Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #1 Skrevet 2. november 2007 http://www.hadeland.net/Innenriks/Politikk...icle3101307.ece Oslo (ANB-NTB): Årets nyttårsfeiring blir den siste med raketter. I løpet av 2008 vil det bli forbudt å importere og selge pinnestyrte raketter i Norge. Hva synes dere om dette?
Gjest Gjestemor Skrevet 2. november 2007 #2 Skrevet 2. november 2007 Jeg synes at det var faen meg på tide! Det er vanvittige summer som hvert år blir skutt til himmels. For ikke å snakke om kostnadene pga skader på både mennesker og hus.
Amalie_85 Skrevet 2. november 2007 #3 Skrevet 2. november 2007 Jeg bryr meg egentlig svært lite hvor mye folk velger å bruke på fyrverkeri! Men jeg er egentlig gla for det, for det er så mange farlige situasjoner (og det som ender galt) hvert år! Jeg liker ikke å være i nærheten av de som skyter opp raketter lengre!
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #4 Skrevet 2. november 2007 Ikke meg i mot. Men jeg tror ikke det kommer til å føre til noe nedgang i antall skader så lenge effektbatterier fremdeles skal være lovlige. Det er vel få raketter som inneholder mer krutt enn dem.
Nigo-san Skrevet 2. november 2007 #5 Skrevet 2. november 2007 Privat fyrverkeri er noe tull uansett. Ikke er det pent heller, og hvert år er det skader i etterkant. Gi oss ett stort bedrifts-/offentlig finansiert fyrverkeri ved spesielle anledninger, og jeg avstår med glede fra de stakkarslige private fislerakettene som bare skaper søppel (og i verste fall skyter ut øynene på en uheldig tilskuer).
Mann 42 Skrevet 2. november 2007 #6 Skrevet 2. november 2007 På høy tid. Det er så mange ulykker og branner og større og mindre skadeverk hvert jævla år pga alle tullingene som står og fyrer opp rakettene sine. Og det smeller og knatter fra 1. juledag til 2. januar hvert år, ettersom noen ikke kan vente, og andre ikke fikk alt de hadde, luftbårent. Men jeg digger fyrverkeri, så jeg håper at det kommer noen reelle nyttårssalutter i proff regi.
Amalie_85 Skrevet 2. november 2007 #7 Skrevet 2. november 2007 Det er jo flere land der det ikke er lovt, men det blir sendt opp raketter av styret i byene, eller noe sånt! Skulle hatt sånn vi og, så kunne alle dratt å sett på rakettene på et sted!
estrella Skrevet 2. november 2007 #8 Skrevet 2. november 2007 Privat fyrverkeri er noe tull uansett. Ikke er det pent heller, og hvert år er det skader i etterkant. Gi oss ett stort bedrifts-/offentlig finansiert fyrverkeri ved spesielle anledninger, og jeg avstår med glede fra de stakkarslige private fislerakettene som bare skaper søppel (og i verste fall skyter ut øynene på en uheldig tilskuer). Den er jeg enig i, et stort fyrverkeri er mye kulere
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2007 #9 Skrevet 2. november 2007 Typisk formynderstaten Norge. Jeg mener oppriktig at man må tåle at noen blir skadet for at de fleste skal få ha det litt morsomt. Det er farlig å leve, men vi kan ikke pakke oss inn i vatt selv om det gir færrest skader.
manducabulla Skrevet 2. november 2007 #10 Skrevet 2. november 2007 Kanskje nordmenn skal slutte å drikke seg fulle, så hadde ikke det vært så farlig!... Jeg syns det er kjempesynd. Jeg vet hvor glad jeg var i fyrverkerier når jeg var liten, og jeg vil at mine barn skal oppleve det. Den gleden av å stå ute kl 12 og se på raketter som flyr opp når pappa tenner dem. En absolutt glede.. Synd synd synd. Hvor mange biler dreper ikke folk? Hva med å forby det? Norge har blitt et så trist land
Gjest Qha Skrevet 2. november 2007 #11 Skrevet 2. november 2007 At det er restriksjoner mht fyrverkeri i tettbegygde strøk og i byer skjønner jeg. Men at det skal være så strengt for oss som bor uti "huttaheite" det skjønner jeg ikke. Det har aldri vært noen som helst uheldige episoder her som jeg vet. Tror nok statistikken over skader forårsaka av fyrverkeri ville ha sett finere ut, hvis alle hadde skjønt at alkohol ikke hører med i bildet.
Gjest Tigerjente Skrevet 2. november 2007 #12 Skrevet 2. november 2007 Jeg er kjempeglad for det. Etter en utrolig ekkel opplevelse i fjor liker jeg ikke fyrverkeri. Er for store fyrverkeri som er kontollert oppfyrt på samlingssted. Men, det må også være lokale samlingssted, ikke bare de store byene.
Gjest Elize Skrevet 2. november 2007 #13 Skrevet 2. november 2007 Kanskje nordmenn skal slutte å drikke seg fulle, så hadde ikke det vært så farlig!... Jeg syns det er kjempesynd. Jeg vet hvor glad jeg var i fyrverkerier når jeg var liten, og jeg vil at mine barn skal oppleve det. Den gleden av å stå ute kl 12 og se på raketter som flyr opp når pappa tenner dem. En absolutt glede.. Synd synd synd. Hvor mange biler dreper ikke folk? Hva med å forby det? Norge har blitt et så trist land Helt enig. Vi kan da ikke forby alt som er litt eller mer farlig, hva skal vi gjøre da. Vi må heller bli flinkere til å ta forhåndsregler og alle ta et grep for at det skal bli tryggere å ha det morsomt.
Gjest kenneth Skrevet 2. november 2007 #14 Skrevet 2. november 2007 Kanskje nordmenn skal slutte å drikke seg fulle, så hadde ikke det vært så farlig!... (...)Høh... Ta gjerne bort rakettene på nyttårsaften, men rører du ølen min blir det bråk! Rakettene er nok bare et påskudd for gutta til ikke å hengi seg til romantiske midnattsgreier når klokka bikker over. Lovendringen: Glimrende tiltak! Jeg støtter for øvrig å ikke ha fyrverkeri i det hele tatt, men vise oppskytning fra andre land på storskjerm. Da slipper vi å gå ut i kulda.
loffen Skrevet 2. november 2007 #15 Skrevet 2. november 2007 Høh... Ta gjerne bort rakettene på nyttårsaften, men rører du ølen min blir det bråk! Rakettene er nok bare et påskudd for gutta til ikke å hengi seg til romantiske midnattsgreier når klokka bikker over. Lovendringen: Glimrende tiltak! Jeg støtter for øvrig å ikke ha fyrverkeri i det hele tatt, men vise oppskytning fra andre land på storskjerm. Da slipper vi å gå ut i kulda. Storskjerm? Uff nei jeg synes det blir trist. Jeg elsker å sende opp raketter. Selv om jeg vanligvis ender opp ute alene, mens familien står inne og ser på gjennom vinduet. Vernebriller og sunt byvett, det har jeg også.
Cidric Skrevet 3. november 2007 #16 Skrevet 3. november 2007 Privat fyrverkeri er noe tull uansett. Ikke er det pent heller, og hvert år er det skader i etterkant. Enig med du. Hvert år smeller vi av millioner på millioner på raketter fyrt av i hytt og pine..ikke ser det særlig flott ut, og vi brenner ned hus, skremmer husdyr fra vettet og det er fyrverkerirester overalt i uker etterpå. Istedet kunne vi for en brøkdel av pengene fått profesjonelle til å sette opp skikkelige show. Her i Oslo ville 7-9 oppskytingspunkter sørget for en flott nattehimmel, og for en slikk og ingenting sammenlignet med det som går med til fyrverkeri idag. Men jeg har en mistanke om at de fleste som skyter opp raketter hvert nyttår gjør det mere fordi det er gøy å leke med ting som tar fyr og eksploderer enn fordi det ser pent ut...
¤flicka¤ Skrevet 3. november 2007 #17 Skrevet 3. november 2007 Helt i orden for meg. Jeg er redd raketter; eller det vil si - fulle folk som sender opp raketter. Hvert år blir mange mennesker skadet av raketter på avveie. Det er mye bedre at fyrverkeriet skytes opp på et sikkert sted av profesjonelle.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #18 Skrevet 3. november 2007 At det er restriksjoner mht fyrverkeri i tettbegygde strøk og i byer skjønner jeg. Men at det skal være så strengt for oss som bor uti "huttaheite" det skjønner jeg ikke. Det har aldri vært noen som helst uheldige episoder her som jeg vet. Nå har man allerede totalforbud i sentrum av byene (iallefall i Oslo). Problemet her er at det ikke blir overholdt. Det blri sendt opp like mye raketter i på frogner (som skal være rakettfritt) som ellers i byen. Selv har jeg dyr, så min største drøm er jo selvsagt at det ble helt slutt på raketter. Da kunne jeg også kanskje vært med å feire nyttårsaften i stedet for å sitte hjemme å berolige vettskremte kjæledyr. Har også selv opplevd å få en rakett farlig nær meg, hvis det ikke var for at jeg var så edru at jeg klarte å reagere raskt ville jeg nok fått alvorlige skader. Han som skjøt opp raketten var selvsagt full...
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #19 Skrevet 3. november 2007 Den er jeg enig i, et stort fyrverkeri er mye kulere Jeg synes det er mye kulere når hele himmelen er stappfull av raketter på en gang, og det får man ikke til med offentlig oppskyting. Er det noe som skulle bli forbudt er det å drikke seg full, da hadde vi sluppet alle disse idiotiske reglene.
Gjest Eir Skrevet 3. november 2007 #20 Skrevet 3. november 2007 Er det noe som skulle bli forbudt er det å drikke seg full, da hadde vi sluppet alle disse idiotiske reglene. Nei det hadde vi ikke, da hadde vi hatt en idiotisk regel om at det ikke var lov å drikke seg full. I forhold til fyrverkeriforbud er jeg litt delt. I utgangspunktet liker jeg ikke noen forbud, men som hundeeier synes jeg jo det er positivt. Dette er ihvertfall ett mye mer fornuftig forbud enn mange andre vi har her i landet. Så gjenstår det jo å se om folk overholder det eller ikke, men jeg tviler jo egentlig på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå