Gjest JM Skrevet 26. oktober 2007 #1 Del Skrevet 26. oktober 2007 Det er så mange som ikke gidder/klarer å ta stilling til hvordan våre valg påvirker verden. Og politikerene er feige. Hvorfor er det ikke lov å hoppe litt på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. oktober 2007 #2 Del Skrevet 26. oktober 2007 Det er dessverre mange som er nettopp slik. Vi har jo blitt fortalt gjennom media og politikere at forbruk og økonomisk vekst er gull i flere tiår - hvorfor skal vi plutselig slutte nå? Mange politikere er feige i den forstand at det å ta en kraftig miljøavgjørelse - som nesten garantert vil være svært upopulær hos folket - vil føre til at de ikke blir stemt på. Politikerne sitter ikke lenge nok til at de må stå ansikt til ansikt med konsekvensene av deres valg, det er den sørgelige sannheten. Bl.a. derfor mener jeg det er utrolig viktig at vi forbrukere gjør det vi kan - og i tillegg presser på politikerne og viser dem at vi ønsker kraftige miljøtiltak. Jeg har stor tro på at den type store endringer må komme fra folket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JM Skrevet 26. oktober 2007 #3 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg hadde i begynnelsen den innstillingen at forandringen burde komme fra forbrukeren, men har insett at det går altfor sent. Folk klarer ikke å se konsekvens så lenge den ikke rammer med en gang (feks røyking versus basehopp), men de er mest opptatt av hva de må "ofre" som kanskje naboen ikke gjør, kan det være rettferdig da Ikke alle som er sånn, men mange nok til at jeg tror det må lover og regler inn. Og nå når fokuset er som det er, hadde det vært en gylden mulighet til å gjøre ett par "upopulære" tiltak i stedenfor unyttige som kun bidrar med penger og ingen miljøgevinst. Nei, la meg hoppe litt på alle som ikke er enig med meg. Værsåsnill, harsålyst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. oktober 2007 #4 Del Skrevet 26. oktober 2007 De fleste revolusjonerende endringer har blitt gjort hos folket, først og fremst, ikke hos de sittende politikerne. Jeg tror en god del av problemet er at vi har det så altfor godt i Norge. Vi er rimelig bortskjemte, og det krever styrke å frivillig gi avkall på luksusen vi omgir oss med. Egentlig er jeg enig i at politikerne burde bare satt foten ned og gjennomført kraftige avgjørelser, fordi det går så altfor sent med forbrukerne, men jeg har problemer med å se at det blir gjort - nettopp pga de årsakene jeg skrev om i forrige innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest JM Skrevet 26. oktober 2007 #5 Del Skrevet 26. oktober 2007 Da er vi jo nesten enige, så masse som må gjøres med en gang, helst burde det vært gjort i går, men ingen som vil gjøre det. Og dette var en gylden mulighet for politikerene, tror de fleste ønsker en fremtid for barna sine fremfor mye annet. Eneste jeg gjør nå er å leve som best jeg kan og følge med på hvordan vi misbruker jorden Det er demotiverende, deprimerende og ja, gjør at jeg får lyst å hoppe litt tanker inn i hodene til folk. Jeg vet ikke hvem jeg synest er verst, de som tenker igjennom ting, vet hva slags konsekvenser handlingene får, men gjør det allikevel. Eller de som følger som noen sauer. Finnes fantastisk mange bra mennesker, men ikke nok. Hmm, tror jeg skal begynne med politikk. Sier det folk vil høre, blir enehersker og innfører de grønneste skattene noensinne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. oktober 2007 #6 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg tror vi må jobbe i begge ender. Altså vi må gjøre det vi kan selv og så må vi stemme på de partier som står for den innsatsen som miljøet krever. Man kan jo egentlig bli direkte deprimert når man ser hvor lite miljøpartiet SV fikk uttelling i forrige valg ... Så må vi påvirke de lokale politikerne. Dette kan vi gjøre ved å skrive innlegg i avisen og foreslå løsninger lokalt. Eller vi kan engasjere oss politisk på lokalplanet. Så er spørsmålet om vi er villig til å leve anderledes enn andre? Ikke ha bil hvis man ikke har behovet. Kjøpe de mest miljøvennlige alternativene, kutte ned på forbruket slik at disse blir redusert til absolutt nødvendigheter. Etterspørre miljøvennlige alternativer og kjøpe dem når de finnes ... etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2007 #7 Del Skrevet 26. oktober 2007 Det som stadig forundrer meg er at tilsynelatende smarte oppegående personer fortsetter å gjøre valg som skader miljøet. Mange av disse har til og med barn som skal arve denne jorden. De fortsetter med unødvendige reiser med bil og fly. Minst en gang i året går ferieturen til utlandet med fly. Noen har feriebolig i utlandet og er avhengige av fly for å komme dit. Mange kjører minst 3 timer for å komme til hytta hver helg. De har bruker strøm til å varme opp store hytter hele vinterhalvåret. De er storforbrukere av miljøfientlige alpinanlegg med stort strømforbruk på kunstsnø og heiser. De foretrekker dusj med tropisk regn fra alle kanter istedet for sparedusj. Flatskjerm, møbler, mobiltelefon og klær blir byttet ut lenge før det er nødvendig. Kildesortering er ikke nok! Vi må være villige til å forandre livsstil også. Jeg tror vi ville redusert utslipp av klimagasser betydelig hvis all unødvendig forurensning ble stoppet. La oss begynne her og la oss begynne med oss selv. Og jeg er selvsagt enig i at politikerne må bruke økonomiske virkemidler. Hvis de har folket i ryggen vil de våge å iverksette upopulære tiltak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 26. oktober 2007 #8 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg er så enig med alt som er skrevet her i denne tråden. Slik jeg ser det, så har alle ansvar for å gjøre det de kan der de er. Internasjonale organisasjoner har ansvar for å gjennomføre internasjonale avtaler, nasjonale politikere har ansvar for å gjennomføre miljøvennlige reguleringer og lover og enkeltmennesket har ansvar for å leve mest mulig miljøvennlig selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2007 #9 Del Skrevet 3. november 2007 Man kan jo egentlig bli direkte deprimert når man ser hvor lite miljøpartiet SV fikk uttelling i forrige valg ... Helt sikker på at du ikke mener "Miljøpartiet De Grønne"? For SV? Miljøparti? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå