usikker_ Skrevet 3. november 2007 #1 Del Skrevet 3. november 2007 (endret) jeg er ikke er ikke kristen med jeg feirer jul siden det er tradisjon og jeg ser på julen som en hyggelig tid for og være med venner og familie. jeg pynter og sånn til jul siden jeg synes det er koselig og det gir meg å familien mange gode minner.. Jeg gjør det som familien min har gjort så lenge jeg kan huske ikke fordi jeg er kristen men fordi det er en tradisjon jeg liker og som jeg vil ta vare på! Hvorfor feirer dere jul?? Endret 3. november 2007 av usikker_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. november 2007 #2 Del Skrevet 3. november 2007 Nå feirer jeg egentlig Yule da, siden jeg er Paganist. Selv om jeg har mine egne tradisjoner når jeg feirer Yule (rundt 21 desember), så feirer jeg likevel Jul sammen med familien min. Siden Julefeiringen orginalt er en førkristen feiring, så ser jeg ingen problemer med å feire jul selv om jeg ikke er kristen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjenglemt sykkellås Skrevet 3. november 2007 #3 Del Skrevet 3. november 2007 Nei, jeg synes faktisk det er gitt feilopplæring i skolen på dette punktet. Læreren vår fortalte at grunnen til at vi feiret jul var for å feire Kristi fødsel. (Dette var ikke i kristendomstimene, for jeg hadde livsynsundervisning.) Jeg kan ikke huske at vi ble fortalt at jul først og fremst var en hedensk tradisjon. Det er der vi har ordet jul fra - vi bruker ikke en gang kristmesse som navn på denne feiringen slik de gjør andre steder i verden (christmas). For meg er i hvert fall ikke jula en kristen høytid, men en ikke-religiøs tradisjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. november 2007 #4 Del Skrevet 3. november 2007 Det jeg finner problematisk er at man feirer en kristen høytid med kristne symboler når man selv ikke er kristen. At man har en feiring når man vil er selvsagt ikke et problem - men når man sier at man ikke legger noe kristent i det, hvorfor pynte med stjerner og engler? Selv går samboer og jeg mer og mer over til å feire solsnu 22. desember. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. november 2007 #5 Del Skrevet 3. november 2007 Og hvis man er kristen, hvorfor pynter man med f.eks. Juletre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 3. november 2007 #6 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg feirer jul fordi det er en flott tradisjon. For meg dreier julen seg om familie, god mat, deilige lukter, tradisjoner, ro og fred. Jeg er ikke kristen, men kommer til å pynte med en engel eller to allikevel. De er arvet, og for meg er de ikke guds engler, men fredsengler som minner meg om den tidligere eieren. Juletre kommer vi også til å ha,rett og slett fordi det er en del av jula for meg. Jeg synes det er flott å være bevisst på hva man feirer og pynter med, men synes ikke man må feire helt annerledes/på et annet tidspunkt for at det skal være riktig. Jeg velger å pynte med ting som betyr noe for meg, uavhengig av hva de betyr for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Piper Skrevet 3. november 2007 #7 Del Skrevet 3. november 2007 Det jeg finner problematisk er at man feirer en kristen høytid med kristne symboler når man selv ikke er kristen. At man har en feiring når man vil er selvsagt ikke et problem - men når man sier at man ikke legger noe kristent i det, hvorfor pynte med stjerner og engler? Selv går samboer og jeg mer og mer over til å feire solsnu 22. desember. Jeg elsker stjerner, og mener selv at de kristne ikke skal ha monopol på alle stjernene i hele verden. Har du sett på himmelen? Finnes millioner av stjerner der oppe, så hvorfor må det være noe kristent over bruk av stjerner? Bare fordi de snakker om "den store stjerner, som lyste over krypbben", så skal ingen andre enn de kristne får ha noe med stjerner å gjøre? Nå har ikke jeg så mange engler, men de få jeg har har jeg kjøpt fordi de rett og slett var aldeles nydelige. At engler hører med til kristendommen får så være, men jeg syns rett og slett engler er nydelige. Jeg er ikke kristen, men jeg tror det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan se. Jeg feirer julen fordi det er en tradisjon, og jeg mener det er bare tull at de kristne feierer fødselen til Jesus den 24.12, når de egentlig ikke vet når han ble født. Noen har regnet ut at han var født i september, og det er vel det næreste de har klart å finne. Skal man feire fødselen til noen, bør man vite sånn ca når personen faktisk var født. Men vi kan jo si at de krstne overtok julen for en del år siden,f or før den tid var det en hedensk skikkelse. Det