Gjest Piper Skrevet 4. november 2007 #21 Del Skrevet 4. november 2007 Det er jo nettopp det jeg også er ute etter - jeg føler det er så mange som feirer jul på den måten de gjør nettopp fordi de ikke har tenkt utenfor boksen. De gjør det fordi det er tradisjon, kos og slik det alltid har blitt gjort, men jeg føler mange ikke er bevisst på symbolene de faktisk bruker og hvorfor de gjør det. Skal du bestemme hvordan andre skal pynte, feire osv? Eller kan jeg få lov til å bestemme selv, selv om jeg ikke er kristen? Jeg pynter med engler, fordi jeg synes engler er vakre. Jeg pynter også med stjerner i hele vinduet, fordi jeg syns det er vakkert. Jeg har også stjerne på toppen av treet, fordi jeg syns det er finest. Men de betyr ikke noe annet for meg, enn at de er fine. Må alt bety noe? Og må jeg legge mer i tingene enn det jeg egentlig ønsker? Jeg pynter med det jeg syns er fint, og jeg har til og med Jesusbarnet i julelandsbyen min. Den er kjempe flott, og jeg syns den hører med, selv om jeg ikke feirer julen som de kristne. Jeg er nok sær der, men jeg pynter faktisk med ting jeg selv liker. Alt i fra Nissen på Harleyen til Jesusbarnet i stallen. Flotte kontraster, og jeg gleder meg til å sette opp landsbyen min i år, siden jeg nå får en helt ny disney avdeling. Men som sagt betyr ikke disse tingene noe annet for meg enn at de er flotte, og det må jeg faktisk få lov til å mene selv om enkelte tydeligvis vil ha enkelte ting for seg selv. Du må for all del pynte med det du vil, men her i vårt hjem er det vi som bestemmer hva vi skal pynte med. Og i landsbyen min, er det helt og holdent jeg som bestemmer hva som skal være der. Selv min mann har ikke talerett der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamhudpleier Skrevet 25. november 2007 #22 Del Skrevet 25. november 2007 Jeg pynter nesten bare med engler, og det har aldri slått meg at det er en typisk kristen julepynt? Jeg syns engler er kjempe flott og vakkert, og noe som jeg forbinder med julen,- ikke kristendom. nei det har jeg faktisk aldri tenkt på engang. Er det bestemte regler for hva man får lov til å pynte med å ikke? Merkelig.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mini_me Skrevet 25. november 2007 #23 Del Skrevet 25. november 2007 Dersom en snur litt på det: har de som er religiøse masse nisser i hjemmene sine? Jeg syns at enkelte engler er fine og dekorative, men syns de har en religiøs betydning. Derfor passer jeg på å ikke ha for mange.... ...eller for mange nisser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilywhite Skrevet 25. november 2007 #24 Del Skrevet 25. november 2007 De som mener man må være kristen for å pynte med engler: Dersom dere pynter med nisser så antar jeg dere tror på nissene også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. november 2007 #25 Del Skrevet 26. november 2007 (endret) De som mener man må være kristen for å pynte med engler: Dersom dere pynter med nisser så antar jeg dere tror på nissene også? Det er ikke snakk om "tro på nisser". Man tror ikke på stjerner eller røde duker heller. Når det er sagt, så pynter jeg ikke med hverken nisser eller engler. (Og, nei, naturligvis bestemmer ikke jeg hvordan andre skal pynte. Men dette er et diskusjonsforum så jeg sier min mening om julepynt - hvorfor skulle det være noe annerledes å si min mening om julepynt fremfor å si min mening om noe annet?) Endret 26. november 2007 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 26. november 2007 #26 Del Skrevet 26. november 2007 Tja, jeg er litt motsatt. Pynter med engler og stjerner, men ikke med nisser. Synes juleColanissen er en dustete idé, så skal det finnes noen nisser hos oss må det bli fjøsnisser. De er i alle fall en del av folketroen, så da er det litt mer greit synes jeg. Men det er jo utrolig mye av julepynten vår som har religiøse undertoner. Stjerner og klokker da? Hvor trekker man egentlig grensen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimselot Skrevet 27. november 2007 #27 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeg synes engler kan være veldig fine å ha til pynt i julen. Men.. jeg er ikke religiøs, så jeg har latt være å kjøpe engler bevisst, fordi det blir helt feil. Men så var det en som sa til meg at engler ikke bare har religiøst opphav. Noen som vet noe om det? Tror du trygt kan kose deg med engler som julepynt. Er ikke religiøs (tror jeg da), men har par ikoner på veggen... Engler for meg betyr bare godhet, men jeg er oppvokst med religiøse foreldre. Likevel symboliserer engler, det gode i oss alle, for meg i alle fall. Det finnes jo slemme engler også, men de vil jeg ikke ha i hus...og hvem bestemmer hva som er slemt og hva som er godt (det som blir gjort i "det godes tjeneste" kan ofte ha en egoistisk bakenforliggende årsak, og da forsvinner litt av meningen...) Jeg skulle gjerne hatt plass til en hel samling med engler, synes det er mye vakkert som er laget, som f.eks. de enkle på glassmagasinet. Pynter ikke med engler til jul. Enten har man engler framme hele året, eller så har man ingen (har ingen, men har par ikoner av jomfru maria og jesus) Synes folk kan bestemme selv. Når jeg pynter til jul, er det uten juletre, men med mandariner, nøtter og røde lys... Endret 27. november 2007 av vimselot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puselabb Skrevet 27. november 2007 #28 Del Skrevet 27. november 2007 De som mener man må være kristen for å pynte med engler: Dersom dere pynter med nisser så antar jeg dere tror på nissene også? Synes vel igrunn ikke at det er sammenliknbart. Englene har jo et religiøst opphav (det er jeg nå helt sikker på), om man pynter med dem vil ikke nødvendigvis si at man tror på dem. Men man kommer ikke unna bakgrunnen for det. Hvor mye man vil legge i dette selv, er selvfølgelig valgfritt. Nisser har - såvidt meg bekjent - ingen tilknytning til det religiøse. Jeg har forretsen bestemt meg for å la vær å pynte med engler. For meg ligger det for mye religiøst i det. For noen virker dette kanskje merkelig, siden julen er en religiøs høytid. Men for meg er den ikke det. Jeg har ingen religiøse elementer i min jul. Jeg liker ikke ugjennomtenkte tradisjoner - tradisjoner for tradisjonens skyld, jeg liker grunner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puselabb Skrevet 27. november 2007 #29 Del Skrevet 27. november 2007 Synes folk kan bestemme selv. Når jeg pynter til jul, er det uten juletre, men med mandariner, nøtter og røde lys... Enig! Alle skaper vel sin egen jul på en måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. november 2007 #30 Del Skrevet 27. november 2007 Jeg har forretsen bestemt meg for å la vær å pynte med engler. For meg ligger det for mye religiøst i det. For noen virker dette kanskje merkelig, siden julen er en religiøs høytid. Men for meg er den ikke det. Jeg har ingen religiøse elementer i min jul. Jeg liker ikke ugjennomtenkte tradisjoner - tradisjoner for tradisjonens skyld, jeg liker grunner. Jeg synes det er veldig bra at du har et såpass bevisst forhold til julepynten. Men jeg stusset på en ting. Du sier at du ikke har et religiøst forhold til jul, men at du heller ikke liker tradisjoner for tradisjonenes skyld fordi du liker grunner - så hva er da din grunn til å feire jul, hvis det verken er religiøst begrunnet eller pga tradisjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puselabb Skrevet 27. november 2007 #31 Del Skrevet 27. november 2007 (endret) Jeg synes det er veldig bra at du har et såpass bevisst forhold til julepynten. Men jeg stusset på en ting. Du sier at du ikke har et religiøst forhold til jul, men at du heller ikke liker tradisjoner for tradisjonenes skyld fordi du liker grunner - så hva er da din grunn til å feire jul, hvis det verken er religiøst begrunnet eller pga tradisjon? Jeg sa at jeg ikke liker ugjennomtenkte tradisjoner, de som bare er for tradisjonens skyld. Da mener jeg at jeg synes folk er for dårlige til å tenke gjennom hvorfor de har ulike tradisjoner. Jeg har tradisjoner, men ikke bare fordi det er en tradisjon. Jeg er bvisst på hvordan jeg feirer jul og har en tanke bak det jeg gjør, den er en viktig tradisjon for meg. Men ikke alt med jula. Jeg gidder for eksempel ikke bake syv sorter fordi det er tradisjon. Jeg gidder ikke dra til familie jeg ikke kan fordra på julemiddag fordi det er tradisjon. Og jeg gidder ikke pynte med julekrybbe fordi det er tradisjon. Jeg liker ikke når folk sier: "Men det er jo tradisjon!" Som om det skulle være grunn nok. Det må ligge noe personlig bak, noe bevisst. Vet ikke om du ble noe klokere på hva jeg mente men... Endret 27. november 2007 av puselabb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 27. november 2007 #32 Del Skrevet 27. november 2007 Jo, både og. Du vil ikke ha tradisjon bare fordi det er tradisjon, men du beholder de tingene du selv liker og forkaster det som ikke betyr noe for deg. Har jeg forstått deg rett da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puselabb Skrevet 27. november 2007 #33 Del Skrevet 27. november 2007 Jo, både og. Du vil ikke ha tradisjon bare fordi det er tradisjon, men du beholder de tingene du selv liker og forkaster det som ikke betyr noe for deg. Har jeg forstått deg rett da? Ja omtrent. Men jeg forkaster det ikke på den måten at jeg ikke respekterer hva som er viktig for andre. Jeg er bare bevisst på hva som er viktig for meg og hvorfor det er det. Jeg er tilhenger av at alle velger selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilywhite Skrevet 27. november 2007 #34 Del Skrevet 27. november 2007 Engler har vel religiøs bakgrunn ja, men jeg har hørt at engler først ble omtalt i den greske mytologien, og ikke i kristendommen. Ordet engel (angelos) stammer hvertfall fra gresk. Blir litt irritert på at endel kristne føler de har enerett på å feire jul og å pynte med engler, når kristendommen ikke er opphav til noen av delene. Julefeiringen fantes før Europa ble kristnet, de kristne valgte å legge feiringen av Jesu fødsel til julen, fordi dette allerede var en stor høytid, noe som ville gjøre det lettere å kristne folk... Jeg pynter ikke med julekrybbe med jesusbarnet eller hører på veldig religiøse julesanger, men engler er for meg mer perifere fantasifigurer, akkurat som nisser er det... Derfor pynter jeg med engler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest puselabb Skrevet 28. november 2007 #35 Del Skrevet 28. november 2007 Engler har vel religiøs bakgrunn ja, men jeg har hørt at engler først ble omtalt i den greske mytologien, og ikke i kristendommen. Ordet engel (angelos) stammer hvertfall fra gresk. Blir litt irritert på at endel kristne føler de har enerett på å feire jul og å pynte med engler, når kristendommen ikke er opphav til noen av delene. Julefeiringen fantes før Europa ble kristnet, de kristne valgte å legge feiringen av Jesu fødsel til julen, fordi dette allerede var en stor høytid, noe som ville gjøre det lettere å kristne folk... Jeg pynter ikke med julekrybbe med jesusbarnet eller hører på veldig religiøse julesanger, men engler er for meg mer perifere fantasifigurer, akkurat som nisser er det... Derfor pynter jeg med engler... Dette viser jo at du har et bevisst forhold til det, og har tenkt igjennom hva blant annet engler betyr for deg. Noe helt annet enn hva jeg fikk inntrykk av i ditt forrige innlegg, det var derfor jeg svarte som jeg gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 28. november 2007 #36 Del Skrevet 28. november 2007 (endret) Det var ikke julefeiring før kristendommen. I Norge hadde vi midtvintersblot, men det var på en litt annen tid og ble feiret på en ganske annerledes måte. Julen i dag er en kristen høytid, selv om veldig mange velger å se bort fra det. Og det hjelper ikke om engler ble omtalt i den greske mytologien hvis man ikke feirer en gresk høytid. Og, ja, selvsagt skal alle få feire som de vil - jeg har aldri sagt noe annet, og jeg har da slett ingen råderett over hvordan andre skal feire sine høytider - men jeg sier hva jeg mener om det i en tråd som omhandler dette. Jeg synes faktisk ikke - rent personlig - at det å ha hørt at engler eksisterer i den greske mytologien ikke nødvendigvis vitner om at man er bevisst ens egen bruk av engler i julefeiringen. (Jeg tar da kun utgangspunkt i det som blir skrevet her, og påstår ikke å vite noe om hvordan du, eller noen andre, tenker om jul og hvor bevisst eller ikke dere er utenom det som blir skrevet). Dette er ikke ment som et personlig angrep mot deg, _lene_, eller noen andre her inne. Men jeg tror jeg legger en litt annen mening i det å være bevisst enn høytid enn hva jeg forstår andre gjør utfra det som blir skrevet. Endret 28. november 2007 av Tabris Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå