Gå til innhold

har du TV?

Xtra_lilje

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Bølla_*

Har tv, ja. Og den stjeler tid, ja. Men det gjør jo alt... Det er ikke nødvenidigvis fordummende, som mange tror, å se tv. Det kan tvert i mot være veldig lærerikt og stimulerende, på flere områder. Kreativt, kan det også være. Kreativitet begrenses ikke kun til å gjør noe aktivt selv. Å bli stimulert, engasjert, få sanseinntrykk, inspirasjon, utfordringer, opplevelser og mer til fra hele verden rett inn i stua og inn i huet, er i grunnen rett ut ganske så fantastisk. Er en veldig visuell person, jeg da. Vet godt at tv`en også kan fungere som "substitutt" for andre ting man kanskje skulle ha tatt tak i, men det kan det meste her i livet. Alt kan misbrukes. Men, hvem skal sette kjørereglene for hvor mye tv-titting som er greit, mye eller for mye? Gjelder de samme reglene for alle? Det hele har med instilling å gjøre. Hvilke syn man lar seg prege av. Hvis man har dårlig samvittighet for at man angivelig ser for mye på tv, går det an å vurdere om man faktisk gjør det. Opplever man at man har et problematisk forhold til tv`en kan man nok gjøre noe med det uten at det skal være nødvendig å kvitte seg helt med den for det. Har selv et digert monstrum av en tv, at den tar plass, sier seg selv. Det gjør jo også pianoet som står ved siden av tv`en, og det store gamle skrivebordet i eik jeg sitter ved nå. Bokskapet og sofaen like så. Om jeg sier å si at tv`en er for dominerende som møbel eller i livet mitt forøvrig, har det med min innsting til tv`n å gjøre. For som møbel, tar de 4 andre møblene jeg nevte her, langt større plass. Lyst på flatskjerm på veggen, jeg, men det er mest fordi jeg synes det er fancy. At jeg kunne brukt tiden jeg bruker på å se på tv til andre ting, det kunne jeg sikkert. Og noen ganger gjør jeg jo også det. Akkurat som at jeg kunne brukt tiden jeg bruker på andre ting, til å se på tv. Selvfølgelig kan man klare seg uten. Men er det nødvendig? I så fall, hvorfor? Du kan jo prøve og se nå hvordan det går f.eks frem til januar. Da er det salg, vet du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har TV, men bruker den kun til film o.l. Betaler ikke lisens, og kommer de på døra og skal ha penger hos oss, skal han få plombere antenneinntaket på stedet. Jeg betaler ikke for noe jeg ikke ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde tre år i England uten egen TV. Kan ikke si jeg savnet den nevneverdig. Nå har vi tre TV'er (en i hver stue + en til soverommet som vi faktisk ikke har satt opp enda selv om vi flyttet for 5 mnd siden), enda vi bare er to som bor her. :fnise: Det varierer hvor mye vi ser på den, og som en annen nevnte over her bruker nok vi begge mer tid foran PC'ene enn TV'ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har flatskjerm i stua og en "vanlig" TV i kjellerstua, det hender vel jeg syns den står på for mye, men den er fin til avkobling på late kvelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Ja, jeg har tv, og kunne ikke tenke meg å kvitte meg med den. Jeg klarer likevel å styre meg, og føler på ingen måte at den er en tidstyv. Den skrus også alltid av når ingen ser på. Jeg liker å ha muligheten til å se på nyheter, og de få, faste tingene jeg følger med på.

Selv om jeg leser aviser og hører nyheter på radio, så er det noe med at jeg på en måte føler meg mer med i samfunnet når jeg ser nyheter på tv. Jeg bodde noen måneder uten tv en gang, og da følte jeg meg litt isolert fra omverdenen. Da hadde jeg riktignok ikke internett heller, men likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så har jeg ikke TV, men TV-tuner på PCn! Er det noen som vet om man må betale lisens for det? Ikke internett-TV, altså, men vanlig TV-tuner som er koblet til TV-antenna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Forresten så har jeg ikke TV, men TV-tuner på PCn! Er det noen som vet om man må betale lisens for det? Ikke internett-TV, altså, men vanlig TV-tuner som er koblet til TV-antenna.

"Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte."

http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tv, men hadde fint klart meg uten den. Følger med på Jakten på kjærligheten, Skal vi danse og litt Idol - utover det ser jeg nesten ikke på tv (en og annen film hvis jeg er så heldig å få tak i fjernkontrollen...). Ser en del dvd, og det hadde jeg ikke kunnet vært foruten, for det er lite kinomuligheter her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...