Gå til innhold

handlevogn på kjøpesentershopping


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig gjort meg opp en mening om dette allerede, men lurer på om andre kjenner til fenomenet, og om det er utbredt i alle deler av landet, eller bare er en lokal trøndersk uvane som så mye annet. Dessuten lurer jeg selvsagt på om andre synes det er irriterende. Hvis alle - eller de fleste - synes det er greit, vl jeg kanskje vurdere å begynne med det selv.

Greia er at jeg har observert at et større antall kunder på kjøpesentrene rundt Trondheim tar med seg handlevogn selv om de ikke skal handle i matbutikken. Man har nemlig funnet ut at vogna er utrolig grei å hive alt man shopper i ANDRE butikker, dessuten kan man slenge ting oppi underveis, f eks på vei til prøverommet. I tllegg fungerer den som en mindre stigmatiserende rullator, som gir god støtte til utrente (vil jeg anta) kropper under en utmattende lang handlelørdag.

Så langt fordelene. Ulempene er ikke så mange, men her er de:

*det ser utrolig (eller relativt) harry ut å henge over handlevogna når den ikke er full av mat

*sammenlikn med barnevogner. Barnevogn i butikk kan være irriterende nok om det er trangt mellom hyllene eller trilleren er aggressiv. Men jeg har likevel en viss forståelse for at man vil ha babyen innen rekkevidde. Jeg skjønner også at man ikke vil sette fra seg varer for tusenvis av kroner utenfor butikken, MEN det er fortsatt irriterende for andre kunder at man går og tetter gangene med handlevogner. De tar også mye plass, og går gjerne altfor sakte, i gangen utenfor butikkene.

*du har med deg bil uansett, hvis ikke ville du aldri handlet så mye at du må ha tingene i en diger vogn (tro meg, jeg går, eller kjører buss, og antall handleposer begrenser seg naturlig). Det går an å gå ut til bilen halvveis i raidet, legge varene i bagasjerommet, og gå inn og handle mer.

Det var min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i Oslo, og heldigvis ikke sett fenomenet her. Det kan selvfølgelig ha noe med at jeg sjelden er kjøpesentre heller, men hvis det var vanlig vil jeg tro at jeg hadde det sett det.

Jeg håper jeg aldri vil se det fenomenet heller. Jeg ser så absolutt ulempene ved det, og hadde irritert meg grønn over å ha enda flere vogner i klesbutikkene. (Jeg har full forståelse for at barnevognene er med, men ikke vanlige handlevogner.)

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte fenomenet her jeg bor, spesielt på lørdagene. Enig i at det er passelig teit, men mest av alt er det utrolig irriterende, det er jo nesten umulig å komme fram! Og skjønner virkelig ikke at en familie på fire må drasse med seg hele handlevogna når en av dem skal et ærend på for eksempel apoteket. Kan ikke en eller flere av dem stå utenfor med vogna og vente? Greit nok at man vil dra på lørdagsshopping sammen som en familie, men det blir bare for dumt å drasse med seg en diger vogn (vognene på det lokale kjøpesentret er selvsagt også mye større enn vanlige handlevogner) inn i et lite lokale med masse folk og trangt mellom hyllene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shopoholic

jeg er en sånn en! falt meg ikke inn at det var til andres forargelse, men ja... jeg ser at det kan være uheldig, ja.

men jeg bruker den ikke først og fremst til ellevill shopping, men til å ha et sted å plassere barnet mitt når h*n blir sliten av å gå. da kunne jeg selvsagt brukt barnevognen, ja, men det blir jo litt handling, og vognen har ikke plass til både barn og varer.

jeg bor i oslo, så dette er visst ikke et trønder-fenomen, nei.

jeg tar den til og med inn i ganske trange butikker, men den tar ikke større plass enn en barnevogn, som jo ville vært alternativet.

til mitt forsvar... dette er snakk om max en gang i mnd. jeg forsøker å få handling unnagjort mens barnet er i barnehagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsC-ii

Jeg har sett dette på flere kjøpesentre både utenfor og i Oslo, så fenomenet forekommer tydeligvis også på østlandet. Må innrømme at jeg ikke skjønner hva som er så praktisk med å drasse en stor handlevogn med seg over hele senteret? At det er harry, er en ting, men hva skal man med en slik inne i en klesbutikk for eksempel?

