Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som så dokumentaren der Valla fortalte sin versjon? Hva tror dere om saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror hun er ute av stand til å ta selvkritikk på noen som helst måte.

De siste utspillene der hun bl.a. fortsetter å piske den døde hesten som heter "Ingunn Yssen ble ikke mobbet, hun klarte bare ikke jobben sin" (til tross for at et helt utvalg slo fast at mobbing hadde funnet sted) er bare patetiske.

Skrevet

Når psykologer uttaler at ett menneske ikke har empati FØR de har snakket med vedkommende så ringer det en bjelle hos meg.

Tviler ikke på at hun er utsatt for svik.

Skrevet

For hennes det håper jeg hun har en god venn som kan fortelle henne at hun bør holde helt munn.

Gjest lissi32
Skrevet

Hun, Marianne Auli og Màrtha er folk jeg er litt lei av om dagen. Har meldt meg litt ut.

Skrevet
For hennes det håper jeg hun har en god venn som kan fortelle henne at hun bør holde helt munn.

herregud så teit, alle har rett til og forsvare seg

Gjest Silmarill
Skrevet

Fikk ikke sett dokumentaren, men har tatt den opp på DVD!

Skal se den når jeg/vi har anledning! :)

Skrevet

Jo forsvare, men vi blir alle trøtte av å høre meningsløse og falske bortforklaringer fra et psykopatisk vesen som henne.

Skrevet

Dette kan godt dreie seg om en politisk maktkamp. Men Vallas væremåte gjorde det til slutt enkelt å felle henne.

Vallas største problem er at hun ikke makter å innse at andre kan ha en annen virkelighetsoppfatning enn henne. Og at andres virkelighetsoppfatninger kan stemme bedre overens med realitetene. Det er helt uinteressant at Valla mener hun ikke mobbet Yssen. Yssen følte seg mobbet, og det er faktisk det som saklig sett er relevant. Da har Valla som arbeidsgiver et spesielt ansvar og et sett med plikter som bl.a. er regulert i lov og avtaleverk. Et lov og avtaleverk som LO har kjempet igjennom gjennom mange års kamp.

Valla sviktet på vesentlige punkter sin rolle som arbeidsgiver da hun gjorde som hun gjorde. Derfor kan hun takke seg selv for at hun stillte seg så laglig til for hugg fra motstandere. Det håper jeg Valla snart forstår.

Skrevet
Dette kan godt dreie seg om en politisk maktkamp. Men Vallas væremåte gjorde det til slutt enkelt å felle henne.

Vallas største problem er at hun ikke makter å innse at andre kan ha en annen virkelighetsoppfatning enn henne. Og at andres virkelighetsoppfatninger kan stemme bedre overens med realitetene. Det er helt uinteressant at Valla mener hun ikke mobbet Yssen. Yssen følte seg mobbet, og det er faktisk det som saklig sett er relevant. Da har Valla som arbeidsgiver et spesielt ansvar og et sett med plikter som bl.a. er regulert i lov og avtaleverk. Et lov og avtaleverk som LO har kjempet igjennom gjennom mange års kamp.

Valla sviktet på vesentlige punkter sin rolle som arbeidsgiver da hun gjorde som hun gjorde. Derfor kan hun takke seg selv for at hun stillte seg så laglig til for hugg fra motstandere. Det håper jeg Valla snart forstår.

Så utrolig bra sagt Jalp. Jeg er helt enig! Jeg har bare ikke greid å formulere det så bra som du gjorde... :)

Skrevet

Teit? hva tror du hun opplever ved å drive med det du kaller å forsvare seg?

Hun graver seg dypere og dypere ned i møkka.

Hadde hun holdt kjeft, hadde saken blåst over for lenge siden.

Nå bidrar hun kun til at ingen vil ta i henne med ildtang - hun har gjort mye veldig vanskelig for seg selv.

Skrevet
Teit? hva tror du hun opplever ved å drive med det du kaller å forsvare seg?

Hun graver seg dypere og dypere ned i møkka.

Hadde hun holdt kjeft, hadde saken blåst over for lenge siden.

Nå bidrar hun kun til at ingen vil ta i henne med ildtang - hun har gjort mye veldig vanskelig for seg selv.

Jeg forstår det- likevel, hvis ett menneske føler behov for å forsvare seg så la de få lov til det. Hva vet vel vi andre om saken? vi har bare fått medias vinkling- og de psykologene som uttalte at hun hadde mangledne sjelsevner UTEN å ha observert henne en gang... sier meg at her ligger det mer under enn det som kommer frem, er hun Yssen så uskyldig egentlig? trengs to parter for å ha en konflikt gående..

Skrevet
trengs to parter for å ha en konflikt gående..

Jeg er ikke enig i det....jeg tror at noen ganger skal bare en person til for å lage en konflikt.......alt man trenger er en person som er overbevist om at DERES tolkning av virkeligheten, er den eneste riktige.

Skrevet

Det er en kjennsgjerning at i mange tilfeller så er det ikke bare mobberen som er problemet - noe ved den som blir mobbet må kanskje også forandres?

For eksempel - en jente på skolen blir mobbet, hun er utestengt av gruppen og får mye dritt servert fra de andre tenåringene. Vel, hun har i alle år tisset på seg, derfor har ungene ikke ville sitte ved siden av henne. Nå for tiden lukter hun vondt, bruker tydeligvis ikke såpe og grer aldri håret. I tillegg så er hun alltid negativ uansett hvilket arbeid som skal utføres, kjefter på alt og alle, avbryter alle når de snakker, "brøyter" seg fram som en bulldoser, prater til voksne akkurat som hun er voksen selv (veslevoksen) og er totalt ute av stand til å "se seg selv" og sine negative sider - alt er andre sin feil uansett problem.

Ja hun blir mobbet, og dette er ikke greit, jeg vet at det nå blir jobbet både med henne og gruppa for å få en forandring - poenget er - begge parter gjør feil, begge trenger å forandre å noe :kaffe:

Skrevet (endret)

Jeg forstår ikke hvordan Valla greide å komme seg i den posisjonen hun satt i, med tanke på hvordan hun håndterte konflikten med Yssen.

Jeg vet for lite om hva som pågikk internt til å kunne uttale meg om det, men hennes uttallelser i media vitner om en komplett mangel på selvinnsikt og evne til å ta kritikk. Hvor vanskelig hadde det vært å si :"jeg beklager virkelig hvis noe jeg har sagt eller gjort har vært sårende for deg, det var ikke intensjonen". Slik jeg ser det ville enhver god leder beklaget om en ansatt følte seg mobbet, selv om lederen selv ikke var enig (hennes "unnskyldning" gikk kun på at andre hadde oppfattet henne feil, hun var overhodet ikke åpen for at hun kunne sagt eller gjort noe sårende).

Da hadde hun sluppet at saken hadde blitt så blåst opp som den ble, så jeg synes det er utrolig at hun kan fraskrive seg alt ansvar og si at det var en konspirasjon mot henne. For å være ærlig virker hun som en trassig liten unge som sutrer fordi hun ikke fikk ture frem som hun ville.

Endret av viren
Skrevet
Jeg forstår det- likevel, hvis ett menneske føler behov for å forsvare seg så la de få lov til det. Hva vet vel vi andre om saken? vi har bare fått medias vinkling- og de psykologene som uttalte at hun hadde mangledne sjelsevner UTEN å ha observert henne en gang... sier meg at her ligger det mer under enn det som kommer frem, er hun Yssen så uskyldig egentlig? trengs to parter for å ha en konflikt gående..

For meg kan hun snakke så mye hun vil. Det eneste hun oppnår er å ødelegge enda mer for seg selv, og derfor ville det vært mest fornuftig av henne å holde kjeft.

Skrevet (endret)

Jeg mener at Valla ble felt av politiske grunner, fordi hun demonstrerte at hun ledet en interesseorganisasjon som var beredt til å ikke bare være maktbase for Arbeiderpartiet, men faktisk kunne utfordre Ap og påtvinge det sin vilje.

I kampen om sykelønnsordningen tvang hun regjeringen til å trekke sitt forslag om å kutte i ordningen.

Vallas stil, særlig hennes arroganse og tendens til å konfrontere, gjorde det enkelt å stille henne i et negativt lys i opinionen.

Men tenk dere om: Denne saken startet med at Yssen gikk til pressen med sine påståtte besvær på arbeidsplassen. Hun skrev oppsigelsen sin i VG. Hun gikk ikke til verneombudet. Hun gikk ikke til sjefen sin. Hun gikk ikke til HMS-gruppen sin. Hun gikk ikke til sin fagforening. Hun gikk til VG, og gjorde dette til en offentlig skittentøyvask der hun var det stakkars offeret, og Valla, i kraft av å være den hun er (ikke en pusekatt), bare ble slemmere og slemmere jo mer hun forsvarte seg.

Alle veit jo at et offer i denne sammenhengen, er usårbart. "Se, så slem og arrogant Valla er. Ikke bare var hun ikke glad for at Yssen ble gravid, nå sier hun at hun gjorde en dårlig jobb, også. Stakar Yssen."

Jeg skal gjerne innrømme at jeg ikke ville likt å jobbe under Valla, (Jeg liker mer den moderlige typen) men jeg tror at det var et tap for hennes organisasjon at hun ble felt. Og man får bare håpe at de kommende lederne har like mye baller og ryggrad som hun hadde. For mitt vedkommende, så kan jeg si to ting om Valla. Jeg ble sjokkert over at hun kunne være så rett på sak overfor regjeringen som hun var, og jeg fikk for første gang på ganske lang tid, følelsen av at man faktisk får noe igjen for å betale kontingent som fagorganisert.

Forøvrig, virker det på meg som om granskingen av saken, var såpass ensidig fokusert på å grave opp dritt, uten fokus på Vallas eventuelle positive kvaliteter som leder, at det lukter bestillingsverk av det lang vei.

Endret av Mann 42
Skrevet

Det jeg stusser litt på i forhold til evalueringen fra psykologenes side , er hvordan hun kan lede 21 mennesker som ikke finner noe kritikkverdig i forhold til henne som leder uten selvinnsikt eller empati ?

Skrevet (endret)

Det kan godt være at dette dreier seg om makt. Noen grep begjærlig den anledningen som oppsto.

Problemet ligger i Vallas egenskaper, og det skjønte kanskje "noen". Jeg tror mobbesaken med Yssen er helt reell. Den er klassisk i sin natur. Det starter med at Valla ikke er fornøyd med arbeidet Yssen gjør. Isteden for å gjøre Yssen i stand til å gjøre jobben, begynner Valla å gå rundt og bak Yssen. Dette utvikler seg, og til slutt er forholdet mellom Valla og Yssen så betent at vi også bl.a. får denne konflikten om svangerskapspermisjonen.

Yssen blir gang på gang ydmyket av at Valla går bak hennes rygg, og til slutt ender det med konfrontasjoner der Valla benytter seg av diverse hersketeknikker for å spille alle ut mot Yssen. Dermed føler Yssen seg mobbet, og oppfatter sviket dobbelt opp så lenge det er LO v/ Valla som kan få seg til å agere så på tvers av egne idealer. Og når arbeidsgiver i en konflikt forteller Yssen at hun har "mæktige vænna" så er det ikke lenger noen kommunikasjonskanaler igjen. Trusselen er jo åpenbar.

Valla er et maktmenneske, en tiger som egner seg glimrende i kamp og som er akkurat passe beregnende og kynisk til å nå til topps i en organisasjon som LO. Derfor var hun også glimrende og sterk når regjeringen begynte å kødde med sykelønnsordningen.

Som arbeidsgiver som skal ha omsorg for sine medarbeidere, stryker hun derimot til gangs. Hun har ikke de evnene som kreves for å håndtere arbeidstakere på en skikkelig måte. Paradoksalt nok. Så når hun stillte med hele LO panelet på pressekonferanse for verbalt å henrette Yssen, en av hennes egne medarbeidere som hun hadde arbeidsgiveransvar for, ja da skjønte ihvertfall jeg at dette kom til å bli "noens" bane. Slikt gjør man bare ikke som arbeidsgiver.

Endret av Jalp
Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Veldig enig i det Jalp sier her.

Hun er ei knalltøff dame, og hun fikk til mye positivt mens hun satt som LO-leder, men hun har nok sider som er vanskelige å kombinere med bl.a det å være arbeidsgiver.

Synes hun er litt skummel, jeg. Måten hun hele tiden satt og smilte på under intervjuet, mens hun redegjorde for sitt ståsted, og mens hun led seg igjennom tv-klipp med anklager. Nesten makabert.

Endret av lillebøll

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...