Gå til innhold

Å ikke bruke stor bokstav


Brunhilde

Anbefalte innlegg

Vinduskarmen irriterer seg over unødvendig og overdreven bruk av utropstegn. Er enig i at det kan bli for mye, men jeg irriterer meg kanskje ikke spesielt over det.

Det jeg derimot irriterer meg over er manglende bruk av stor bokstav i begynnelsen av setning og etter punktum.

Er det virkelig noen som ikke vet hvor "caps"tasten på tastaturet befinner seg? Eller er det kanskje litt som med blinklys på bilen? "Jeg vet at jeg har det, men jeg velger å ikke benytte med av det."

Det er godt å kunne irritere seg av og til.

Edit: feil.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Jeg må vel kanskje si at jeg er en av dem som slurver litt her. Er så vandt til å skrive i Word der det alltid blir stor forbokstav etter punktum :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig noen som ikke vet hvor "caps"tasten på tastaturet befinner seg? Eller er det kanskje litt som med blinklys på bilen? "Jeg vet at jeg har det, men jeg velger å ikke benytte med av det."

Jeg vet veldig godt hvor den er, men bruker den ikke. Jeg bruker shift. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det virkelig noen som ikke vet hvor "caps"tasten på tastaturet befinner seg? Eller er det kanskje litt som med blinklys på bilen? "Jeg vet at jeg har det, men jeg velger å ikke benytte med av det."

Tror det har fint lite med å ikke vite hvor "caps"-tasten er.. men velge å ikke bruke er nok større sansynlighet.

jeg gidder ikke, rett og slett. latskap bare.

Jeg er veldig til og fra, har blitt "bedre" etter at jeg begynte å jobbe igjen, for da blir det en større vane. Når jeg kun skrev på fritiden, så gadd jeg rett og slett ikke, som du sier, bare latskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velger å legge til at jeg stort sett ligger i senga når jeg skriver, og at jeg ofte bruker bare en hånd fordi jeg har en kranglete skulder. da er det mye lettere for meg å prioritere andre ting enn stor bokstav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt hvor den er, men bruker den ikke. Jeg bruker shift. :tunge1:

Jeg også :tunge1:

Det er vel ingen som bruker Caps til å skrive stor bokstav etter punktum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. En ny setning skal alltid begynne med stor bokstav, det samme skal egennavn.

Enig!

Skrivefeil kan man ofte ikke noe for, men stor bokstav.. ..det "vet" vi vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skriver ofte mitt eget navn med liten bokstav også jeg.. *fniser* sånn i mailer og meldinger som ikke er i jobb eller viktige sammenhenger ihvertfall.

Andres navn er jeg nok flinkere på, men eget navn.. det er vel her inne også, tror jeg kun bruker aline, aldri aldri Aline. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver i alle fall... Og somregel er det heller at det blir for mye store bokstaver med meg. Men jeg tar dem bort om jeg ser dem da, altså.

(Typisk, dette innlegget begynte før korreksjon med "JEg" )

Jeg sliter ikke så mye med ordinære skrivefeil, men derimot store problemer med tastefeil, fingrene mine trykker i feil rekkefølge, enda jeg utmerket godt vet hvordan det skal være, og tenker rett. (det er f.eks ord med "isk", som at jeg før korreksjon hadde skrevet "typsik" og jeg skriver gjerne ejg, ikek og helelr) Men store bokstaver prøver jeg i alle fall å få rett. Men jeg er av dem som blinker også jeg da, selv helt alene på en øde landevei midt på natta uten hverken biler eller mennesker i sikte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg er av dem som blinker også jeg da, selv helt alene på en øde landevei midt på natta uten hverken biler eller mennesker i sikte...

:ler: Jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Parr

:ler: Jeg også!

Signerer den. :fnise:

Og dessuten Brunhildes startinnlegg. Det er selvsagt ikke verdens undergang, men det tar seg langt bedre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må vel kanskje si at jeg er en av dem som slurver litt her. Er så vandt til å skrive i Word der det alltid blir stor forbokstav etter punktum :(

jeg gidder ikke, rett og slett. latskap bare.

Tror nok jeg er en dårlig kombinsajon av disse.. Sorry for alle som irreterer seg.. Skal prøve å bli bedre, men jeg er ikke blandt de aller verste.. Bare innimellom :tunge1:

Endret av jente89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet veldig godt hvor den er, men bruker den ikke. Jeg bruker shift. :tunge1:

Beklager dypt klønete ordbruk, men det var vel for svarte ikke det diskusjonen dreide seg om?

Jeg velger bort en del innlegg hvor stor bokstav er utelatt, spesielt om innleggene er lange.

Jeg syns latskap er en dårlig unnskyldning for å skrive ukorrekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dypt klønete ordbruk, men det var vel for svarte ikke det diskusjonen dreide seg om?

...

Jeg syns latskap er en dårlig unnskyldning for å skrive ukorrekt...

Litt dårlig humør idag eller? (eller er ikke humor lov i dine tråder?)

tror ingen av oss som har svart at det er latskap, mente det som noen UNNSKYLDNING akkurat, jeg gjorde det ihvertfall ikke. Det er en forklaring på hvorfor det skjer, men ingen av oss har vel noen grunn til å måtte unnskylde noe.

at du ikke liker det, er faktisk ditt problem og ditt alene. (jeg blir så barnslig av slikt at jeg på trass slutter å bruke stor bokstav helt jeg da, bare fordi liksom.. sett meg like godt på ignorer. *fniser* )

(og jada, jeg TULLER i tråden din... *skrekkslagne øyne som titter fryktsomt mot siden og venter på råkjeft av streng Brunhilde*)

Ha en fin dag da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badiane

Jeg irriterer meg også over tekster uten store forbokstaver av den enkle grunn at de er vanskeligere å lese. Store bokstaver har nemlig en funksjon i teksten.

Når man snakker, bruker man blant annet trykk og intonasjon (setningsmelodi) for å strukturere det man sier på en slik måte at det skal bli lettere å ta inn for lytteren. Når man skriver, er det tegnsetting og bruk av store bokstaver som tjener dette formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...