Gå til innhold

Kyssesyke (et spørsmål til)


manducabulla

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig vondt i venstre side oppe ved ribbeina. Uansett hvordan jeg beveger meg, så gjør det kjempevondt, enten jeg ligger eller sitter. Har noen opplevd dette eller vet hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du kan ha vondt i milten. Den er ofte forstørret ved kyssesyke. I verste fall kan den sprekke og føre til alvorlige blødninger. Synes du skal ringe legevakta så kan de vurdere om du bør undersøkes av lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkte meg det var milten, men jeg vet ikke hvor den ligger. For jeg har litt vondt rundt hele venstre ribbeina, litt under. Det stikker og gjør vondt. Kanskje jeg skal vente til i morgen og ringe legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta en telefon til legevakta. Best at de vurderer om du skal undersøkes i kveld eller om du skal vente. Det er ganske vanlig å ha forstørret milt ved kyssesyke. Men hvis man plutselig får smerter er det vanlig rutine å sjekke det opp. Bedre å sjekke en gang for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at milten ligger på venstre side beskyttet av de nedre ribbena. Det er sannsynlig at det er milten som er årsaken til smertene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er usikker. Føler meg som en hypokonder :P

Hm. Jeg skal vurdere det litt, om det gjør mer vondt enn nå, da tar jeg en telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at milten ligger på venstre side beskyttet av de nedre ribbena. Det er sannsynlig at det er milten som er årsaken til smertene.

Ja, jeg har vondt der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ingen hypokonder. :klem: Stol på meg, alle leger tar en slik henvendelse seriøst. De fleste leger gir pasienter med kyssesyke beskjed om å ta kontakt hvis de får slike smerter. Ring du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min undersøkte ikke milten min når jeg kom på legebesøk. Hun tok bare prøve av leveren og sa ikke at jeg skulle kontakte ved smerte. Hun sa ikke at man kunne få smerter i den engang :forvirret:

*Ringe om en time om det ikke har gitt seg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jammen sta. Jeg ville ringt nå hvis jeg var deg. Det er bedre at legen tar den vurderingen enn at du tar den vurderingen. Hvis du er så uheldig at den sprekker er det en fordel å få kirurgisk behandling raskt. Mener ikke å skremme deg. Vil bare at du skal forstå at dette i verste fall kan utvikle seg til å bli alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jammen sta. Jeg ville ringt nå hvis jeg var deg. Det er bedre at legen tar den vurderingen enn at du tar den vurderingen. Hvis du er så uheldig at den sprekker er det en fordel å få kirurgisk behandling raskt. Mener ikke å skremme deg. Vil bare at du skal forstå at dette i verste fall kan utvikle seg til å bli alvorlig.

Jeg har hørt at hvis den sprekker, så gjør det skikkelig vondt hele tiden? Jeg har bare sånn vondt når jeg beveger på meg, eller ligger og sitter feil. Hm. *bli skremt* Jeg er ganske sta ja, men det er fordi jeg ikke vil skremme min mamma med dette :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt disse smertene da? Kom de plutselig nå i kveld?

Jeg ville likt å vite det hvis jeg var moren din. Hvis du var datteren min ville jeg ringt legevakta. Godt mulig at det bare er litt vondt fordi milten er forstørret. Men det er viktig å få sjekket det. Særlig hvis smerten kom plutselig. Du har ikke fått noe slag mot magen? Snublet borti noe eller hatt gym?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei :) De kom bare sånn vips. Men det har vært sånn andre dager også, uten at det har vært så vondt, men de gav seg litt nå, så jeg sover og ser om de gir seg til i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg må bare fortelle dette. Vet ikke om det er aktuelt for deg men likevel...

Jeg hadde kyssesyken da jeg var 16 og ble liksom aldri helt bra av den. Etter et par år begynte jeg å hoste mer og mer og fikk også veldig vondt i siden.

Dette vedvarte i over et år og ingen kunne finne hva som var galt med meg. Hverken all slags leger eller sykehus, og de behandlet meg etterhvert som en hypokonder.

Da gikk jeg til privat lege og han kunne etter 10 min si at jeg måtte komme meg til kiropraktor. Kiropraktoren kunne fortelle meg at jeg hadde prolaps og nerver i klem som gjorde at jeg fikk vondt i siden.

Vet som sagt ikke om dette hjelper deg, men måtte fortelle uansett fordi det var så vondt og vanskelig å få hjelp og jeg ønsker ikke at noen skal gå gjennom det samme.

Håper du føler deg bedre og at du får hjelp. Håper også at du har vært hos lege nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Annonse

[1] Category widget

hei! jeg har hatt vondt i venstre side, der milten er. Som dere har forklart her lenger oppe. Så det må være den. Jeg har våre med legen og dem sa jeg ikke hadde kyssesyken lenger på en prøve. Men jeg er døds dårlig enda. Har våre syk i 3 måneder nå. Det er vell 3 veker ca siden jeg sjekka meg. Jeg har fått mer og mer feber i det siste, og hoster og alt. Milten min verker veldig ofte. Jeg tror ikke jeg er helt frisk, men er dette her ganske farlig siden dette her har pågått lenge? Og jeg har fått svar på jeg har hatt kyssesyken, men ikke hva tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! jeg har hatt vondt i venstre side, der milten er. Som dere har forklart her lenger oppe. Så det må være den. Jeg har våre med legen og dem sa jeg ikke hadde kyssesyken lenger på en prøve. Men jeg er døds dårlig enda. Har våre syk i 3 måneder nå. Det er vell 3 veker ca siden jeg sjekka meg. Jeg har fått mer og mer feber i det siste, og hoster og alt. Milten min verker veldig ofte. Jeg tror ikke jeg er helt frisk, men er dette her ganske farlig siden dette her har pågått lenge? Og jeg har fått svar på jeg har hatt kyssesyken, men ikke hva tid?

Denne tråden er 4 år gammel, men jeg svarer deg jeg ;)

Kyssesyken kan vare lenge når du får den som voksen, 3 mnd er ikke lenge. Verker du i milten skal du være forsiktig med aktivitet og ikke bære tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...