Gå til innhold

overhysteriske mødre

Fremhevede innlegg

Skrevet

vil bare på peke at ts snakker om

litt LITT

nugatti, går utfra at det betyr litt og definitivt ikke daglig...

så hvorfor henge seg så opp i det, ja det er ikke sunt, det vet vi, men en skive på lørdagsfrokost avogtil kan ikke skade, tror det er det som er poenget.

alt med måte... tror det er det ts refererer til

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjenner to unger i omganskretsen som liksom bare skulle få Nugatti og lignende av og til. De hadde alltid lyst på Nugatti fordi de viste de har det i huset. Dermed streiket de når de skulle spise leverpostei eller ost og hyyyyylte etter Nugatti til moren ga seg og lot dem få "bare denne ene gangen". Disse ungene har alltid fått utrolig mye godteri, selv om moren tror de bare får av og til. Jeg synes alltid de har en is eller saft eller noe annet søtt når jeg er på besøk. Nå er barna blitt ganske store (i alder) og begger er overvektige.

Jeg synes derfor at sjokoladepålegg, søte frokostblandinger, is og annet som barna bare får av og til kan være skadelig. Jeg ønsker å begrenese dette slik mamma begrenset det for oss barn da jeg vokste opp. Noen ganger synes jeg hun var den kipeste mammaen jeg vist om fordi alle de andre fikk i mine øyne, men nå ser jeg jo at vi er alle slanke og sunne med gode vaner. Noe riktig gjorde hun nok alikevel.

Endret av Caramba
Skrevet
Kjenner to unger i omganskretsen som liksom bare skulle få Nugatti og lignende av og til. De hadde alltid lyst på Nugatti fordi de viste de har det i huset. Dermed streiket de når de skulle spise leverpostei eller ost og hyyyyylte etter Nugatti til moren ga seg og lot dem få "bare denne ene gangen". Disse ungene har alltid fått utrolig mye godteri, selv om moren tror de bare får av og til. Jeg synes alltid de har en is eller saft eller noe annet søtt når jeg er på besøk. Nå er barna blitt ganske store (i alder) og begger er overvektige.

Jeg synes derfor at sjokoladepålegg, søte frokostblandinger, is og annet som barna bare får av og til kan være skadelig. Jeg ønsker å begrenese dette slik mamma begrenset det for oss barn da jeg vokste opp. Noen ganger synes jeg hun var den kipeste mammaen jeg vist om fordi alle de andre fikk i mine øyne, men nå ser jeg jo at vi er alle slanke og sunne med gode vaner. Noe riktig gjorde hun nok alikevel.

Jeg fikk sjokoladepålegg og andre usunne ting av og til da jeg var barn, men nå spiser jeg nesten ikke sånt i det hele tatt. Ikke vær så fanatisk, barn må få skeie ut en gang i blant, det er en del av barndommen.

Skrevet

Nå har debatten dreid over til å bli en debatt om nugatti, og da melder jeg meg også på...

Er dere klar over at voksne mennesker med høy kolesterol blir anbefalt av leger å bruke nugatti som pålegg (sammen med en del annet så klart)?

Fordi det fettet som finnes i nugatti er veldig sunt... det er "det gode, sunne fettet", det samme med kakaoen.

Altså er det sukkeret som gjør nugattien usunn, og da blir dette igjen en debatt om sukker eller ikke sukker.

Jeg er midt i mellom, og barna kunne gjerne fått en skive med nugatti av og til hvis de hadde lyst på det.

Men nå har boksen jeg kjøpte til hun med høy kolesterol stått halvfull i skapet i over 8 mnd, og ingen av barna vil spise den opp, så nå blir den kastet.

Skrevet (endret)
Det var igrunn trådstarter som bragte uttrykket hysteriske mødre på banen. La meg endre det til: Heller forbud mot nugatti og sukker hver dag enn overvektige barn og dårlig tannhygiene.

Ja jeg vet, mente jeg var enig med deg, men det kom kanskje ikke så godt frem...

...

spise banan, yogurt, (det er sukker i og skadelig) mer enn en halv frukt om dagen, ingen retter som inneholder sukker, dvs at hvis vi har en bursdagsfeiring en gang i mnd, for alle barna som hadde bursdag den mnd, og det tilfeldigvis skulle dukke opp noe med sukker da, kan hun ikke få, ikke frukt engang, og ikke mat utenom måltider, så hun får sitte og se på hun kan heller ikke få saft eller noen annen drikke enn vann.

...

Enig i at dette høres ekstremt ut, men jeg er enig med den hysteriske moren i en del av det... yoghurt (spesielt litago) er like usunt som iskrem, og burde være forbeholdt lørdag/bursdag etc. Yoghurt naturell er et unntak. Å drikke noe annet enn vann er bare tull (man trenger hverken melk eller juice, samme hva folk flest tror!), og saft er en skikkelig uting. Frukt er ikke noe man kan spise ubegrenset av, i motsetning til de fleste grønnsaker, men så lenge man ikke spiser store mengder druer og gule bananer (grønne er sunnere) er det neppe noe å bekymre seg for.

Både nugatti og syltetøy er veldig usunt, og bør begrenses til en gang i uken. (helst ikke i det hele tatt) Brødskive med søtt pålegg er godteri, ikke ordentlig mat!

Men hvis dere bare har bursdagsfeiringer en gang i måneden synes jeg at alle barna bør få brus/is/kake/whatever den ene dagen, det er verre i de barnehagene der de har bursdags feiring 1-2 ganger i uken... Da ville jeg faktisk ha byttet barnehage hvis det var mulig.

Endret av nimbus
Skrevet

Vil bare kommentere en liten ting i denne debatten.

Det er ikke slik at en ting er riktig for alle barn. Noen sier her at man ikke skal ha nugatti i huset, og barna ikke skal få sukker i det hele tatt untatt kanskje på lørdager.

Jeg heller vel litt mer til den mer avslappende holdningen der man heller vil barnet skal ha et variert kosthold og fokusere på hva barnet faktisk skal få spise, enn å fokusere på alt det barnet ikke ksal få.

Det er noen som forteller om et tilfelle der barna ble overvektig, og legger sklden på at de hadde sukker i huset og derfor fikk hele tiden. Det er faktisk noen som klarer å ha sukker i huset og ikke la barna få spise det hele tiden. Slik som hjemme hos meg da jeg var lita. Jeg er absolutt normalvektig og med sunt kosthold som voksen. Så sånn kan det gå.

Men et eksempel på hvordan det kan gå om man har totalforbud er at en veninne av min veninne hadde tannlege-far. Der var det null sukker i huset, og hun hadde totalforbud. Hun hadde sukkerlager under en bro på veien til skolen der hun var innom hver dag og spiste av det hun hadde der. Er det bedre å ha barn som tyller i seg sukker i hemmelighet enn å ha kontroll på hva barnet faktisk får i seg?

En gylden middelvei er vel det mest fornuftige?

Skrevet
Ja jeg vet, mente jeg var enig med deg, men det kom kanskje ikke så godt frem...

Enig i at dette høres ekstremt ut, men jeg er enig med den hysteriske moren i en del av det... yoghurt (spesielt litago) er like usunt som iskrem, og burde være forbeholdt lørdag/bursdag etc. Yoghurt naturell er et unntak. Å drikke noe annet enn vann er bare tull (man trenger hverken melk eller juice, samme hva folk flest tror!), og saft er en skikkelig uting. Frukt er ikke noe man kan spise ubegrenset av, i motsetning til de fleste grønnsaker, men så lenge man ikke spiser store mengder druer og gule bananer (grønne er sunnere) er det neppe noe å bekymre seg for.

Både nugatti og syltetøy er veldig usunt, og bør begrenses til en gang i uken. (helst ikke i det hele tatt) Brødskive med søtt pålegg er godteri, ikke ordentlig mat!

Men hvis dere bare har bursdagsfeiringer en gang i måneden synes jeg at alle barna bør få brus/is/kake/whatever den ene dagen, det er verre i de barnehagene der de har bursdags feiring 1-2 ganger i uken... Da ville jeg faktisk ha byttet barnehage hvis det var mulig.

håper at du også følger disse reglene, er enig med deg i noe av det, men for meg er du hysterisk. skjønner at man skal spise sunt, og sunt er bra, men prøver du å gi barnet ditt ortoreksia??

bra at det funker for dere, men det der blir for søkt for meg beklager

Skrevet

Kan være enig i at det kan bli for mye søtsaker i b.hagene når det er bursdager i fleng.

Har ikke helt sansen for det, kunne gjerne begrensa det litt.

Men på den andre siden: Hær i huset koser vi oss med Nugatti eller Prim på brødskiva, men bare di gangene jeg har slått til med rykende fersk hjemmebakt brød,og det er ikke hver dag:)

Litt kos får det være, så får vi heller spise litt sunnere di neste dagene.

Min mamma pleide åsså å la oss barna få noe riktig søtt og godt på brødskiva når hun bakte,- det er

et av di deiligste minnene jeg har av min kjære mor og barndommen min:)

Som vi kosa oss ved kjøkkenbordet med søtpålegg og fersk brød:)

Datt litt ut kansje, men måtte bare mimre litt..

Ellers alt med måte:)

Gjest Frysepulver
Skrevet
Hvis TS ikke har barn, vet hun ihvertfall ikke hva hun snakker om..Da sier jeg bare, get a life.

:tommelsmil: Du bringer alltid så mye givende i diskusjonene her, jaggu synd du ikke er mer aktiv :sprettoy:

Til saken:

JA, det finnes MANGE hysteriske mødre

JA, det har blitt verre mødre og verre barn (sånn oppførselsmessig sett)

JA, sukker er skadelig i store mengder/daglig

Jeg har ingen barn, men for n'te gang forbeholder jeg meg rette til å uttale meg.

Jeg vil at barna mine skal lære av sine erfaringer, på godt og vondt.

Det er sukker i veldig mye mat. Barna får i seg mer enn nok sukker på den måten. Så lenge jeg kan vil jeg holde igjen når det gjelder sukkerinntak. Jeg vokste opp med at sjokoladepålegg var i hus kanskje ti ganger i løpet av et år og syltetøy var forbeholdt helgene. Dette ønsker jeg å videreføre til mine barn

Skrevet

Frysepulver:

Når jeg tar nicket ditt i betrakning finner jeg det meget overraskende at du har et slikt anstrengt forhold til syltetøy.....

:fnise:

(Klarte bare ikke la være, og var absolutt ikke vondt ment, bare litt morsomt..... ;) )

Skrevet
håper at du også følger disse reglene, er enig med deg i noe av det, men for meg er du hysterisk. skjønner at man skal spise sunt, og sunt er bra, men prøver du å gi barnet ditt ortoreksia??

bra at det funker for dere, men det der blir for søkt for meg beklager

det er vel ikke noe å beklage, vi er da forskjellige! ;)

Jeg følger så absolutt dette selv ja, og jeg har ikke barn, men kommer ikke til å begynne å kjøpe inn masse junk selv om vi får det. Og når tantungene mine er her får de den maten vi spiser, og det går helt fint, ingen klager (så lenge tante husker å være forsiktig med krydderet... :sjenert: ) Man kan lage mye godt uten sukker nemlig, smoothies av bær etc, uten sukker og med biola naturell, sunt og godt! Utrolig mange som tror god mat MÅ være usunn...

Jeg synes ikke dette er hysterisk. Men husker moren til en barndomsvenninne som nektet henne å spise godteri på sin egen bursdag om det ikke var på en lørdag. Det var helt ekstremt, og den jenta smugspiste hele tiden, og ble ganske lubben, hvilket gjorde moren enda mer restriktiv...

Man får forresten ikke ortorexia av å begrense sukkerinntak til helgene og spesielle anledninger...

Gjest Frysepulver
Skrevet
Frysepulver:

Når jeg tar nicket ditt i betrakning finner jeg det meget overraskende at du har et slikt anstrengt forhold til syltetøy.....

:fnise:

(Klarte bare ikke la være, og var absolutt ikke vondt ment, bare litt morsomt..... ;) )

:ler:

Jeg liker syltetøy, altså - men jeg spiser det kanskje en gang i måneden. Er litt mer ostejente - men hvis jeg hadde kalt meg det ville tankene begynt å vandre og plutselig får jeg "kukost"-tanker osv... :sjenert:;)

Skrevet

Heller syltetøy en kukost med andre ord, hehe :)

Jeg mener nå at så lenge man lar godteri høre hjemme i helgene, spiser sunne middager med masse grønnsaker. Lærer barna til at kos kan være andre ting enn mat.

Så kan man spise syltetøy og brunost på brødskiva. Man trenger ikke kjøpe det søteste syltetøyet. Og man kan lage det selv og saft også.

Jeg tror det har blitt litt vel fanatisk om vi skal si til ungene våre at nei, du spiste syltetøy forrige uke, så i dag blir det pultost eller ingenting.

Jeg har mer tro på å innføre et variert kosthold der man introduserer mange spennende smaker jeg, enn å innføre forbud. Det vil jieg tro virker mot sin hensikt i mange tilfeller.

Det er ingenting i veien for å slenge en mandarin nedi skåla med lørdagsgodt heller ;) Da blir det heller ikke så fokus på at I DAG ER DET LOV MED GODTERI!! LA OSS FRÅTSE!!! Ja, da tror jeg det blir slik roping ;)

Skrevet
det er vel ikke noe å beklage, vi er da forskjellige! ;)

Man får forresten ikke ortorexia av å begrense sukkerinntak til helgene og spesielle anledninger...

ja det er vi

er enig med deg at man ikke må lage ting med sukker og at det er unødvendig, men frukt må barna mine gjerne swpise mye av, ok med banan og druer, men eple, appelsing og andre ting er bra, dette tar og vekk sug etter annet sukker... smoothies er kjempebra og det bruker vi mye, men det er fortsatt frukt som jeg skjønte du var restriktiv mot

min forlovede er kokk, så vi er gode på sunn mat her i huset å

vet at man ikke utvikler ortoreksia av å begrense sukker inntak men som jeg oppfatter deg, var det ganske så mye som ikke var bra, tilogmed jeg som voksen synes det der ble alt for mye å passe på daglig, og det skal lite til før et barn spinner seg inn i en verden hvor å spise dette er farlig og da skal det lite til å havne der..

men tro meg ikke i mot å være forsiktig på sukker, som i sukker, men frukt og grønt, smoothies, og yogurt (ikke litago) synes jeg er helt i orden

Skrevet
...

er enig med deg at man ikke må lage ting med sukker og at det er unødvendig, men frukt må barna mine gjerne swpise mye av, ok med banan og druer, men eple, appelsing og andre ting er bra, dette tar og vekk sug etter annet sukker... smoothies er kjempebra og det bruker vi mye, men det er fortsatt frukt som jeg skjønte du var restriktiv mot

...

Da misforsto du meg. At jeg sier man ikke kan spise ubegrenset betyr ikke at jeg er restriktiv, jeg mente at hvis man spiser 10 bananer om dagen vil man legge på seg etter en stund. Tenkte vel egentlig mest på voksne, som iblant momser frukt konstant fordi de slanker seg eller noe, det funker jo ikke. Men man skal jo spise en del frukt før det ikke er bra lenger, og de fleste spiser nok heller for lite...

Skrevet
Da misforsto du meg. At jeg sier man ikke kan spise ubegrenset betyr ikke at jeg er restriktiv, jeg mente at hvis man spiser 10 bananer om dagen vil man legge på seg etter en stund. Tenkte vel egentlig mest på voksne, som iblant momser frukt konstant fordi de slanker seg eller noe, det funker jo ikke. Men man skal jo spise en del frukt før det ikke er bra lenger, og de fleste spiser nok heller for lite...

ok unnskyld. da var vi visst litt enige alikevel.. hehe se på det du. ikke verst :)

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)
Nå er jeg vanvittig lei av alle dere trangsynte småbarnsmødre og andre mødre der ute

Selvfølgelig er man glad i barnet sitt og vil det det aller beste men herreguuud

våkn opp av ammetåka og kom ned på planeten jorden!!

barna knuser ikk om de faller og slår seg.

de dør ikke om de suttter på votten og det er sand på den

de blir ikke dårlige mennesker fordi du sier nei til barna så lenge du forklarer hvorfor

barn blir ikke nødvendigvis engstelige hvis dere ikke bærer de 24/7

De hater dere ikke mindre når de blir store om de får alt de har lyst på

De dør ikke av litt sukker

det er ikke farlig med nugatti på brødskiva

det er ikke nødvendig å måtte bruke lue fast på en 7 åring fra august uansett, så lenge barnet er ute

ingen barn dør eller blir syke av å bli våte på beina for så å være det i 5 min til man får skiftet

De blir ikke utrygge barn av anderledes dag rytme, så lenge den er stabil og trygg

De blir ikke skada for livet hvis de ikke vil ha på sseg votter fordi det er vanskelig å leke med sanden da

Dere trenger ikke hisse dere opp som noen forvokste hormonepler og skjelle ut gud og hvermannsen fordi ungen deres aldri har gjort noe galt og det har selvfølgelig ikke dere heller!!!

la barn være barn. slapp av kos dere slutt å gledre så j.... for alt og definitivt ingenting

Jeg lever kanskje i en litt annen verden en deg, for jeg kommer ikke på noen jeg kjenner eller har truffet som er slik.

Edit: Men om jeg hadde truffet nån så tror jeg at jeg hadde blitt like opgitt som deg. :ler:

Endret av Chrizzy
Skrevet

Tror neppe det er så veldig mange mødre som har alle lastene som TS nevner i sitt startinnlegg, men jeg antar at TS' innlegg er litt satt på spissen...

Jeg tror ofte mødre mer eller mindre ubevisst "velger" en kamparena de er mer urokkelige på enn andre områder. Av venninnene mine som har barn, har de hver sine forskjellige områder de er helt "nazi" på. F.eks. er den ene totalt i mot sukker, men bryr seg ikke om at barnet herjer så voldsomt utendørs at det er skittent fra topp til tå med et par skrubbsår her og der fra tid til annen, en annen venninne er (i mine øyne) overhysterisk for bakterier og sykdom, og kunne sikkert funnet på å putte på ungen bobledress i mai, mens Nugatti på brødskiva og godis til barneTV hver kveld er helt ok... En tredje venninne igjen er et petimeter når det gjelder leggetider, og kan f.eks. aldri ta med barnet bort på kveldstid i helgene dersom dette muligens kan forstyrre leggerutiner, og ingen andre enn det ene settet med Besteforeldre er bra nok som barnevakter. Sistnevnte er forholdsvis avslappet på andre områder.

Altså, så lenge foreldre ikke er generelt overhysteriske når det gjelder det meste (det kan i såfall umulig føre til annet enn nervøse barn), synes jeg ikke det er sååå ille at de er litt fanatiske på enkelte områder.

:)

Skrevet

:tommelsmil: Du bringer alltid så mye givende i diskusjonene her, jaggu synd du ikke er mer aktiv :sprettoy:

Ja, for du har alltid givende svar i dine innlegg....

Sitert fra ditt innlegg

Jeg liker syltetøy, altså - men jeg spiser det kanskje en gang i måneden. Er litt mer ostejente - men hvis jeg hadde kalt meg det ville tankene begynt å vandre og plutselig får jeg "kukost"-tanker osv...

:tommelsmil:

Skrevet

Det er jo lov å bruke huet også da, damer!

Mitt barn får syltetøy - men han får mormors syltetøy med minimalt med ukker og ikke fra tikronersbøttene fra Rimi som består av kun sukker ispedd e-stoffer.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...