Gå til innhold

Hvordan deler dere babystellet?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan deler/delte dere babystellet? Jeg og sambo blir dessverre ikke enige om hvordan dette skal gjøres :( Han er ikke interessert i å ta noe stell på natta fordi "han må være uthvilt for å kunne fungere på jobben dagen etter". Han mener at siden jeg er hjemme hele dagen, kan jeg bare legge meg nedpå litt når babyen sover. Greit nok det, jeg gjør jo det, men det han ikke vil innse, som jeg har et stort behov for, er at jeg også trenger noen timers sammenhengende søvn om natta. For meg hjelper det lite å sove ti enkelttimer i døgnet. Han sover alltid minst 6 timer sammenhengende, som oftest mer. Selv er han sliten når han kommer fra jobb. Han har liten forståelse for at det er ganske krevende å ha et spebarn hele dagen (jeg er tross alt helt fersk i gamet, jeg også), samt at det meste av husarbeidet faller på meg. Jeg har spurt om han ikke kan ha babyen i stua hos seg fra ca kl 22 til ca 01.30-02.00, siden han likevel sitter oppe (jeg er a-menneske, han B), så kan jeg evt pumpe meg så han kan gi melk dersom babyen våkner. Han blånekter og sier han ikke vil være bundet opp til å måtte være oppe så lenge i tilfelle han blir trøtt. Jeg har spurt om han da ikke evt bare kan sove litt på sofaen. (Grunnen til at jeg vil at han skal holde seg i stua (et annet rom) med babyen, er at jeg våkner dersom babyen våkner når vi ligger på samme rom, og da får jeg ikke noen uforstyrret søvn, selv om han skulle være så snill å stå opp med babyen.) Hos oss er det derfor nå sånn at han hjelper meg med babyen så lenge vi er våkne begge to, men når han er på jobb og om natten er babyen mitt ansvar. Jeg føler derfor at det kun er jeg som har måttet gjøre alle forandringer og forsakelser etter fødselen, mens han lever omtrent som før. Jeg lurer på om det er meg som er kravstor... Selv synes jeg han er en smule umoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes han er en smule umulius!

Det hadde jeg ikke funnet meg i. Klart jeg forstår at han må være noenlunde uthvilt på jobb, men de fleste nybakte pappaer går rundt med sovetryner på jobb fordi de har fått mer ansvar på ikke alltid så gode tidspunkter. Hva om dere tar annenhver natt da ? Eller du legger deg kl 10, han mater klokka 01, da burde babyen holde til 5-6 vel? og du får kanskje oppimot 8 timers søvn...Jeg synes ikke at det å få barn sammen betyr at mor skal være på tærne for både mann og barn 24-7. Far må også regne med å legge inn litt innsats. Dessuten skal ikke mor stå på slik at far ikke merker at han er blitt far, når det betyr at mor ikke koser seg med babytid i det hele tatt men surrer rundt som en zombie døgnet rundt med mating og klesvask og byssing og jeg vet ikke hva...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk!

Det verste er at han synes jeg er så sur og grinete og sier at hvis jeg ikke skjerper meg så flytter han :( Ja, jeg innrømmer gjerne at jeg ikke er i perlehumør når jeg er skikkelig sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sorry å si det men jeg er nok litt enig med han også.

Du har tross alt permisjon for å ta deg av barnet, da spesielt om natten.

Du kan ta barnet oppi sengen å gi det mat under dyna og når du er ferdig kan du ta å legge barnet tilbake.

Hvis han måtte opp med barnet om natten, måtte han først varmet melken til rett temp og så gi barnet mat. Dette tar jo tid og både far og barn blir "våknet" før man kan legge seg igjen.

Barnet kommer jo til å sove over natten om ikke lenge og da kan jo du ta å sove hele natten.

Du kan jo prøve å sove når barnet har dupp på dagen også, eller når far har kommet hjem.

Vi kvinner har tross alt permisjon fra jobb til å gjøre disse oppgavene.

Så kan dere heller prøve evt å bytte på i helgene, men likevell så må det være enklere for mor å løfte barnet opp selv å gi det mat.

Jeg har to barn og tredje på vei, og ville ikke tenkt på å forlange at far skulle stå opp på natta og gi mat når jeg kan gjøre det på under halve tiden.

Han tar jo tross alt ansvaret andre steder. Han kjører også elstemann i barnehagen.

Ta tiden til hjelp, det er normalt å være litt klar i begynnelsen. Det blir bedre når du kommer i rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke vi noe om hvordan din baby er, og hvor ofte h*n våkner om natten og sånt.

Men hos oss ga jeg pupp om natten og pappa tok bleieskift om det var nødvendig. For oss funket det kjempefint, jeg sov de minuttene de var på badet. Han sov de minuttene/den halve timen jeg ga pupp.

Mannen må ha søvn for å klare å gå på jobb ja. Men mamman må jo få sove så hun kan ta seg av babyen når det er morgen og dag.

Ja, mamman kan sove på dagen når babyen sover - men så skal jo andre ting gjøres også... Ikke sant?

Må si din mann høres noe vrang ut som styrer slik han gjør. Men på begynnelsen av natten kan vel du og baby sove på samme rom, selv om det betyr at du våkner om babyen våkner? Litt forstyrrelser må du nesten regne med uansett. Men så lenge din mann ikke vil ta noe av sin søvn, synes jeg han kan hjelpe din søvn siden han likevel er oppe. Og han TRENGER vel ikke være oppe helt til babyen våkner igjen eller? Som du sier, der er jo en sofa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Faller seg vel noe naturlig med mor siden hun er hjemme? Om det er førstegangsfar så vil det ramle på plass etterhvert for han. Kansje han kan ta på ettermiddagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde alt nattestell med vår sønn siden han skulle på jobb.Syntes det fungerte greit!Han stillte selvsagt opp i helgene eller ellers dersom jeg hadde behov for å slappe av eller sove litt.Husarbeidet falt da også naturlig på meg siden jeg var hjemme hele dagen men jeg gikk ikke rundt med vaskefilla hele dagen,nei! Vi koste oss og sov sammen på dagen så kunne pappa ta stellet utpå ettermiddagen.

Vår sønn var ofte oppe sammen med pappan om kveldene slik at jeg fikk sjansen til å sove litt før nattammingen!!Der ville jeg reagert,ærligtalt!

Skal pappan sitte på hylla å vente til ungen er så stor at puppen er avvent og h*n klarer det meste selv?? Nei ,fy f...!

Dette må dere snakke om.Det er jo ingen ferie å være hjemme med spedbarn.Spørr om han vil prøve det en uke så skal vel pia få en annen lyd,skal du se!!

Har en venninne som gjorde akkurat det og gubben var kurert! :wink: "øhhhh,ha`kke hatt tid til å lage midda`,elskling.Har hatt henda fulle med bleieskift,mating,soving,skriking,gulping osv. osv" Tipper han var rimelig ydmyk en stund,ja! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine var små så var det ikke noen problem for meg å ta stellet om natta.Jeg var så stille som bare mulig slik at typen kunne være uthvilt til jobben.Han skulle jo få penger inn,så det var ikke noen diskusjoner ang. det.Spesielt med yngste var det vel jeg som gjorde det meste,men hadde ikke noe i mot det.Men jeg var heldig å hadde en fantastisk barnevakt som hjalp meg mye med stell og bading.Med eldste var det helt likt.Han stelte på henne masse og var oppe om natta også.Akkurat da hadde han ikke jobb,så alt ble delt.

Bading var det alltid jeg som tok meg av,siden han var så usikker på det.

Visste ikke helt hva han skulle gjøre og var nervøs for det.

Da jeg sluttet å amme,satt han masse med flaskene og matet dem,like mye som jeg selv gjorde.Husarbeidet gjorde jeg også,når han var på jobb.Jeg vasket og holdt på i huset når babyen sov.Hadde middagen ferdig til han kom hjem.

I helgen fikk jeg sove ekstra lenge.Og det var jo deilig.Føltes som om at vi begge jobbet på en måte.Jeg holdt hjem og hus pent og rent.Matet ungen og stelte.Han fikk inn penger slik at vi kunne betale det nødvendige og gjøre ting i sammen når han hadde fri.

Jeg skal ha en liten en nå i august.Han skal jobbe.Det vil bli på akkurat på samme måten da.

Sånn er det bare når man får barn.Mamma gjør de tingene og faren gjør de "andre" (jobb,rep. av hus osv).

Kan ikke forlange at han skal opp.Du kan sove på dagen,det kan ikke han.

Man skal ikke ha det sånn for alltid.Det blir jo enklere og enklere på den måten at ungene vil sove hele natta etter en stund.

Ellers synes jeg ikke at jeg hadde noen grunn til å klage,jeg koset meg så vanvittig.Stortrives med baby å stelle med og kose.Selv om man ser i kryss noen ganger av tretthet.PRøv å tenke mere positivt på det.Og tenk at en dag er ikke babyen en baby mere.*snuffs*.Og da tenker man tilbake på babytiden.

Men jeg må kommentere det at han sitter oppe så lenge.DA synes jeg at han kan ta ungen,JA.Ingen tvil.

Det hadde jeg villet med min type også.Men han er en person som legger seg tidlig og trenger masse søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Dings

Jeg er delvis enig med mannen din; det er du som er hjemme med ungen og dermed har sjans til å hvile i løpet av dagen, derfor faller det mest naturlig at du tar natteøktene. (Hvis det ikke er ekstremt mange og du er fullstendig utkjørt.)

Da guttungen var baby tok jeg meg av nattstell i ukedagene. I helgene hadde jeg ingen betenkeligheter med å sende pappa'n på badet med ham om natta hvis han trengte skift.

Fra dag én har vi praktisert hver vår sovedag i helga, kanskje det hadde vært en idé? Han stod da opp med minsten, kom inn og plasserte ham på puppen når han var sulten og bar ham ut igjen etterpå. De aller fleste gangene våknet jeg ikke en gang! :P

Og så synes jeg at du skal kreve at mannen din tar ungen om kvelden. Du trenger kanskje ikke lempe alt over på ham med en gang han kommer hjem, men det er ikke holdbart at han skal kunne ha hele kvelden "fri". Du hadde jo vært mye mer uthvilt dersom du kunne lagt deg mens han var oppe med barnet.

Krev! Du er ikke alene om ansvaret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ser på meg selv som utrolig heldig. Da jeg og min samboer fikk vårt barn i 99, stod han opp hver natt, flere ganger om natten og skiftet på henne, la henne så ren og pen inn til meg så jeg fikk ammet henne i sengen. Dette gjorde han trass i at han skulle stå opp igjen og dra på jobb kl 0630. Så nå ser jeg på meg selv som utrolig priviligert:-)....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

Vi deler 50-50 når han er hjemme fra jobb (4uker) og de 2 ukene han er på jobb så er det jeg som gjør alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...