Modesty Blaise Skrevet 10. april 2003 #1 Del Skrevet 10. april 2003 Jeg bor for tiden i usa og man kan daglig se direktebilder fra krigen på minst 15 kanaler. Jeg er så glad for at krigen er snart over, men også glad for at USA gikk inn i Irak for å fjerne terroristen og banditten Saddam Hussein. Det har vært mye sivilie tap og det er forferdelig, men en har nok ikke klart å kvitte seg med Saddam uten invasjon i Irak.Håper på fred i Irak og slutt på alle lidelsene for det irakiske folk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mel Skrevet 10. april 2003 #2 Del Skrevet 10. april 2003 Ja, Bush har jo virkelig klart å vise hvor troverdig demokratiet er! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 10. april 2003 #3 Del Skrevet 10. april 2003 Tror Bush følger ordtaket "målet helliger middelet" i stedet for å tenke demokratisk... Som du skjønner er ikke jeg altfor glad for at han startet denne krigen. Men når den er startet (men ikke avsluttet) så håper jeg som Modesty at det Irakske folk snart får fred. :D Så langt virker det ikke som om FN er invitert til å bidra der heller. USA har planer om å lage fred alene..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 10. april 2003 #4 Del Skrevet 10. april 2003 merkelig at vi ikke hører så mye om masseødlegelses våpen og greier fra usa mere , nå prates det kunn om og ta en diktator (som usa har skapt og støttet). usa skal sette in en general til og lede landet , en våpenhandler......som det sies her..usa viser hvor troverdig demokratiet er Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 10. april 2003 #5 Del Skrevet 10. april 2003 Og krigen er faktisk ikke slutt enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. april 2003 #6 Del Skrevet 10. april 2003 Nei - krigen er vel ikke slutt enda. Og jeg kan fortsatt ikke forstå at de skulle måtte drepe så mange mennesker som det. HVorfor drepte de ikke bar Hussein. Mener dere virkelig at USA ikke ville vært i stand til å finne ham og drepe ham hvis det var det de ville? Hvilken omvei og drepe alle disse andre menneskene for å ta en eneste mann. Kanskje jeg ikke har peiling - men inntill noen kan svare meg et klart svar på hvorfor de ikke kunne skyte Hussein i hodet heller, så kommer jeg ikke til å forsvare dette som har skjedd. Selv om jeg for all del håper at det kommer noe godt ut av det til slutt - ellers blir det bare helt grusomt hele greia! Asterism Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 10. april 2003 #7 Del Skrevet 10. april 2003 Det er fortsatt kamper i Bagdad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 10. april 2003 #8 Del Skrevet 10. april 2003 Men MERKELIG lite kjemisk krigføring enda.... Kanskje det aldri har VÆRT noe å bruke...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 10. april 2003 #9 Del Skrevet 10. april 2003 Asterism, Enda så perverst det kan høres ut, så forholder det seg faktisk slik at det er forbudt i henhold til USA's lover å beordre likvidering av f.eks. Saddam Hussein. Unntaket er dersom USA er i krig med det aktuelle land. Det er derfor faktisk nødvendig for USA å erklære krig for å kunne "ta" en person på den måten du beskriver. Jeg sier som dere andre: Jeg er glad det (snart) er over, jeg er glad Saddam er styrtet, men er dypt uenig i måten det ble gjort på - USA har faktisk brutt folkeretten, og det er antagelig det viktigste / alvorligste på lang sikt som følge av denne konflikten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 10. april 2003 #10 Del Skrevet 10. april 2003 En eller annen amerikansk representant sa jo klart ifra på TV i går at det ikke var slutt på kamper enda, at mange flere liv kom til å gå tapt fremdeles! Vi snakker så fælt om disse irakiske fantastene som er så fæle, men USA har bombet og beskutt både sine egne soldater, sivile og journalister! Og kom ikke å si at de er så dumme at de "trodde det var fienden", for dersom de virkelig ER SÅ uforskammet blinde at de ikke ser forskjell på ett hotell med journalister og fienden.... da er det en skam at de har startet en krig i det hele tatt!!! :evil: Håper det snart er over, håper NOEN klarer å få fjernet USA fra Irak når krigen er over! Håper inderlig at ikke USA også får lov til å missbruke Iraks olje og land etter at krigen er slutt!! For jeg er ikke ett øyeblikk i tvil om at de kaster seg over det om de får sjansen til det!! (er ingen Bush-venn akkurat...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. april 2003 #11 Del Skrevet 10. april 2003 Asterism, Enda så perverst det kan høres ut, så forholder det seg faktisk slik at det er forbudt i henhold til USA's lover å beordre likvidering av f.eks. Saddam Hussein. Unntaket er dersom USA er i krig med det aktuelle land. Det er derfor faktisk nødvendig for USA å erklære krig for å kunne "ta" en person på den måten du beskriver. Jeg sier som dere andre: Jeg er glad det (snart) er over, jeg er glad Saddam er styrtet, men er dypt uenig i måten det ble gjort på - USA har faktisk brutt folkeretten, og det er antagelig det viktigste / alvorligste på lang sikt som følge av denne konflikten. joda - det kan jeg forsåvidt forstå. Men vet du hva. Da syns jeg jammen de kunne erklært krig og bombet et fjell eller noe mens de hadde noen CIA folk som fant Hussein og drepte ham. Så hadde det vært gjort. Jeg kan ikke for det - men ser ikke unnskyldning for en slik fremgangsmåte. Da tenker jeg at kanskje de er litt lite intelligente og ikke klarer finne noen annen måte å ta Hussein på. Det er snakk om menneskeliv dette her. Og da ville jeg heller snudd reglene litt altså. De kan bombe uti et jorde eller noe slik at det er krig - trenger ikke bombe et helt land....... Sinna blir jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 10. april 2003 #12 Del Skrevet 10. april 2003 Det er fortsatt kamper i Bagdad. Og iflg nyhetene på NRK har amerikanske soldater i dag skutt mot en ambulanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 10. april 2003 #13 Del Skrevet 10. april 2003 Asterism, Jeg er faktisk veldig enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atmi Skrevet 10. april 2003 #14 Del Skrevet 10. april 2003 Asterism, Jeg er faktisk veldig enig med deg. Bra!! For gjennom hele krigen har jeg spurt dette spørsmålet om og om igjen - og vet du at jeg har faktisk aldri fått svar. Som om man blir svar skyldig når man ser hvor enkelt det kunne vært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 10. april 2003 #15 Del Skrevet 10. april 2003 Jeg sier som dere andre: Jeg er glad det (snart) er over, jeg er glad Saddam er styrtet, men er dypt uenig i måten det ble gjort på - USA har faktisk brutt folkeretten, og det er antagelig det viktigste / alvorligste på lang sikt som følge av denne konflikten. Helt enig. Bra hvis Saddam blir borte. Nå gjenstår "bare" å skape demokrati i et land som ligger i et område der det ikke finnes noen rene demokratier... Det er rett og slett ikke noen tradisjoner for det. Tyrkia er det eneste eksemplet på sekularisert demokratisk muslimsk stat, og de har jo også ganske mange svin på skogen. Det jeg er redd for er at USA nå har skapt en trend med at hvis du ikke liker den som styrer et land kan hvem som helst gå til krig. Det er mange ikke-demokratiske land å ta av, så la oss håpe at USA tar dem alle. For det er vel like ille for folk i Nord Korea/Saudi Arabia/Kongo at de ikke har demokrati, som for folk i Irak??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 10. april 2003 #16 Del Skrevet 10. april 2003 Syria er jo nå beskyldt for å fore Irak med våpen, så da er vel de neste på lista... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 10. april 2003 #17 Del Skrevet 10. april 2003 Modesty Blaise Tror d irakiske folk no bare vil få en despot skiftet ut med en annen! Kanskje de ville ha foretrukket Sadam fremfor å være et lydrike under USA....? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NangaParbat Skrevet 10. april 2003 #18 Del Skrevet 10. april 2003 Apropos: En liten liste over USAs "friendly dictators" http://home.iprimus.com.au/korob/fdtcards/...s/WorldMap.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 10. april 2003 #19 Del Skrevet 10. april 2003 USA gikk til krig fordi de anså Irak som en trussel. De hadde nemlig masseødeleggelsesvåpen og biologiske våpen... Nå har de kriget rundt i landet i 14 dager. Ïkke et spor etter større bomber! Det nærmeste de har funnet biologiske våpen er noe ugressmiddel.... :o Ettersom de ikke har funnet noe ennå har de begynt å endre storyen. NÅ skal de frigjøre det irakiske folk. Jeg sitter her og lurer på om amerikanerne har svekket korttidshukommelse? De kan ikke ha glemt den første begrunnelsen ennå??? Jaja, i alle tider har seierherrene omskrevet historien. Dette er nok et bevis for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gotthard Skrevet 10. april 2003 #20 Del Skrevet 10. april 2003 bush skreiv faktisk om reglene så de kunne likvedere sadam og andre uten og gå til krig først. usa vil finne kjemiske våpen enten det er der eller ei og når du tenker på alle gangene vi har hørt på 22 dager nå at usa og england har kontroll over byer som vi hører dagen eter at nå har de hvertfall kontroll osv , så veit jeg ikke helt hvor mye kontroll de har jeg. de kalte dette en sivilisert krig for og gi et folk fred , hvor sivilesrt er det og bommbe sivile tettbebygde strøk?hvor sivilisert er det og fjerne alt av kontroll i et land (politi osv) og da ikke ta på seg oppgaven med og stoppe anarkiet som vi hører om er på vei i irak nå? folk blir henrettet av sivile , alle plyndrer alle osv... virker jeveli dårlig planlakt spørr du meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå