldri så trangt. Jeg tror ratt og slett det holdningen som er det største problemet her. Dersom man er av den oppfattningen at bleieskift er det naturligste i verden, så det får folk bare tåle å se på uansett om de ønsker det eller ikke, ja så senkes stadig vekk terskelen for hvor man skifter bleiene hen. Man tar rett og slett mer og mer hensyns til seg selv og hva som er mest praktisk der og da enn å ta hensyn til andre mennesker.

Skrevet

Jeg går alltid på stellerom eller do for å skifte bleie. Har også alltid gjort det.

Har ikke opplevd å være på noe sted der det ikke var stellerom heller, faktisk.

Det er jo kjempefine stellerom tilknyttet betalingsdoene i Oslo sentrum. Og de er gratis, man må bare be om nøkkel.

Amme har jeg kunnet finne på å gjøre på en benk inne på kjøpesenter, men da med en liten, ikke distrahert, unge, som ikke forsto at man noen ganger må vente litt.

Da han ble større, gikk vi alltid til et skjermet sted.

Men det kune ikke falle meg inn å skifte bleie på samme måte.

Er jeg hos venner, så gjør jeg som de gjør. Altså, går de på badet for å skifte tissebleie på sine, så gjør jeg det samme. (Bæsjebleier skiftes alltid på bad!)

Har ikke vennene barn, er det en selvfølge at jeg går på badet, og at bleia pakkes godt inn og taes med hjem/kastes i søppla ute når vi går!

Har de barn, spør jeg hva de vil jeg skal gjøre med bleia.

Skrevet
Er jeg hos venner, så gjør jeg som de gjør. Altså, går de på badet for å skifte tissebleie på sine, så gjør jeg det samme. (Bæsjebleier skiftes alltid på bad!)

Har ikke vennene barn, er det en selvfølge at jeg går på badet, og at bleia pakkes godt inn og taes med hjem/kastes i søppla ute når vi går!

Har de barn, spør jeg hva de vil jeg skal gjøre med bleia.

Når jeg har venner på besøk, legger jeg til rette slik jeg vet at de liker og stelle barna sine. en liker og stelle på bad og evt stellebord, og da legger jeg håndkle og stæsj klart oppe på vaskemaskinen. Er det noen som liker og stelle på gulv, har jeg håndkle og stæsj klart i en kurv, så må de gjerne stelle på stuegulvet. Selvfølgelig får de lov og kaste bleiene i søpla mi. Er det bæsj, pakk den inn i en ekstra pose så er den saken grei. Nei hjemme hos meg, er det jo barn jeg kjenner, vil gjerne få lov å skifte bleier selv (ansett innhold) hvis jeg får lov, det er kos. (Nå jobber jeg med barn da)

men blir noe annet i offentligheten ja. :) Da mener jeg som jeg har skrevet i tidligere innlegg. :)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Har en skaffet seg en baby, har en selvsagt ansvar for å skifte bleier på babyen uten sjenanse for kafegjester og flypassasjerer og andre uvedkommende som ikke skal utsettes for avføring, lukter eller uappetittelige synsinntrykk.

Det er ikke verre enn at man forflytter seg noen meter og godtar at plassforholdene ikke alltid er det beste. Det finnes stort sett alltid et alternativ som ikke innebærer naken babystump ute i snøstormen, om man ofrer noen kalorier på å tenke ut en løsning.

Skrevet
Nå var dette en tissebleie bare da. Men synes du virkelig jeg va frekk som gjorde det. Jeg synes heller hun i resepsjonen gjorde en grov feil, jeg kunne jo stjålet noe, forsynt meg av minibaren... jeg synes igrunn de har rett til å vite at noen har vært der,og rommet ble lånt bort uten at de visst om det! Håper de spurte hvorfor dne lå der ved utsjekkingen!!

At hun gjorde noe galt (alt for mildt uttrykk) gir ikke deg rett til å følge opp! Du burde sagt at det ikke var greit å gå inn på rommet til andre folk, og bedt om et annet alternativ. Jeg hadde blitt forbannet på både deg og resepsjonisten hvis det var mitt rom.

Syns mange her kommer med utrolig enkle unnskyldninger for å retferdiggjøre at de skifter bleier på steder der bleier ikke bør skiftes. Merkelig at enkelte mennesker alltid har problemer med å finne et godt egnet sted for bleieskift, mens andre klarer det helt fint, enten det er snakk om å skifte i vognen bare at man tar vognen med bort til et nøytralt sted, eller som f.eks. å skifte på et flytoalett selv om det er aldri så trangt. Jeg tror ratt og slett det holdningen som er det største problemet her. Dersom man er av den oppfattningen at bleieskift er det naturligste i verden, så det får folk bare tåle å se på uansett om de ønsker det eller ikke, ja så senkes stadig vekk terskelen for hvor man skifter bleiene hen. Man tar rett og slett mer og mer hensyns til seg selv og hva som er mest praktisk der og da enn å ta hensyn til andre mennesker.

...og mer er det egentlig ikke å si!

Skrevet

dette er jo helt utenom temaet..men.. jeg fikk tildelt et rom som jeg ikke visste det bodde noen på. Det fant jeg først ut da jeg låste opp døra. At du er forbanna på meg pga det blåser jeg igrunn i.. ;-) Og at det lå en uskyldig tissebleie i søpla dems på badet blåser jeg også i!

Og andre alternativ fantes jo ikke...det har jeg igrunn sagt!

Skrevet

Som nevnt over har flytoaletter nedfellbart stellebord i veggen. I hvert fall de jeg har flydd med. Bare til opplysning, det tok nemlig en god stund før jeg ble klar over det selv.

Skrevet
dette er jo helt utenom temaet..men.. jeg fikk tildelt et rom som jeg ikke visste det bodde noen på. Det fant jeg først ut da jeg låste opp døra. At du er forbanna på meg pga det blåser jeg igrunn i.. ;-) Og at det lå en uskyldig tissebleie i søpla dems på badet blåser jeg også i!

Og andre alternativ fantes jo ikke...det har jeg igrunn sagt!

Jo, du kunne sagt at "det er visst gjort en feil - her bor det noen. Har dere et tomt rom, evt toalett jeg kan skifte bleie på?" eller dersom du er frekk nok til å ta imot tilbudet om å bruke andres hotellrom, skulle du ihvertfall etterlatt deti samme stand som det var i da du kom - altså tatt med bleia. Hva bleia inneholdt er meg revnende likegyldig - brukt bleie er brukt bleie.

Skrevet

Herregud så hårsåre dere er=) Jeg har skiftet bleier nesten overalt, og andre som har vært på besøk har skiftet i sofaen min, ingen problem=) Vi legger selvfølgelig stellematte og håndkle under barnet. Dette gjelder tissebleie da. Er det bommelomm så går jeg på ett stellerom da.

Gjest Gjest Julie
Skrevet
Hva mener dere andre her inne ( både barnløse, gravide og de som har barn).

Jeg har ikke barn selv og synes det er frekt/uhøflig av de med barn å bytte bleie midt i det offentlige rom. Bleieskift bør foregå utenfor andre menneskers åsyn...det samme med amming, synes jeg.

Skrevet
Som nevnt over har flytoaletter nedfellbart stellebord i veggen. I hvert fall de jeg har flydd med. Bare til opplysning, det tok nemlig en god stund før jeg ble klar over det selv.
Heheh.... takk for infoen. Det skal jeg sjekke neste gang jeg og snuppa er på flytur. Har flydd mye med 2 åringen min, men aldri sett det. :)
Skrevet
Herregud så hårsåre dere er=) Jeg har skiftet bleier nesten overalt, og andre som har vært på besøk har skiftet i sofaen min, ingen problem=) Vi legger selvfølgelig stellematte og håndkle under barnet. Dette gjelder tissebleie da. Er det bommelomm så går jeg på ett stellerom da.

Er det "hårsårt" å synes tiss og bæsj er ekkelt? Jeg vil tro det er såpass normalt å synes dette at å utsette andre for bleiebytter faktisk er veldig uhøflig. Det blir omtrent som om jeg lar hunden min sette seg til og drite rett ved siden av noen som sitter på en fortauskafé og prøver å kose seg. At hunden bæsjer er da helt naturlig, lizzom, ingen grunn til å rynke på nesen ass...

Skrevet
Jeg har ikke barn selv og synes det er frekt/uhøflig av de med barn å bytte bleie midt i det offentlige rom. Bleieskift bør foregå utenfor andre menneskers åsyn...det samme med amming, synes jeg.

Finnes det jenter som mener at det er ekkelt å se babyer SPISE enda??? Trodde faktisk ikke det jeg, og syns det er usigelig trist.

At man ikke liker avføring kan jeg forstå, men at noen kan reagere på amming (med mindre det foregår med begge puppa på utstiling, noe som er helt unødvendig) skjønner jeg ikke...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...