Gå til innhold

Hva er kg-korrekte meninger?


Gjest Helen Parr

Anbefalte innlegg

Likte denne tråden som Annie startet

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...c=275402&hl

Ja, kjempemorsomt med en tråd der alle normale foreldre kan skryte av at barna for en gangs skyld fikk være oppe til midnatt fordi det var nyttårsaften, eller at de for en gangs skyld hoppet over middagen og spiste is isteden.

Typisk KG-brukere å tenke at de er alene som å være normale mennesker som iblant må ty til ad-hock løsninger og som ikke er 100% rigide og firkanta i forhold til barna sine.

Og typisk KG-brukere å tenke at "de andre" KG-brukerne er så fordømt politisk korrekte og rigide at de nær sagt får eksem av å lese om at noen har avviket fra rutinene og det som normalt anses som å være "godt barnestell".

En ting er å ha gode rutiner og et opplyst forhold til barneoppdragelse og barnestell - det står ikke i kontrast til at "noen dager blir litt rare". Jeg tror de aller fleste KG-mødre har gode kunnskaper og at de har skjønt at det ikke er feil at man gjør unntak fra reglene av og til.

Jeg blir bare oppgitt av sånne tråder som det linkes til der brukere skriver "hjelp, jeg ga ungen min en bolle selv om det ikke er lørdag - ring barnevernet"! Jeg tror nemlig ikke at det er særlig mange her som fordømmer at barn av og til spiser bolle på en onsdag. Selv om mange gir uttrykk for sine idealer. Å ha gode forsett og idealer om barneoppdragelse betyr ikke at man ikke har skjønt at man kan gjøre vurderinger fortløpene og at det av og til er bra å ta en sving utenom sporet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moncler
Jeg ser ikke humoren i denne tråden, siden "du har rett, du skal henges" holdningen, kombinert med "du tar feil, du skal grilles"-holdningen, var en av grunnene til at jeg slettet meg som fast bruker.

Jeg er tydeligvis en typisk KG-mor i følge det som står skrevet her, i tillegg til at jeg er avholds og hjemmeværende...

Når jeg har lest noen av de andre innleggene til Moncler (som er den jeg hovedsaklig har sitert her) ser jeg at det absolutt ikke er et kompliment å blir framstilt som typisk KG.

Så nå må du forklare meg:

Hvorfor skal jeg ikke bytte på senga hver uke?

Hvorfor skal jeg ikke sende julekort til de jeg ønsker å sende julekort til?

Hvorfor er det galt at barna mine ikke er bortskjemte, og at de faktisk liker å tjene penger for å kjøpe sine egne ting.

Og hva er problemet med at jeg ikke diskuterer mine problemer med mine barn?

Og til sist: hva er galt med å prioritere familien foran karrieren?

Jeg er en god mor, en hjelpsom datter, en snill kone, en elendig husmor, og en trofast venninne, og ikke minst er jeg veldig gammeldags. Det er meg!

Men jeg har innsett at her inne er du "dammed if you do, and dammed if you don't".

Gjør du noe galt skal du halshugges, og det skal du jaggu om du gjør noe riktig også.

Det var slik at jeg gruet meg til å dele positive erfaringer med andre, fordi jeg visste at jeg da ville få sarkasme og spydigheter tilbake.

Jeg er ikke perfekt, absolutt ikke noe bedre enn noen andre, men jeg er søren heller ikke verre enn andre heller, og jeg gidder ikke gjøre meg til noe annet enn det jeg for å slippe å få sarkastiske, spydige uttrykk som: "det er så PK at jeg kan spy", eller "typisk KG" slengt etter meg i halvparten av debattene jeg deltok i .

Hvorfor i all verden tolker du det at jeg sier at ting er typisk KG som negativt? Grunnen til at jeg nevnte disse tingene, er fordi jeg ser en masse av det på KG, mens mine oppfatninger fra samfunnet ellers er en helt annen. Jeg selv f.eks er antakeligvis så langt fra perfekt som det går ann å komme. Er vel derfor jeg reagerer på hvor flinke og fornuftige alle andre her inne ser ut til å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden tolker du det at jeg sier at ting er typisk KG som negativt? Grunnen til at jeg nevnte disse tingene, er fordi jeg ser en masse av det på KG, mens mine oppfatninger fra samfunnet ellers er en helt annen. Jeg selv f.eks er antakeligvis så langt fra perfekt som det går ann å komme. Er vel derfor jeg reagerer på hvor flinke og fornuftige alle andre her inne ser ut til å være.

Det er nettopp denne "det virker for godt til å være sant" -holdningen som gjør at jeg oppfatter det negativt. Du (og flere andre) framstiller det som om du (dere) tror de "fornuftige, flinke mødrene" gjør seg bedre enn de er.

Jeg er heller ikke perfekt, men jeg har en del års livserfaring, har gjort mine tabber (haugevis av dem), og har lært av dem. Nye erfaringer gjøres også på løpende bånd.

Så når jeg (jeg bruker ett av dine eksempler igjen) sier at jeg ikke deler med barna mine, så er det på grunn av (smertefull) erfaring at jeg ikke gjør det.

De aller fleste mødrene som du mener er så "usannsynlig flinke og fornuftige", har blitt så "flinke og fornuftige" fordi de har gjort mange tabber, og lært av dem.

De fleste kan svare: "been there, done that, never again" på en eller annen aktuell problemstilling, og de burde få lov til å dele hva de mener er rett (ut i fra egen erfaring) uten å bli framstilt som om de gjør seg bedre enn det de er.

Og ikke minst uten å få negative bemerkninger som "perfekte, politisk korrekte, og typisk KG" tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moncler

Jaja, tolk det som du vil. Jeg syntes denne tråden var ganske morsom og må le når jeg leser den. Men typisk KG å være fryktelig hårsår merker jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp denne "det virker for godt til å være sant" -holdningen som gjør at jeg oppfatter det negativt. Du (og flere andre) framstiller det som om du (dere) tror de "fornuftige, flinke mødrene" gjør seg bedre enn de er.

Jeg er heller ikke perfekt, men jeg har en del års livserfaring, har gjort mine tabber (haugevis av dem), og har lært av dem. Nye erfaringer gjøres også på løpende bånd.

Så når jeg (jeg bruker ett av dine eksempler igjen) sier at jeg ikke deler med barna mine, så er det på grunn av (smertefull) erfaring at jeg ikke gjør det.

De aller fleste mødrene som du mener er så "usannsynlig flinke og fornuftige", har blitt så "flinke og fornuftige" fordi de har gjort mange tabber, og lært av dem.

De fleste kan svare: "been there, done that, never again" på en eller annen aktuell problemstilling, og de burde få lov til å dele hva de mener er rett (ut i fra egen erfaring) uten å bli framstilt som om de gjør seg bedre enn det de er.

Og ikke minst uten å få negative bemerkninger som "perfekte, politisk korrekte, og typisk KG" tilbake.

Kjære vene, så hårsår du var da... Du kan ikke være mye fornøyd med livet ditt når du føler så sterk trang til å forsvare deg, i en tråd som tross alt ligger på skråblikk og generaliseringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

Etter å ha lest denne tråden er jeg nå sikker på at det ikke finnes noen kg-korrekte meninger.

Når man bruker den betegnelsen er det snarere for å forsvare sine egne meninger hvis man føler de strider mot det som andre mener. Det er en grei avværpning å si at det eller det er "typisk kg".

Og jeg er helt enig med siste gjest som skriver at her kan man bli dolket ned enten man gjør det ene eller andre. Damned if you do. Damned if you don't. Det er litt trist egentlig. Ikke for at jeg ikke tåler at andre er uenige med meg. Problemet oppstår når man begynner å strø om seg med personkarakteristikker fordi man forfekter en mening. Det er kanskje det som er litt typisk kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Det er nettopp denne "det virker for godt til å være sant" -holdningen som gjør at jeg oppfatter det negativt. Du (og flere andre) framstiller det som om du (dere) tror de "fornuftige, flinke mødrene" gjør seg bedre enn de er.

Jeg er heller ikke perfekt, men jeg har en del års livserfaring, har gjort mine tabber (haugevis av dem), og har lært av dem. Nye erfaringer gjøres også på løpende bånd.

Så når jeg (jeg bruker ett av dine eksempler igjen) sier at jeg ikke deler med barna mine, så er det på grunn av (smertefull) erfaring at jeg ikke gjør det.

De aller fleste mødrene som du mener er så "usannsynlig flinke og fornuftige", har blitt så "flinke og fornuftige" fordi de har gjort mange tabber, og lært av dem.

De fleste kan svare: "been there, done that, never again" på en eller annen aktuell problemstilling, og de burde få lov til å dele hva de mener er rett (ut i fra egen erfaring) uten å bli framstilt som om de gjør seg bedre enn det de er.

Og ikke minst uten å få negative bemerkninger som "perfekte, politisk korrekte, og typisk KG" tilbake.

Jeg er faktisk bitte litt enig med deg her jeg.

Men jeg synes ikke at dette er så anderledes enn det det kan være i det virkelige liv. Sier man at ens høyeste ønske er å få 2,5 barn og være hjemme med dem til de begynner på skolen er man straks - i enkelte kretser - en anti-feminist som burde steines offentlig til alles beskuelse. Eller der omkring.

Sier man at etter et langt forhold som dessverre fikk katastrofale følger for selvbildet og selvtillitten at man har det langt bedre som singel så får man sånne "milde himmel" blikk.

Sier man i en alder av 30 at man ikke har planer om barn så er det atter noen som ikke nøyer seg med blikk men prøver å omvende deg til den rette "2,5 barns familien".

Jeg tror vi alle sammen - meg inkludert - er oss selv nærmest. Det medfører at vi måler alle opp mot en A4 standard - inkludert oss selv - og deler ut karakterer ut fra det. Dersom noen faller utenfor denne strenge meningen om hva som er rett så er vi raskt ute for å kritisere eller latterliggjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, så hårsår du var da... Du kan ikke være mye fornøyd med livet ditt når du føler så sterk trang til å forsvare deg, i en tråd som tross alt ligger på skråblikk og generaliseringer...

Jeg er veldig fornøyd med livet mitt, takk skal du ha...

Jeg forsvarer ikke bare meg selv, jeg forsvarer de som får slengt personkarakteristikker etter seg når noen er uenige med dem.

"Typisk KG", "politisk korrekt", "hysterisk" er bare noen få av de negative karakteristikkene som blir brukt i hytt og pine.

Og når man kommenterer at en ikke setter pris på disse personkarakteristikkene, er man i tillegg til hysterisk, pk, KG, osv også hårsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk bitte litt enig med deg her jeg.

Men jeg synes ikke at dette er så anderledes enn det det kan være i det virkelige liv. Sier man at ens høyeste ønske er å få 2,5 barn og være hjemme med dem til de begynner på skolen er man straks - i enkelte kretser - en anti-feminist som burde steines offentlig til alles beskuelse. Eller der omkring.

Sier man at etter et langt forhold som dessverre fikk katastrofale følger for selvbildet og selvtillitten at man har det langt bedre som singel så får man sånne "milde himmel" blikk.

Sier man i en alder av 30 at man ikke har planer om barn så er det atter noen som ikke nøyer seg med blikk men prøver å omvende deg til den rette "2,5 barns familien".

Jeg tror vi alle sammen - meg inkludert - er oss selv nærmest. Det medfører at vi måler alle opp mot en A4 standard - inkludert oss selv - og deler ut karakterer ut fra det. Dersom noen faller utenfor denne strenge meningen om hva som er rett så er vi raskt ute for å kritisere eller latterliggjøre.

Jeg er for så vidt enig med deg, men jeg mener at siden alt er så komprimert her inne, kommer disse holdningene enda tydeligere fram enn gjør i RL. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kg-korrekte meninger.

Meninger som ikke harmonerer med mine eller får meg til å føle meg mindreverdig. De som sier de er enige i disse, gjør dette i frykt fra å bli utestengt fra kg-felleskapet. Dette er meget ødeleggende da de undergraver mine meninger, som egentlig er de eneste riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Perfekt

KG-korrekte meninger er mine meninger. Andre kan bare være KG-korrekte hvis de 100% enige med meg. Basta!

(De som er uenige i dette er KG-ukorrekte.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja til innvandring

Innvandrerne er som oss

Innvandrerne er nordmenn

Innvandringspolitikken har ingen demografiske konsekvenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...