Gå til innhold

Å ikke bruke stor bokstav


Brunhilde

Anbefalte innlegg

Beklager dypt klønete ordbruk, men det var vel for svarte ikke det diskusjonen dreide seg om?

:fnise: Slapp av litt nå, frøken solskinn.

Endret av Mirina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er så enig, så enig. :Nikke:

Det er da ikke vanskelig å venne seg til å bruke Shift-tasten i begynnelsen av en ny setning, samt ved egennavn?

Jeg støtter også det noen sa før meg: Det er ikke verdens undergang om noen dropper stor forbokstav, men det tar seg så mye bedre ut med enn uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Jeg støtter også det noen sa før meg: Det er ikke verdens undergang om noen dropper stor forbokstav, men det tar seg så mye bedre ut med enn uten.

Dessuten er det det som er korrekt, også har det ikke minst en viktig funksjon, slik Badiane så fint forklarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger har plukket av hele tastaturet på min laptop flere ganger. Hard bruk mao. Nå må jeg virkelig presse ned bokstavene for å skrive og derfor er det ikke alltid det kommer stor bokstav i begynnelsen av en setning. Skriver fort og merker det ikke før jeg leser gjennom det.

Men i dette innlegget gikk det greit :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør meg ingenting at noen utelater stor forbokstav i innlegg her. Så lenge de vet hvordan det egentlig skal være. Og det tror jeg de gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg synes ikke det er verdens undergang å sløyfe den iblant, jeg.

Derfor blir jeg lettere forvirret når jeg leser i dagboka di. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(og jada, jeg TULLER i tråden din... *skrekkslagne øyne som titter fryktsomt mot siden og venter på råkjeft av streng Brunhilde*)

Jeg vil ikke ha tulling i tråden min. :slåss:

*kjefte, kjefte*

:ler:

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha tulling i tråden min. :slåss:

*kjefte, kjefte*

:ler:

:heks:

*fniser og titter rampete i retning strenge-Brunhilde* (uten noen store bokstaver noen plass)

jeg tuller så mye jeg vil såh! tulletulletulle... hihi

fredag.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hærlighet.Har dere ikke større ting å irritere dere over?

Synes det med stor eller liten bokstav før eller etter ditt og datt,er av mindre betydning i den store og hele sammenhengen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde unplugged
Hærlighet.Har dere ikke større ting å irritere dere over?

Synes det med stor eller liten bokstav før eller etter ditt og datt,er av mindre betydning i den store og hele sammenhengen :)

Et annet irritasjonsmoment er forresten det å IKKE ha mellomrom etter komma eller punktom og før neste store bokstav.

:heks:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr
Et annet irritasjonsmoment er forresten det å IKKE ha mellomrom etter komma eller punktom og før neste store bokstav.

:heks:

Og feilstavinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helen Parr
Hærlighet.Har dere ikke større ting å irritere dere over?

Synes det med stor eller liten bokstav før eller etter ditt og datt,er av mindre betydning i den store og hele sammenhengen :)

Og feilstavinger.

Absolutt. Som at punktum staves med to u'er og ikke med o. :sjenert:

:heks:

Det var denne jeg egentlig siktet til. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid jeg føler for å bruke stor bokstav. Ofte bruker jeg flere punktum etterhverandre også.. det er vel kanskje fordi de fleste bruker IM-programmer, der det er mer dagligtale enn en oppgaveskriving. Noe som jeg mener tillater en mye mer muntlig framstilling. Mange skriver også på dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange skriver på dialekt, ja. En annen ting jeg irriterer meg over, faktisk så mye at jeg dropper å lese innlegg skrevet på dialekt.

Hva er forresten poenget med to punktum? Tre kan kan jeg forstå, men to?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange skriver på dialekt, ja. En annen ting jeg irriterer meg over, faktisk så mye at jeg dropper å lese innlegg skrevet på dialekt.

Hva er forresten poenget med to punktum? Tre kan kan jeg forstå, men to?!?

Jeg ser ikke poenget jeg heller.. skriftlig uvane? tre er en for mye vet du... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker aldri annet enn at du skriver nynorsk, og jeg leser da også dine innlegg.

At et innlegg er skrevet på dialekt er når det er knotet ned på trøndersk, nordlandsk eller rogalandsk, det er komplett umulig å lese, dessuten syns jeg det er, skal vi si, en smule barnslig å ikke benytte seg av et offisielt skriftspråk når vi tross alt har to av slaget i Norge.

Edit: skriveleif

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Vi har to skriftspråk i Norge ja, men du må huske på at når jeg gikk på skolen var det også tillatt å skrive på dialekt! Nå gjør jo ikke jeg det da, med mindre jeg skriver sms til noen hjemme, men det er kanskje ikke så rart at enkelte blir forvirret når det gjelder hvordan man skal skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to skriftspråk i Norge ja, men du må huske på at når jeg gikk på skolen var det også tillatt å skrive på dialekt! Nå gjør jo ikke jeg det da, med mindre jeg skriver sms til noen hjemme, men det er kanskje ikke så rart at enkelte blir forvirret når det gjelder hvordan man skal skrive.

Kjære deg, jeg må da ikke gå rundt å huske på alle brukeres forskjellige læreplaner? :ler:

Jeg leser bokmål og jeg leser nynorsk. Dialekt hopper jeg over, det spiller ingen rolle for meg om den som skriver dialekt hadde lov til det på skolen eller ikke. Jeg leser det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...