Gå til innhold

Barnehage i USA kontra barnehage i Norge


Modesty Blaise

Anbefalte innlegg

Har akkurat flyttet til USA og skal bo her i seks måneder sammen med min familie. Min sønn på fire år hadde i dag sin første dag i Nursery school.Det gikk veldig bra, men jeg klarer ikke å la være å sammenligne denne barnehagen med vår i Norge. Jeg var så utrolig fornøyd med barnehagen hjemme. I Norge er ungene ute to ganger om dagen og om det regner eller snør spiller ingen rolle, man tar bare på seg litt ekstra klær og så er det ut å leke. Her i USA har det regnet i tre dager og ungene i barnehagen har måttet være inne disse dagene fordi det regner. Har dere hørt slik...ungene har så lyst å gå ut, men de kan ikke fordi de voksne har bestemt at man skal være inne når det regner. Hva slags folk blir det av disse ungene som ikke får lov til å være ute når det regner eller snør litt? Man tar da ikke skade av regn eller snø? Jeg er glad for at vi skal tilbake til Norge igjen og den norske barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velkommen til USA Modesty!

Jeg er på Vestkysten, hvor er du?

Jeg har ikke barn selv, men jeg vet at det er utrolig mange ulike barnehager her. Nesten alle "tros-retninger" innenfor pedagogikk og religion har egne barnehager.

Felles for de fleste er at ungene overbeskyttes. Ikke bare for vær og vind, men for bakterier og jord, farlige lekeapparater og "skumle" fremmede.

Jeg jobber selv som frivillig på et sted hvor vi blant annet underviser barn. Mange av dem har aldri prøvd fingermaling før! Og de tør ikke prøve heller.... Er redd for at mor blir sint hvis de kommer hjem med flekker på klærne! :roll:

Lurer fælt på hvordan neste generasjon Amerikanere blir....

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, de lager jo pyser av ungene!

Det må være litt av en overgang for barnet ditt, som er vant til langt tøffere forhold.

Drivhus-mennesker blir det av det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - USA ligger litt forran oss på mange ting, dette er vel en av dem. Får håpe det samme ikke skjer i Norge om 10 år, selv om det ikke skulle forundre meg. Håper de får leke ute etter barnehagen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - USA ligger litt forran oss på mange ting' date=' dette er vel en av dem. Får håpe det samme ikke skjer i Norge om 10 år, selv om det ikke skulle forundre meg. Håper de får leke ute etter barnehagen da :)[/quote']

Vel, Usa ligger ikke fremme på dette området. Jeg hørte at barna hadde FELLES hvilestund. Dette er jo faktisk å gå i motsatt retning av det vi i norge har gjort. Her i norge tar man hensyn til at det er individuelle forskjeller og dermed får barna hvile når behovet oppstår - og ikke klokke 1300. Jeg ble skeptisk når jeg hørte dette. Hvilket syn ligger bak denne praktisken, samt at barn skal skjermes mot regn. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var min første reaksjon også etter at jeg flyttet til USA. Da jeg fant ut at barna måtte være inne pga. regn viste jeg ikke om jeg skulle le eller grine. Har i vinter ble skolen steng fordi det var FARE for snøstorm, det hører med til historien at det selvfølgelig ikke snødde hele dagen.

Sånn ellers har vi valgt litt annerledels en deg. Vår fireåring går på pre-school, der har hun gått i to år. Jeg kan love deg at de ikke blir dillet med der. Eneste bekymring vår er at vi gruer oss til hun skal begynne på norsk skole, hun kommer til å ligge veldig langt fremme sammenlignet med norske unger på samme alder. Flesteparten av nordmennene jeg kjenner i USA er mer fornøyd med skolen her enn den norske. Men da snakker jeg om skolesystemet ikke barnehagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at skolekvaliteten endres mye fra sted til sted Fru Com?

Ettersom jeg ikke har barn selv så kan jeg bare referere til andre....

Mine venner påstår at det er enorm forskjell på kvaliteten på skolene avhengig av om man bor i et rikt eller fattig skoledistrikt. Det sies ihvertfall at det er slik her i California. Er det slik hos deg også?

I såfall er det utrolig synd. Da er man dømt til dårlig undervisning på bakgrunn av inntekt eller bosted...

Men de gode skolene er visstnok veldig mye bedre enn de norske!

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skolekvaliteten er veldig forskjellig fra sted til sted. Her i staten hvor vi bor er skolekvaliteten ganske så dårlig. Vi har derfor valgt privatskole til vår datter. Vi har fått henne inn på en veldig god skole, en av de beste i distriktet. Men eneste grunnen til at vi fikk henne inn på skolen(tror vi) er at vi heldigvis kjenner de rette folkene på den skolen + at vi er nordmenn. Det ser bra ut i avisa at skolen er så internasjonal.

