Gjest en annen gjest Skrevet 28. oktober 2007 #121 Skrevet 28. oktober 2007 Du får starte en ny tråd og etterlyse folk med slik erfaring.... Så folk som uttaler seg om barn bryr seg ikke så mye om fedre og barn........
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #122 Skrevet 28. oktober 2007 Så folk som uttaler seg om barn bryr seg ikke så mye om fedre og barn........ Kjære deg.... Det er jo flere som i denne tråden har snakket om både mødre og fedre - ja om hysteriske foreldre!!! Det er til og med en far som har skrevet innlegg her. Følger du ikke med eller??? Men når du skrev om "fedre som ikke gjør en dritt selv og bare kjefter" da fikk liksom ikke jeg følelsen av at vi var på samme tema som i denne tråden lenger. Den handler som sagt om hysteriske mødre!!! Og - for å gjenta meg selv - hysteriske ferdre er også blitt omtalt.
Gjest en annen gjest Skrevet 28. oktober 2007 #123 Skrevet 28. oktober 2007 Kjære deg.... Det er jo flere som i denne tråden har snakket om både mødre og fedre - ja om hysteriske foreldre!!! Det er til og med en far som har skrevet innlegg her. Følger du ikke med eller??? Men når du skrev om "fedre som ikke gjør en dritt selv og bare kjefter" da fikk liksom ikke jeg følelsen av at vi var på samme tema som i denne tråden lenger. Den handler som sagt om hysteriske mødre!!! Og - for å gjenta meg selv - hysteriske ferdre er også blitt omtalt. Da tenker jeg at det finnes kvinner uten barn som også kritiserer mødre, men som nok ville fått et annet syn om de hadde hatt barn selv! (Mao det finnes hysteriske folk uten barn også)
Lizzee Skrevet 28. oktober 2007 #124 Skrevet 28. oktober 2007 Hva med fedre som er livredde og engstelige da? Men som ikke gjør en dritt selv og som bare kjefter på mor for at hun ikke gjør alt riktig og som mener hun instinktivt må vite alt som kvinne og nå mor - og som også uttaler seg skråsikkert?? Finnes sikkert noen slike kvinner også.... Fedre som er livredde og engstelige. Fedre som ikke gjør en dritt. Fedre som kjefter på mor for at hun ikke gjør alt riktig. Men er det mor eller far som mener at mor som kvinne må vite alt instinktivt? Også er det mor som også uttaler seg skråsikkert?? Det finnes nok slike kvinner....(?) Men det er er vanskelig å si noe om hva du spør om ettersom du spør og fremlegger problematikken så uklart. Hva synes du - en annen gjest - om slike situasjoner som du selv har beskrevet? Jeg tror jeg vi finne det mer interessant å få vite hva du mener. Enn å prøve å svare og deretter få nye kritiske spørsmål fra deg... Særlig når du er så uklar til å begynne med....
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #125 Skrevet 28. oktober 2007 Da tenker jeg at det finnes kvinner uten barn som også kritiserer mødre, men som nok ville fått et annet syn om de hadde hatt barn selv! (Mao det finnes hysteriske folk uten barn også) Jada, vi kan sikkert få denne tråden til å handle om hysteriske mennesker sånn rent generelt....
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #126 Skrevet 28. oktober 2007 Tror en annen gjest bare konstruere spørsmål og kommentarer for å provosere jeg.... Hun spør uklart, også slenger hun spydigheter når hun får svar. Og om noen kommenterer hennes spydige svar så setter hun igang et nytt tema.... Og det kun får å kunne "ta folk" virker det som om....
Gjest en annen gjest Skrevet 28. oktober 2007 #127 Skrevet 28. oktober 2007 En annen gjest: Spm var: er det ok hvis noen uten kompetanse uttaler seg på ditt felt? Svaret mitt var: "Om jeg hadde likt at noen uten kompetanse blandet seg inn på mitt område? Vel, for det første, hvis noen uten formelt utdanningskrav skal jobbe feks. i en type stilling og bastant ha meninger som det ikke er faglig dekning for, nei, det ville jeg ikke "likt"/ synes ikke det hadde vært riktig og det ville heller ikke gitt brukerne den kvalitetssikringen de skal ha." (SVARTE HER PÅ SPM DITT MED BAKGRUNN I AT DET ER SNAKK OM MITT FELT PÅ JOBBEN, PROFESJON) For det andre, så er ikke jeg noen uten kompetanse som blander meg inn på andres område.Jeg er en fagperson(uten barn), og jeg er kompetent til å uttale meg om forhold som angår barn!()selv om jeg ikke har barn Dette på bakgrunn av faglig kompetanse i form av fem årig utdanning, personlig egnethet og interesse for feltet, samt de erfaringene jeg til enhver tid gjør meg, og reflekterer over. Ditt svar: Nå kan det jo være at disse som skulle belære deg hadde opparbeidet seg rikelig med praktisk erfaring, selv om de ikke hadde lest en bok om emnet. Det er vel ikke bare de med boklærdom som uttaler seg.....Du mener da tydeligvis at det kun er de med faglig kompetanse som skal uttale seg, snakk om å sette seg på en pidestall. Du er jo ikke stort bedre enn de du selv kritiserer! NÅR DU SNAKKER OM MITT FELT; SÅ REGNER JEG MED DU FORTSATT MENER JOBB. DA MENER JEG AT IKKE HVEM SOM HELST KAN UTTALE SEG FAGLIG!!!! OM ULIKE TEMA UTEN Å HA FAGLIG !!! DEKNING FOR DET! Mitt svar: Nei, mener absolutt ikke at det kun er de med "boklærdom" som kan uttale seg om barn. Jeg svarte kun på hvorfor JEG med min kompetanse mener at jeg kan uttale meg om barn uten å ha barn selv. Å ha en slik holdning blir jo det samme som å mene at psykologer ikke kan gjøre en god jobb hvis de ikke selv har opplevd akkurat den vansken enhver klient har. Poenget mitt er at ingen må tro at mennesker uten barn ikke kan uttale seg om barn. Det synes jeg er provoserende og sneversynt. Ditt svar: Men poenget var vel om du ville synes det var ok om folk uten boklærdom uttalte seg på ditt fagfolk, og de heller da ikke hadde barn. På meg virket det ikke som du syntes det var særlig ok. Men du synes visst det er ok at ALLE kan uttale seg om barn..Og med din kommentar så er det vel ikke så nødvendig at en psykolog har utdanning heller- alle kan jo mene noe om andres psyke også... MITT SVAR: I forhold til mitt fagfelt på jobb: en forutsetning er at folk har kompetanse om det de uttaler seg om. I forhold til generelle diskusjoner om barn: Jeg mener alle kan uttale seg, selv UTEN Å HA BARN. Viser til innleggene over der det snakkes om ulike menneskesyn, verdier, syn på barn, sosialt samspill, ernæring osv. Alle kan uttale seg ja, men så får de som uttaler seg også tåle at det blir reaksjoner da! Og jeg må si jeg synes det er noe rart at du ikke liker at folk uten kompetanse uttaler seg om din jobb, mens du synes det er helt greit at folk uten barn uttaler seg om barneoppdragelse... Du mener tydeligvis at boklærdom er den viktigste kunnskapskilden. Hva gjør du når du ikke kan ta fram en bok....
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #128 Skrevet 28. oktober 2007 Når har jeg sagt at boklærdom er den viktigste kilden til kunnskap? Hva vet du om hvorvidt jeg "må ta fram en bok" når jeg støter på utfordringer i jobben min? Er det noe du tror alle "fagfolk" uten barn må gjøre? Som sagt; jeg mener det er en forutsetning at folk har faglig dekning for det de uttaler seg om når det gjelder barn, når det er under PROFESJONELLE forhold feks. i jobben min. Hvem som helst må gjerne uttale seg OM min jobb. MEN jeg mener man må ha en viss faglig kompetanse for å kunne uttale seg om barn i faglige sammenhenger. Jeg mener at "alle kan uttale seg om barn generellt, både de med barn og de uten barn".
Gjest Gjest_Julie_* Skrevet 28. oktober 2007 #129 Skrevet 28. oktober 2007 Og det betyr...? Et generelt inntrykk av engstelse når så mange er opptatt av så små detaljer, tenker jeg. Hvor ble det av egen vurderingsevne i forhold til at enhver kjenner sine egne forhold best. Man må jo ikke høre på alle jordmødre, helsesøstre og andre som uttaler seg om hva som er "riktig" til enhver tid. Alle må få lov til å ha meninger om barn, enten de har barn selv eller ikke.
jannamor Skrevet 28. oktober 2007 #130 Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Alle kan uttale seg ja, men så får de som uttaler seg også tåle at det blir reaksjoner da! Og jeg må si jeg synes det er noe rart at du ikke liker at folk uten kompetanse uttaler seg om din jobb, mens du synes det er helt greit at folk uten barn uttaler seg om barneoppdragelse... Du mener tydeligvis at boklærdom er den viktigste kunnskapskilden. Hva gjør du når du ikke kan ta fram en bok.... føler din irritasjon går på at gjest er utdannet innen for arbeid med barn. og når man snakker uttale seg om jobb, så snakker man ikke hver enkelts barneoppdragelse, men rent faglig og pedagogisk arbeid med barn. jeg er fristet til å skissere dette opp med et annet yrke, men tror ikke det blir noe lettere for deg å forstå. man blir ikke fagperson på barn fordi om man er mor. like lite som man blir mor ved pedagogisk utdannelse, men begge parter kan uttale seg om barn, den ene med erafaring i praksis fra sitt eget barn, dvs deg. den andre med erfaring fra jobb barn og teori. så enkelt. begge kan uttale seg.. og skjønner godt at annen gjest ikke vil ha en hysterisk mor (snakker ikke om deg nå) til å uttale seg pedagogisk eller faglig, hvilket er hennes jobb, med mindre deres egen jobb, erfaring, utdannelse e,l skulle tilsi det Endret 28. oktober 2007 av jannamor
Gjest Frk Åberg Skrevet 28. oktober 2007 #131 Skrevet 28. oktober 2007 Jeg burde sikkert ha lest hele tråden før jeg svarer, men jeg kommer til å være "hysterisk" på sukker i hverdagen og at de ikke blir sittende foran pcn hele dagen. Men når det gjelder å fryse litt eller å falle og slå seg, så håper jeg at jeg kan ta det mer med ro. Jeg tror ikke barn har godt av å bli behandlet som porselensdukker. Jeg mener også at man bør ha rett til å uttale seg om barneoppdragelse selv om man ikke har egne barn. Det er ikke sånn at fordi om man har to barn, så vet man alt om alle barn, siden barn er svært så forskjellige.
Gjest en annen gjest Skrevet 28. oktober 2007 #132 Skrevet 28. oktober 2007 Når har jeg sagt at boklærdom er den viktigste kilden til kunnskap? Hva vet du om hvorvidt jeg "må ta fram en bok" når jeg støter på utfordringer i jobben min? Er det noe du tror alle "fagfolk" uten barn må gjøre? Som sagt; jeg mener det er en forutsetning at folk har faglig dekning for det de uttaler seg om når det gjelder barn, når det er under PROFESJONELLE forhold feks. i jobben min. Hvem som helst må gjerne uttale seg OM min jobb. MEN jeg mener man må ha en viss faglig kompetanse for å kunne uttale seg om barn i faglige sammenhenger. Jeg mener at "alle kan uttale seg om barn generellt, både de med barn og de uten barn". Men hvem hører man på? Jeg har 11 års universitetsutdanning og jeg liker overhodet ikke at folk som ikke har barn bryr seg med mine barn! Slike fagfolk som deg - som jeg ikke har bedt om råd fra - spiser jeg til frokost.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #133 Skrevet 28. oktober 2007 Ærlig talt så mener jeg at alle har rett til å uttale seg om oppdragelse enten de har barn eller ikke, så lenge de ikke blander seg inn i måten andre oppdrar barna på rett foran dem. Ingen har rett til å blande seg inn i måten andre oppdrar barna sine på så lenge det ikke er lovbrudd som skjer da kanskje. SKal noen fortelle meg noe om det må det være fra en offentlig instans som skole, barnehage e.l. Men her inne mener jeg alle har lik rett til å uttale seg. Og det å brilljere med utdannelse bli litt teit..... Særlig med tanke på alle lamme førskolelærerne jeg har møtt gjennom min karriere..... Med ekstra kurs og vekttall i det ene og det andre. Og er mer opptatt av det enn hva som er riktig for barna de arbeider med..
Lizzee Skrevet 28. oktober 2007 #134 Skrevet 28. oktober 2007 Er det et eller annet her som skurrer litt eller? Det er davel ingen som har sagt at folk som oppdrar barna sine så godt de kan med vanlig og normal oppdragelse - eller uvanlig for den saks skyld - er hysteriske? Det er vel de sære og rare som stiller urimelige krav til hvordan de ønsker at andre skal behandle deres barn som her tas opp. At en barnehage-arbeider finner noen mødre hysteriske fordi de vil at barna skal ha særbehandling i barnehagen. Særbehandling som ikke er nødvendig pga sykdom eller andre alvorlige ting - og som det er umulig å få gjennomført i en barnehagen, ikke minst av hensyn til de andre barna. Temaet er ikke hvorvidt en universitetutdannet mor ikke godtar at en lavt utdannet person uttaler seg om hennes barn! Eller omvendt for den saks skyld. Forsåvidt spiller det vel ingen rolle for oss at du mener at ingen skal mene noe om dine barn. Vi vet jo ingenting om dem - og mener heller ingenting om dem eller din oppdragelse av dem - for du forteller ingenting. (og godt er kanskje det) Du bare kritiserer andre! Hvis noen mener noe om min oppdragelse av mine barn så gjerne det! Men jeg gidder ikke ta meg nær av om noen mener noe. Men skulle noen ha noe vettugt å si så lytter jeg gjerne, uansett om de er foreldre selv eller ei, uansett om de er universitetsprofessorer eller arbeidsledige med 9-årig skolegang. Også synes jeg det blir noe søkt når en eller annen gjest kverulerer usaklig for så å slå i bordet med 11 års universitetsutdannelse. Det siste der er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel. Hvorfor ikke vise at du er smart da når du er så høyt utdannet - istedenfor å skrive dårlige innlegg, være spydig og spille dum.... Og hvis man ikke vil at andre skal bry seg med ens egne barn - ja da får man også la være å bry andre med barna sine!!! De hysteriske som stiller urimelige krav til barnehager og andre i sine omgivelser må nesten finne seg i at andre bryr seg all den tid de gjør sine egne valg vedr barna til andres problem!
Gjest En helt annen gjest Skrevet 28. oktober 2007 #135 Skrevet 28. oktober 2007 Men hvem hører man på? Jeg har 11 års universitetsutdanning og jeg liker overhodet ikke at folk som ikke har barn bryr seg med mine barn! Slike fagfolk som deg - som jeg ikke har bedt om råd fra - spiser jeg til frokost. Nå er det du som henger på som en klegg her da for å provosere. Det er du som har startet med alle kommentarene til gjest, og så vidt jeg har forstått så er det ingen som har forsøkt å bry seg med dine barn her. Ingen har gitt deg personlig noen råd heller. Så hva er det du piper for? Og 11 år på universitet? Hva betyr det da? Har jobbet med mange overutdannede mennsker som har blitt så akademiske at de totalt har mistet bakkekontakt og praktiske evner....
Bernina Skrevet 28. oktober 2007 #136 Skrevet 28. oktober 2007 (endret) Får jeg lov til å mene noe? Jeg er både høyt utdannet og barnløs! Jeg vokter meg vel for å direkte kritisere andres livsførsel eller barneoppdragelse. Uansett hvor ufyselige ungene eller foreleldrene måtte være så prøve jeg å tie stille. Så lenge det ikke skjer i mitt hjem eller et sted hvor jeg må være delaktig. Skjer det i mitt hjem eller jeg får ungene i fanget med beskjed om å følge opp den stilen som jeg finner kritikkverdig - da sier jeg ifra. Er spørsmålet da om jeg har lov eller ei til å finne noe kritikkverdig? Ja. Like mye som du har lov til å gjøre noe kritikkverdig så har jeg lov til å mislike det. Spørsmålet er hvorvidt jeg skal gi uttrykk for min misnøye eller ei. Tror Lizzee er inne på noe viktig når hun sier: "Og hvis man ikke vil at andre skal bry seg med ens egne barn - ja da får man også la være å bry andre med barna sine!!! De hysteriske som stiller urimelige krav til barnehager og andre i sine omgivelser må nesten finne seg i at andre bryr seg all den tid de gjør sine egne valg vedr barna til andres problem!" Jeg har ingenting imot at barn får lov til å spise middag rett fra gulvet i eget hjem. Men jeg bryr meg om foreldrene mener at dette også skal praktiseres hjemme hos meg. Og om foreldrene da står på sitt og krever at barna må få gjøre som de er vant med, da mener jeg at de er hysterisk rare - jeg sier takk og farvel og sender dem på dør! En barnehageansatt har ikke mulighet til bare å sende folk på dør og tar vel derfor heller ut sin frustrasjon i fora som dette her på KG. Skjønner? Endret 28. oktober 2007 av Bernina
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2007 #137 Skrevet 28. oktober 2007 Synes det er forferdelig trist for barnas del at det finnes foreldre som har slike holdninger, som det som kommer fram her. Et barn kan i teorien (her kommer et eksempel) gå på samme avdeling i flere år. På denne avdelingen jobber det som oftest en pedagogisk leder, en barne og ungdomsarbeider og en assistent. Alle disse ansatte kan i teorien være BÅDE barnløse og fagpersoner. De omgås barnet daglig, følger opp barnet, setter i gang tiltak hvis det er nødvendig. Alt dette skjer i samarbeid med foreldrene, og alt er til BARNAS BESTE! Hvem går det utover da når foreldre ikke synes mennesker uten barn har rett til å uttale seg om deres barn? barna!
Bernina Skrevet 28. oktober 2007 #138 Skrevet 28. oktober 2007 Synes det er forferdelig trist for barnas del at det finnes foreldre som har slike holdninger, som det som kommer fram her. Et barn kan i teorien (her kommer et eksempel) gå på samme avdeling i flere år. På denne avdelingen jobber det som oftest en pedagogisk leder, en barne og ungdomsarbeider og en assistent. Alle disse ansatte kan i teorien være BÅDE barnløse og fagpersoner. De omgås barnet daglig, følger opp barnet, setter i gang tiltak hvis det er nødvendig. Alt dette skjer i samarbeid med foreldrene, og alt er til BARNAS BESTE! Hvem går det utover da når foreldre ikke synes mennesker uten barn har rett til å uttale seg om deres barn? barna! Det er veldig mange holdninger ute og går i denne tråden her. Hvilke holdninger er det du sikter til? Veldig mange forskellige gjester som bare heter "gjest" og derfor umulig å vite hvilken gjest som fortsetter å skrive hva... Hvis dere på død å liv må skrive anonymt hvorfor ikke velge et kallenavn da sånn at dere blir gjenkjent fra gang til gang.... Har akkurat lest igjennom hele tråden og det er vanskelig å holde tråden for å si det sånn med alle dere gjester som kanskje er en og samme person. Kan dere ikke i det minste fortelle hvilke holdinger det er dere refererer til. Slik at man vet om man skal føle seg truffet eller ei.... Ut over det så er jeg som barnløs berettiget til å ha mine meninger. Hvorvidt jeg sier de høyt beror helt på situasjonen og hensynet til barnet selvfølgelig!
jannamor Skrevet 28. oktober 2007 #139 Skrevet 28. oktober 2007 Synes det er forferdelig trist for barnas del at det finnes foreldre som har slike holdninger, som det som kommer fram her. Et barn kan i teorien (her kommer et eksempel) gå på samme avdeling i flere år. På denne avdelingen jobber det som oftest en pedagogisk leder, en barne og ungdomsarbeider og en assistent. Alle disse ansatte kan i teorien være BÅDE barnløse og fagpersoner. De omgås barnet daglig, følger opp barnet, setter i gang tiltak hvis det er nødvendig. Alt dette skjer i samarbeid med foreldrene, og alt er til BARNAS BESTE! Hvem går det utover da når foreldre ikke synes mennesker uten barn har rett til å uttale seg om deres barn? barna! jeg er bare så vanvittig enig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest liss Skrevet 30. oktober 2007 #140 Skrevet 30. oktober 2007 Jepp, her er KG i gammel, god stil. Noen starter en tråd i beste mening, men på side 4 er folk så opptatte av å kalle hverandre idioter at ingen husker hva tråden opprinnelig handlet om.
Fremhevede innlegg