Gå til innhold

Skal jeg kjøpe helt ny eller en relativt ny bil?


Gjest Gjest_Tutta_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tutta_*

Jeg vurderer å kjøpe meg ny bil.

Den kan være helt ny eller noen år gammel.

Hittil så har jeg hatt alle bilene mine i mange år så jeg har ikke for vane å selge etter 3 års bruk.

Sånn økonomisk. Jeg vet at en bil har størst verditap i begynnelsen. Hvor gammel bil bør jeg kjøpe? Hva er fordelen/ulempen kontra det å kjøpe en splitter ny en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest Julie

Jeg har ikke god greie på bil men jeg kan likevel tenke meg at det lønner seg økonomisk sett å kjøpe en relativt ny bil fremfor en ny.

Prisene faller drastisk de første tre årene, så jeg ville ha satset på en bil som er 1-3 år dersom jeg ønsket å kjøpe en "helt ny" bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg visstnok i det lange løp å kjøpe ny bil og bytte den etter ca 6 år, evt litt lenger. Du må beholde den såpass lenge for at du ikke bare skal eie i de åra der prisen går mest ned.

Grunnen til at det lønner seg, er at i de første årene er det garanti på diverse feil og mangler som oppstår, slik at du slipper ubehagelige overraskelser. De første åra etter at garantien utløper er også vanligvis rimelig fri for store feil. Og barnesykdommene (om noen) vil ha vist seg og blitt fikset for fabrikkens regning. Og så får du jo en pen sum når bilen selges, som kan brukes til å delfinansiere ny bil.

Dersom du kjøper en bruktbil som er 6 år eller eldre, vil du i det lange løp måtte betale for flere uforutsette reparasjoner og feil, og kan ikke regne med å få noe særlig igjen for den når den selges.

Summa summarum: Ikke særlig dyrere, og langt mer problemfritt med ny bil. Iallfall iflg bladet Motor.

Det er forresten ikke noe jeg etterlever selv, jeg har en 20 år gammel bil som jeg kjøpte for nesten ingenting for 8 år siden. Den var egentlig tenkt som en overgang, men siden den har vist seg seiglivet og billig å fikse, så beholder jeg den. Iflg ligninga er den verdt 1000 blanke, altså mindre enn vrakpanten.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie
Grunnen til at det lønner seg, er at i de første årene er det garanti på diverse feil og mangler som oppstår, slik at du slipper ubehagelige overraskelser.

Jeg synes ikke dette hørtes ut som et godt argument for å kjøpe en helt ny bil.

Feil- og mangelgaranti er det man minst behøver etter å ha kjøpt en helt ny bil. Derimot kjøper man en 2 år gammel bil har man bruktbilgaranti, og sannsynligheten for feil og mangler er fremdeles ytterst minimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig kjekt og noe helt spesielt med helt ny bil...men økonomisk lønner det seg å kjøpe en nesten ny bil, men jeg har en mann som når det gjelder bil...ikke tenker så veldig fornuftig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det mest økonomiske bilkjøpet du gjør i en sånn setting, er en rundt seks måneder gammel bil - gjerne demobil - med en tidligere eier. Ved kjøp fra forhandler så er det gjerne mulig å få innbakt registeringsavgiften i kjøpssummen. Registreringsavgiften på nye biler er urimelig høy, ha denne i tankene når du regner avskrivingen. Denne avgiften slipper du nemlig på en helt ny bil.

Servicemessig er det nok slik at det i utgangspunktet ikke er noen forskjell om bilen er noen år gammel kontra en ny en. En bil som er et par år vil stort sett ha utbedret de barnesykdommene/feilene som måtte være. Fordelen med en ny bil er at det meste av slike feil er ting du ikke er økonomisk ansvarlig for.

Vil også anbefale å være litt mer skeptisk til helt nylanserte modeller og generasjonsskifte av modeller. Disse bilene vil alltid ha mer feil enn "normalt", og dette gjelder alle fabrikanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tutta_*

Takk til alle dere som har svart meg. :)

Jeg ønsker iallfall ikke en bil som er eldre enn 3 år. Det med omregistreringsavgiften hadde jeg faktisk ikke tenkt på.

Jeg trodde at demobiler ikke var et godt kjøp. Sitter med en forestilling om at folk som har kjørt de virkelig har testet de ut og ikke behandlet de pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjøp en bil som er 1-3 år gammel hvis det er privat selger; da er ofte garantien på visse områder av bilen fortsatt gyldig.. Rett meg hvis jeg tar feil; er det ikke fem års garanti fra produsent ?

Og hvis det er fra forhandler du kjøper, er det ofte en form for bruktbil garanti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tutta_*

Den siste bilen jeg kjøpte var litt under 3 år gammel. Det fulgte med en nybilgaranti på tre år så jeg sørget for å ta en sjekk på naf før garantien gikk ut. Det lønte seg for jeg fikk en reparasjon på garantien.

Tror vel de ulike merkene har forskjellig lengde på garantien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med WildThing. En bil som er noen måneder gammel har allerede sunket betraktelig i verdi samtidig som den teknisk sett fremdeles er en ny bil.

Det er selvfølgelig også viktig å ta hensyn til hvor langt bilen har gått. Når det nærmer seg 100.000 km., er det som regel en del slitedeler som begynner å bli modne for utskifting og da blir det også dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Tutta_*

Kjørelengden er jo viktig å sjekke.

Jeg selv kjører vanligvis under 8000 km pr. år.

Da blir det en bil som er max tre år gammel. Får legge opp en ny tråd for å finne hvilken bil :)

Takk alle sammen for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...