Vi kom ihvertfall ikke inn på grunn av pengene våre....oij det er mange rike mennesker i USA. :oops:

Folk vi kjenner bosetter seg etter hvor skolene er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Spurte om det med å være inne i regn på et amerikansk forum, en av grunnene mente de var faren for å bli saksøkt (av foreldre) økte i dårlig vær, ungene skled lettere når det regnet o.l... :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det greit for sønnen din da å leke med de andre barna når de ikke snakker samme språk?

Sønnen min kan ikke snakke engelsk, men leker veldig bra sammen med de andre ungene. De fårstår hverandre med gestikulering og så ser de etter hverandre. Jeg har valgt å bli og er sammens med sønnen min helt til han er trygg og kan gjøre seg forstått. Første dag min sønn skulle begynne i barnehagen, sa jeg klart i fra at jeg ville være i barnehagen så lenge så mulig sammen med sønnen min, pga. språket og at det var en ny barnehage. De så nesten rart på meg og syntes det var veldig rart at jeg skulle være sammens med sønnen min i barnehagen. De spurte hvorfor jeg ønsket det og da måtte jeg begynne å forklare. Det virker rart på meg at de ikke skjønner hvorfor jeg ønsker å være sammen med sønnen min helt i begynnelsen, særlig med tanke på at han er i et fremmed land, det er en ny barnehage,ny kultur og at han heller ikke kan språket. Barnehagepersonalet ville helst at jeg skulle levere sønnen min og deretter dra. Aldri i livet om jeg ville det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ellers har vi valgt litt annerledels en deg. Vår fireåring går på pre-school, der har hun gått i to år. Vi hadde heller sett at vår sønn gikk på pre-school. Det var det vi i utgangspunktet ønsket, men det er to måneders venteliste. men, han begynner når han får plass der. Vi var innom og så på avdelingen og det så så bra ut. Det så mye bedre ut en nursery school og ungene hadde mye større plass å " boltre" seg på. Gleder meg til han begynner der. Vi benytter oss av hourly care. Det er greit nok, men bare for en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når fru com beskriver skolene som er i usa og hvordan kvalitetet henger sammen med pengen til folk, så blir jeg skremt. Jeg har lest mye om dette gjennom mitt studie og blir bare mer og mer forkjemper av å bevare skolen vår i dag. I dag kalles skolen enhetsskolen, men dette navnet vekker neg. assosiajoner hos mange.. Noen misoppfatter dette og tror at det er en skole der alle skal igjennom samme mølla. Men det er ikke riktig. Vår skole i dag baserer seg på at alle skal ha samme muligheter, derfor legges undervisningen opp differensiert, dvs. tilpasset undervisning. Men noen plasser fungere ikke dette, derfor må det flere penger inn, fordi det koster penger å ansette flere lærere. Flerer lærere, bedre til til hvert enkelt individ i klasserommet.

Sorry, den lille avsporingen. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til USA Modesty!

Jeg er på Vestkysten, hvor er du?

Hei Litago! Takk for det. Jeg og min familie bor i midtvesten. Vi trives veldig godt og her er det sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AMEN Care!!!! Og når vi ser hvor Clemet og co nå vil (dilte etter bl a Usa...), så kan alle selv bestemme hvem de vil stemme på ved neste korsvei.... Skolen er jo grunnmuren i hele samfunnet vårt.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

.....yes....det er faktisk gjennom skolen man kan forandre samfunnet. Og da blir det desto viktig å reflektere over hvilke konsekvenser en slik privatisering som clemet er villig til å gjennomføre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber sammen med ei amerikansk dame(hu har bodd i norge i flere år, men snakker ganske gebrokkent).

Hu sier at ungene i USA nesten aldri ødelegger klærne sine eller lekene sine. ( :hoho: )

Dette må jo komme av at de såvidt får lov til å bruke de til det de selv vil.

Hvis de ikke får gå ut når det regner, så blir de mindre skittene...

Selv var jeg et barn som var opp og ned, høyt og lavt,

og var aldri skada noe mere enn at det trengtes plaster..

La no barna "for god's sake" få rase av seg i all slags vær.

Jeg blir så irritert :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal si til den at amerikanske barn aldri ødelegger klær og leker, er det et mål i seg selv at de skal gjøre det?

Min oppfatning av amerikanske barn er at de er like glad i å leke som de norske barna...er ikke det rart. De blir like møkkete, jeg har til og med sett flere som har fått hull i buksene(av lek ikke fordi de er så fattige at de ikke har nye bukser :wink: ).

Det er faktisk en stor forskjell på hva skolene, barnehagene og foreldrene tillater. Datteren min og vennene hennes er ofte ute å leker i regnet, like ofte nå som i Norge. Vennene til datteren min er amerikanske med amerikanske foreldre.

Min oppfatning av foreldrene her i amerika er at de fleste bruker mer tid sammen med barna sine enn det de jeg kjenner i Norge gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...