ble liksom greit å feire jul, så lenge det ble en kristen høytid. Men id ag er det de ferreste som feirer julen fordi de er kristne, men de feirer den rett og slett fordi det er en tradisjon. Og stjerner, engler osv er en del av denne tradisjonen. På lik linje som Jesubarnet i stallen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. november 2007 #8 Del Skrevet 3. november 2007 Og hvis man er kristen, hvorfor pynter man med f.eks. Juletre? Rent kristent kan juletreeet symbolisere Livets Tre, og lysene på treet kan symbolisere Jesus som verdens lys. Stjernen i toppen er Betlehemsstjernen som viser vei til Jesubarnet. Juletrefoten skal - i følge kristen tradisjon - være korsformet for å symbolisere at Jesu lidelse er tilstedeværende og fundamentet for den kristne tro. Når det er sagt, så skal ikke jeg påstå at alle kristne er bevisst alt dette når de tar frem juletreet. Og det er nettopp det jeg savner midt oppi de dyre gavene og julestresset - bevisstheten omkring symbolene man bruker. Hvorfor har vi juletre? Hvorfor stjerner og engler? Hvorfor fargene rød og grønn? Hvorfor feirer vi egentlig dette? Er fokuset på "åh, nå må jeg få bli ferdig med gavene før lillejulaften" og "håper svoren blir sprø" eller kan man være bevisst hva julen faktisk er til for? Og hvis man ikke er interessert i den tradisjonelle, kristne julen - hvorfor fortsette slik man alltid har gjort? Hvorfor ikke lage en feiring som betyr noe mer? Hvor alt man omgir seg med er ting man selv har valgt bevisst fordi det ligger en symbolsk mening bak? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 3. november 2007 #9 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg er egentlig ganske enig med deg Tabris. Jeg ser imidlertid ikke poenget med at folk skal "flytte" høytiden selv om man f.eks. gjør den om til en lysfest. Hjemme hos mine foreldre er det veldig lite engler, julekrybber o.l. Tradisjonen hjemme har alltid vært at vi skal ha en feiring midt vinters for å markere at nå går vi mot lysere tider der familie og venner samles for å spise god mat og hygge seg. Jeg har aldri følt at Jul er en kristen høytid. Selv ikke før jeg ble "overbevist" paganist. Jeg synes faktisk det er værre med de som kun går i kirken på julaften og begrunner det med at "det er så hyggelig" eller "det er tradisjon". Alle de som ser på julen som en hyggelig festivitet midt vinters synes jeg skal få fortsette med det. Vi trenger tross alt noe å se frem til i den mørkeste årstiden også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 3. november 2007 #10 Del Skrevet 3. november 2007 Jeg synes faktisk det er værre med de som kun går i kirken på julaften og begrunner det med at "det er så hyggelig" eller "det er tradisjon". Alle de som ser på julen som en hyggelig festivitet midt vinters synes jeg skal få fortsette med det. Vi trenger tross alt noe å se frem til i den mørkeste årstiden også. Folk skal jo selvsagt gjøre akkurat hva de vil, jeg bestemmer jo ikke hvordan folk skal feire noe. Jeg sier bare hva jeg mener om saken. Og hvis man feirer en lysfest - hvorfor har man da nisser, stjerner og engler? Og rød duk? Og røde lys? Ser du hvor jeg vil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 4. november 2007 #11 Del Skrevet 4. november 2007 http://home.hib.no/studorg/hibiscus/sak.as...ge=1&max=10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frk Åberg Skrevet 4. november 2007 #12 Del Skrevet 4. november 2007 Engler er én ting, men jeg skjønner heller ikke hvorfor kristne skal ha monopol på stjerner eller bestemte farger. Og hold dere fast; jeg går faktisk i kirken på julaften selv om jeg ikke er kristen. Nå har jeg alltid gjort det fordi bestemoren min syns det er koselig å gå sammen med noen. Men jeg tar meg i å synes at det er koselig også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 4. november 2007 #13 Del Skrevet 4. november 2007 Jeg feirer jul fordi jeg har lyst. Er ikke det grunn god nok...? :gråte: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 4. november 2007 #14 Del Skrevet 4. november 2007 Jeg feirer jul fordi jeg har lyst. Er ikke det grunn god nok...? :gråte: Jepps. Mange her som snakker om "de kristne" som om de skulle bo på en annen planet. Kan vel derfor opplyse om at de jeg kjenner som er mere religiøse enn meg selv feirer på nøyaktig samme måte. At jeg selv bruker religiøse symboler selvom jeg ikke går i kirken så ofte tar jeg med stor ro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 4. november 2007 #15 Del Skrevet 4. november 2007 *puster lettet ut* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå