Mann 42 Skrevet 19. oktober 2007 #21 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg kom akkurat til å tenke på noe jeg leste om nordamerikanske indianere for noen år siden. Jeg husker ikke i farta hvilken stamme det var, med det spiller ikke så stor rolle. Muligens sioux. Anyway: De hadde krigshøvdinger. Altså, når de lå i konflikt med andre stammer eller landstjelende hvite, ble lederskapet overlatt til en krigshøvding. Men disse høvdingene var ikke nødvendigvis egnet til å lede stammen i fredstid, så når konflikten var over, skiftet lederskapet igjen. Det hadde kanskje vært en ide for LO.
pøbelsara Skrevet 19. oktober 2007 #22 Skrevet 19. oktober 2007 Jeg kom akkurat til å tenke på noe jeg leste om nordamerikanske indianere for noen år siden. Jeg husker ikke i farta hvilken stamme det var, med det spiller ikke så stor rolle. Muligens sioux. Anyway: De hadde krigshøvdinger. Altså, når de lå i konflikt med andre stammer eller landstjelende hvite, ble lederskapet overlatt til en krigshøvding. Men disse høvdingene var ikke nødvendigvis egnet til å lede stammen i fredstid, så når konflikten var over, skiftet lederskapet igjen. Det hadde kanskje vært en ide for LO. God idé!!! Vi snakket om det her i heimen i januar, når denne saken dukket opp; at LO nok definitivt hadde vært MYE bedre tjent med en administrativ leder som kunne ta seg av driften og personalet......og en krigerhøvding til å ta slagene og krigene....
Jalp Skrevet 19. oktober 2007 #23 Skrevet 19. oktober 2007 Anyway: De hadde krigshøvdinger. Altså, når de lå i konflikt med andre stammer eller landstjelende hvite, ble lederskapet overlatt til en krigshøvding. Men disse høvdingene var ikke nødvendigvis egnet til å lede stammen i fredstid, så når konflikten var over, skiftet lederskapet igjen. Det hadde kanskje vært en ide for LO. Det er flere eksempler på at man trenger forskjellige egenskaper i forskjellige situasjoner. Valle kan ikke være "tiger" når hun skal ivareta sine medarbeidere. Et annet godt eksempel på det samme er Winston Churchill. Glimrende som engelsk statsminister under krigen. Håpløs etter krigen da samarbeid og oppbygging sto sentralt.
Gjest Jenna88 Skrevet 19. oktober 2007 #24 Skrevet 19. oktober 2007 Noen som så dokumentaren der Valla fortalte sin versjon? Hva tror dere om saken? Hun spilte i alle fall den perfekte offerrolle. Tror kanskje hun hadde fremstått som litt mer troverdig hvis hun hadde innrømmet noen feil, men neida, det er alltid de andre...
Gjest S.G Skrevet 20. oktober 2007 #25 Skrevet 20. oktober 2007 (endret) En bør se litt på Valla sin fortid, hun har gjort seg bemerket lenge før Yssen saken. Helt fra hun var leder i KUL en kommunistik studenorganisasjon. Det er i seg selv ikke galt, men hun ble kjennt der for å bruke mer tvilsome maktmiddler for å få makt og possisjonere seg. Tidsskriftet Tidens Tegn nr 4 1997 hadde en avslørende artikkel om Gerd-Liv Valla, skrevet av Vidar Helgesen. Her tok han for seg hennes aktive engasjement i KUL (Kommunistisk Studentlag.) Der tilba man Stalin, og Albania var modellandet. En væpnet, voldelig revolusjon var målet. Norges mektigste kvinne, LO-leder Gerd Liv Valla har aldri tatt avstand fra de synspunkter og aktiviteter hun sto for den gang. De siste dagers avsløringer om Vallas lederstil tyder på at hun ikke bare har latt seg inspirere av Stalins ideologi, men også av hans metoder for lederskap - management by fear. Les også Vidar Helgesens artikkel "Justisminister med høy moral". Det som går som en rød tråd gjennom Vallas kariere er hennes totale mangel på innrømelser, og å endre rolle fra angriper til offer når hun blir presset. Det i seg selv viser at hun ikke bør lede menesker eller ha personalansvar på noe plan. Det blir stil spørsmål ved ekspertuttalelser om hennes person, uten intervju av henne. Hun er med all tydelighet på bakgrunn av sitt offentlige liv en personlighet med så tydelige avvikende personlighetstrekk at noe intervju ikke er nødvendigt. Boken hennes og mumlingen om ertsattninssøksmål er forhåpentligvis det siste vi hører fra hennes syke sinn. Hva mer skjuler seg i en organisasjon som kan la et slikt meneske få utfolde seg, er spørsmålet flere burde stille. LO har siden 50 tallet brukt en del tvilsome metoder, som avlytting, overvåking og systematisk mobbing av motstandere. Slik var kanskje Valla rett kvinne på rett plass.... Metoder som LO har brukt mot motstandere på industriarbeidsplasser er lite debatert i media, en kan lstusse på journalisters manglende interesse for slike saker. De fleste med bakgrunn fra tungindustri, værft og produksjon, har har hørt og sett LO`s fremgangsmåter for å tvinge arbeidere inn i deres organisasjon. Metoder som streik, utfrysing, mobbing, og komunist anklager har vært brukt. Slik fremgangsmåte oppfattes som lite demokratiske, i tillegg til omfattende overvåking har vært LO`s varemerke. Endret 22. oktober 2007 av lillebøll
Gjest Bodillen Skrevet 20. oktober 2007 #26 Skrevet 20. oktober 2007 Der tilba man Stalin, og Albania var modellandet. En væpnet, voldelig revolusjon var målet. Norges mektigste kvinne, LO-leder Gerd Liv Valla har aldri tatt avstand fra de synspunkter og aktiviteter hun sto for den gang. De siste dagers avsløringer om Vallas lederstil tyder på at hun ikke bare har latt seg inspirere av Stalins ideologi, men også av hans metoder for lederskap - management by fear. For ikke å snakke om hennes sympati med Pol Pot, som faktisk sto for nedslaktingen av hele 21% av Kambodjas befolkning på 70-tallet... Det har hun heller aldri offentlig tatt avstand fra.
Gjest Gjest Skrevet 21. oktober 2007 #27 Skrevet 21. oktober 2007 For ikke å snakke om hennes sympati med Pol Pot, som faktisk sto for nedslaktingen av hele 21% av Kambodjas befolkning på 70-tallet... Det har hun heller aldri offentlig tatt avstand fra. Riktig, alle burde se litt hva som ligger i hennes fortid, KUL, kommunsitsympatiene, ikke minnst bør en sette seg inn i hva som foregikk iunder PolPot i Cambodia.
Gjest j23 Skrevet 22. oktober 2007 #28 Skrevet 22. oktober 2007 Etter å ha lest flere artikler i div. aviser og magasiner, samt sett dokumentar på tv, sitter jeg igjen med et veldig dårlig inntrykk av Valla. Synes nærmest hun virker gal jeg! Og i den dokumentaren jeg så, satt hun å smilte nærmest hele tiden....skremmende! I "VG Helg" stod det også om en syk spøk hun sørget for i en eller annens 40- års- lag..... Hva slags inntrykk har dere av Valla?
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #29 Skrevet 22. oktober 2007 Hun fremstår som psykopatisk, slik hun utaler seg fremstår hun som nærmest feilfri i egne øyne. Utsatt for en konspirasjon, og andres manglende forståelse av henne....... Hun gått fra rollen som aggresiv angriper, til offer. Det blir interessant å se om noen vil ansette henne i noen stilling, elller gi henne noen oppdrag.
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #30 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg skal ikke si noe om hva jeg tror om tilregneligheten hennes, men synes det er litt fornøyelig at boken heter "Prosessen" - i likhet med boken som er kåret til det forrige århundres største litterære verk. Det er i hvert fall ikke selvtilliten det skorter på :kaffe:
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #31 Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Denne saken er vond for meg. Jeg har opplevd en sjef som Valla. Det betød ikke at firmaet led noen nød økonomisk. Tvert i mot var det en meget suksessfull bedrift. Alt var strålende bortsett fra forholdet mellom sjef og ansatta. Jeg kjenner igjen utrolig mye i Valla i fra min tidligere sjef. Nå gikk ikke jeg til media da, men jeg endte opp med lang tids sykemelding og sluttet etterhvert på arbeidsplassen pga psykiske problemer jeg fikk, som faktisk har forfulgt meg siden. Jeg mener at man ikke skal undervurdere en leders innvirkning på en ansatts ve og vel. Utrolig mange liv har blitt ødelagt fordi utenforstående som arbeidtilsyn ol ikke har klart å gjøre noe med saken. Arbeidstilsynet var inne i saken i min tidligere bedrift, men det er jo klart at når arbeidsgiver er som solen selv når hun blir observert av noen over seg selv så er det vanskelig å komme til bunns i saken. Jeg ga opp og sluttet. Det er rett og slett skremmende å se at slike personer kommer seg så høyt opp uten at noen tar affære eller ser problemet. Jeg er heller ikke sjokkert over hennes fortid som "kommunist"... Ganske utrolig da at hun har fått den stillingen hun tross alt hadde... Litt utenfor hovedsaken dette, men jeg syns det var nødvendig å si dette.. Endret 22. oktober 2007 av lillebøll
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #32 Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Valla er en tidligere marxist, og et absolutt makt-menneske. Endret 22. oktober 2007 av lillebøll
Gjest Gjest Skrevet 22. oktober 2007 #33 Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Får min dårlige leder til å fremstå som en god venninne. Endret 22. oktober 2007 av lillebøll
Gjest lillebøll Skrevet 22. oktober 2007 #34 Skrevet 22. oktober 2007 Tråden er ryddet iht reglene. Lillebøll-mod
Jalp Skrevet 22. oktober 2007 #35 Skrevet 22. oktober 2007 (endret) Valla sørget selv for å grave sin politiske grav. Først i Yssen- saken og nå med denne boken der hun demonstrerer for en hel verden at hun totalt mangler selvinnsikt og ydmykhet. Endret 22. oktober 2007 av lillebøll
Gjest Sjokkert Skrevet 22. oktober 2007 #36 Skrevet 22. oktober 2007 Da hun ble spurt på pressekonferansen i dag om hun ikke hadde noen grenser for mye hun kunne utlevere folk hun har vært leder for og skulle vist omsorg ovenfor, så svarte Valla at "Yssen hadde gått ut i media først". At en politiker og en toppleder bruker retorikk som en fire-åring i barnehaven er skremmende. Jeg skulle likt å se hvor lenge en vanlig konsernsjef kunne prate negativt om sine ansatte i media uten at LO protesterte. Det finnes ingen regler for hvem som har rett eller galt i en konflikt, men det finnes klare regler for hvordan arbeidsgivere skal opptre ovenfor ansatte. Selv om de går ut i media med anklager de ikke kjenner seg igjen i. Det burde Valla visst som leder for LO.
Gjest Chrizzy Skrevet 22. oktober 2007 #37 Skrevet 22. oktober 2007 Jeg hadde sympati for Valla, men den er forsvunnet nå.
Paradokset Skrevet 23. oktober 2007 #38 Skrevet 23. oktober 2007 Da hun ble spurt på pressekonferansen i dag om hun ikke hadde noen grenser for mye hun kunne utlevere folk hun har vært leder for og skulle vist omsorg ovenfor, så svarte Valla at "Yssen hadde gått ut i media først". At en politiker og en toppleder bruker retorikk som en fire-åring i barnehaven er skremmende. Det samme tenker jeg. Om Valla hadde handlet profesjonelt i utgangspunktet hadde dette vært en ikke-sak. En toppleder går ikke til pressen og angriper en tidligere medarbeider - UANSETT hva slags anklager denne medarbeideren må ha kommet med. Boka hennes synes bare å bekrefte inntrykket av en leder med svak dømmekraft og manglende selvinnsikt. Valla har sikkert mange sterke sider som leder, men dette er åpenbart ikke et av dem.
iss Skrevet 23. oktober 2007 #39 Skrevet 23. oktober 2007 Finnes det noen steder man kan lese frogner-utvalgets rapport???
amles Skrevet 23. oktober 2007 #40 Skrevet 23. oktober 2007 herregud så teit, alle har rett til og forsvare seg Ja, for angrep er det beste forsvar?! Hun falt for sin egen taktikk, og nå kaver hun rundt og sprer om seg med eder og galle. Hun virker utrolig umoden i måten hun takler det hele på, nesten psykotisk, og det er skummelt å tenke på hva annet som befinner seg i tilsvarende maktposisjoner. Uansett om hun har blitt behandlet feil eller ikke, så burde hun skjønne at nok er nok. Før var hun maktgal, og når makten er tatt bort er det bare gal igjen!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå