MrsC Skrevet 5. november 2007 #1 Skrevet 5. november 2007 Som førstegangsfødende har jeg gjort meg noen tanker rundt dette. Personlig har jeg kommet til den konklusjonen av man går på badet/ stellerom eller prøver å gå litt unna andre mennesker når slikt skal gjøres. Men jeg har forstått at mange ser på dette som den mest naturlige ting i verden å få gjøre der det måtte falle en inn. Enten dette er i sofaen borte på besøk (har dessverre opplevd dette selv), i flysetet (ref tråd her inne), midt på kafebordet/ sofaen og mange andre steder som jeg oppfatter som ikke helt passende med avføring/ urin. Hva mener dere andre her inne ( både barnløse, gravide og de som har barn).
Antoinette Skrevet 5. november 2007 #2 Skrevet 5. november 2007 Jeg har sett en mor skifte bleie på babyen sin en gang på kafè og hun fikk tilsnakk av personalet og ble fulgt inn på stellerommet. Tror de fleste synes det var helt uhørt å gjøre det der folk sitter å spiser lunsjen sin, inkludert meg selv. Hadde aldri godtatt at folk skitfet bleie på babyen noe annet sted enn inne på badet hjemme hos meg. Men når jeg får besøk av venninner med små barn så har jeg også forholdene lagt til rette for dem der inne.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #3 Skrevet 5. november 2007 Er man ute blant folk er det kun stellerom/bad som er akseptabelt, uansett innhold av bleien. Å skifte på en stol er ekkelt selv om det ikke er folk i umiddelbar nærhet. Andre skal tross alt bruke stolen etterpå. Jeg synes det er rart at folk synes dette er ok, når man ser på hvor ekkelt folk flest synes det er med folk som ikke vasker hendene etter toalettbesøk. Jeg har opplevd folk som har skiftet bleie i klasserom, bare lemper ungen oppå pulten, samme pulten som andre skal spise lunsj på en time senere. Æsj! Ja, det er naturlig å skifte bleier. Det er også naturlig å tisse, men det er likevel ekkelt å gjøre det i offentlighet. Avføring og urin hører hjemme på badet, eller laaangt ute i skauen vekk fra folk.
jannamor Skrevet 5. november 2007 #4 Skrevet 5. november 2007 Er vel i mot kontakt mellom urin avføring og mat. ikke skifte steder hvor det blir spist mat. med mindre man vasker godt etter seg. Setter selvfølgelig pris på om man går på et stellerom hvis det er tilgjengelig. Er man på kafè og det ikke er stellerom er det jo vanskelig, ikke alltid man vil legge barnet på gulvet heller. En ting som min svigerinne har som er supersmart. Stellevesken hennes kan brettes ut til et stort rektangulært teppe man kan stelle på, man legger barnet på midten, og har små lommer og beholdere, på hver side. Dvs at avføring/urin kun kommer i kontakt med dette teppe som man kan vaske og tørke av, Både hele vesken og bare den biten barnet ligger på (kan taes av og vaskes seperat) så yttersiden av vesken kommer i kontakt med eksterne ting, som bord, gulv, bildører, osv og innsiden er til stelling og et annet teppe man kan ta over hvis man skal på babysang feks. dette er en fantastisk løsning, da kan man stelle på gulvet, i vogna, i fanget eller om det er krise på et bord eller stol.
Gjest Mysticgirl Skrevet 5. november 2007 #5 Skrevet 5. november 2007 Jeg har skiftet på mine barn overalt. Ja til og med på kafe, men da i vognen og ikke på et bord!Og da når det ikke fantes stellerom i nærheten. Ville ikke at ungen skal bli sår. Men skifter ikke rett opp i nesa på andre folk! Men har skiftet stort sett overalt, har ikke vogna vært i nærheten så har jeg skiftet på mitt eget fang. Går så bra så
messy Skrevet 5. november 2007 #6 Skrevet 5. november 2007 Jeg har opplevd at en nybakt mor har skiftet bleie på ungen sin på forelesning. Det vil si- opp med ungen i en stor forelesningssal, opp på bordet der man skal ha skrivebøkene sine med studenter på hver side, for å skifte bleie. Ekkelt? Ja! Jeg mener for det første at små unger ikke har noe å gjøre i en forelesningssal what so ever, og hvertfall ikke bleieskift. For det andre så får de som har unger sørge for å skifte på dem så diskret så mulig. Helst på stellerom, eller på toalettet.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #7 Skrevet 5. november 2007 Jeg har skiftet på mine barn overalt. Ja til og med på kafe, men da i vognen og ikke på et bord!Og da når det ikke fantes stellerom i nærheten. Ville ikke at ungen skal bli sår. Men skifter ikke rett opp i nesa på andre folk! Men har skiftet stort sett overalt, har ikke vogna vært i nærheten så har jeg skiftet på mitt eget fang. Går så bra så For -deg- kanskje. Jeg synes det er ekkelt når folk styrer på med tiss og bæsj i min umiddelbare nærhet.
Gjest Mysticgirl Skrevet 5. november 2007 #8 Skrevet 5. november 2007 For -deg- kanskje. Jeg synes det er ekkelt når folk styrer på med tiss og bæsj i min umiddelbare nærhet. Tja får vel si det sånn at har du ikke gått i mine sko så kan du ikke uttale deg korrekt om det heller..Og om jeg fikk valget mellom sår rumpe på baby og en fornærmet gjest som ikke skjønner hvorfor, så er ikke valget vanskelig for min del
Rosalie Skrevet 5. november 2007 #9 Skrevet 5. november 2007 For -deg- kanskje. Jeg synes det er ekkelt når folk styrer på med tiss og bæsj i min umiddelbare nærhet. Helt enig i denne. Og finnes det serveringssteder som ikke er tilknyttet toalett nå til dags?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #10 Skrevet 5. november 2007 Tja får vel si det sånn at har du ikke gått i mine sko så kan du ikke uttale deg korrekt om det heller..Og om jeg fikk valget mellom sår rumpe på baby og en fornærmet gjest som ikke skjønner hvorfor, så er ikke valget vanskelig for min del ... fordi jeg ikke har skiftet bleie på en baby et annet sted enn på stellerom/bad så kan ikke jeg uttale meg om hvor jeg synes det er ok å skifte eller ei? Hvilke steder er det du har vært hvor det ikke har vært stellerom/toalett du kan komme deg til før ungen blir sår?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2007 #11 Skrevet 5. november 2007 Jeg hadde alltid en gammeldags tøybleie med meg. Den kunne jeg f.eks. legge på gulvet på toalettet og så skifte bleie. Syntes aldri det var trøblete. Kunne ikke tenkt meg å skifte på bord/stoler hos folk/i det offentlige rom. Det lengste jeg kom til var å skifte bleie på gulvet på et fly. Da lå tulla på tøybleie og det var tissebleie.
Kipa Skrevet 5. november 2007 #12 Skrevet 5. november 2007 jeg skifter på stellerom der det er på kafeer. Men det er jammen ikke alle steder gitt, et av byens hoteller har ikke stellerom eller stellebord. Det fikk vi erfare på 17. mai da Helena trengte en ny bleie...vet dere hva jeg fikk..nøkkel til et rom, det er forsåvidt greit nok, men ble rimelig paff da jeg låste opp og så at det var et rom med gjester. Hadde tenkt å legge henne på senga, med stellematte under som jeg alltid har med, men der lå det masse klær! Tenker gjestene lurte da de fikk se en bleie i søpla si når de kom inn igjen... synes dette er så frekt gjort av resepsjonisten at jeg hadde tenkt å skrive det i avisen, men så ble det borte i tåka.. jeg skifter på dogulvet der det ikke er stellerom ellers på kafeer.
prinsessa Skrevet 5. november 2007 #13 Skrevet 5. november 2007 Tenkte jeg skulle komme med noen tanker både til denne tråden og til flytråden. Og være foreldre er ikke lett, noen ganger kan det sammenlignes som en risikosport og dette gjelder spesielt flyturer med små barn men også reiser utenfor hjemmet. Som mor til 2 små barn har jeg gjort ting som det ALDRI hadde forstilt meg jeg hadde gjort før jeg fikk barn. Jeg har latt 3 åringen min tisset på utsiden av et kjøpesenter, jeg har ammet på mange uakseptable steder og jeg har skiftet bleier i vogna inne på kafer/butikker. Rett og slett fordi jeg ikke har hatt noe valg. En 3 åringen må tisse nå og ikke om 1 min. Man kan da velge mellom en tissevåt 3 åring og noen litt stygge blikk. Småbarn skal også ha mat nå og ikke om 5 min, så da kan man også velge mellom ungeskrik eller stygge blikk. Vel, stygge blikk får man uansett for ungeskrik er jo heller ikke noe særlig populært blandt befolkningen. Og bleier har jeg skiftet i vogna når det ikke er et stellerom og oppdrive innen 5 min gange. Og legge barnet på gulvet er faktisk helt uaktuelt, man legger ikke det kjæreste man har på et gulv med tisseflekker og ofte er jo også toalett bittesmå så hvis man skal klare og skifte bleie på de toalettene må man være Hundini. Jeg har også flydd med barn, nå har jeg kun flydd sammen med mannen min og barna. Og fly alene med barn tør jeg rett og slett ikke dette er kun en sport for superforeldre med lang erfaring og som overhodet ikke er lettskremte. Når jeg skal fly ligger jeg våken kvelden før; har jeg husket alt, skal vi se: Pastiller, MME, flasker, kokt vann, termos, pledd, ekstra skift, leker, tegnesaker, DVD spiller, filmer, bøker, smokk, bleier, våtservietter +++ og dette er bare håndbagasjen. Denne bagen skal man altså manøvrer inn på flyet mens man har på seg babybjørn og samtidig skal vise frem MME og vann i sikkerhetskontrollen. Man har mange skrekksenarioer i hodet før flyturen; baby får feber og mister stikkpillen inne på do, storebror raserianfall, storebror snakker konstant med personen foran om overhodet ikke er barnekjær, barna får dotter i ørene (det er virkelig skrekken) og hyler i 3 timer, baby bæsjer seg helt ned og har avføring fra hælene og opp til øra mens storebror spør naboen for 10 gang om han liker og bade og du ser at naboen er i fred med og eksplodere. Tja, dette er vanlig reiseproblemer hos småbarnsforeldre - da mener du kanskje at småbarnsforeldre får holde seg hjemme til barna er konfirmanter men dette er liksom ikke poenget. Poenget er; ha litt medlidenhet med oss vi prøver så godt vi kan
jannamor Skrevet 5. november 2007 #14 Skrevet 5. november 2007 Helt enig i denne. Og finnes det serveringssteder som ikke er tilknyttet toalett nå til dags? jepp. hvis de feks er i senter, da kan man jo gå på senterdoen som aldri blr vasket, sist jeg var på en senterdo var det blod utover hele do setet og på krana, mm deilig, greit for meg men man skal ikke putte et barn opp i slike forhold altså. nå har ikke jeg barn men hvis valget står mellom en møkkete og kanskje blodig do og vogna, fanget, diskret i kafeen, så ikke ta doen
Gjest Mysticgirl Skrevet 5. november 2007 #15 Skrevet 5. november 2007 ... fordi jeg ikke har skiftet bleie på en baby et annet sted enn på stellerom/bad så kan ikke jeg uttale meg om hvor jeg synes det er ok å skifte eller ei? Hvilke steder er det du har vært hvor det ikke har vært stellerom/toalett du kan komme deg til før ungen blir sår? Ja du det finnes mange kafeer uten stellebord. Og er det stellebord så velger jeg selvsagt å skifte der! Men her var det snakk om når det ikke var stellebord der!!Og da velger jeg å skifte på ungen fremfor at han/hun blir sår i stumpen! Men det er mitt valg, og jeg velger også at jeg ikke skal henge meg så mye opp i hva andre gjør og heller vise forståelse
Gjest Frysepulver Skrevet 5. november 2007 #16 Skrevet 5. november 2007 Jeg hadde vel aldri lagt ungen min på et dogulv - men skiftet i vognen. En mulighet når det gjelder vognskift ma da være å ta med vognen et sted unna mennesker, så de slipper stram drittlukt osv, uansett om de spiser eller ikke?
Gjest lise e. Skrevet 5. november 2007 #17 Skrevet 5. november 2007 Jeg var på cafe forrige helg der det var ei dame som skiftet på ungen midt i kafeen som om det var den naturligste ting av verden. Ungen ble lagt på bordet, våtserviettene kom fram og bæsjbleien av. I mellomtiden pratet hun videre med de hun var sammen med som om det var den naturligste ting i verden å skifte bleier midt i en kafe. Til slutt var hun t.o.m. så frekk at hun lemnet den brukte bleia på ei vogn som personalet brukte til å samle sammen skitne kopper. Gjør du sånn, så har du passert langt forbi grensa etter min mening. Skifte i vogn, litt diskre på en stol osv. gjør meg ingenting dersom nøden er stor, men ikke lag utstilling midt i kafeen. (Og ja, det var stellerom på denne kafeen. Jeg hadde selv nettopp vært der og skiftet på min egen gutt.)
bella domina Skrevet 5. november 2007 #18 Skrevet 5. november 2007 Skifter helst på stellerom/toalett, og har stelleveske med sammenleggbar plastmatte i, som jeg har håndkle til, så å legge på toalettgulv gjør ikke noe om det ikke er utrolig grisete. På barseltreff skifter vi på stuegulvet - på plastmattene våre - men ellers går jeg alltid på toalettet. Eneste bordet det skiftes på er det på helsestasjonen der vi er samlet til barseltreff, og det er fordi betjeningen heller vil det enn at noen farer av gårde hele tiden. Har skiftet masse masse i vognen. Ikke inne, men trillet unna folk. Det må da være det mest diskrete man kan gjøre? Kan ikke skjønne at folk kan reagere på det. Reagerer selv på de som skifter på ungene oppå bordet på kafe - det syns jeg er ekkelt, og det er HELT unødvendig. Da heller gulvet/vognen/eget fang. Og man skifter ikke på barnet der folk spiser. Men å skifte i et flysete er faktisk nødvendig. Flydoen er for liten til å kunne brukes, vogna er et helt annet sted i flyet, og gulvet er umulig, om man ikke sitter forrest. Men igjen - med plastmatta fra stellebagen, er det ingen fare for ekskrementer. Og til deg som la igjen bæsjebleia til gjestene på rommet du fikk låne: Slikt syns jeg ALDRI man skal gjøre. Uansett hvor jeg låner toalett/bad - om det er kafeer eller andre steder... Med mindre det er stellerom med egne avfallsbøtter for bleier, tar jeg alltid bæsjebleiene MED meg når jeg går, og kaster dem hjemme eller i en utvendig søplebøtte. Å la dritten ligge igjen - DET syns jeg er grisete
Kipa Skrevet 5. november 2007 #19 Skrevet 5. november 2007 Og til deg som la igjen bæsjebleia til gjestene på rommet du fikk låne: Slikt syns jeg ALDRI man skal gjøre. Uansett hvor jeg låner toalett/bad - om det er kafeer eller andre steder... Med mindre det er stellerom med egne avfallsbøtter for bleier, tar jeg alltid bæsjebleiene MED meg når jeg går, og kaster dem hjemme eller i en utvendig søplebøtte. Å la dritten ligge igjen - DET syns jeg er grisete Nå var dette en tissebleie bare da. Men synes du virkelig jeg va frekk som gjorde det. Jeg synes heller hun i resepsjonen gjorde en grov feil, jeg kunne jo stjålet noe, forsynt meg av minibaren... jeg synes igrunn de har rett til å vite at noen har vært der,og rommet ble lånt bort uten at de visst om det! Håper de spurte hvorfor dne lå der ved utsjekkingen!!
jannamor Skrevet 5. november 2007 #20 Skrevet 5. november 2007 Nå var dette en tissebleie bare da. Men synes du virkelig jeg va frekk som gjorde det. Jeg synes heller hun i resepsjonen gjorde en grov feil, jeg kunne jo stjålet noe, forsynt meg av minibaren... jeg synes igrunn de har rett til å vite at noen har vært der,og rommet ble lånt bort uten at de visst om det! Håper de spurte hvorfor dne lå der ved utsjekkingen!! Det er jeg faktisk enig i. hadde blitt PIST om en hotellansatt hadde lånt ut rommet mitt, uansett hva det skulle brukes til. Det er jo helt vanvittig. men det er og helt OT.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå