Gå til innhold

Lanalia - et kapittel for seg selv

Ibenholt

Anbefalte innlegg

Er du forresten sikker på at det er tvangsspising du lider av? I såfall har du jernkontroll på adferden sykdommen forårsaker i og med at du tydeligvis ikke overspiser. Jeg føler med deg. Det må være fryktelig slitsomt å hele tiden skulle gå rundt og kontrollere impulsene sykdommen gir deg. Det er derfor virkelig viktig at du får hjelp til å bli frisk, ellers vil sykdommen slite deg fullstendig ut.

Tankene du har rundt ditt forhold til mat og spising, samt det disse tankene gjør med selvbildet ditt, viser at du har en spiseforstyrrelse av et eller annet slag, enten det dreier seg om tvangsspising eller noe annet. Det er ingen ting å skamme seg over! Det er mange som lider av slike sykdommer, og mange har også klart å bli friske etter å ha fått hjelp.

Det er kjempeflott at du tar kontakt med IKS. Ikke gi opp - få dem til å hjelpe deg! De vet sikkert hvor du kan henvende deg. :):klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff ja.. eller, jeg vet ikke egentlig hva jeg lider av. Men jeg er ihvertfall utrolig destruktiv. Og masse negative tanker, og da har man automatisk en "gi opp" innstilling. I går hadde jeg en spisedag, igjen, jeg var stappmett hele dagen.

9.30: Spiste frokost 3 knekkebrød med vanlig pålegg, makrell i tomat, skinke/ost, kaviar. Yoghurt naturell.

Lunsj: 3 skiver pågen, med makrell i tomat, brunost og syltetøy (feil nr. 1), kaviar og ost (feil nr. 2? masse sukker i kaviar). Et glass ekstra lettmelk.

Dro på jobb. Før jeg tok bussen snek jeg til meg to sjokolademakroner, og spiste synlig på bussen. Jeg skammet meg, men viste jo at jeg spiste de.

Så kom jeg på jobb, og fikk lyst på et eller annet når jeg hadde pause. Kjøpte meg salat med kylling, pasta, litt nøtter, agurk, paprika (ca 30 kroner - for 99 kroner hektoen). Så kjøpte jeg meg "dessert" - 20 kroner i nøtter fra nøttefabrikken. 6 sjokoladehassel, 7 yoghurtnøtter, litt valnøtter og cashewnøtter. Kaffe.

Etter time etter pausen var ferdig, var jeg inne på bakrommet igjen. Kjedet meg, og hadde lyst på noe. Så småspiste jeg litt av sjokoladekaken som stod i kjøleskapet (jeg var jo mett, men det hjelper ikke vet du..når man er hobbyspiser). Så spiste jeg 4 havrekjeks, søtt og godt. Pluss en regia kakao (så ble jeg skuffet over at den ikke smakte søtt nok), og spiste derfor en banan jeg hadde i vesken. Bare for å få det unnagjort. Pluss to knekkebrød uten noe pålegg. Var egentlig mett, men da jeg var ferdig på jobb. Dro jeg hjem og spiste middag, 3 poteter, 1 kotelett, kokte gulrøtter og saus.

- deretter trøstespiste jeg 3 skiver stenovnsbrød med nugatti og et glass melk. Var stappmett og tung, så jeg tok meg 4 fusions-tyggis, for å få bort følelsen. Konsentrasjonen er på bånn, og jeg skammer meg over at jeg er så svak når det gjelder mat.

I tillegg snakket jeg med foreldrene mine, og jeg får høre akkurat det jeg trenger å høre. Jeg vil jo ikke bli frisk, når jeg stiller meg vrang og vil heller spise søt mat, enn vanlig sunn mat. Og at man må slutte å synes synd i seg selv, og gripe seg selv i nakken. Jeg skal prøve så godt jeg kan, skal til psykolog i morgen. For nå er jeg utrolig forvirret, og ganske bra ute og kjøre.

Har ikke lenger oversikt over hvilken spiseforstyrrelsekategori jeg går under, men noe er ihvertfall veldig unormalt når det gjelder meg og spisemønster/matvaner. Så det må jeg bare få orden på. Nå vil jeg ha livet mitt tilbake.

Dessuten er jeg trøtt hele tiden, og deprimert. Lei av denne tilstanden, den fører ingenting med seg.

Dagen i dag:

Opp klokken 9.15, frokost 9.30:

- 3 multigrain knekkebrød, med litt smør, pesto, krydderskinke og ost. 2 dl yoghurt naturell. 4 biter valnøtter. Med agurk og tomat. Kopp te.

Er utrolig tung i hodet, og sliten.

11.15 - Mellommåltid:

- En appelsin og vann.

Har slappet av i 1,5 time. Sov 1.

Har nå spist lunsj 13.45:

- 1/2 beger cottage cheese med 1 ss bringebærsyltetøy.

Småspising - klarte ikke la være når jeg først hadde smakt på:

- 2 smånever med valnøtter og rosiner. Ca 30 rosiner. Og vet ikke hvor mange valnøtter. Er egentlig på det stadiet der jeg har gitt opp å telle, og spiser til jeg ikke gidder mer. Er man mett da? Heheh.. jeg er helt tåkete. Har så lyst å klare å kutte alt sukker, for å få bort disse ekle overspisingstriggerne. men det er så godt med tyggis, og pastiller og alt mulig. at jeg klarer det rett og slett ikke. Jeg har bare gitt opp. For dersom jeg skulle fokusert på å gi opp alt sukker, da kunne jeg ikke gått ut av døren. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har lagt sånn på meg, og jeg er så deprimert at jeg knapt kan få sagt det. Og det er bare min feil, fordi jeg selv ikke klarer å holde meg til menyen jeg har fått. Men spiser mer, og annerledes. Jeg spiser aldri junk, eller drikker brus, men brødmaten og godteriet ødelegger meg! Og jeg er helt ute av kontroll, jeg klarer ikke dy meg når jeg er i butikken. En dag kommer jeg til å spise meg ihjel. Så tenker jeg, tenk da..når jeg får meg mann, eller, det får jeg jo ikke, da jeg ikke tør at noen nærmer seg meg. For da blir jeg oppdaget.

Middag klokken 16.20:

- tre småstykker koketorsk

- masse broccoli og gulrøtter

- 2 poteter med litt rømme og ca 1 ss smør.

Mett og god.

Gikk en rask tur: 70 min, har fått pulsklokke så jeg forbrant 376 kcal.

Skal gjøre oppgave, var og handlet i butikken. vet jeg egentlig ikke burde kjøpe snacks og sånt, men tenkte at det er bedre at jeg har noe i mitt skap og gnafse på, enn at jeg må snike i skapene til mine samboere. Så har jeg iallefall ikke det på samvittigheten. Kjøpte en pakke bixitkjeks, og noe nøtter.

- 3 bixitkjeks. En cappucino med en sukett og litt kanel. En neve nøtter, og 6 sjokohassel. Så ble jeg glad, og fortalte romvenninnen min at jeg har det mye bedre når jeg unner meg litt hver dag. Istedetfor å skape et sånt enormt sug. Så lenge jeg er litt aktiv hver dag, så klarer jeg å møte verden. Jeg vet jo at når jeg er i "slankemodus" så sprekker jeg jo uansett, så det er mye bedre å planlegge og la seg selv få "lov" til slike sprekker. Og hva så, om jeg spiser litt hver dag? Det går jo ikke an å gå hele livet og ikke unne seg noe. Da får jeg heller bare ha litt ekstra, for det er jo ingen som har det bra uten å spise noe godt innimellom. Og jeg spiser jo måltider også, så jeg får jo stort sett i meg det jeg trenger. Eller er dette også dum tankegang? Lurer jeg meg selv igjen? Jeg orker ikke snike lenger.. det er mye bedre å akseptere situasjonen, og unne meg litt. Og heller gjøre bot for det med jevnlig trening. Treningen har jeg jo ikke tenkt å slutte med.

Endret av Lanalia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag: Opp klokka 08.00.

Frokost - 08.15:

- 3 knekkebrød sport med kaviar/hvitost, skinkerullade/litt ost, brunost og syltetøy.

- 1,5 dl juice (4-frukter)

- 1,5 dl melk ekstra lett.

Mellommåltid:

- 1 eple

- 1 cashewnøtt + 2 sjokohassel

- kaffe med litt melk+sukett

Lunsj - 12.00:

- 2 skiver rugbrød med smør+banan, bringebærsylte+brunost, kaviar/hvitost, tunfisk i karri. Med agurk på.

- 1 glass ekstra lettmelk.

Vanskelig å tenke på hva jeg skal ha til middag. Var til psykolog i dag, det gikk fint. Men jeg tok opp at jeg kanskje vil sendes på et behandlingshjem, da jeg vil bli heeelt frisk, og fri meg fra denne dårlige samvittigheten og ropene fra kjøleskapet. Jeg vil bli selvstendig, og trygg på meg selv. Er så fælt å få angst når jeg ser hva andre spiser, og sammenligne med meg selv. Nå vil jeg videre fra dette med mat og trening, og at det skal være alt livet dreier seg om. Så jeg skal vurdere dette, og prøve å se om det hjelper å komme seg litt bort. Det er så mange ting jeg har lyst til her i livet, om ikke spiseforstyrrelsen skal ødelegge alt for meg.

Var en tur på jobb, fikk servert kaffe og tok litt mindre enn en halv julemann.

Middag - 16.15:

- litt mindre enn en hel kyllingfilet

- 10 nøtter

- kål og salat

- ca litt mindre enn en knyttneve grønne linser.

- 1 pitabrød.

Dessert - 17.00:

- 2 bixitkjeks

- 5 biter sjokohassel

- 1 usøtet cappucino

Kveldskos - 19.00:

- 2 kjeks

- 1 kopp cafe chocolat (nesten hele)

- 1 sjokohasselnøtt

- 3 cashewnøtter

Kveldsmat - 20.40:

- 1 rugbrødskive med makrell i tomat+agurk

- 1/2 banan og ca en knyttneve 4-korn

- 2 dl sans bringebæryoghurt 0,1%

Måltidet holdt ikke så veldig lenge akkurat. Nå er jeg litt sulten igjen. Så nå har jeg spist en kveldsmat til. Skal på tur i kveld.

Kveldsmat + småspising 2:

- 1 vaniljelatte

- 3 havrekjeks til

- 1 liten neve nøtter

- 1/2 boks tunfisk i karri

- ca litt under en knyttnevestr. av middagsrestene (kyllingfilet, linser og kål).

Endret av Lanalia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke svak når det gjelder mat, Lanalia. :)

Dessuten er du et akkurat like bra menneske enten du spiser mye eller lite, sunt eller usunt. For øvrig inneholder et sunt kosthold også usunne matvarer som kaker, sjokolade og pizza. Det er ikke slik at man utelukkende må holde seg til grønnsaker, kli og magert kjøtt hvis man vil leve sunt. Det er helheten som teller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 15.11.2007

Opp klokka halv ni.

Frokost 09.00:

- 2 skiver pågen med makrell i tomat og brunost+sylte

- 1,5 dl bringebæryoghurt lett

- 2 ss müsli

Lusj - 12.00:

- en baguette med laks og eggerøre

Småspising - var på handletur:

- 7 sjokoladenøtter

Middag - 17.00:

- Fiskeboller i hvit saus, 1 potet, broccoli og en gulrot.

Var egentlig mett, så jeg vet ikke hvorfor jeg fortsetter med dessert. Er svært oppgitt over meg selv. Jeg droppet treningen, kun for å være hjemme og trøstespise. Huffameg.

1/2 pk safarikjeks

2,5 bixitkjeks

10 sjokoladenøtter til.

Æsj, jeg kommer til å bli kjempefeit. Vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av denne evige kampen alene. Har ikke lyst ut av huset. Klarer nesten ikke se meg selv i speilet mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag 15.11.2007

Opp klokka halv ni.

Frokost 09.00:

- 2 skiver pågen med makrell i tomat og brunost+sylte

- 1,5 dl bringebæryoghurt lett

- 2 ss müsli

Lusj - 12.00:

- en baguette med laks og eggerøre

Småspising - var på handletur:

- 7 sjokoladenøtter

Middag - 17.00:

- Fiskeboller i hvit saus, 1 potet, broccoli og en gulrot.

Var egentlig mett, så jeg vet ikke hvorfor jeg fortsetter med dessert. Er svært oppgitt over meg selv. Jeg droppet treningen, kun for å være hjemme og trøstespise. Huffameg.

1/2 pk safarikjeks

2,5 bixitkjeks

10 sjokoladenøtter til.

Æsj, jeg kommer til å bli kjempefeit. Vet ikke hvordan jeg skal komme meg ut av denne evige kampen alene. Har ikke lyst ut av huset. Klarer nesten ikke se meg selv i speilet mer.

Du kommer ikke til å bli kjempefeit med et kosthold likt det du har hatt i dag. Det er normalt å være sulten, å ha lyst på mat, og å ha lyst på søtsaker. Kroppen trenger mat.

Kanskje det vil være lurt av deg å fokusere på hva kroppen trenger (noe som blant mange andre ting er frukt og grønnsaker, proteinrik mat, umettet fett og grove kornprodukter), og mye mindre på hva som er "forbudt"? Jeg tror at det viktigste er at man får i seg de stoffene man trenger, og at det er mindre viktig om man i tillegg får i seg stoffer kroppen ikke trenger. Dessuten tror jeg at dersom man spiser regelmessige og forholdsvis sunne måltider, så vil man få mindre lyst på usunne matvarer. Når det er sagt, er det sunt å kose seg med f.eks. sjokolade nå og da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for fine svar, Badiane. :)

Jeg har det veldig vanskelig nå, å blir veldig styrt av hva alle andre gjør, og hvordan alle andre ser ut. Det er så fælt å gå på gaten og misunne alle andre, for hvor flotte de ser ut, og så føler man seg bare stor og ekkel selv. Har ikke lyst på trening, det er jo ikke noe morsomt lenger, da det bare er masse andre veltrente flotte folk på treningssentrene, som gjør at jeg får lyst til å springe hjem og skamme meg over hvordan jeg ser ut. Syns det er kjempefælt å se seg selv i speilet, og kjenne at man blir helt tappet for energi, fordi man driver og trener og trener, og så blir man bare større og større. Dess mer jeg prøver å slanke meg, dess mer "usunt" og ulovlig spiser jeg. Og jeg hater å være meg selv. Nå for tiden har jeg egentlig bare lyst til å legge meg ned å dø. Fordi alt føles så meningsløst. Jeg kan være så flink med kosthold som jeg bare vil, men jeg blir aldri fornøyd uansett hvor mye grønnsaker og frukt jeg klarer å trykke i meg.

I dag:

Stod opp - frokost kl. 10:

- 3 knekkebrød med kaviar/ost, kavli kyllingsalat og makrell i tomat. med agurk på.

12.15 Lunsj:

- 1 eple

- 1/2 plomme

- 3 macadamianøtter

- 1 yoghurt vanilje + en bit banan.

- 4 småjokolader og 1 liten crispobit. Pluss litt nøttesnacks som jeg fant på en innvandrerbutikk. Orker ikke tenke på hva det inneholder.

- 1 cappucino med litt melk i+sukett. Føler meg kvalm, døsig og stappmett. Uggen i magen, og føler meg fæl. Og like lite lyst på trening. Har så lyst å føle meg lett, og opplagt. Og nå føler jeg meg bare tung og ekkel. Og forferdelig ensom! Kjempeensom. Og jeg streber etter å ha kontroll. Og aner ikke hvordan jeg skal få det til. :gråte:

Jeg har det helt forferdelig med meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov lenge i dag. Er ikke helt god i magen.

Frokost kl. 10.00:

- 2 skiver med kaviar og hvitost, makrell i tomat+litt majones,

- 3 skjeer bringebæryoghurt lett

- 1 stort glass tine melk m/smak

Lunsj kl. 12.00:

- 2 skiver til med hvitost og bringebærsyltetøy

- en plomme

- 1 cappucino + 4 biter sjokolade

Middag kl. 15.30:

- Grønnsaksuppe med kikerter

- 1 brødskive med smør

Kaffemat/kveldskos 18.30:

- litt mindre enn en vaffelplate med bringebærsyltetøy+yoghurt naturell. Og lett gudbrandsdalsost.

- 4 bixitkjeks

- 2 biter kindersjokolade

- 1 cappucino til

Vet ikke hva jeg føler i dag. Føler egentlig at jeg har kontroll. Nå har jeg kjekspakker i kjøkkenskapet, og vet jeg kan gå å spise mer om jeg vil. Men nå er jeg forsynt:) Så jeg har jo en viss kontroll. Om det er fordi jeg vet det er "lov" å ta seg mer i morgen, eller noe, vet jeg ikke. Men jeg klarer det ihvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Dagen i dag..har vært vanskelig. Jeg er veldig deprimert, og sover fryktelig mye.

Jeg stod opp klokken 11 og spiste frokost:

1 halvfint hjemmelaget rundstykke og en skive speltbrød (fra butikken)

pålegg var peanøttsmør (ikke sunt, men veeeldig godt!) og leverpostei + makrell i tomat.

13.00 - MM

et eple og en gulrot

16.15 - Middag

1 bolle grønnsaksuppe med bønner og litt grov pasta

2 grovskiver med peanøttsmør (har nesten spist opp hele boksen..det er jo så godt!)

te med melk i.

19.30

Trening - en time step. Har så vondt i beina, kjenner nesten ikke at jeg har trent. Jeg svetter, og blir litt sliten..men føler at jeg ikke jobber halvparten så hardt som jeg burde, for å forbrenne maten.

Etter treningen var jeg heller ikke sulten, men spiste fordi jeg er glad i mat.

21.00:

Da gikk det ned

3/4 appelsin

4 knekkebrød + 1fiberrik knekkebrød (2 med leverpostei+2 med peanøttsmør)

og en kopp te. Da var jeg mett..igjen.

Jeg synes dette med maten er svært vanskelig og skummelt. Jeg aner jo ikke hva som er normale mengder for meg lenger.. og spiser kjempeofte til jeg er stappmett. Jeg hater å ha det slik, og jeg legger på meg masse, masse. Klarer ikke lenger å motivere meg til å trene en gang.. synes det er så fælt å se i speilene. Jeg som bare vil bli tynnere..hvorfor spiser jeg så jævlig mye mat da? For å straffe meg selv..fordi jeg ikke klarer målene jeg setter meg. Og det er urettferdig å vere så glad i mat, når man ikke vil legge på seg. Og spiser masse mat likevel. Blir så lei. hater å være spiseforstyrret, og vet at jeg må spise for å bli kvitt disse skumle tankene. men jeg blir deprimert fordi jeg føler jeg taper, hver gang jeg spiser meg mett..eller spiser annet enn grønnsaker osv.

Huff..Og så føler jeg meg skitten når jeg spiser brødmat. Men jeg er jo så glad i brød! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp klokka 10. Frokost:

1 dr. Karg knekkebrød med leverpostei/makrell i tomat. Agurk og paprika.

ca. 1 glass melk.

2 timer senere. Sulten igjen:

12.00

1 gulrot

litt mindre enn en halv boks tomatbønner.

14.00:

MM - proteinshake (2 ss)

Gleder meg til middag. Men jeg er veldig redd.. jeg er så lei av å gå å tenke på mat hele tiden, hva jeg skal gjøre, hvordan jeg skal trene, hvordan jeg skal gjøre det og det for å stadig bli bedre osv. Treningen holder meg veldig bundet til faste rutiner, og jeg er litt redd for å prioritere andre ting, som jeg også gjerne har lyst til å gjøre/lære. Jeg tenker så mye på mat osv, at jeg aldri blir flinkere på skole og til å lese og gjøre lekser. Dette er jeg redd for, siden jeg vil ha en lys framtid med tanke på jobb og økonomi. Lurer på hvordan jeg skal klare dette.. Og så syns jeg det er fælt å være singel :(

15.35:

Middag:

1,5 middagsporsjon (fullkornspasta, kyllingkjøttdeig, wokgrønnsaker, tomatsaus)

Endret av Lanalia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp klokka halv elleve. Spiste frokost. En bolle musli med melk og banan.

klokka halv to spiste jeg et eple.

kl. 15.00 spiste jeg to fiskekaker.

16.00: to kjeks, og fire ruter stratos.

Te med melk.

Så ble jeg lei meg.. og gikk å la meg. Ingen trening i dag. Klarer ikke..orker ikke.

Sliten og trøtt

I dag ble jeg mett!

Etter middagen. men det skulle en goooooood porsjon til altså. Merkelig det der.

1 kyllingfilet, paprika, broccoli, blomkål og litt wokgrønnsaker. Quinoakorn og litt woksaus, med litt ost. Jess..

da skal jeg prøve å spise begrenset med snop resten av dagen..

Tur ikveld.. viss jeg klarer.

Endret av Lanalia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei Lanalia!

Jeg får så vondt av deg når du beskriver hvordan du sliter med alle disse vonde følelsene. Det virker som spiseforstyrrelsen har fått deg inn i en destruktiv tankespiral. Har du tenkt på at det går an å søke hjelp for å takle disse tankene? For det er jo ofte de vonde tankene som styrer spisingen.

Jeg tror det er mulig at sånn sukkerhunger kan komme av stoffer som man mangler. Har venninner som har greid å slutte å overspise sjokolade ved å ta kromtabletter. Du får dem på apoteket uten resept. Verdt å prøve?

Ønsker deg uansett alt godt! :klem:

Mange hilsner fra mummi53

Endret av mummi53
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Hei snille mummi!

Tusen takk for svar. Dagene mine er vanskelige, og jeg overspiser hver dag. Nesten til hvert måltid. Er tungt å bære, og man føler seg null verdt. Og nå har jeg ikke overskudd til å trene heller. Har derfor siste året lagt på meg 15 kilo, noe som er fryktelig tøft å bære. Jeg vet hva som er årsaken, og skulle ha sluttet å spise søtsaker for leeeeeenge siden, men jeg vil det tydeligvis ikke nok. For noe gjør at jeg ikke klarer å nyte en bit..jeg må ha ALT og det med en gang. Skjønner du?

Jeg har prøvd alt, kromtabletter, sink, magnesium osv.. men jeg fortsetter jo å spise like mye, og føler meg null og niks verdt. Kjempeflaut å føle seg så svak, selvom jeg vet det er mange rundtom i verden som lider av det samme, så er det utrolig fælt å slite med likevel. Man føler seg så vanvittig alene, og føler at ingen andre forstår. Og man blir jo derfor redd for å si noe i det hele tatt.

Men men..de fleste venninnene mine vet jeg har det vanskelig med mat, så det hjelper litt. Selvom det er flaut å være den "svake".

men jeg jobber med saken. Jeg vet det bare er jeg som kan lære å få kontroll, men det er rett og slett ikke bare bare.

jeg skulle helst vært frisk, og normalvektig IDAG..men så fort gjort er det dessverre ikke.

Enda verre blir det å ha en sykdom når man er skadet, slik man ikke kan gjøre treningen man er vant med/har lyst til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...