Det jeg ikke skjønner er at det stort sett er barnefamilier som gjør det. Alt og "alle" stues oppi en slik vogn tydeligvis av praktiske grunner og så kjører man i vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri tenkt over fenomenet og derved aldri irritert meg over det heller. Nok av andre ting jeg heller velger å bruke tiden min på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne kanskje funnet på å gjøre det hvis jeg først handlet matvarer, og så skulle gå litt videre rundt på senteret - men det mest naturlige for meg ville nok å puttet matvarene ut i bilen før jeg fortsatte shoppingen. Aldri irritert meg spesielt over dette i grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg observert på det sentrale Østlandet, Stor-Oslo inkludert...men ikke irritert meg over. De har aldri vært i veien, synes jeg, kjøpesentrene er jo så svære. Da ungene var mindre, valgte jeg nok denne løsningen et par ganger selv, etter å ha sett at andre gjorde det. Harry, ja, men hva er det som ikke er harry på kjøpesenteret??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg først handler i matbutikken og så skal innom andre butikker på vei tilbake til bilen, så blir vogna med. Sånn er det bare.

Nå handler jeg forøvrig aldri klær og mat samtidig, så i klesforretninger har jeg aldri handlevogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mysticgirl

For de med mange barn og ikke bil så er det perfekt å ha med handlevogn når du skal handle mye. Du skal handle både klær og mat, og du har ikke noen plass å bare sette ifra deg varene heller om du ikke har bil.

Du slipper å drasse på en stor og tung barnevogn som uansett ikke rommer så mye og du får ikke så mye plass i den heller!

Brukte ofte den handlevognen selv da mine barn var små og jeg ikke hadde bil :)

Synes ikke det er noe å irritere seg over iallefall.

Da bør man ha gått i andres sine sko før man klager på dem for å si det sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de med mange barn og ikke bil så er det perfekt å ha med handlevogn når du skal handle mye. Du skal handle både klær og mat, og du har ikke noen plass å bare sette ifra deg varene heller om du ikke har bil.

Du slipper å drasse på en stor og tung barnevogn som uansett ikke rommer så mye og du får ikke så mye plass i den heller!

Brukte ofte den handlevognen selv da mine barn var små og jeg ikke hadde bil :)

Synes ikke det er noe å irritere seg over iallefall.

Da bør man ha gått i andres sine sko før man klager på dem for å si det sånn

Enig i dette. Jeg har ikke bil jeg kan sette fra meg varene i, så det er veldig greit å bruke handlevognen når jeg går rundt i et kjøpesenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i dette. Jeg har ikke bil jeg kan sette fra meg varene i, så det er veldig greit å bruke handlevognen når jeg går rundt i et kjøpesenter.

Jepp, og noen ganger står en parkert såpass langt unna inngangen at det er litt tiltak å plassere varene i bilen før en handler videre. Spesielt vinterstid med is og snø.

Jeg har forresten aldri irritert meg over fenomenet, selv om jeg ikke gjør det selv. Har liksom litt andre ting å være opptatt av.

Endret av Nabodama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg leste denne tråden tenkte jeg først at "oi, dette bruker jo jeg å gjøre :rodme:, er det harry...?

Men så tenkte jeg at det skal jeg ta å drite i! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette aner jeg ikke om jeg har observert eller ikke. Får ikke med meg slikt, og bryr meg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillebøll

Vi gjør dette når vi har glemt å ta med barnevognen. Da lemper vi gjerne begge ungene oppi, samt alt vi handler. Veldig enkelt og greit, og utrolig plasskrevende. Men jeg synes nesten det er bedre å ta såpass mye plass enn å ha to gærne unger rundt i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gjør dette på handlesentre hvor alle vognene står ute - hvis jeg skal rusle og se, kjøpe klær til ungene e.l før jeg handler mat. Det gjør handleturen mye mer behagelig både for meg og snuppa på 3.

Men - jeg går aldri rundt med handlevogn hvis jeg ikke skal innom matbutikken i løpet av turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette. Jeg bruker den delis til å frakte varer i (fordi jeg ikke kan bære), men mest som rullator fordi det overhode ikke er mulig å kunne bruke rullestolen min rundt for å handle, og da må jeg ha et annet hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette. Og med god samvittighet. Hvis jeg er på kjøpesenteret og skal handle mye (i.e. klæs, mat, div, div, div) så tar jeg med vogna. Det blir mye å drasse rundt på, og jeg gidder ikke gå ut i bilen hver gang jeg har vært i en butikk.

Jeg lener meg også på denne. Og ikke fordi jeg er utrent, men jeg sliter med dårlige ben og rygg.

Om noen syntes dette er så harry og fælt å se på, så får de bare syntes det. Jeg syntes det er greit og praktisk, og så lenge man sørger for at vogna ikke står midt i veien for folk som vil forbi kan jeg ikke se noen grunn til at det skal være så upraktisk for andre.

Jeg ser mange som gjør det, med og uten barn, i stort sett alle kjøpesentrene jeg har vært i både i Norge og andre land.

Er det ikke mer harry med veske hunder og rulleskøyter inne på handlesentrene for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...