Gå til innhold

Hårsåre brukere

Gjest Moncler

Anbefalte innlegg

Gjest Moncler

Jeg skjønner at man ikke skal tulle med ømfintlige ting, men dagligdagse temaer som barneoppdragelse og kosthold må det vel være lov til å tulle litt med f.eks på tråden som handler om typisk KG-brukere.

Endret av Moncler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Hva man mener med det man skriver og hvordan det oppfattes av den enkelte leser kan være veldig forskjellige ting noen ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Humor er vel og bra, og man kan selvsagt tøyse med ting hvis det ikke blir usaklig.

Det som er en uting er at enkelte er kjappe med personkarakteristikker på bakgrunn av en uttalelse i et innlegg. Det kan selvsagt være sårende.

Ofte har jeg lest "enkelte burde ikke hatt barn" og lignende uttalelser, bare på grunnlag av en persons innlegg i en tråd. Det er ikke bare sårende, men også stort sett uten hold i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moncler
Humor er vel og bra, og man kan selvsagt tøyse med ting hvis det ikke blir usaklig.

Det som er en uting er at enkelte er kjappe med personkarakteristikker på bakgrunn av en uttalelse i et innlegg. Det kan selvsagt være sårende.

Ofte har jeg lest "enkelte burde ikke hatt barn" og lignende uttalelser, bare på grunnlag av en persons innlegg i en tråd. Det er ikke bare sårende, men også stort sett uten hold i virkeligheten.

Nå er det jo forskjell på å komme med personangrep og personlige ting som man ikke har noe med og det å være litt morsom. Tråden om typiske KG-brukere er jo satt sammen av de som stikker seg mest fram i hvert enkelt tema og demed ikke angrep på enkeltpersoner. I tillegg må man kunne få le av egne og andres feil av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jenna88
Jeg skjønner at man ikke skal tulle med ømfintlige ting, men dagligdagse temaer som barneoppdragelse og kosthold må det vel være lov til å tulle litt med f.eks på tråden som handler om typisk KG-brukere.

Fordi mange her inne tar seg selv og det de skriver _meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeget_ høytidelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal du være den som skal bestemme hva andre mener er ømfintlige ting?

Du tok deg nær av noe en annen sa i en annen tråd, og da syns jeg faktisk du kan klare å forstå at andre kan ta seg nær av det du tuller med. Alle er ikke som deg, og du sitter ikke med fasiten på hva andre skal og ikke skal reagere på.

Så skal du tulle med ting og tang, må du også tåle at andre tuller med ting du selv eventuelt reagerer på. Likt for alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moncler

Du tok deg nær av noe en annen sa i en annen tråd, og da syns jeg faktisk du kan klare å forstå at andre kan ta seg nær av det du tuller med. Alle er ikke som deg, og du sitter ikke med fasiten på hva andre skal og ikke skal reagere på.

Så skal du tulle med ting og tang, må du også tåle at andre tuller med ting du selv eventuelt reagerer på. Likt for alle

Klart det er variasjon fra person til person, jeg lurer bare på hvorfor enkelte tar seg sånn nær av det jeg ser på som bagateller. Men mulig det bare er jeg som er rar siden jeg synes nugatti, sengetøyvask og julekort ikke er noen big deal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av dette, selv om jeg også mener at man både bør prøve å ta hensyn til andre og ikke tråkke med vilje, OG klare å distansere seg litt fra det man får av kommentarer her inne - det er nemlig alltids noen som er uenige, og noen som ikke argumenterer på en hyggelig måte.

Det blir nevnt noe sånt som at noen blir sure om det kommenteres hvor ofte ungene får sjokoladepålegg på brødskiva. For deg og kanskje meg er dette en problemstilling som virker fjern - jeg har f eks ikke barn. Men for noen som er mødre er kanskje det med kosthold og unger en ganske komplisert ting; kanskje de føler de ikke har nok kunnskap, at de får masse kommentarer for at de er for strenge, at de gjør barna bjørnetjenester samme om de er strenge eller slepphendte osv - og kanskje man er usikker på seg selv og det å være en god mor. Da er det ikke så rart om man blir sur om noen parodierer en, eller kommer med slemme tilbakemeldinger. Det bør være greit å være uenig, eller gjøre ting på en annen måte, men noen måter å vise det på (f eks parodier) skjønner jeg kan være sårende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at barneoppdragelse ikke er et ømfintlig tema? Da er jeg uenig. Jeg tror knapt det er noe som er mer sårt enn å få antydet at en ikke er en god mor/far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Du mener at barneoppdragelse ikke er et ømfintlig tema? Da er jeg uenig. Jeg tror knapt det er noe som er mer sårt enn å få antydet at en ikke er en god mor/far.

Dette er jeg veldig enig i. Jeg vil nesten tro at for de fleste foreldre er selve foreldrerollen noe av det viktigste vi innehar. At man kan bli såret over at noen antyder at man er en dårlig mor eller far, synes jeg ikke er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moncler

Temaet var vel ikke at noen ble beskyldt for å ikke være en god forelder, det er heller snakk om at noen er så gode foreldre at det høres for godt ut til å være sant. Dessuten er det stor forskjell på å tulle på generelt grunnlag og å angripe enkeltpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet vel ikke hva som er ømfindtlig saker for andre? Du vet heller ikke bakgrunnen til at de skriver det de gjør.

Og jeg mener ikke at noen er hårsåre om de sier at "nå tråkket du over en grense for meg, jeg føler at du latterlig gjør meg, og mine meninger".

Personlig kan jeg bli veldig såret når noen fleiper med, eller kommenterer, hjemmeværende husmødre på en negativ måte, fordi dette er et veldig sårt område for meg.

Jeg er hverken lat, kjedelig, ser på såpeserier, spiser sjokolade og mange av de andre tingene som til stadighet blir kommentert om hjemmeværende... og slik er ingen av de andre hjemmeværende jeg kjenner heller.

Noen kan ha mat/kosthold, og andre igjen kan ha barneoppdragelse som et sårt punkt...

Humor er greit, å gjøre narr av noen for hvem de er, eller hva de står for, er aldri greit.

De fleste jeg kjenner i RL har lært seg at det er ok å le MED andre, men ikke AV dem (og meningene deres)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temaet var vel ikke at noen ble beskyldt for å ikke være en god forelder, det er heller snakk om at noen er så gode foreldre at det høres for godt ut til å være sant. Dessuten er det stor forskjell på å tulle på generelt grunnlag og å angripe enkeltpersoner.

Poenget er at man kan ta det ille opp om det tulles på en nedlatende måte, om det gjøres narr av en gruppe mennesker man selv tilhører - og sånn som her inne hender det av og til at paroditråder o.l lages for å latterliggjøre _noen få_ brukeres meninger, og da er det ikke langt til personlig angrep. Jeg mener ikke nødvendigvis at det er normalt å bli kjempelei seg og såret og sint om noen skriver generaliserende og litt vantro om hvordan de tror andre er (det kommer helt an på hva man skriver), men det er faktisk normalt å reagere ved å få lyst til å forsvare seg eller si noe om hvordan man tenker. Sett i lys av den andre tråden din her burde det egentlig være mulig for deg å sette deg inn i andres situasjon og opplevelse av et overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Moncler
Poenget er at man kan ta det ille opp om det tulles på en nedlatende måte, om det gjøres narr av en gruppe mennesker man selv tilhører - og sånn som her inne hender det av og til at paroditråder o.l lages for å latterliggjøre _noen få_ brukeres meninger, og da er det ikke langt til personlig angrep. Jeg mener ikke nødvendigvis at det er normalt å bli kjempelei seg og såret og sint om noen skriver generaliserende og litt vantro om hvordan de tror andre er (det kommer helt an på hva man skriver), men det er faktisk normalt å reagere ved å få lyst til å forsvare seg eller si noe om hvordan man tenker. Sett i lys av den andre tråden din her burde det egentlig være mulig for deg å sette deg inn i andres situasjon og opplevelse av et overtramp.

Nei, jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det kan være et overtramp å påpeke at folk sende mange julekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Nei, jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det kan være et overtramp å påpeke at folk sende mange julekort.

Hvis du fremdeles ikke forstår hva dette dreier seg om uten å komme trekkende med julekortene dine igjen, foreslår jeg at du leser hele din egen tråd om å ikke være perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moncler
Hvis du fremdeles ikke forstår hva dette dreier seg om uten å komme trekkende med julekortene dine igjen, foreslår jeg at du leser hele din egen tråd om å ikke være perfekt.

Men det er jo julekortene denne tråden handler om. Alle disse bagatellene. Grunnen til at jeg vet det er at det er jeg som har laget den. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Helen Parr
Men det er jo julekortene denne tråden handler om. Alle disse bagatellene. Grunnen til at jeg vet det er at det er jeg som har laget den. :lur:

Nei, Moncler. Det er ikke julekort den tråden handlet om. Den jeg sikter til startet du og den har overskrift "Oss som ikke er perfekte". Der startet du debatten med å skrive en del uflatterende ting om deg selv. Som du i ettertid har slettet fordi du fikk kritikk av andre brukere. Dette ble du tydeligvis såret over.

Hvordan er det da så vanskelig for deg å forstå at ting som du kritiserer andre for kan være sårende? Selv om du karakteriserer det som uviktige ting?

Dessuten var det jeg som startet tråden om typiske kg-korrekte meninger. Jeg har iallefall hatt baller til å la åpningsinnlegget bli stående, selvom ikke tråden utviklet seg akkurat slik jeg ønsket.

Den er også blitt flyttet til skråblikk, som nok var en korrekt avgjørelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du latterliggjør mennesker som sender mange julekort, du påpeker ikke at folk gjør det. Det er stor forskjell på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...